کد خبر 1056640
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
هر روز چند وعده میوه باید بخوریم؟

یک تحلیل بزرگ شامل ۱۶ مطالعه‌ علمی نشان داده است که برای حفظ سلامت بدن روزانه چه میزان میوه باید استفاده کرد.

به گزارش مشرق،  میوه بخش بسیار مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. در واقع رژیم‌هایی که مقدار زیادی از میوه‌ها را در خود دارند، نوعی فایده، برای سلامتی دارند، از جمله پایین آمدن ریسک بسیاری از بیماری‌ها. با این شرایط بعضی از افراد نگران قند میوه هستند و تردید دارند که خوردن زیاد میوه برایشان مضر است یا خیر.

مواد مغذی میوه‌ها بسیار متفاوت است، اما به هر حال همه‌ آن‌ها دارای مواد مغذی مهم هستند. میوه، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارد که شامل ویتامین ث، پتاسیم و اسیدفولیک می‌شود؛ مغذی‌هایی که بیشتر افراد به اندازه‌ کافی، آن‌ها را دریافت نمی‌کنند. میوه فیبر فراوانی هم دارد که بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:

به این دلیل است که میوه‌های گوناگون، مواد مغذی متفاوتی دارند بسیار مهم است که برای بهره بردن از تمام فوایدشان، از انواع میوه‌ها مصرف کنیم.

ضمناً، چون میوه‌ها کالری نسبتاً کمتری دارند، انتخاب خوبی برای آن‌هایی است که قصد کاهش وزن دارند. همین طور ظرفیت آب و فیبر بالای میوه‌ها باعث می‌شود به شما احساس سیری دست بدهد. پس می‌توانید آن قدر میوه بخورید که احساس سیری و رضایت کنید، بدون اینکه کالری زیادی وارد بدنتان شود.

اصول خوردن میوه

آیا میوه برای افراد مبتلا به دیابت خوب است؟

دستورالعمل‌های جدید غذایی توصیه می‌کنند افراد مبتلا به دیابت، ۲ تا ۴ وعده در روز میوه مصرف کنند که همان میزان توصیه شده برای همه‌ افراد دیگر است. مطالعات نشان داده است میوه‌ای که به طور کامل مصرف شود، اثر خیلی کمتری بر قند خون دارد. ضمناً فیبر فراوان موجود در میوه باعث کم شدن سرعت جذب قند در خون می‌شود و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. میوه‌ها حاوی پلی فنول هستند که ثابت می‌شود قند خون را کنترل شود. یک فایده‌ دیگر میوه برای دیابتی‌ها این است که مصرف میوه و سبزی باعث کم شدن سطح استرس اکسیداتیو و التهاب در مبتلایان به دیابت می‌شود.

در مورد آن‌هایی که تحت رژیم کم کربوهیدرات هستند چطور؟

به رژیمی که روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم کربوهیدرات داشته باشد رژیم کم کربوهیدرات گفته می‌شود. اما بعضی از افراد، رژیم کتوژنیک را انتخاب می‌کنند که روزانه کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات دارد، رژیم کتوژنیک فراتر از استانداردهای رژیم کم کربوهیدرات است.

یک تکه‌ متوسط میوه دارای ۱۵ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات است، پس مقدار میوه‌ای که باید بخورید بستگی به این دارد که قرار است روزانه چند گرم کربوهیدرات مصرف کنید. به این ترتیب در رژیم کتوژنیک نمی‌توان روی میوه‌ها چندان حساب کرد. البته این بدان معنا نیست که رژیم کتوژنیک رژیم خوبی نیست، اما در حقیقت پیروی از این رژیم به شما کمک می‌کند وزن کم کنید و حتی برای مبارزه با بیماری‌های گوناگون مفید است.

در میان تمام میوه‌ها، انواع توت کمترین کربوهیدرات را دارند بنابراین اگر می‌خواهید کربوهیدرات کمتری مصرف کنید می‌توانید سراغ تمشک، توت سیاه، تمشک آبی و توت فرنگی بروید.

آیا می‌توانیم به وفور میوه بخوریم؟

وقتی میوه‌ای را کامل می‌خورید، به سختی می‌توانید زیاد بخورید. چون میوه‌ها آب و فیبر زیادی دارند که باعث می‌شود واقعاً سیرکننده باشند، پس به همین خاطر، بعد از خوردن کمی میوه احساس سیری خواهید کرد. پس عملاً امکانپذیر نیست که هر روز مقدار زیادی میوه بخورید. با وجود اینکه خوردن مقادیر زیاد از میوه هر روز، تقریباً ناممکن است، اما چند تحقیق انجام شده که تأثیرات خوردن ۲۰ وعده میوه هر روز را مورد بررسی قرار داده است. در یک مطالعه، ۱۰ نفر به مدت دو هفته هر روز ۲۰ وعده میوه خوردند و هیچ تأثیر بدی را تجربه نکردند.

در تحقیقی دیگر، ۱۷ نفر به مدت چند ماه، هر روز ۲۰ وعده میوه خوردند و آن‌ها هم اثر نامطلوبی را مشاهده کردند. محققان حتی فوایدی را هم در این پژوهش‌ها دیدند. هر چند این مطالعات در ابعاد کوچک انجام شدند، اما دلیل و شواهدی ارائه کردند که ثابت می‌کند هر مقداری که دوست دارید می‌توانید میوه بخورید.

توصیه‌ی کلی برای مصرف میوه‌ها و سبزی ها، حداقل ۴۰۰ گرم در روز یا ۵ وعده‌ی ۸۰ گرمی است. یک وعده‌ی ۸۰ گرمی معادل یک تکه‌ی کوچک میوه، تقریباً به اندازه‌ی یک توپ تنیس است. این توصیه از این حقیقت ناشی می‌شود که خوردن ۵۵ وعده میوه و سبزی در روز، احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و سرطان را کم می‌کند.

یک تحلیل بزرگ شامل ۱۶ مطالعه‌ی علمی نشان داده که خوردن بیشتر از ۵ وعده میوه در روز، چیزی بر مزایای آن اضافه نمیکند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس