کد خبر 1047189
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
ورزش نمایه

در این روزهای شیوع بالای کرونا ویروس، نمی‌توان افراد را از ورزش کردن منع کرد، اما باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر، مهمان ناخوانده‌ای وارد کشورمان شده که روال عادی و طبیعی زندگی را تا حدی تغییر داده و متاسفانه بعضی از هم وطنان را بیمار، گروهی دیگر را خانه نشین و البته در مواردی بعضی افراد جامعه را هم تا حدی غیرواقعی ترسانده است.

کرونا ویروس، فارغ از ماهیت، سرعت و گستره شیوع بالا، آن قدر هم ترسناک نیست و با رعایت نکاتی ساده می‌توان از ابتلا به آن به راحتی جلوگیری کرد. اگر با رعایت موارد بهداشتی، تغذیه مناسب و نترسیدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم به احتمال زیاد به کرونا ویروس مبتلا نشده و یا در صورت ابتلا بسیار راحت‌تر از حد تصور با آن خداحافظی خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد کرونا و حیوانات خانگی بدانیم


اما در کنار تمامی این موارد، گروهی از افراد جامعه که ورزش را در سبک زندگی روزانه خود دارند و یا ورزش به نوعی حرفه یا بخش مهمی از زندگی آن هاست، با چالش‌هایی مواجه هستند. مردد هستند که ورزش را برای مدتی ترک کنند و یا اگر بنا بر ادامه است، چطور با این شرایط ورزش یا در چه شرایطی موقتا فعالیت ورزشی خود را متوقف کنند.

در این مطلب، به بررسی برخی بایدها و نبایدها برای ورزشکاران عزیز حرفه‌ای و آماتور می‌پردازیم.

در هنگام ورزش چه نکاتی را رعایت کنیم؟

به گفته پزشکان و متخصصان، ورزش در بالابردن سطح ایمنی بدن بسیار موثر است و به همین جهت در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس تاثیر مثبت دارد. اما ورزشکاران باید به این نکته توجه کنند که در مکان‌های روباز، بیشتر از ورزش‌های هوازی استفاده کنند.

در مکان‌های عمومی و بوستان‌ها، تا حد امکان از تجهیزات ورزشی مستقر در پارک‌ها استفاده نکنید.

ورزشکاران حرفه‌ای هم باید ضمن رعایت نکات بهداشتی و شستن مکرر دست‌ها به مدت بیست ثانیه، از تمرین کردن در کنار افرادی که مشکوک به ابتلا هستند، خودداری کنند.

در مجموع باید گفت بهتر است برای ورزش در مکان‌های پرازدحام و شلوغ تا حد امکان حضور پیدا نکنید.

در حین تمرین از شستن دست‌ها غافل نشوید و از زدن دست‌ها به صورت، خصوصا چشم، بینی و دهان جدا خودداری کنید. به هیچ وجه با دوستان خود دست ندهید و روبوسی نکنید.

در زمان حضورتان در ورزشگاه و باشگاه، حریم ایمنی خود را حفظ کنید. این حریم ایمنی شامل رعایت فاصله‌ای ۱.۵ الی ۲ متری با دیگر ورزشکاران است.

فراموش نکنید در محل ورزش خود، از محلول‌های ضدعفونی برای تمیز کردن سطوح و دستانتان، استفاده کنید.

چنانچه علائم مشکوکی مانند سرفه، گلودرد، تنگی نفس، تب و مشکلات گوارشی داشتید، حتما از اطرافیان فاصله گرفته و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیمار شده اید یا از فرد بیماری مراقبت می‌کنید، حتما از ماسک‌های استاندارد استفاده کنید و آن را با توجه به دستورالعمل‌های مناسب، به موقع تعویض کنید.

اگر به سرماخوردگی یا عفونت مبتلا شدید، از حضور در باشگاه‌ها به شدت خودداری کنید.

اگر علائمی از سرماخوردگی یا دردهای مانند درد گوش حس کردید، ورزش برای شما بی خطر است و می‌توانید به تمرینات خود ادامه دهید.

به خاطر داشته باشید که باید مایعات فراوان بنوشید، تغذیه مناسب و سالم داشته باشید و با مصرف موادی مانند ویتامین سی، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید.

در چه صورت ورزش نکنید؟

به طور معمول دمای بدن، حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است. اگر دمای بدنتان بالا بود و تب داشتید، از ورزش کردن پرهیز کنید. تب می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، اما اغلب به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود.

ورزش کردن در هنگام ابتلا به تب، بدن را با کم آبی مواجه می‌کند و می‌تواند تب را تشدید کند. از آن جا که تب باعث کاهش قدرت و توانایی بدنی می‌شود، احتمال آسیب در ورزش را بالا می‌برد.

اگر مبتلا به سرفه‌های مکرر به خصوص همراه با خلط بودید که ادامه دار هم بود، ورزش را تعطیل و حتما استراحت کنید.

اگر نشانه‌هایی از بیماری‌های دستگاه گوارش یا التهابات روده و معده داشتید، چند روزی تمرینات ورزشی را متوقف کنید.

ورزش کردن، در طول ابتلا به بیماری، پاسخ سیستم ایمنی بدن را موقتا، متوقف می‌کند.

در کنار این موارد از آن جا که این طور بیماری‌ها به شدت واگیردار هستند، به راحتی منتقل شده و دیگران را هم مبتلا می‌کنند. پس در صورت ابتلا به بیماری، چند روزی ورزش و فعالیت ورزشی را تعطیل کنید و در خانه استراحت کنید.

توصیه‌هایی برای مدیران باشگاه‌های ورزشی

مدیران و مربیان باشگاه‌ها، در زمینه راه‌های انتقال و چگونگی پیشگیری از شیوع این بیماری و اهمیت رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به کوید ۱۹ کسب اطلاع کنند و آموزش ببینند.

مدیران، در باشگاه‌های خصوصی در خصوص ماهیت بیماری، وضعیت شیوع، اقدامات محافظتی و پیشگیرانه در محیط‌های پرجمعیتی مانند باشگاه‌ها، در جهت آگاهی بخشی و آموزش نیروهای خدماتی سالن‌های ورزش و دیگر کارکنان باشگاه‌های ورزشی تلاش کنند.

در نهایت از ورزشکاران محترم، درخواست می‌شود در کارگاه‌هایی که به منظور آموزش چگونگی پیشگیری و مقابله با کروناویروس یا کوید ۱۹ برای ورزشکاران برگزار می‌شود، حضور و مشارکت فعال داشته باشند. در این زمینه مطالعه کنند و سطح آگاهی خود را بالا ببرند.

پیشگیری از کرونا، نیازمند عزم همگانی و آگاهی و شناخت این ویروس است. با آگاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، سلامت خود و اطرافیان را تضمین کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس