کد خبر 1053013
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
جنگ یمن

با گذشت پنج سال از جنگ و محاصره علیه یمن برخی مسؤولان این کشور در گفت‌وگویی با وبگاهی لبنانی به تشریح گوشه‌ای از فاجعه مذکور پرداختند و درباره وخامت بیشتر اوضاع هشدار دادند.

به گزارش مشرق، پنج سال از محاصره و حملات سخت ائتلاف سعودی علیه یمن می‌گذرد و پس از آنکه بیمارستان‌ها، مزارع، بازارها و چاه‌های آب بمباران شد ائتلاف متجاوز از آگوست ۲۰۱۶ فرودگاه صنعاء و تمامی بندرهای مهم در این کشور را نیز بست.

بر اساس آمارهای اخیر وزارت بهداشت یمن دو میلیون و نیم کودک دچار سوءتغذیه و سوءتغذیه حاد شده‌اند و نیم میلیون زن باردار یا شیرده به همراه نوزادانشان در معرض خطر هستند.

بیشتر بخوانید:

رزمندگان یمنی به ۱۳ کیلومتری شهر مأرب رسیدند + نقشه میدانی و عکس

بر اساس گزارش «العهد» همچنین ۱۸ میلیون یمنی از «ناامنی غذایی» رنج می‌برند و ۸ میلیون و چهارصد هزار نفر آنها با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند که از نظر جهانی در مرحله پنجم گرسنگی قرار دارند.

۳۲۰ هزار بیمار نیازمند سفر به خارج برای درمان هستند که ۴۲ هزار نفر آنها به دلیل عدم امکان این موضوع تا کنون فوت شده‌اند.

در همین زمینه «رضیه راوح» وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن به وبگاه العهد گفت: محاصره، بحران اقتصادی، سختی رفت و آمد و بستن فرودگاه‌ها منجر به وضعیت فاجعه‌باری برای بیماران شده است. بسیاری از موارد بیماری مسن وجود دارد که نمی‌تواند در داخل استان (صنعاء) رفت و آمد کند چه برسد به اینکه پانزده ساعت تا فرودگاه سیئون یا عدن را طی کند.

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن هم به العهد گفت: هشتصد هزار بیمار وابسته به داروهای رایگانی هستند که وزارت بهداشت تهیه می‌کند زیرا داروهایی گران برای بیماری‌های مزمن هستند. ۱۲۰ مورد از داروهای بیماری‌های مزمن بویژه داروهای مربوط به سرطان در دسترس نیست.

در ادامه این گزارش آمده، ائتلاف سعودی ۲۹۱ عدد از تأسیسات بهداشتی را به صورت کلی یا جزئی تخریب کرده و بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از تعداد زیاد بیماران و مجروحان و نداشتن امکانات رنج می‌برند. علاوه اینکه باید به شیوع بیماری‌های همه‌گیر مانند تب دنگی، بیماری‌های تنفسی و وبا اشاره کرد. ۹۷ درصد از تأسیسات درمانی نیز به دلیل قدیمی بودن از رده خارج شده‌اند.

جنگ یمن در ششم  فروردین ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن دولت «عبد ربه منصور هادی» آغاز شد و تا چند روز دیگر وارد سال ششم خود می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خدایی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    1 0
    ان شاالله با عنایت بخشندگی خداونده متعال پیروزی از آن برادران انصارالله یمن هست خداوند صبر و استواری بدهد ان شاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس