کد خبر 1048861
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
محمد عبدالهی

اگر به ادبیات مفهومی به کار رفته از سوی رییس و ارکان دولت توجه کنیم در می یابیم که ؛ « تعامل گرایی» ، «جهانی شدن» و «خروج از انزوا» سه واژه پرکاربرد در ادبیات مفهومی اصلاح طلبان و دولتمردان است.

به گزارش مشرق، محمد عبدالهی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:
مرور منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی راهبردی ترین اصول انقلاب اسلامی را پیش روی جریان انقلاب قرار می دهد .در اسفند ماه سال ۱۳۹۴، رهبرانقلاب در جمع مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم  نسبت به « خطر انحراف از انقلاب» هشدار داده و فرمودند : «اگرنظام اسلامی در قبال نظم منحط جهانی هویت خودش رااز دست داد شکست خواهد خورد».   رهبر انقلاب بارها از وجود "خطری بنیادین" و "در کمین انقلاب" سخن گفته اند .خطری که بنا به شواهدی متقن در رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به شکل یک قاعده درآمده و درجریان است.از این رو تبیین این دیدگاه و بیان خطرات آن در زمره ضرورت هاست.

اگر به ادبیات مفهومی به کار رفته از سوی رییس و ارکان دولت توجه کنیم در می یابیم که ؛ « تعامل گرایی» ، «جهانی شدن» و «خروج از انزوا» سه واژه پرکاربرد در ادبیات مفهومی اصلاح طلبان و دولتمردان است .

بنیان معرفتی این تعامل گرایی بر نوعی «خوباختگی » و «دگر خواهی» یا همان «تجدد گرایی» بنا نهاده شده است .

به بیان دقیق تر شرط تعامل با دنیا و خروج از انزوا در تفکر تجدید نظرطلبانه آنست که در تمدن غرب مستحیل یا هضم شویم.

استراتژی گفتمان اعتدال برای پیشبرد پروژه مدرنیزاسیون «توسعه از طریق سازگاری» است . برای تحقق چنین مدلی از توسعه «هضم و مستحیل شدن در نظام جهانی » ضروری است . مساله ای که در صورت تحقق منجر به« استحاله و نابودی هویت انقلابی نظام » شده و آرمان های انقلاب را به محاق خواهد برد .
 ریشه استراتژی «توسعه از طرق سازگاری» کجاست؟

ریشه این تفکر خطرناک و دغدغه آفرین را بایستی در تفکر اصلاح طلبان و نئولیبرالیست ها جستجو کرد. « خاتمی» سرحلقه این تفکر در حوزه اجرایی کشور بوده و اکنون نیز تئوری او به چرخه اجرا درآمده است.

 یکی از مستندات تاریخی این تفکر در منظومه فکری «سید محمد خاتمی» بروز یافته و اکنون به فراموشی سپرده شده است . بازخوانی تفکر غربگرا و تجددطلبانه او به عنوان زیرساخت معرفتی سیاست خارجی دولت خالی از لطف نیست . خاتمی در سال ۱۳۷۵ در روزنامه سلام می نویسد:
 «امروز به جرات می توان گفت در زندگی قومی که عزم تعالی و پویایی کرده است، هیچ تحول کارسازی پدید نخواهد آمد مگر آنکه از متن تمدن غرب بگذرد و شرط دگرگونی اساسی، آشنایی با غرب و لمس روح آن تمدن یعنی تجدد است. کسانی که با این روح آشنا نیستند، هرگز به پدید آوردن دگرگونی سودمند در زندگی خود توانا نیستند. سوگمندانه اقوامی نظیر ما، هنوز از آن آشنایی محروم هستیم. #توسعه به معنای امروزش، میوه یا شاخ و برگ تمدن جدید است. اگر آن تمدن آمده، توسعه هم خواهد آمد و به این معنا سخن کسانی که می گویند ابتدا باید خرد غربی را پذیرفت تا توسعه بیاید، سخن بیراهی نیست و این سخن را کامل کنم که علاوه بر خرد و بینش غرب، باید منش غربی متناسب با این بینش را نیز پذیرفت.» (روزنامه سلام ۳۰/۲/۷۵)

 تضاد این تفکر با مبانی فکری امام راحل جای انکار ندارد . برای فهم دقیق این دوگانگی به این جمله از حضرت امام دقت کنید :
 «شما خیال نکنید که غرب خبری هست. در آنجا خبری نیست. ما نمی‌گوییم که آنها کارخانجات ندارند؛ آنها درست کردند همه اینها را، اما اساس انسانیت در آنجا نیست. اینها هر چه درست کردند یعنی هر چه نه- بسیاری از چیزهایی که درست کرده‌اند، بر ضد انسانیت درست کرده‌اند. این غرب است که دارد اساس اخلاق انسانی را از بین می‌برد، این غرب است که دارد شخصیت انسانیت را از بین می‌برد.»
(صحیفه امام - جلد ۸- صفحه ۸۰)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    42 19
    برنامه ماسونها جهانی سازی است و حکومت جهانی شیطان. کشوری که سلطه شیطان را نپذیرد غیر عادی است.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    41 20
    ای مردم شریف ایران . به سخنان رهبر معظم انقلاب گوش دهید و به آن عمل کنید زیرا ایشان پیرو سیره نبی اکرم ص و یار مولایمان مهدی موعود عج هستند. این ایام پر تنش می گذرد و صبح ظهور ان شاء الله نزدیک است . دعا کنید و از خداوند متعال ظهور منجی عالم بشریت را بخواهید .باشد که مورد رحمت واسعه حق قرار گیریم . اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
      0 0
      http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29824 ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره صحیفه سجادیه * دعای پنجم صحیفه‌ را مکرر در مکرر بخوانید ۱۳۹۰/۱۰/۷ * صحیفه سجادیه، علم‌النفس است ۱۳۷۶/۹/۱۳ * ابعاد دیگر تقوا در صحیفه سجادیه ۱۳۸۹/۵/۲۷ * اصلاح را از خودمان شروع کنیم ۱۳۸۹/۶/۲۵ * از زندان خودبینی و غرور خارج شویم ۱۳۷۵/۱/۲۸ * زیر بار ظلم نمی‌رویم ۱۳۷۶/۸/۱۴ * بحر موّاج معارف اسلامی ۱۳۹۵/۱۲/۵
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    39 14
    تزویر حیله ونیرنگ اصلاح طلبان بسیار خطر ناکتر کرونا ویروس در ایران میباشد
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    38 13
    تفکرات پوچ برخی را وقتی با کلام نورانی امام و رهبری عزیزتر از جانمان مقایسه می کنیم باید هزاربار خدا را شکر کنیم که راهنمایانی فرزانه را در راس حکومت دینی ما قرار داد .
  • DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    32 18
    وقتی منش غربی را بپذیرید یعنی هویتی خود را نخواهید داشت و پوک خواهید شد یعنی فاتحه خود را از همین یک قدم شروع باید بخوانید. عقلانیت یک صفت انسانی است مختص هر کسی است که به ان تجهیز و از ان استفاده میکند و خاص غرب یا شرق نیست. هرانسانی میتواند ان را کسب کند و میتواند ان را در خدمت انسانیت قرار دهد.
  • رضا IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    33 4
    تعامل گرایی با اسرائیل و آمریکا یعنی کسانی که سردار سلیمانی و یارانش رو تکه تکه کردند. اینها با قاتلین بهترین مرد روزگار و فرزند ملت حاضرند تعامل کنند اطمینان داشته باشید مرگ با ذلت در انتظار شماست. آیا با قاتل فرزند یا خانواده خودتون هم یر یک میز بنشینید و تعامل می کنید؟
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    11 22
    یعنی این ویروسی که اومد، در مرزهای فقط یک کشور محدود شد؟ همه مردم دنیا در تعامل یکدیگرند. نمیشه بگی چهاردیواری، اختیاری.
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    12 14
    خیلی خطرناکن، من باهاشون کار کردم
  • درویش IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    27 17
    بخشی ازتقصیرهم گردن ماست که اجازه میدهیم آنها تبلیغ کنند نظام اسلامی باکل جهان سرجنگ دارد درصورتیکه هم امام وهم مقام معظم رهبری بارها بجز رژیم اشغالگرقدس اعلام کردند خواهان رابطه باهمه کشورهابراساس برابری وعدالت هستند . ماباید این بهانه راازآنهابگیریم و نگذاریم تبلیغ کنند انقلابیون سرجنگ باتمام جهان دارند ودراین راه فعال وابتکارعملهایی داشته باشیم .
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    28 14
    اینها از کرونا خطرناک ترند. اگر مردم خطر اینها را درک کنند مثل ترس از کرونا از اینها می ترسند و فرار می کنند. اگر بفهمند و اگر فهمیده بودند گول "تکرار می کنم" را نمی خوردند و مملکت خودشان را 8 سال عقب نمی انداختند.
  • US ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    35 19
    این مایه ی تاسف هست که دست کم هفت هزار سال تاریخ پشت سرت داشته باشی و از غرب و به خصوص آمریکایی دم بزنی که شکل گیریش به چهارصد سال نمی رسه!! اصلاح طلب یه واژه برای فریب شماست، اینا جماعتی هستن که با موجودیت ایران مشکل دارن. به خودتون دروغ نگید. آگاهی پیش روی شماست مگر اینکه منافع شما در نادان بودن خلاصه بشه!!
  • علی IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    24 12
    تو قران هست قوم موسی سر چهل روز بعد اون همه معجزه جلو چششون گوساله پرست شدن مشکل اساسی قوم موسی نبودش تو او چهل روز نبود اونا هنوز دلشون با گوساله پرستی مصریا بود. فکر دل وذهن الان این حضرات اون بورسیه ها ونشو نماییه که تو ظواهر تمدن غرب کردن والا همشون مثل قوم موسی قدرت خدای موسی رو دیدن که فرعون زمانشون رو چجوری خفه کرد تو دریای قدرتش
  • محمد IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    16 29
    بنده خدا این سه گزینه مطرح خواست عمده مردمه (جهانی شدن و خروج از انزواو...) این ها اگر در زندگی و رفاه و معیشت مردم تاثیر بگذارند،فکر می کنی مردم با آن مخالفت خواهند کرد. البته اگر با معیار های انقلابی جلو بره که عالی می شود. ولی شما انرا انحراف از معیار های انقلاب می شمارید. اشتباه اینجاست که نباید انقلاب از درون تهی و متزلل شود .انقلابی که به وعده های خود عمل کند و از اصول محکم خود والبته پویا نه خشک دفاع نماید . بالنده بوده و خود داعیه جهانی خواهد داشت
  • لیلا IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    25 10
    مفیدبود ممنون
  • رضا IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    5 25
    چى ميگى بابا گازشو گرفتى ، انحراف انحراف ميكنى ؟! مرد مؤمن چرا آدرس غلط ميدى ؟! من از شيخ حسن روحانى دل خوشى ندارم و تا حدودى هم با حرفهات همدلم اما اين انصاف نيست و از مروت به دوره كه تمام عوامل انحراف انقلاب را به او و اعتدالى ها نسبت ميدى ، قرار نيست سر خودمون را كلاه بذاريم يا شيره بماليم من اگر سى درصد اطمينان داشتم مشرق جواب مو منتشر ميكنه ده تا دليل برات اقامه ميكردم كه انقلاب اسلامى كمى بعد از امام منحرف شد ، از وقتى كه مغضوبين امام سر كار اومدند . بنابراين ادامه نميدم چون فايده اى نداره اگر هم مشرق حاضر به انتشار همين جواب نيم بند هم نيست لااقل به رؤيت نويسنده برسونه تا به اشتباه خودش بيجهت اصرار نكنه
  • حسن FR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    18 23
    از طریق نفی نظرات دیگری که نمیشود حقانیت خود را ثابت کرد.
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    21 45
    بنظر فلسفه وجودی جریان غربگرا که حامی مبلغ و مجری استراتژی توسعه از طریق سازگاری است در اصل یک امتحان الهی برای مردم و حکومت ایران است که مدعی تشکیل تمدن اسلامی در راستای ظهور منجی موعود است،چون احتمالا به هیچ طریقی جز انتخاب این جماعت غربگرا بر مناسب حکومتی مثل دولت و مجلس بواسطه مردم باعث شناخته شدن وآشکار شدن هویت اصلی و باطنی و روش و هدفشان در نظر مردم نمیشد که همین شناخت بسیار مهم و باارزش یکی از اصول دشمن شناسی و اهمیت جایگاه ملت ایران بعنوان ملت آخرالزمانی ظهور منجی است که برای تربیت و آموزش مردم در جهت تشکیل تمدن اسلامی و ارکان آن یعنی جامعه اسلامی و دولت اسلامی در جهت ظهور منجی موعود ضروری میباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس