کد خبر 1051910
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
سیامند رحمان

ورزش ایران در سال ۱۳۹۸ چهره‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف از دست داد و باعث شد این جامعه سال تلخی را پشت سر بگذارد.

به گزارش مشرق، سال ۱۳۹۸ با تمام خوبی‌ها، بدی‌ها، شادی‌ها و غم‌هایش رو به پایان است و مردم ایران زمین امیدوارند که این سال پر از حادثه با تمام چالش‌هایی که به همراه داشت هرچه زودتر به تاریخ بپیوندد و سال جدید، سالی برای فراموشی اتفاقات ۹۸ باشد.

در این سال ورزش ایران افراد و چهره‌های زیادی را از دست داد که خاطرات تلخی را برای علاقه‌مندان و اهالی ورزش رقم زد. به هر صورت خاطرات تلخ نیز روی دیگر سکه ورزش هستند و به همین خاطر در ادامه نام درگذشتگان ورزشی ایران را مرور می‌کنیم تا خاطرات خوب آن‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

*کیوان وحدانی

درگذشت این فوتبالیست را شاید بتوان مقدمه‌ای بر اتفاقات تلخ ورزشی و به خصوص فوتبالی ایران دانست. مهاجم تیم‌های پیکان، نساجی و پارس‌جنوبی که سابقه بازی در تیم‌های صبا و آلومینیوم اراک را نیز دارد، تنها دو روز پیش از آغاز سال ۱۳۹۸ به علت سقوط سنگ در محور فیروزکوه-تهران و در سن ۲۷ سالگی جان خودش را از دست داد.

*تورج لارودی

برادر استاد اردشیرلارودی، کشتی نویس با سابقه ایران بود که ۴۸ سال در این حوزه فعالیت کرد و علاوه بر کار رسانه‌ای، به عنوان مسئول برگزاری مسابقات لیگ، رئیس کمیته لیگ و ریاست روابط عمومی فدراسیون به کشتی کشور خدمت کرد. مرحوم تورج لارودی که به خوش اخلاقی و خوشرویی معروف بود، در خرداد۹۸ و در بستر بیماری دار فانی را وداع گفت.

*مهدی شادمانی

ورزشی و اجتماعی نویس کشورمان به خاطر یک دوره مبارزه سخت با نوع ناشناخته‌ای از سرطان به نام سارکوم، به چهره‌ای مقاوم و مبارز بین اهالی رسانه تبدیل شد. شادروان شادمانی در تابستان۹۸ به خاطر خستگی از مبارزه سه ساله با سرطان و در سن ۳۷ سالگی بار سفر از کره خاکی را بست.

*پویا عباسی

نویسنده با سابقه و قدیمی مطبوعات و رسانه‌های ورزشی ایران که سال‌ها در حوزه کشتی قلم زد و فعالیت کرد در اسفند۹۸ به دلیل عفونت بعد از عمل جراحی، به دیدار حق شتافت.

*سیامند رحمان

روزهای کرونایی جامعه ورزش ایران با خبر درگذشت سیامند رحمان تلخ‌تر شد. قهرمان وزنه برداری پارالمپیک جهان با ۱۲مدال طلای جهانی شامل دو طلای پارالمپیک در ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، امسال نیز در مسیر کسب سومین طلای پارالمپیکی تمرین می‌کرد اما به علت ایست قلبی در سن ۳۱سالگی در گذشت تا تمامی اهالی ورزش از این اتفاق تلخ و ناگهانی متاثر شوند. نام سیامند محبوب به خاطر بلند کردن وزنه ۳۱۰کیلیوگرمی در سال۲۰۱۶، در کتاب گینس ثبت و در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان برترین ورزشکار پارالمپیک جهان انتخاب شد.

*کمال مشحون

کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران که در سال ۱۹۵۱ به مدال برنز بازی‌های آسیای دست پیدا کرد، درسال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ نیز رئیس فدرایون بسکتبال بود. شادروان مشحون در شهریور۹۸ دارفانی را وداع گفت.

*الهام شیخی

دختر فوتسالیست قمی تاکنون تنها قربانی ویروس منفور کرونا بین اهالی ورزش ایران محسوب می‌شود. این بانوی ورزشکار در ماه آخر۹۸ و در سن ۲۳ سالگی به علت ابتلا به بیماری جدید کرونا دار فانی را وداع گفت. او که در پست دروازه‌بان بازی می‌کرد، زمانیکه شیوع کرونا در ایران گسترده نبود، به این بیماری مبتلا شد. شادروان شیخی در ابتدا به علت تشابه اسمی با الهام شیخی بازیکن اسبق تیم ملی فوتسال ایران اشتباه گرفته شد اما پس از آن مشخص شد که عضو تیم منتخب شهر قم بوده است. درگذشت این دخترجوان بازتاب وسیعی را بین اهالی ورزش و به خصوص فوتبال داشت.

*جعفرکاشانی

رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در سن ۷۵سالگی در گذشت. مدافع سال‌های دور تیم ملی، شاهین و پرسپولیس، برای سرخ‌های پایتخت حتی درون دروازه هم ایستاده تا این تیم ۵بر صفر عقاب را در سال ۱۳۴۷ شکست بدهد. کاشانی با تیم ملی ایران اولین قهرمانی ملی فوتبال را در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۶ تجربه کرد و ۴سال بعد در سال ۱۹۷۲ نیز این قهرمانی را تکرار کرد. علاوه بر این، مدافع تیم‌ملی صعود به المپک را در سال ۱۹۷۲ نیز تجربه کرد. کاشانی در مصاف سرخابی‌ها (آذر ۱۳۵۳) برای آخرین بار با پیراهن سرخ تهران و با بازوبند کاپیتانی وارد زمین شد و پیروزی ۲ بر ۱ دربی تهران را در کارنامه خودش ثبت کرد. کاشانی بعد از انقلاب باشگاه شاهین را احیا کرد و یک مجموعه ورزشی مجهز نیز برای این باشگاه ساخت و مدتی همبه عنوان مدیرعامل باشگاه شاهین به کارهای اجرایی مشغول بود.

* محمدرضا امینی

مرحوم امینی در سال۹۵ دچار سرطان خون شد و پس از چندسال مبارزه با این بیماری، در دی۹۸ و در سن ۳۵ سالگی دارفانی را وداع گفت. دروازه‌بان اسبق تیم سپاهان که با سپاهان نوین نیز توانست به لیگ برتر صعود کند، سابقه بازی در تیم‌های پیکان، شاهین بوشهر و نساجی مازندران را نیز داشت.

*زهرا اسداللهی

دخترهندبالیست تیم سپاهان که سابقه حضور در تیم ملی هندبال دختران ایران نیز داشت، در آخرین روزهای اسفند۹۸ و در سن ۱۸ سالگی بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.

*عمادصفی یاری

دردناکترین اتفاق در فوتبال ایران را بدون شک باید درگذشت هوادار شش ساله استقلال در حاشیه بازی پرسپولیس-صنعت نفت و در ورزشگاه آزادی دانست. عماد که فرزند بوفه‌دار ورزشگاه آزادی بود، مقابل بوفه پدر و به علت سهل انگاری و بی دقتی مسئولان ورزشگاه آزادی دچار برق گرفتگی شد و این حادثه، صحنه بسیار دردناکی را در محل حادثه به وجود آورد به طوریکه خبرنگاران و فیلمبردارانی که روز پس از حادثه در ورزشگاه آزادی حاضر شدند، با دیدن محل حادثه دچار شوک عصبی شدند.

*نادرباقری

دروازه‌بان اسبق پاس و شموشک، پیش از حضورعابدزاده در پرسپولیس دروازه‌بان اول این تیم بود. مرحوم باقری به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها در پرسپولیس و پارس‌جنوبی نیز فعالیت کرد و در سن ۵۱سالگی و در دی۹۸ به علت مشکلات ریوی درگذشت.

* کامران فدایی

بازیکن اسبق جوانان پرسپولیس و امیدهای پاس که سابقه بازی در نساجی، گل‌گهر و شیرین فراز را نیز دارد، فروردین ۱۳۹۸ و در سن ۳۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

*علیرضا رضایی

برادر بزرگتر غلامرضا رضایی، مهاجم اسبق پرسپولیس به خاطر بیماری کلیوی دچار سکته مغزی و در بیمارستان بستری شد و پس از چندروز کما، در فروردین ۱۳۹۸ و در سن ۴۲سالگی در گذشت. علیرضارضایی سابقه بازی در برق و فجرسپاسی شیراز، راه‌آهن تهران و استقلال اهواز را دارد و در تیم‌های جوانان و امید فجرسپاسی نیز مربیگری کرد.

*ایرج دلیر

مرحوم دلیر در جریان مسابقه فوتبال بین دو تیم دهیاری جیرکویه و شهرباران رشت به علت ایست قلبی، درون زمین جان و در سن ۴۹ سالگی جان خودش را از دست داد.

*علی حسنی

علی حسنی بازیکن تیم امید پرسپولیس بهشهر در آخرین روز فروردین۹۸ بر اثر سانحه رانندگی جان به چان آفرین تسلیم کرد.

*حسن عابدی

عضو اسبق و همچنین سرمربی سابق تیم ملی شمشیربازی ایران در اسلحه اپه و از مربیان سازنده این رشته در کشورمان، در روزهای پایانی اسفند۹۸ بار سفر را از دنیای فانی بست.

برای تمام این درگذشتگان و دیگر عزیزانی که عضوی از خانواده ورزش ایران بودند و ممکن است نام آن‌ها از قلم افتاده باشد، آرزوی شادی روح و علو درجات نزد ایزد منان داریم. باشد که نام و خاطره آن‌ها همیشه در قلب اهالی ورزش ایران باقی بماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس