کد خبر 1058132
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
سففیر آمریکا در عراق

سفیر آمریکا در بغداد درباره تقلا برای نخست‌وزیری «عدنان الزرفی»، طی نامه‌ای رهبران سیاسی عراق را تهدید کرد.

به گزارش مشرق، در این نامه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الموقف العراقی» منتشر شده، صراحتا از ایران نام برده شده و آمده است: «برای دوستان عراق بسیار ناامیدکننده خواهد بود اگر ایران و یک گروه افراطی وابسته به این کشور در عراق در مخالفت با نامزد نخست‌وزیری که از حمایت اکثریت شیعیان و کردها و اهل سنت برخوردار است، موفق شوند».

سفیر آمریکا در این نامه که مداخله در امور داخلی عراق است، موضع آمریکا در این‌باره را به صراحت بیا کرد که «باید به الزرفی رأی اعتماد داده شود» و نوشت: «عراق کشوری دارای حاکمیت است و هیچ رهبر عراقی نباید به دنبال حمایت و پشتیبانی از کشورهای خارجی باشد. اکنون یک نامزد واجد شرایط بر اساس اصول انتخاب شده است. یک روند قانونی نیز به وضوح درباره نحوه انتخاب این نامزد وجود دارد و باید به او در پارلمان  رأی داده شود.»

بیشتر بخوانید:

این مقام آمریکایی در ادامه با اتهام‌زنی به ایران و تهدید دولت آتی عراق، گفت: «لذا اگر در این پروسه به دلیل دخالت ایران مانع‌تراشی شود، عواقب وخیمی در انتظار عراق خواهد بود. من نمی‌توانم بگویم که ایالات متحده یا جامعه بین‌الملل دولتی را که پس از این دخالت آشکار تشکیل می‌شود دولتی بدانند که بتواند در چشم جهانیان مشروعیت کسب کند».

وی سپس با اشاره به شایعات مدعی شد: «اگر اینکه می‌گویند [سردار] قاآنی با قاطعیت تشکیل دولت جدید عراق به نخست وزیری «عدنان الزرفی» را رد می‌کند، صحیح باشد، آیا وی توضیح داده که ایران در سایه کاهش قیمت نفت چه کمکی به عراق در روند پرداخت حقوق کارمندانش می‌کند؟ آیا ایران درهای کمک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را به روی عراق باز خواهد کرد؟ آیا ایران می‌تواند به عراق در چالش مقابله با ویروس کرونا کمک کند؟»

تولر در پایان به رهبران سیاسی عراق توصیه می‌کند که اول به منافع کشورشان فکر کنند و خواستار حمایت ملت عراق برای تشکیل دولت آتی باشند. به ادعای تولر، فرصت دیگری وجود ندارد «لذا بهتر است که برای جلب حمایت به سوی ما یا دیگران نروید».

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد. احزاب شیعی تأکید کرده‌اند که روند معرفی الزرفی بر خلاف نص قانون اساسی طی شده و اقدام برهم صالح غیرقانونی است .

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    10 2
    از جونش سیر شده مرتیکه مگه هر روز اون سفارت نمی کوبن
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    9 1
    دم خروس زد بیرون. به این میگن دوستی خاله خرسه که سنگ بزرگی زد به کله الزرفی را له کرد
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    این همه حیاهو وجابجایی آمریکایها برای قالب کردن الزرفی مهره سیا برملت عراق بود. دموکراسی. ازنوع غربی بازور اسلحه
  • چریک شرقی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    14 0
    آقای سفیر در دفتر خاطراتت خواهی نوشت که یانکی ها با چه خفت و خواری از عراق به بیرون رانده شدند . آن روز وقتی می خواهی نام عصبه الثائرین را بنویسی دستانت خواهد لرزید . چیزی شبیه به عملیات مرصاد علیه منافقین .... . شاید جمله ی آخرت این باشد : خودمان با پای خودمان وارد گونی مرگ عین الاسد شدیم و دشمن هم آرام سر کیسه را بست و همگی در آن خفه شدیم.
  • FR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    مردک از ترسش کاسه و کوزه اش را جمع کرده رفته تو مخروبه های عین الجسد حالا برای ما کرکری میخونه. حتما از جونت سیر شدی‌ همونجا باش تا باران موشک سرت بیاد.
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    فقط باید عادل را مسئول انتخابات زودهنگام کنند حتی با وجود راهپیمایی و تظاهرات چون فقط عادل هست که هم حمایت کردها و هم حمایت سه حزب شیعی فتح قانون و حکمت را دارد. احتمال کودتا و تغلب هم از بین می رود در غیر این صورت باید حکومت عراق را باید به اراذل و اوباش اجاره ای آمریکا باید سپرد همین زرفی و مقتدا باعث تظاهرات نجف و کربلا و مسدود شدن راههای کربلا این جنود شیاطین بودند
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    امریکا در خاک عراق جرات حمله را ندارد اینها از ترسشان نیروهایشان را جمع کرده اند اگر یک ضربه بزنند چند ضربه می خوردند در این هم شکی نکنید- حشد دنبال بهانه بیشتر است گرچه بدون حمله امریکا نیز حمله خواهد کرد چون آزادسازی سرزمین نینوا از دست شیاطین کافر از اوجب واجبات است
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    بدون ایجاد گروههای مقاومت و دادن شهید نمی توان آمریکا را از عراق بیرون کرد شهیدانی چون منیف اشمرها و احمدقصیرها در عراق و در راه مقاومت باعث محبوبیت حشد در میان مردم عراق می گردد
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    آمریکا توان ادامه دادن حملات به حشد و حزب الله را ندارد چون گسترش این حملات می تواند تمام طرح های تفرقه افکنانه و را برملا نماید و محبوبیت حشد را بالا ببرد
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    راه حل عراق هم در بحث آشوب خیابانی و تفرقه احزاب و هم در بحث بیرون کردن اشغالگران- حملات موشکی شبانه و محدود و مستمر هر شب برای ترک و یا تعطیلی پایگاههای آمریکایی است
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    فقط پارس می کند گاز نمی گیرد- نترسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس