کد خبر 1050241
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
کرونا

بررسی ها نشان می دهد که شدت همه گیری کرونا ویروس یا همان کووید ۱۹ ، تا اواخر اردیبشهت و اوایل خرداد ۹۹ در ایران ادامه خواهد داشت.

به گزارش مشرق، یکی از دغدغه‌ها و دلهره‌های این روزهای مردم، این است که بالاخره کی از دست کرونا راحت می‌شویم. مسئولان وزارت بهداشت، پاسخ دقیق و روشنی برای این سوال ندارند و تنها به این نکته اکتفا می‌کنند که برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، باید توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفت.

مسعود یونسیان و اکبر فتوحی دو تن از اساتید اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با وضعیت کرونا، به تلاش‌های دانشمندان سایر جهان برای یافتن واکسن کرونا اشاره کرده و عنوان داشته اند که با پیدایش واکسن، نه تنها افراد واکسن زده مصون شده و مبتلا نخواهند شد، بلکه این افراد با قطع زنجیره ابتلاء، به کاهش ابتلای افراد واکسن نزده هم کمک خواهند کرد. به این پدیده، ایمنی جمعی گفته می‌شود. پس بستگی دارد که بازه زمانی را چقدر طولانی فرض کنیم. اگر به قدر کافی طولانی باشد می‌شود امیدوار بود که واکسن بتواند منحنی تأخیری را تعدیل نماید.

این دو استاد دانشکده بهداشت، به داروی مؤثر برای درمان کرونا اشاره کرده و گفته اند که در این صورت، علاوه بر درمان مبتلایان و کاهش کشندگی و در نهایت کاهش مرگ و میر بیماری، طول دوره بیماری و در نتیجه شانس آلوده کردن افراد سالم توسط بیماران نیز می‌تواند کاهش پیدا کند.

آنها در ارتباط با تغییر رفتار ویروس با گرم شدن هوا، عنوان داشته اند که اغلب ویروس‌های این دسته در هوای سرد فعالیت بیشتری دارند و با گرم شدن هوا ممکن است از شدت یا قابلیت انتقال آنها کاسته شود.

به اعتقاد این دو استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجربه چین نشان می‌دهد که می‌شود حتی اپیدمی وسیعی مثل آنچه در چین رخ داده است را کنترل کرد و هنوز تعداد موارد روزانه ما به حداکثر موارد روزانه چین نرسیده است و هنوز نباید دست از کار کشید. نکته دیگر هم تاکید سازمان جهانی بهداشت است که تعمدا هنوز پاندمی اعلام نمی‌کند تا کشورها از اقدامات پیشگیرانه دست نکشند.

آنها به این موضوع نیز به عنوان آخرین نکته اشاره کردند که اگر سیستم سلامت نتواند پابه پای موارد حرکت کند، دیگر میزان کشندگی بیماری این مقدار نمی‌ماند و خسارت جانی بسیار بیشتری وارد می‌شود، به عبارت دیگر در صورت قطع اقدامات پیشگیرانه، نه تنها وضع بهتر نمی‌شود که بدتر از گذشته خواهد شد.

نتیجه نهایی اینکه هرگز برای پیشگیری که شامل جداسازی بیماران، بیماریابی فعال، قرنطینه افرادی که با بیماران‌تماس داشته اند و کاهش تماس افراد به ظاهر سالم با یکدیگر
دیر نیست.

در همین حال، شیرین افهمی متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که ویروس کرونا سرمادوست است و انتظار داریم شدت بیماری با گرم شدن هوا کاهش یابد، گفت: اما به دلیل انتقال فرد به فرد این ویروس ممکن است روند بیماری کرونا در هوای گرم نیز ادامه یابد.

وی با عنوان این مطلب که رفت و آمدها موجب حضور افراد در تجمعات و انتقال ویروس می‌شود، افزود: بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا دارو نیاز ندارند و فقط از مایعات و تب بر استفاده کنند.

کوروش احمدی متخصص طب اورژانس، در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور، گفت: اوج بیماری کرونا در کشور اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت اتفاق می‌افتد و اکنون در ابتدای راه هستیم.

وی افزود: هر روز ورودی‌ها به اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود، اما ۸۰ تا ۹۰ درصد آنان علائمی مانند آنفلوانزای خفیف یا سرماخوردگی دارند که با خود درمانی ساده در منزل می‌توانند خود را درمان کنند.

علی رضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در ارتباط با وضعیت کرونا در کشور،  گفت: پیک بیماری متأثر از رفتار مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: اگر مراودات غیرضروری را به حداقل نرسانیم و افراد بیمار از حضور در محیط‌های اجتماعی خودداری نکنند، وضعیت بهبود پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به مسافرت‌های غیرضروری برخی از هموطنان، گفت: با این رفتارهای پرخطر و انتقال و گسترش بیماری، کنترل شرایط خیلی سخت می‌شود. الان وقت سفر نیست، این یک هشدار جدی بهداشتی است.

بر اساس آنچه که دست اندرکاران حوزه سلامت و متخصصین امر عنوان کرده اند، در روزهای آینده شدت این بیماری بیشتر نمایان خواهد شد و انتظار می‌رود با ورود به سال جدید، موارد ابتلاء افزایش یابد. در عین حال، انتظار می‌رود موارد ابتلاء در اردیبهشت به کمتر از فروردین برسد و در نهایت، اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند، می‌توان پیش بینی کرد که این بیماری در خرداد ماه کنترل خواهد شد. در واقع، می‌توان چنین تصور کرد که سه ماه حیاتی را برای عبور از بحران کرونا، پیش رو داریم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    این یک حمله بیولوژیک از طرف چین یا امریکاست که میخاد قدرت خود را به طرف مقابل نشان بده.قافلگیر شدیم .کشته ها بالاست و بالاتر میره باید کاری کرد
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      فقط با اون قسمت حمله بیولوژیک از طرف آمریکا یا همون شیطان بزرگ موافقم. هر چه پیش میریم بیشتر به حقانیت لقبی که آن پیر فرزانه به این کشور خبیث داد ( شیطان بزرگ) پی می بریم
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    45 7
    ابتلاء ایرانیان به بیماریهای تمدن ( دیابت، فشارخون، کبد چرب، قلبی عروقی و ...) و مصرف بی رویه دارو و گسترش خوددرمانی های اینترنتی و .... در طی چند سال اخیر باعث افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا است.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    72 26
    خوبست كيفيت وضوح اعدادبيشترشودبهتراست.
  • آزاد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    7 3
    داداش عدد و ولکن سر فینشو دقت کن
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    15 0
    وضعیت نمودار غلطه، نمودار وضعیت درسته
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
    8 0
    نمودار چیه قرنطینه کنید هنوزادارات باز وما کارمندان بیچاره در رفت و امد ولی مجلس روز اول تعطیل شد حق بدبخت وفقیر همیشه خورده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس