کد خبر 1053611
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
تیروئید با ویروس کرونا در ارتباط است؟

یک فوق تخصص بیماری‌های غدد از ارتباط بیماری‌های تیروئیدی با ویروس کرونا گفت.

به گزارش مشرق، ویروس کرونای جدید عضوی از خانواده ویروسی کرونا ویریده است که دیگر اعضای آن در سال ۲۰۰۲ به عنوان SARS و در سال ۲۰۱۲ به عنوان MERS شناخته شده اند. این خانواده از ویروس‌ها ابتدا در بین حیواناتی مانند خفاش شیوع داشته اند و پس از انتقال به انسان بیماری زا شده و سپس از انسان به انسان هم منتقل شدند. دوره کمون ویروس کرونا ۲ تا ۱۴ روز است به همین علت احتمال انتقال ویروس از افرادی که ناقل و بی علامت هستند به افراد سالم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در خصوص ارتباط بیمارهای تیروئیدی با کووید ۱۹ گفت:

با توجه به اینکه کووید ۱۹، بیماری جدیدی است و تاکنون هیچ مطالعه‌ای در خصوص ارتباط بیمارهای تیروئیدی با کووید ۱۹ صورت نگرفته است، اما به نظر می‌رسد در بیماران تیروئیدی ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ (کرونا ویروس) افزایش پیدا نکرده است. در ضمن داروهای مصرفی در بیماران تیروئیدی شامل لوتیروکسین، متی مازول، پروپیل تیواوراسیل هستند که در این‌ها منعی برای مصرف وجود ندارد.

 بیماری‌های تیروئید انواع مختلفی دارند که شامل کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید و بیماری‌های التهابی (تیروئیدیت) گفته می‌شوند و در ایجاد آن‌ها هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی مثل عفونت‌ها (عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی) نقش دارند.

بیماری‌های اتوایمیون تیروئید (نظیر هاشیموتو) که طیفی از بیماری‌های خود ایمنی هستند، به تنهایی ریسک احتمال عفونت کرونا ویروس در آن‌ها بیشتر نخواهد بود مگر اینکه عوامل خطر مانند سن بالای ۶۵ سال، نقص سیستم ایمنی و مصرف کورتون، سابقه سرطان و شیمی درمانی یا سایر بیماری‌های اتوایمیون، یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی، ایدز، ریوی، دیابت، فشار خون در آن‌ها وجود داشته باشد.

همچنین افرادی که بیماری تیروئید دارند و در حال مصرف داروهای کورتونی خصوصا با دز بالا هستند یا بیماری آن‌ها همراه با بیماری‌های اتوایمیون دیگر نظیر (دیابت، ادیسون و ...) باشد، می‌تواند ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام غده هورمون بهم میریزه ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس