طرابلس.jpg

همزمان با اعزام صدها تن از عناصر تروریستی از خاک سوریه به پایتخت لیبی، ژنرال خلیفه حفتر از مصر خواسته کمک های نظامی را بیشتر کند.

سرویس جهان مشرق؛ وضعیت در لیبی همزمان با درگیری های سنگین میان نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) و عناصر تحت فرمان ژنرال حفتر (نیروهای موسوم به ارتش ملی) در حومه پایتخت (شهر طرابلس) وارد مرحله ای جدیدی شده است.
.
براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، برخی از دولت ها و رژیم های منطقه از جمله ترکیه و مصر به صورت مستقیم برای دخالت در تحولات میدانی لیبی و حمایت از نیروهای هم پیمان وارد عمل شده اند و مذاکرات فشرده میان طرفین جریان دارد.

دولت ترکیه که از دولت وفاق ملی حمایت می کند صدها تن از عناصر تروریستی تحت فرمانش را از مناطق اشغالی در خاک سوریه به لیبی اعزام کرده و گفته شده ده ها تن از نیروهای ویژه ارتش خود را هم به شهر طرابلس انتقال داده است.

پیشروی های ۳ هفته گذشته نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در حومه شهر طرابلس باعث شد، محمود سراج رئیس دولت وفاق ملی به آنکارا سفر کند و از طیب رجب اردوغان برای دفاع از پایتخت درخواست نیروی کمکی کند؛ پیشتر دولت ترکیه به دولت وفاق کمک تسلیحاتی کرده بود تا از پیشروی نیروهای حفتر جلوگیری کنند اما این راهبرد جواب نداد و نتوانست تحولات میدانی را تغییر دهد.

به گفته منابع میدانی، همزمان با ادامه مذاکرات فشرده آنکارا و دولت وفاق ملی و رسیدن چند گروه از عناصر گروهک تروریستی «سلطان مراد» به شهر طرابلس، دولت ترکیه در تلاش است صدها تن دیگر از عناصر تروریستی موسوم به «جیش الوطنی» را به لیبی اعزام کند.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه قرار است به هر کدام از عناصر تروریستی که به لیبی اعزام می شوند ماهانه حدود ۲ هزار دلار حقوق پرداخت کند تا بتوانند پیشروی نیروهای حفتر را در حومه پایتخت متوقف کنند و توازن قدرت را تا حدودی تغییر دهند.

براساس اطلاعات به دست آمده، برخی گروهک تروریستی در مناطق اشغالی سوریه با تصمیم دولت ترکیه برای اعزام چند گروه از عناصر تروریستی به لیبی مخالفت و اعتراض خود را اعلام کرده اند و همین مسئله اختلاف ها را با آنکارا و سایر تروریست ها افزایش داده است؛ برخی گروهک های تروریستی که از سوی دولت ترکیه حمایت می شوند تصمیم اردوغان را اشتباه می دانند و می گویند انتقال نیرو منجر به ضعیف شدن آنان در سوریه می شود.

از سویی دیگر، همزمان با مذاکرات اردوغان و رئیس دولت وفاق ملی، ژنرال خلیفه حفتر به کشور مصر سفر کرد و از السیسی رئیس جمهور این کشور خواست کمک های نظامی را بیشتر کند تا نیروهای تحت فرمانش بتوانند با سرعت بیشتری به سمت طرابلس پیشروی کنند.

پس از کودتای السیسی و برکناری محمد مرسی، روابط مصر و ترکیه تیره شده است و قاهره تلاش می کند از نفوذ آنکارا بیشتر ترکیه در شمال آفریقا جلوگیری کند؛ دولت ترکیه یکی از حامیان دولت محمد مرسی بود.

به گزارش مشرق، آخرین خبرها از تحولات میدانی شمال غرب لیبی حاکیست، نیروهای ژنرال حفتر در حومه جنوب غرب شهر طرابلس پیشروی کردند و مسجد «ابوذر الغفاری» را در غرب پایگاه نظامی «الحمزه» به سیطره درآوردند؛  نیروها  همچنین موفق شدند مواضع خود را در پایگاه «النقلیه» تثبیت کنند.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده از منابع میدانی، نیروهای حفتر در تلاش هستند با عقب راندن نیروهای دولت وفاق ملی در حومه غربی این مسجد، خود را به جاده فرودگاه - طرابلس و پایگاه نظامی «القعقاع» برسانند.

در صورتی که نیروهای ژنرل حفتر موفق شوند خود را به این پایگاه نظامی برسانند، جاده اصلی «العزیزیه - طرابلس» مسدود و قطع می شود و همین مسئله کار را برای نیروهای دولت وفاق ملی سخت خواهد کرد.

به گفته منابع میدانی، درگیری ها میان نیروهای حفتر و دولت وفاق ملی در حومه جنوبی شهر طرابلس همچنان ادامه دارد و در محله «صلاح الدین» (شمال پایگاه الیرموک)، نیروهای ارتش ملی توانستند با پیشروی در منطقه «حله فرجان» خود را به مسجد «بیت العتیق» برسانند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر از حومه جنوب غرب با شهر طرابلس (پایتخت لیبی) حدود ۹ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب نیز فاصله نیروهای حفتر با شهر طرابلس حدود۴ کیلومتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    25 2
    امیدوارم مصر دوباره سقوط کنه و لیبی هم از دست امارات و عربستان و متحدانش خارج بشع
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    6 22
    خود ایران هم بیاد وسط جلوی پیشروی خلیفه حفتر رو نمی تونه بگیره
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    39 12
    با ارزوی پیروزی برای ترکیه و سربازانی که اعزام کرده
    • GB ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
      0 27
      نیروهای ترکیه همون داعش و القاعده هستند که شما از انها طرفداری میکنید
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
      1 26
      دو تاشون باطلن
  • مهران NL ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 2
    اینکه همش دست ژنراله به نظر میاد ترکیه خودشو توی بد دردسری انداخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس