شست و شو

استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کروناست اما باید دید این راهکار تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد.

 به گزارش مشرق، ویروس کرونا، نامی که این روزها افراد زیادی را در سراسر جهان به وحشت انداخته است؛ این ویروس تاکنون بیش از ۸۲ هزار نفر را در دنیا که عمده آن‌ها در کشور چین مرکز شیوع آن بوده، مبتلا کرده و جان بیش از ۳ هزار تن را هم گرفته است.

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر دانشمندان بسیاری در اقصی نقاط جهان به طور شبانه روز در تلاشند تا دارو یا واکسنی برای درمان آن بیابند، اما هنوز موفق نشده‌اند؛ البته محققان چینی در جریان تلاش‌هایشان به یک واکسن خوراکی دست یافته‌اند که توانسته تا حد زیادی در درمان ویروس کرونا موثر بوده و عوارض جانبی کمتری داشته باشد. اما اقدامات پیشگیرانه که عمدتا شامل رعایت استانداردهای بهداشتی برای کاهش خطر ابتلا همچنان بهترین راه است.

استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده خطر ابتلا را افزایش می‌دهد

شست‌شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک در صورت نیاز و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بهترین روش‌های پیشگیری هستند. اما در این میان یکی از اصلی‌ترین توصیه‌ها استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست برای متوقف کردن انتشار آن است، اما کارشناسان معتقدند مصرف بیش از حد این مواد می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

کرونا ویروس به ارسال امواج شوک از طریق جامعه جهانی ادامه می‌دهد و ترس فزاینده از بیمارستان‌های مملو از مبتلایان و کمبودهای گسترده در ذهن مردم، بر تشدید اضطراب ناشی از این ویروس تاثیر مستقیم دارد، اما توجه به چند نکته می‌تواند تا حد زیادی به روند مهار این ویروس کمک کند.

ارگان‌های بهداشتی از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه اکید بر حفظ بهداشت فردی و عمومی دارند. از آنجا که این بیماری جدید یک عفونت تنفسی محسوب می‌شود، اعتقاد بر این است که در قطرات سرفه شیوع بیشتری دارد.

یکی از اقدامات مهم محافظتی شستن دست‌ها با آب و صابون است و در صورت در دسترس نبودن آب و صابون از ژل ضدعفونی کننده دست استفاده می‌شود؛ با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند استفاده زیاد از آن ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

به گفته آن‌ها استفاده بیش از حد از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل می‌تواند "فلور طبیعی باکتریایی" سطح پوست و همچنین پاتوژن‌ها را از بین ببرد. البته برای کاهش انتقال ویروس جدید لازم است که دست‌ها را بشویید و از ضد عفونی‌کننده‌های دستی استفاده کنید، اما زیاده‌روی در هر چیزی خوب نیست.

یکی از اصلی‌ترین خطرات ناشی از ضد عفونی کننده‌های مبتنی بر الکل این است که چربی پوست را از می‌برد که در صورت استفاده بیش از حد، ممکن است موجب زبر شدن دست‌ها شود. پوست خشک و آسیب دیده می‌تواند کانون باکتری‌های بیماری زا شود و همچنین خطر ورود ویروس‌ها به بدن را از طریق بریدگی و ایجاد خراش در پوست افزایش دهد.

استفاده از مواد ضدعفونی کننده تا چه اندازه جایز است؟

برای جلوگیری از انتقال ویروس، بهترین کار شست‌وشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه به شیوه‌ای درست و موثر در طول روز است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده هم می‌تواند کارآیی خوبی در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ داشته باشد، اما همانطور که گفته شد، شست‌وشوی دست‌ها خود بهترین روش است و اگر این کار به درستی انجام شود نیاز به استفاده از ضدعفونی کننده‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در خصوص استفاده از این مواد بیشتر برای پاکسازی سطوح مسطح مانند میز، دستگیره در، اتوبوس، واگن‌های مترو و گوشی همراه توصیه می‌شود.

راه‌های دیگر  جلوگیری از ابتلا یا انتشار ویروس کرونا

هنگام سرفه یا عطسه باید دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین خود (نه دستان) بپوشانید.

دستمال مورد استفاده را باید بلافاصله در یک کیسه انداخته و بعد داخل یک سطل در دار بیندارید.

همچنین باید سعی کنید از تماس نزدیک با افرادی که علائم بیماری را دارند، خودداری کنید. حفظ فاصله یک متری با کسی که سرفه یا عطسه می‌کند، توصیه سازمان جهانی بهداشت و متخصصان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس