کد خبر 1052229
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۴
کرونا نمایه

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: اکثر قریب به اتفاق یعنی حدود ۹۰ درصد کسانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند به هیچ دارویی نیاز ندارند و آن‌ها می‌توانند در منزل استراحت کنند و بهبود یابند.

به گزارش مشرق، آقای رضا ملک زاده با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: بر اساس مطالعاتی که تاکنون بر روی ویروس «کرونا» انجام شده است با اطمینان می‌توانیم بگوییم که داروهای ضد ویروس به ویژه «تامیفلو» هیچگونه تاثیری در پیشگیری و یا معالجه افراد در معرض این ویروس ندارد.


وی از مردم خواست داروی «تامیفلو» را برای این ویروس استفاده نکنند.

بیشتر بخوانید:

موضع متناقض وزارت بهداشت و هلال‌احمر درباره تأثیر یک دارو بر کرونا

۱۰داروخانه پایتخت در لیست جدید مراکز تحویل داروی بیماران کرونا


دکتر ملک زاده تاکید کرد: این دارو عوارض گوناگونی از جمله کم کردن اشتها دارد در صورتی که مبتلایان به بیماری «کرونا» باید خوب غذا بخورند.


وی اضافه کرد: تحقیقات بر روی داروهای جدیدتر را آغاز کردیم و اگر دارویی موثر باشد رسماً اعلام و تهیه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.


دکتر ملک زاده افزود: ممکن است برای برخی افراد، دارویی را که در کشورمان هم تولید می‌شود به نام «کلروکوئین» استفاده کنیم و یا مسکن‌هایی که ممکن است به آن‌ها کمک کند.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: علائم بیماری اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به بیماری کرونا در مدت یک هفته کاهش می‌یابد و در هفته دوم، درمان می‌شوند و به هیچ دارویی نیاز ندارند.


دکتر ملک زاد ه افزود: بیشتر نسخه‌های مربوط به استفاده از داروی «تامیفلو» به دستورالعمل ابتدایی درمان بیماری آنفلوآنزا بر می‌گردد و اکنون این دستورالعمل، تغییر و وزارت بهداشت هم یکشنبه آن را ابلاغ کرده است بنابراین از پزشکان هم تقاضا می‌کنیم این دارو را برای بیماران کرونا نسخه نکنند.


وی گفت: یکی از مشخصات ویروس کرونای جدید، میزان بالای سرایت آن است که ۱۰ برابر آنفلوآنزا است و در نتیجه در مدت کوتاهی به تعداد بیماران، اضافه می‌شود.


آقای ملک زاده درباره شیوه‌های مقابله با بیماری کرونا در کشورهای مختلف گفت: این شیوه‌ها به ملاحظات متفاوت کشورها از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد.


وی ادامه داد: در کشورهایی مانند چین و جنوب شرق آسیا به گونه‌ای است که مردم از دولت و حکومت، خیلی خوب اطاعت و توصیه‌های بهداشتی را اجرا می‌کنند و مردم نظم پذیر هستند و این موضوع در فرهنگ ما ضعیف‌تر است.


معاون وزیر بهداشت از مردم خواست توصیه‌ها و دستورات وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری را جدی بگیرند.


دکتر ملک زاده با بیان اینکه کلید کنترل این بیماری ماندن در خانه و شرکت نکردن در تجمعات است، افزود: به همبستگی ملی ماندن در خانه و حذف مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی نیاز داریم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه بیماری «کرونا کووید ۱۹» نوپدید است، گفت: بنابراین راه درمان، علائم و رفتار این ویروس را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم در آب و هواهای مختلف چگونه است.


آقای علی اکبر حقدوست با بیان اینکه این نوع بیماری‌ها از جمله «کرونا» به رفتارهای فردی بسیار وابسته هستند، ادامه داد: اگر رفتارهای فردی را نتوانیم اصلاح کنیم کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که اوج این بیماری یا افول آن در چه ماهی است.


وی اضافه کرد:، اما بر اساس محاسبات عددی، رفتار این ویروس در دیگر کشورها و برخی شهرهای ما به نظر می‌رسد به لطف خدا و همراهی مردم و جدیت مسئولان در فروردین بتوانیم از قله این بیماری بگذریم.


آقای حقدوست با اشاره به اینکه در ۱۰ روز گذشته، اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: برای اینکه بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم باید رابطه بیمار آلوده کننده و مبتلا به ویروس «کرونا» را با افراد حساس مستعد آلوده شدن به این ویروس، کم کنیم.


رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا گفت: مهمترین راه درمان مبتلایان به بیماری کرونا، آرامش، استراحت و خواب کافی است.


دکتر حقدوست با اشاره به اینکه شیوه‌های مقابله با بیماری کرونا در کشورهای مختلف با توجه به مسائل اقتصادی و جمعیتی و آب و هوایی و نوع زندگی مردم، متفاوت است، گفت: هر کشوری باید بر اساس فرهنگ و موقعیت خود با این بیماری مقابله کند، اما اصول مبارزه با این بیماری، یکسان است.


وی با تاکید بر اینکه خطر این بیماری، واقعی و جدی است، افزود: این بیماری، مرد و زن، پیر و جوان و غنی و فقیر را نمی‌شناسد. هر کس که دلش به حال خودش، بیشتر می‌سوزد و برای دیگران، احترام بیشتری قائل است باید به دستورات بهداشتی، بهتر عمل کند.


آقای حقدوست اضافه کرد: شبیه به معجزه است که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی سنگین، توانستیم به خوبی مقاومت کنیم و این موضوع را مدیون مردم هستیم.


وی با تشکر از ورود مقام معظم رهبری برای مقابله با این بیماری گفت: مدیران، دولت و نظام، همه باید پای کار بایستند.


رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا افزود: بر اساس مدل سازی که انجام دادیم نشان می‌دهد اگر ۲۵ درصد، ایزولاسیون بیماران را داشته باشیم این اپیدمی تا آخر اردیبهشت، گرفتارمان می‌کند و اگر این رقم به ۴۰ درصد برسد در هفته اول فروردین، کنترل می‌شود و رسیدن به این رقم، کار سختی نیست.


آقای حقدوست گفت: برای جلوگیری از سفرها، علاوه بر ابزارهای تشویقی و اطلاع رسانی، قطعاً باید محدودیت‌هایی هم قائل شویم. مطمئناً مردم با درایت و فهمی که دارند، شرایط را درک و قبول می‌کنند که صلاح نیست از قوه قهریه استفاده شود البته قطعاً باید تمهیداتی اندیشیده شود و اگر کسی نخواهد در چارچوب مربوط، رفتار کند، نیروهای قهریه و انتظامی باید با او برخورد کنند.


وی اضافه کرد: تصمیماتی برای ورود و خروج از استان‌هایی که منطقه قرمز محسوب شدند، گرفته شد و هتل‌ها و تفرج گاه‌ها پذیرای مسافران نیستند.


دکتر حقدوست تاکید کرد: باید از همه اهرم‌ها استفاده کنیم که مهمترین آن خواست خود مردم است.


سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نظام شبکه ارائه خدمات سلامت در کشورمان، عمر حدود ۴۰ ساله دارد بنابراین ظرفیت کم نظیری است که در مقایسه با بسیاری از نظام‌های سلامت جهان داریم.


آقای کیانوش جهانپور ادامه داد: خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات سلامت شهری و روستایی داریم و در بلایای طبیعی، حوادث و طغیان بیماری‌های واگیر به اهمیت و برکات چنین ساختارهایی، پی می‌بریم.


وی افزود: واقعه کرونا گرچه تهدید است، اما می‌تواند فرصتی برای ارتقای این شبکه و نظام سلامت باشد.


آقای جهانپور افزود: قسمت عمده اجرای این طرح بر عهده بهورزان، مراقبین سلامت و تیم‌های سلامت مستقر در این ساختار است که ما را در مسیر کنترل و مهار این بیماری یاری می‌کنند.


وی اضافه کرد: ماموریتی که برای همکاران ما در تیم‌های سلامتی که با محوریت بهورزان در خانه‌های بهداشت و مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت، شکل گرفته است به نوعی تعریف شده که غربالگری و پایش مستمر افراد مشکوک به بیماری کرونا و یا مبتلایانی که قرنطینه خانگی شدند را بر عهده دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 0
    مازلزله ی شدید و طولانی داشتیم هم اکنون !!
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    0 0
    آقای دکتر هر چی میگید از اعتماد مردم به مسئولان بگید مردم ما کم بی تدبیری و دروغ نشنیده آندو این عاملی شده است برای عدم اطاعت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس