کد خبر 1056580
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
روش عجیب حاکمان عربستان برای جاسوسی علیه شهروندانشان در آمریکا

یک رسانه غربی در گزارشی به افشاگری درباره روش عجیب مقامات سعودی برای جاسوسی علیه شهروندان این کشور در آمریکا پرداخت.

به گزارش مشرق،  روزنامه انگلیسی گاردین افشا کرد که عربستان از یک تکنیک خاص که بیانگر ضعف در شبکه جهانی ارتباطات سیار است٬ برای جاسوسی علیه شهروندانش در آمریکا استفاده می‌کند.

این روزنامه در گزارشی به نقل از کارشناسان فنی اشاره کرد که مقامات سعودی طی 4 ماه میلیون‌ها درخواست برای ردیابی مخفیانه از تلفن همراه‌هایی که حاوی خطوط ثبت شده در عربستان بوده و صاحبان آن اکنون در آمریکا حضور دارند٬ ارسال کرده‌اند و این درخواست‌ها به ویژه در نوامبر 2019 شدت گرفت.

بیشتر بخوانید:

طبق اطلاعاتی یکی از منابع مربوطه٬ کارشناسان فنی هیچ توجیه و بهانه معقولی برای این حجم از درخواست مقامات سعودی جهت ردیابی تلفن همراه شهروندان این کشور در آمریکا پیدا نکرده و گفتند که هیچ دلیل و تفسیری جز جاسوسی نمی‌توان برای این اقدام در نظر گرفت.

همچنین برخی کارشناسان ارتباطات و امنیتی که از این موضوع آگاهی دارند معتقدند که این کار دلیل بر وجود یک کمپین نظارتی و جاسوسی از جانب نظام سعودی بر شهروندانش در خارج است.

اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه گاردین نشان می‌دهد که این ردیابی مخفیانه که درخواست آن توسط شرکت‌های تلفن همراه عربستان ارسال شد٬ از یک تکنیک خاص در سیستم ارتباطات جهانی موسوم به « SS7» استفاده می‌کند که به اپراتورهای تلفن همراه اجازه می‌دهد تا به کاربران آن در سراسر جهان متصل شوند.

طبق گفته کارشناسان٬ سیستم SS7 به راحتی می‌تواند امکان ردیابی موبایل‌ها را فراهم کند؛ اما استفاده بیش از حد از این سیستم برای ردیابی موقعیت افراد غیر طبیعی بوده و شک صاحب تلفن را برمی‌انگیزد.

کارشناسان با توجه به فرکانس بالای درخواست سعودی‌ها برای ردیابی موبایل‌ها و شواهدی که نشان می‌دهد اپراتورهای عربستان به محض ورود شهروندانشان به آمریکا٬ آنها را ردیابی می‌کنند ابراز تعجب و نارضایتی کردند.

گاردین نوشت که ممکن است شرکت‌های تلفن همراه عربستان که این حجم از درخواست برای ردیابی کاربران را ارسال می‌کنند٬ به شکل عمدی در برنامه‌های مقامات سعودی برای نظارت وجاسوسی علیه شهروندان مشارکت داشته باشند.

داده‌های گزارش گاردین حاکی از آن است که سه شرکت بزرگ تلفن همراه در عربستان سعودی (Zain ، Mobily و stc) به طور میانگین 2.3 میلیون درخواست ردیابی در نوامبر 2019 و مارس جاری به یک اپراتور آمریکایی ارسال کرده‌اند.

اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه شهروندان سعودی در آمریکا به طور متوسط دو تا 13 بار در ساعت ردیابی می شوند.

علاوه بر آن به نظر می‌رسد که یکی از اپراتورهای عربستان نوع دیگری از ردیابی را درخواست کرده بود که این درخواست از جانب اپراتورهای آمریکایی مسدود شد.

«سید راو» کارشناس و محقق در زمینه امنیتی و حریم خصوصی معتقد است که این درخواست‌های مقامات سعودی در اغلب موارد غیرقانونی بوده وبیانگر وجود یک کمپین جهت نظارت و جاسوسی بر شهروندان است.

«جان اسکات ریلتون» ، محقق ارشد دانشگاه تورنتو اظهار داشت که به نظر می رسد جاسوسان خارجی به شکل آشکار در حال سوءاستفاده از نقاط ضعف شبکه‌های تلفن‌همراه آمریکایی هستند تا بتوانند افراد را در سراسر جهان ردیابی کنند.

وی ادامه داد که شرکت‌های تلفن همراه و نیز وزارت دادگستری باید مانع آن شود که عناصر خارجی بتوانند ما را از طریق تلفن‌های همراهمان ردیابی کنند.

روزنامه انگلیسی گاردین در همین راستا به تلاش‌های عربستان برای جاسوسی علیه شهروندانش در همه مکان‌ها به ویژه شهروندان منتقد و مخالف و حتی برخی شخصیت‌های غیرسعودی اشاره و خاطرنشان کرد که هک شدن تلفن همراه «جف بزوس» رئیس و موسس شرکت «آمازون» بعد از پیامی که از طریق واتساپ از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دریافت کرده بود بیانگر همین امر است.

«آندرو میلر» عضو سابق شورای امنیت ملی دولت آمریکا در زمان «باراک اوباما» اظهار داشت که جاسوسی و ردیابی بخشی از روش کار نظام سعودی است.

وی اضافه کرد که سعودی‌ها تنها برای کسانی که مخالف نظام آنها بوده از آن جدا شده‌اند جاسوسی نمی کنند٬ بلکه این امر در رابطه با کسانی که احساس می‌کنند ممکن است از سلطه آنها خارج شوند نیز صدق می‌کند و آنها به شدت در رابطه با فعالیت‌هایی که شهروندانشان در کشورهای غربی انجام می‌دهند نگران هستند.

«رون وایدن» سناتور دموکرات آمریکایی از ایالت اورگان در جلسه کمیته اطلاعات مجلس سنا طی پیامی به هیئت سیستم اطلاعات آمریکا اعلام کرد که عناصر مهاجم خارجی از نقاط ضعف سیستم SS7 سوءاستفاده می‌کنند و کمیته ارتباطات فدرالی ایالات متحده در مقابله با این امر ناکام مانده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس