گزارش اف ای تی اف

از سال ۹۵ تاکنون، علیرغم اجرای ۹۵ درصدی دستورات FATF توسط دولت آقای روحانی، هیچگونه گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور و مبادلات بانکی ایجاد نشد، بلکه حتی سفره مردم کوچکتر هم شد.

سرویس سیاست مشرقدولت آقای روحانی- ۷ اسفند- درخصوص FATF بیانیه ای صادر کرد. در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «از آنجا که ایران همواره به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم معتقد بوده است، از زمان دولت دهم، با پیگیری شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، جهت گیری همکاری با FATF و توافق برای اجرای برنامه کاری به تأیید رسیده و در دستور کار دولت قرار گرفته بود».

در بخش دیگری از بیانیه دولت تاکید شده است: «دولت بر این اعتقاد بوده و هست که در شرایطی که بدخواهان ایران و در رأس آنها دولت آمریکا، نقشه یارگیری برای تشکیل مجدد جبهه ضد ایران را دارد، ما باید تلاش مضاعف برای نشان دادن چهره قانون‌گرا، منضبط و ضد تروریسم ایران داشته باشیم و دادن هرگونه بهانه نادرست به دست دشمنان ایران، کمک به نقشه های ضد ایرانی آنهاست».

در این بیانیه تصریح شده است: «دولت، قویاً بر این باور است که باید موانع موجود بر سر راه تصویب این دو لایحه رفع گردد و بهانه از دست بدخواهان ایران گرفته شود. ما اقدامات خود در این زمینه را دنبال خواهیم کرد و تمام توان خود را برای حل موضوع، بهبود شرایط و پیشگیری از ورود خسارت بیشتر به منافع ملی و تشدید هزینه های تحریم بر زندگی مردم به کار خواهیم بست».

در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «از همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه نیز استقبال کرده ایم و با اجرای مقررات مورد قبول کشورهای جهان و استانداردهای بین المللی در این زمینه که در راستای قوانین و مقررات داخلی ما و به مصلحت کشور بوده است، موافقت کرده ایم».

درباره بیانیه دولت درخصوص FATF گفتنی هایی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازریم:

** FATF در دولت قبل

اول اینکه، در این بیانیه اشاره شده است که از دولت دهم، روند همکاری با FATF آغاز شده است. در این خصوص باید گفت، در دولت دهم FATF  مدعی می‌شود که چون ایران قانونی داخلی در موضوع مقابله با تروریسم ندارد، پس این کشور حامی تروریسم است. دولت وقت در واکنش به این اتهام زنی، لایحه‌ای تنظیم کرده و آن را تقدیم مجلس می‌کند. نکته قابل توجه اینجاست که این لایحه مطابق قانون اساسی و شرع بوده و هیچ تعهدی نسبت به FATF ایجاد نکرده بود.

اما در دولت یازدهم در سال ۹۵ «علی طیب نیا» وزیر وقت اقتصاد به طور پنهانی از سوی دولت ایران متعهد می‌شود که ۴۱ بند مربوط به دستورات FATF را آن هم بدون اطلاع مجلس اجرا کند! اما ۴ بند از ۴۱ بند مذکور مربوط به تغییر قوانین است و اینجاست که دولت مجبور می‌شود که این ۴ بند را در قالب لایحه تنظیم کرده و نتیجه آن می‌شود لوایح چهارگانه مرتبط با پیوستن به FATF و جنجال‌های حامیان FATF  برای تصویب این لوایح.

** تجربه کره شمالی

دوم اینکه، دولت آقای روحانی از سال ۹۵ تاکنون، ۳۹ بند از ۴۱ بند دستورات FATF را اجرا کرده است. نکته قابل تأمل اینجاست که اجرای حدود ۹۵ درصدی دستورات FATF هیچ تغییر مثبتی در روند مبادلات بانکی ایران با بانک های خارجی ایجاد نکرده است.

سوم اینکه، برخی می گویند، تا زمانیکه ایران ۴۱ بند دستورات را کامل اجرا نکند، نمی توان انتظار خروج از لیست سیاه FATF و گشایش در امور بانکی داشت. در پاسخ باید گفت، پیش از ما، کره شمالی این مرحله را گذرانده است. کره شمالی در سالهای گذشته، هم پالرمو را تصویب کرد و هم سی اف تی، اما FATF این کشور را از لیست سیاه خارج نکرد و بهانه جدیدی در حوزه موشکی مطرح کرد.

بنابراین، برخلاف عملیات روانی حامیان FATF مبنی بر اینکه اگر دستورات FATF را اجرا  نکنیم به سرنوشت کره شمالی دچار شویم، اتفاقا اگر دستورات این سازمان را اجرا کنیم، به سرنوشت FATF  دچار خواهیم شد.

**بهانه های آمریکا با FATF تمام می شود!؟

چهارم اینکه، دولت آقای روحانی در بیانیه مذکور تاکید کرده است که باید تلاش کنیم که به آمریکا بهانه ندهیم. اما این رویکرد از اساس نادرست است. رهبر معظم انقلاب- ۲۲ خرداد ۹۶- فرمودند: «بسیاری از مسائل ما با آمریکا اساساً قابل حل نیست، علّت هم این است که مشکل آمریکا با ما، خود ما هستیم - یعنی خود جمهوری اسلامی- مشکل این است. نه انرژی هسته‌ای مشکل است، نه حقوق بشر مشکل است؛ مشکل آمریکا با نفْس جمهوری اسلامی است...اینکه یک دولتی، یک نظامی، یک حکومتی به‌ وجود بیاید، آن¬‌هم در یک جای مهمّی مثل ایران، آن¬‌هم در یک سرزمین ثروتمندی مثل ایران، یک حکومتی سرِ کار بیاید که به "آری و نه"‌ی قدرتی مثل آمریکا اعتنا نداشته باشد و خودش در مسائل "آری و نه" بگوید، این برایشان غیر قابل تحمّل است؛ با این مخالفند، با این معارضند».

** مشکل آمریکا، استقلال کشور است

ایشان در ادامه تاکید کردند: «من به شما این را عرض بکنم که با قطع نظر از نظام، با استقلال کشور هم مشکل دارند؛ یعنی اگر فرض کنیم یک نظامی غیر نظام جمهوری اسلامی هم سر کار بود و بنا بود مستقل باشد، اینها با آن مشکل داشتند. این تجربه‌ی نهضت ملّی جلوی چشم ما است. در نهضت ملّی، دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها حسنِ‌ظن داشت، بلکه ارادت داشت امّا مایل نبود تکیه کند به آنها؛ با انگلیسی‌ها البتّه بد بود- مایل به استقلال بود. آن کسی که عامل کودتا علیه دکتر مصدّق شد، نه یک انگلیسی، [بلکه] یک آمریکایی بود و پشت سرش بیش از دستگاه اینتلیجنت-‌سرویس انگلیس، سیای آمریکا قرار داشت؛ آمریکا این‌جوری است. یعنی با یک نظامی و با یک حکومتی هم که مطلقاً حکومت دینی هم نیست، حکومت انقلابی هم نیست -نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیس‌ها بود و خیال میکرد آمریکایی‌ها کمکش میکنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالفند».

مقام معظم رهبری همچنین- ۱۹ اردیبهشت ۹۷- فرمودند: «علّت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی آمد دستِ سلطه‌ی آمریکایی را از کشور کوتاه کرد؛ همه‌ی مسئله این است. آمریکایی‌ها بر یک کشوری با ثروت، با امکانات و در موقعیّت راهبردی حسّاس جغرافیایی مثل ایران، به‌طورکامل مسلّط بودند؛ انقلاب و جمهوری اسلامی آمدند دست اینها را کوتاه کردند؛ اینها میخواهند انقلاب و جمهوری اسلامی را نابود کنند به‌خاطر این؛ میخواهند تسلّط داشته باشند؛ همچنان‌که بر بسیاری از کشورهای منطقه متأسّفانه تسلّط دارند».

**دیروز هسته ای، امروز FATF، فردا موشکی و...

رهبر معظم انقلاب در ادامه تاکید کردند: «آن وقتی که مسئله‌ی هسته‌ای و تحریمها شروع شده بود، بودند کسانی از معاریف این کشور و مسئولان سطح بالا که به بنده مراجعه میکردند و میگفتند «شما چه اصراری دارید که روی این مسئله‌ی هسته‌ای می‌ایستید؟ چه اصراری دارید؟ خب آمریکایی‌ها بهانه‌گیری میکنند، بدجنسی میکنند، خباثت میکنند؛ بگذارید کنار، خودمان را راحت کنیم»؛ این را به من میگفتند. البتّه این حرف غلط بود چون مسئله‌ی هسته‌ای، نیاز کشور است؛ این را من بارها گفته‌ام؛ ما تا چند سال دیگر احتیاج داریم بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم؛ این محاسبه‌ی مسئولان ذی‌ربطِ کشور است؛ نیاز به این داریم؛ خب از کجا [بیاوریم]؟ آن روزی که ما نیاز پیدا کردیم، میگویند شما امروز نفت دارید؛ خب این نفت ابدی که نیست؛ آن روزی که این نفت در اختیار این کشور نبود یا با این شدّت و فراوانی نبود، آن‌وقت ما باید تازه شروع کنیم به دنباله‌ی انرژی هسته‌ای و امکانات هسته‌ای؟ آن روز باید شروع کنیم؟ نسلهای آن روز، ما را لعنت نخواهند کرد که آن وقتی که شما باید شروع میکردید، شروع نکردید؟

ایشان در ادامه فرمودند: «این حرف غلط بود که «ما چه احتیاجی داریم»؛ چرا، احتیاج داریم. حالا گیرم احتیاج نداشتیم؛ بنده به آنها میگفتم مسئله‌ی ایرادگیری آمریکا و تحریمهایی که علیه ما اعمال میکنند و دشمنی‌ای که با ما میکنند، مربوط به انرژی هسته‌ای نیست، این بهانه است؛ این را اگر گذاشتیم کنار، یک بهانه‌ی دیگر پیدا میکنند و همین دشمنی را میکنند. میگفتند «نه آقا این‌جوری نیست»؛ حالا ملاحظه کردید که این‌جوری است. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را ما در برجام به شکلی که مخالفین ما میخواستند، زیر بار رفتیم و قبول کردیم امّا دشمنی‌ها تمام نشد؛ مسئله‌ی حضور ما در مناطق خاورمیانه را مطرح میکنند، مسئله‌ی موشک را مطرح میکنند. شما اگر فردا اعلام کنید که ما دیگر موشک درست نمیکنیم یا بیشتر از فلان مقدار بُرد، موشک تولید نمیکنیم، این قضیّه [هم] تمام خواهد شد امّا یک قضیّه‌ی دیگر درست خواهد شد، یک موضوع دیگر را مطرح میکنند».

بنابراین همانطور که بهانه آمریکا با محدودیت گسترده در صنعت هسته ای پایان نیافت، با اجرای پالرمو و سی اف تی نیز پایان نخواهد یافت.

** نتیجه اجرای ۹۵ درصدی دستورات FATF، کوچک شدن سفره مردم

پنجم اینکه، پذیرش دستورات FATF نه تنها موجب گشایش اقتصادی نخواهد شد، بلکه سفره مردم را نیز کوچکتر خواهد کرد. نشان به آن نشان که از سال ۹۵ تاکنون، علیرغم اجرای ۹۵ درصدی دستورات این سازمان توسط دولت آقای روحانی، هیچگونه گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور و مبادلات بانکی ایجاد نشد، بلکه حتی سفره مردم کوچکتر هم شد.

یک سوال، اگر پذیرش دستورات FATF موجب گشایش اقتصادی در ایران می شد، مقامات آمریکایی با آن موافق بودند یا مخالف؟ پاسخ کاملا مشخص است، مقامات آمریکایی قطعا با آن مخالفت می کردند.

اما در ماههای اخیر مقامات آمریکایی و از جمله «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور، بارها بر پیوستن ایران به پالرمو و سی اف تی و در نهایت به پیوستن ایران به FATF تاکید کرده اند. علت این اصرار در گزارش رسمی FATF تشریح شده است.

این سازمان در زمستان سال گذشته در گزارشی رسمی صراحتا اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی اش، مسدودکردن مسیر دورزدن تحریم ها توسط ایران است. هدف اصلی FATF ایجاد قابلیت نقطه زنی در تحریم های آمریکا علیه ایران است.

**آمریکا و اروپا، رکورددار پولشویی و تروریسم

در متن بیانیه دولت تصریح شده است که FATF، استانداردی بین المللی و مورد قبول کشورهای جهان است. کارویژه ادعایی FATF مبارزه با پولشویی و تروریسم است. پس طبیعتا باید اعضای این سازمان کارنامه درخشانی در مبارزه با پولشویی و تروریسم داشته باشند. اما این در حالی است که آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رکورددار پولشویی و تروریسم هستند.

۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا رخ می دهد و هر جا ردپایی از تروریسم وجود دارد، نام آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز وجود دارد. تسلیحات شیمیایی صدام، داعش، گروهک جنایتکار منافقین، گروهک های تجزیه طلب ضدایرانی، کشتار کودکان یمنی، کشتار زنان و کودکان توسط تروریست ها در عراق، سوریه، افغانستان، لبنان، بحرین و...از جمله این موارد است.

حالا رکوردداران پولشویی و تروریسم به ایران می گویند برای اینکه ثابت کنی که حامی تروریسم و پولشویی نیستی، باید دستوراتی که ما می گوییم اجرا کنی؟ آیا این منطقی است!؟

** تضمین می دهید!؟

قطعا مقامات ارشد دولت در پاسخ به این سوال که «آیا تضمین می دهید که با اجرای "پالرمو" و "سی اف تی" بهانه های آمریکا تمام شود!؟» هیچ پاسخ قانع کننده ای ندارند، چه آنکه پیش از این «محمدرضا پورابراهیمی» گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه(محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • حرف حق IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    3 37
    ابدا تضمین نمیدهیم چون نژاد اروپایی ها از ما برتر است و ما نیز باید در برابر این ها سر تعظیم فرود آوریم تا بتوانیم غذا بخوریم .
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      20 2
      روزی بدست خداست نه کدخدا !
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      6 1
      به نمایندگان جدید مجلس التماس می کنیم روحانی رو استیضاح کنند، این دولت اگر تا آخر در قدرت بماند به احتمال زیاد نسل ایرانی رو منقرض می کند
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      3 1
      معلومه که آقای روحانی تضمین نمیده
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    22 35
    روحانی.! کرونا راجمع کن سی اف تی وپالرمو پیشکش.!!!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      19 2
      کرونا مخف جمله : کلید روحانی واقعا" ناکارآمد است میباشد.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    20 23
    برجام که جز جام زهر نبود. یک جام زهر دیگر به کشور تزریق نکن.!!! برجام که سیب و لابی نداشت این لوایح هم هیچی ندارند جز بدبختی بیشتر مردم.!!!
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      3 0
      FATF هم مثل برجام سرابه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    20 1
    روحانی از خدا وپل صراط وجهنم بترس.!!!
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    20 18
    اف ای تی اف پشت برجام... خیانت پشت خیانت
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      3 0
      مرگ بر آمریکا
  • کارشناس IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    17 17
    اگر انگل های جامعه خفه بشن من به جای روحانی تضمین میکنم
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      9 1
      شما اقای؟؟؟؟؟؟
    • عبدالله مومن IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      12 3
      انگل. ساکت باش
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      9 3
      خفه اون کسی بشه که نمیدونه چی غلطی میخواد بکنه یا میدونه و میخواد اوضاع رو از این هم بدتر کنه!
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      1 1
      پس خفه شو
  • NZ ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    6 0
    این جریان تکلیفش و مأموریتش مشخص شده برای همگان! بنابراین طرح چنین سئوال و تیتری معنایی دیگر ندارد.
  • عبا دالله IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    3 6
    سلام شما لطف کنید تضمین بدهید با عدم تصویب مبا دلات تجاری و دریافت ارز برایش مشکلی پیش نمی اید و مرک بر امریکا
    • TR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      4 0
      تضمین می دهم که ایران هیچ رابطه بانکی با هیچ کشوری ندارد حتی با چین و روسیه و عراق و ترکیه. بنابراین مطلقا لیست سیاه تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.
  • حسين DE ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    2 0
    روحانى هميشه تضمين بدون ضمانت ميده.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    3 0
    پاقدم شومت هفت ساله که مردم ایران را طلسم کرده. مصیبت پشت مصیبت ...
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    8 1
    500 روز دیگه از شر روحانی انشا... خلاص میشویم
    • علی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      2 0
      خدا جای حق نشسته مردم به جای خدا به حرف های کدخدا و کد خدا پرستان بی شرم دلخوش شدن.اگه این بلا ومصیبت سرمون نمی اومد باید از عدالت خدا تعجب میکردیم. از این کد خداپرستان فقط باید بیزاری جست وتوبه کرد
  • کارشناس IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    11 1
    تصویب FATF یعنی همکاری با بزرگترین تروریست جهان یعنی امریکا است و هرکس در داخل از آن حمایت کند بفرمان شیطان بزرگ یعنی امریکا عمل میکند
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    5 2
    برای کرونا گرفتن ظریف و روحانی نفری یک صلوات بفرستید
  • سلمان IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    4 0
    تاحالا هرچی تضمین دادیدپشکش پرایدشده هفتاددلارشدبیست تومان گوشت شدصدوبیست دیگه چی ازاین بهتر
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      2 0
      موافقم
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    1 0
    تصویر بالا خشم مقدس آقای روحانی رئیس جمهور برای گرفتن حق دولت مظلوم امریکا از ملت ظالم ایران را نشان می دهد چه معنی دارد ملت ایران هسته ای و موشک و غیره داشته باشد ضمنا جا دارد از شورای محترم نگهبان به خاطر تایید صلاحیت آقای روحانی کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم با آقای روحانی تا سال 1400 به سلاح مدرن گرز نهصدمن و تیر و کمان لیزری می رسیم ..
  • رضا IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    0 1
    روحانی نمیتواند تضمین بدهد ولی راه دیگری هم نیست والا با تحریم بانکی بجایی میرسیم که بدون تضمین روحانی هم بعبارتی هم پیاز و هم کتک
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      4 0
      تنها راه اطاعت از رهبری معظم انقلاب.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    2 0
    چرا(کرونا ویروس)اینقدر شبیه(برجام ورفع تحریمها،fatf,پالرمو...هست!؟رکودجهت گران کردن(انرژی،آب،برق،گاز،تلفن،نان،قندوشکر،روغن،برنج،گوشت،موادغذایی،بیمه،بهداشت،داروودرمان،بنزین،گازوئیل.......)توسط دولت!؟
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    2 0
    Fatf ابزار وزارت خزانه داری آمریکا برای تحریم ایرانه
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    2 0
    مگه برای برجام تضمین داد ؟ مگه برای احتکار نکردن ماسک و مایع شوینده تضمین داد ؟ یک نه ی گنده جواب سوال تیتر شما است
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    2 0
    تضمین ؟ اخه این چه تضمینی می تونه بده ؟ بگه اگه نشد اعدامم کنید !!
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    روحانی برای کارشخصی اش می توان تضمین بدهد.تضمین خواستن از رییس جمهور برای امور بین المللی وداخلی ازلطایف قرن است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس