ویروس کرونا , قاره اروپا , اتحادیه اروپا ,

لحن طلبکارانه و دستوری اروپا به ایران برای اجرای یکطرفه تعهدات برجامی و شعاردرمانی درباره عهدشکنی آمریکا و تقلا برای باجگیری از ایران، بیش از پیش ثابت می‌کند که آبی از اروپا گرم نمی‌شود.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص اجرای تعهدات ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه‌ای صادر کرد.


اروپا علیرغم اذعان به اینکه رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکی از بخش‌های ضروری تعهدات آمریکا و کشورهای غربی به ایران ذیل برجام است از تهران خواسته گام‌هایی را که در واکنش به بدعهدی طرف‌های غربی برداشته به عقب برگرداند.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: رفع تحریم‌ها بخش ضروری برجام است

آژانس حق مطالبه اجرای پروتکل الحاقی از ایران را ندارد

آیا اروپایی‌ها خسارت وارده به ایران را جبران می‌کنند؟


شعاردرمانی و بی‌عملی اروپا


اتحادیه اروپا در بخش آغازین این بیانیه مدعی شده است که بر «تعهد راسخ» خود برای ادامه حمایت از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) پایبند است و با جامعه بین‌المللی در جهت حفظ این توافق هسته‌ای همکاری خواهد کرد.  


طرف اروپایی بر تعهد راسخ خود در اجرای برجام تاکید کرده است. این در حالی است که اعضای اروپایی برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.


چندی پیش ظریف صراحتا اعلام کرد که اروپا در برجام ۱۱ تعهد داشت و تاکنون فقط چیزی حدود ۱ درصد تعهدات را انجام داده است.


این یعنی اروپا حدود ۹۹ درصد تعهدات خود را انجام نداده است. با این‌حال به دروغ مدعی است که به برجام پایبند است.


طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی را با ایران مبادله کند.


اشک تمساح حامیان تروریسم برای صلح!


اتحادیه اروپا همچنین همانند موضع‌گیری‌های گذشته، از برجام به عنوان یکی از «عناصر کلیدیِ معماری منع‌اشاعه در جهان» یاد و تأکید کرده است: «هدف برجام ارائه اطمینان‌های ضروری به جامعه بین‌المللی درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است».


تروئیکای اروپایی یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان است. کارنامه دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان از گذشته تاکنون با جنایت آمیخته شده است.


حالا حامیان اصلی تروریسم در جهان و دارندگان سلاح اتمی برای صلح ‌اشک تمساح می‌ریزند.


رهبر معظم انقلاب- ۱۷ مهر ۹۸- با ‌اشاره به موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای تأکید کردند: «ما با وجود اینکه می‌توانستیم در این راه (ساخت بمب اتم) قدم برداریم، براساس حکم اسلام عزیز کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام کردیم، بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگه‌داشت سلاحی که استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه کنیم».


ابراز تأسف و دیگر هیچ


بروکسل در یکی از بندهای بیانیه خود از «خروج آمریکا از برجام» و احیای تحریم‌ها «عمیقاً» ابراز تأسف کرده است:«اتحادیه اروپا عمیقاً از خروج ایالات متحده از برجام و بازاعمال تحریم‌ها عمیقاً متأسف است و از همه کشورها می‌خواهد از انجام اقداماتی که مانع اجرای تعهدات برجامی می‌شوند خودداری کنند».


بیانیه مذکور همانند بیانیه‌های قبلی صرفا به کلی‌گویی بسنده کرده و بدون مشخص کردن راهکار و مکانیسم‌ اجرایی، هیچ تضمینی برای اجرای تعهدات ارائه نداده است.


تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمین‌های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم‌هایی که عملا برجام را از بین می‌برد، همچنان مشکل اروپایی‌ها در ادعای پایبندی به برجام است.

طلبکاری بدهکارها از ایران!


اتحادیه اروپا در ادامه بااشاره به کاهش تعهدات ایران در ۵ گام تأکید کرده است: «در کنار اجرای تأییدشده تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران رفع تحریم‌های هسته‌ای یکی از بخش‌های ضروری این توافق است».


بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اتحادیه اروپا وعده داد اثرات خروج آمریکا را جبران خواهد کرد. اتحادیه اروپا از آن زمان تاکنون به هیچ عنوان به این وعده عمل نکرده است.


ایران با توجه به ناتوانی آمریکا در عمل به وعده‌هایش از اردیبهشت‌ماه سال جاری در ۵ گام برخی از تعهداتش در برجام را معلق کرده است.


علی‌رغم این، اتحادیه اروپا در بیانیه جدید مدعی شده به‌طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.


بندهایی دیگر از بیانیه به انتقاد از گام‌های ایران برای کاستن از تعهداتش ذیل برجام اختصاص یافته است.


در یکی از این بندها آمده است: «اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های روشن و جدی خود را از اقدام ایران در انباشت اورانیوم کم‌غنا، فراتر از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام و بالاتر بودن سطح غنی‌سازی ایران نسبت به حد مشخص‌شده در این توافق ابراز کرده است». اتحادیه اروپا از ادامه غنی‌سازی در سایت فردو، افزایش ذخائر اورانیوم ایران، فعالیت‌های تحقق و توسعه و افزایش ذخائر آب سنگین ایران نیز ابراز نگرانی کرده است.


اتحادیه اروپا علیرغم ابراز نگرانی از اعلانیه ایران در ۵ ژانویه مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران مشمول هیچ نوع محدودیت عملیاتی نخواهد بود، نوشته است: «ما متوجه شده‌ایم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچگونه تغییراتی را در اجرای تعهدات از سوی ایران در ارتباط با این اعلانیه یا در سطح همکاری تهران با فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس شاهد نبوده است».


طرف اروپایی در برجام بدهکار است و ایران به دلیل اجرای دقیق تعهدات خود در جایگاه طلبکار قرار دارد، اما متاسفانه به دلیل رویکرد منفعلانه دستگاه دیپلماسی، جای طلبکار و بدهکار عوض شده است.


اقدامات ناهمخوان!


بروکسل در واکنشی گستاخانه، از گام‌های برجامی ایران به عنوان اقدامات «ناهمخوان»! با این توافق یاد کرده و از تهران خواسته بدون تأخیر آنها را به عقب برگرداند: «قویاً از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌هایی را که ناهمخوان با برجام هستند را به عقب برگردانده و بی‌درنگ به اجرای کامل تعهداتش برگردد». در ادامه آمده است: «تمامی اعضای اتحادیه اروپا از تلاش‌های شرکای برجام در بررسی این مسائل در چارچوب برجام، من‌جمله از طریق «مکانیسم حل اختلاف» که فرانسه، آلمان و انگلیس آن را کلید زده‌اند، حمایت می‌کنند.


طرف اروپایی در اقدامی مسبوق به سابقه، مسئله مکانیسم حل اختلاف(مکانیسم ماشه) را مطرح کرده است.  در برجام، قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران لغو نشده بلکه تحت قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شده و در صورت تخلف ایران از برجام قابل بازگشت خواهد بود! سؤال این است که کدامیک از قطعنامه‌های قبلی در حال اجرا نیست که باید از بازگشت آنها نگران باشیم و از ترس بازگشت باج بدهیم؟!


موضوع تمامی ‌قطعنامه‌هایی که ادعا می‌شود با برجام لغو شده است، تحریم کشورمان است! آیا هم‌اکنون انواع تحریم‌ها علیه ایران اجرا  نمی‌شود؟! و آیا هیچ تحریم دیگری را می‌توان آدرس داد که علیه کشورمان به‌کار نگرفته و در حال اجرای آن نباشند؟! بنابراین اروپایی‌ها ماشه مورد ‌اشاره در مکانیسم ماشه را مدت‌هاست که چکانده‌اند!


لحن طلبکارانه و دستوری اروپا به ایران برای اجرای یکطرفه تعهدات برجامی در کنار بی‌تفاوتی اروپا درباره عهدشکنی آمریکا، بیش از پیش ثابت می‌کند که آبی از اروپا گرم نمی‌شود.


هدف اصلی طرف اروپایی، برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است. اعضای اروپایی برجام بارها اذعان کرده‌اند که در مسئله ایران، با آمریکا دارای هدف مشترک بوده و تنها در روش‌های رسیدن به این هدف مشترک، با آمریکا اختلاف‌نظر دارند.


میلیاردها یورو خسارت


کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس گفت: با توجه به اینکه برخی طرف‌های اروپایی عنوان می‌دارند که برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران غیرقابل بازگشت هستند، این سؤال بایستی مطرح شود که «آیا خسارت‌های ایران در اثر تحریم‌ها و بی‌اقدامی آنها قابل بازگشت است و آیا آنها آمادگی دارند میلیاردها یورو هزینه و خسارت‌های وارده بر ایران در بخش‌های مختلف را به دلیل اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا در نظر گرفته و جبران کنند؟


عباس موسوی،سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: بیانیه جدید اروپا هم مثل موارد قبلی، «بیانیه درمانی» است. آنها هم باید منافع برجام را برای ایران تامین کنند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    56 2
    پاسخ پشیمان کننده ایران به خروج آمریکا از برجام مبنی بر ادامه با 4+1 عاقبتی بهتر از این نخواهد داشت .
  • رضا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    1 4
    انفعال وزارت خارجه ديگه چه صيغه ايه ؟! مگه ميشه با تمام دنيا سرشاخ شد ؟! بعضى از اين نويسنده ها عقل درست و درمونى ندارند، مگه در چند جبهه ميشه جنگيد ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس