ليبي (1).jpg

لیبی پس از ۹ سال جنگ و خون ریزی، تکه تکه شده است و در گزارش ذیل مناطق تحت کنترل دو دولت مستقر در شرق و غرب به تفکیک استان ها مشخص شده است.

به گزارش مشرق، از شمال غرب لیبی خبر می رسد، درگیری های پراکنده میان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (پارلمان طُبرق مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ادامه دارد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، بیشترین درگیری ها میان نیروهای دول وفاق ملی و عناصر تحت فرمان ژنرال حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) در حومه جنوب و جنوب غرب شهر طرابلس (پایتخت لیبی) و جنوب استان زواره گزارش شده است.  

به گفته منابع میدانی، در حال حاضر نیروهای ژنرال خلیفه حفتر از محور جنوب غرب(فرودگاه بین المللی طرابلس) با شهر طرابلس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب(جزیره الفحم) نیز فاصله نیروهای تحت فرمان حفتر با شهر طرابلس حدود ۵ کیلومتر است.

دولت وفاق ملی از سوی دولت های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت می شود و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند.

به گزارش مشرق، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر تاکنون حدود ۵۰ درصد از خاک لیبی را به سیطره درآورده اند و از سویی دیگر نیروهای دولت وفاق ملی نیز ۱۰ درصد از مساحت این کشور را در کنترل دارند.

در ذیل مناطق تحت تسلط نیروهای دولت وفاق ملی، ژنرال حفتر و قبایل لیبی به تفکیک استان ها آمده است:

- استان های «بطنان، واحات، درنه، جبل الاخضر، بنغازی، المرج» به طور کامل در کنترل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر هستند و نیروهای دولت وفاق در این مناطق حضور ندارند.

- مناطق شمالی استان «کفره» در تسلط نیروهای حفتر و جنوب این استان نیز در کنترل قبایل است.

- قبایل لیبی همچنین حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مرزق» را هم در سیطره دارند و نیروهای ژنرال حفتر فقط ۳۰ درصد (مناطق شمالی) از این استان را کنترل دارند.


- حدود ۹۷ درصد از مساحت استان «جفره» نیز در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است؛ نیروهای دولت وفاق ملی نیز ۳ درصد (بخش کوچکی از مناطق شمال غرب) این استان را در سیطره دارند.

- نیروهای ژنرال حفتر در استان «سبها» نیز دست برتر دارند و بیش از ۹۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند؛ در حال حاضر، بخش محدودی از خاک استان «سبها» در کنترل نیروهای دولت وفاق ملی است.

- نیروهای دولت وفاق ملی در استان سرت وضعیت بهتری دارند و ۳۰ درصد از مساحت این استان در تسلط آنان است؛ نیروهای ژنرال حفتر و گروه تروریستی داعش به ترتیب ۶۰ و ۱۰ درصد از خاک استان سرت را در سیطره دارند.

- حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مصراته» در کنترل نیروهای دولت وفاق ملی است؛ نیروهای ژنرال حفتر ۲۵ درصد و تروریست های داعش نیز ۵ درصد از خاک این استان را به تسلط درآورده اند.

- نیروهای دولت وفاق ملی حدود ۶۵ درصد از مساحت استان های «مرغاب و طرابلس» را در کنترل دارند؛ حدود ۳۵ درصد از خاک این استان ها در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر است.

- دولت وفاق ملی حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «العزیزیه» را در سیطره دارد و نیروهای حفتر نیز فقط ۳۰ درصد از خاک این استان را به تصرف درآورده اند.

- حدود ۸۵ درصد از مساحت استان «الزاویه» در تصرف نیروهای حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) و دولت وفاق ملی فقط ۱۵ درصد از مساحت این استان را در کنترل دارد.

- نیروهای ژنرال حفتر ۷۰ درصد از مساحت استان «الزواره» در تصرف دارند و از سویی دیگر نیروهای دولت وفاق ملی بر ۳۰ درصد از خاک این استان مسلط هستند.

- حدود ۵۵ درصد از خاک استان استان «نالوت» در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است؛ نیروهای دولت وفاق ملی و قبایل نیز به ترتیب ۴۰ و ۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند.

- نیروهای حفتر حدود ۸۶ درصد از استان «جبل غربی» را در کنترل دارند و نیروهای دولت وفاق ملی بر ۱۴ درصد از خاک این استان مسلط هستند؛ بخش کوچکی از شرق استان جبل غربی آلوده به تروریست های داعش است.


- نیروهای دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر در استان «وادی الشاط» سهم برابر دارند و هر کدام ۳۲ درصد از مساحت این استان را در سیطره دارند؛ ۳۶ درصد از خاک این استان در کنترل قبایل است.

- نیروهای ژنرال حفتر در استان «غات» تنها ۳۵ درصد از خاک استان را در کنترل خود دارند؛ ۶۵ درصد دیگر خاک این استان در کنترل قبایل است.

به گزارش مشرق، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان «وادی الحیات» در اختیار نیروهای دولت وفاق ملی است و نیروهای ژنرال حفتر و قبایل به ترتیب ۵۵ و ۱۵ درصد از خاک این استان را در سیطره دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    21 16
    آدم خواران اخوانی سلفی داعشی کم کم دارند به زباله دانی تاریخ می پیوندند.در مصر و عراق کارشان تمام شده.در لیبی و سوریه هم نفسهای آخر را می کشند.فقط ترکیه مانده
  • دانشجو IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    19 1
    "دولت وفاق ملی از سوی دولت های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت می شود و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند". آمریکا ، ایتالیا و فرانسه فعلا باید از مردم خودشون در مقابل کرونا حمایت کنند. حمایت از حفتر و وفاق ملی لیبی پیشکش
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    18 16
    برادر مشرق شما که تلویزیون دستت هست،لطفا بهشون بگو این حجم از پیام بازرگانی پخش کردن قباحت داره.چرا با اعصاب مردم بازی میکنن.فقط برو آمار پخش پیام بازرگانی رو با قبل مقایسه کن
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      6 5
      شبیه یکی از شبکه های ماهواره ای شده که 20دقیقه فیلم نشون میداد 1ساعت تبلیغات پخش میکرد
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    24 7
    طرفدار حفتر شدی مشرق? واقعا برات متاسفم
    • ببم جان IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      11 14
      بهتر از دولت اخوانی و تندروها تروریست های طرفدارشه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 8
    به نظر بنده این چیزها خوب است و همه جونباز هستند
    • شکری IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      4 7
      به نظر بنده لاشخوری بد است. برو لاشخور
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    5 11
    اینهم از عاقبت لیبی پس از مداخله آمریکا و اروپا در سرنگونی قذافی. البته قذافی هم بسیار آدم بدی بود، ولی سرنوشت لیبی پس از سقوط او بدتر شد.آیا مخالفان نظام جمهوری اسلامی و ضدانقلاب هم می خواهند ایران به همین سرنوشت دچار شود؟
  • JP ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    17 32
    اونجا دیگه جمهوری اسلامی و بازوهای منطقه ای ش حضور ندارند.....تحویل بگیرید براندازان..!!! البته منظور من از برانداز سلطنت طلب هاست...چون اونها یکم عرق ملی دارند... از توهم بیدار بشید، به فرض محال اگه جمهوری اسلامی سقوط کنه، مهالکین خلق ، شاهزاده جونتونو ترور می کنند، اونها دشمن مرکزیت هستند...!!! اونها دشمن هر رقیبی هستند....عملکرد شون با اعضای خودشون و مرور کنید... آمریکا این جانی ها رو تو آبنمک خوابونده... ادعای روشنفکری و بروز بودنتون میشه...اما غافل از اینکه براندازی یعنی ارتجاع و عقب ماندگی جهان سومی و حتی مادون اون..!!!! وجدانتونو بیدار نگه دارید...!!!
  • رضا IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    9 18
    آهنگ سیاست تجزیه کشور های منظقه هامورمیانه و جنوب شرقی افریقا توسط امریکا سرعت بیشتری گرفته خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    6 6
    رژیم بعث سوریه هم از خلیفه حفتر حمایت می کند . اینو چرا اشاره نکردی
    • CA ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
      9 2
      کجا سوریه از حفتر حمایت میکنه. تمامی کشورهای راست از دولت وفاق ملی حمایت میکنند و دولت های لیبرال از حفتر حمایت میکنند. البته حفتر بیابون ها در اختیار داره ولی دولت وفاق ملی مناطق نفتی و لیبی چهاردرصد ذخایر نفت رو در اختیار داره با هفت و نیم میلیون جمعیت. به نظر من پسر قذافی میتونه به یک عامل برگشت صلح در لیبی تبدیل بشه چون قذافی اگر از درون بهش خیانت نشده بود هیچ موقع شکست نمیخورد و بدان صورت بسیار حیرت آور کشته نمیشد. این ژنرال حفتر جایگاه اش مطمین باشید خیلی محکم نیست و اگر پایه بعضی از این کشورهای سازنده داعش رو در اونجا قطع کنند حفتر شکست میخوره البته این بازی ها تا داخل آفریقا هم امتداد داره و کشورهای شمال غرب و در شرق نیجریه خیلی رقابت بین گروه لیبرال و راست در جریان هست. لیبرال رو بایستی در همه جا شکست داد تا دوقطبی سازی و مردم کشی به پایان برسه
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    8 5
    ترکیه و قطر از وفاق حمایت میکنن و آمریکا و اروپا مخصوصا ایتالیا بیشتر متمایل به وفاق هستن. روسیه و مصر و امارات و عربستان و بشار اسد و فرانسه از حفتر حمایت میکنن. حفتر خیلی قدرتی از خودش نداره. بیشتر مزدور سودانی و چادی و واگنر هست تا لیبیایی. کلا جوونیهاش هم مالی نبود. از ارتش چاد شکست خورده بود با وجود تسلیحات بیشتر. وفاق درسته یه اشکالاتی داره ولی پشتوانه مردمی خیلی بیشتری داره. نداشت با این همه امکانات و پشتبانی خارجی تا الان تعطیل می شد. مقصر اصلی این وضعیت هم خود قذافی و پسران فاسد و دزدش هستن. میخواستن این همه به مردم ظلم نکنن.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    4 5
    خوب ایران باید در موضوع لیبی باید وارد شود و از دولت ضد سعودی و امارتی حمایت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس