FATF نمایه

با وجود پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است.

به گزارش مشرق، «مخالفان FATF کاسبان تحریم هستند»، «کابوس بن‌بست FATF»، «اف‌ای‌تی‌اف در برزخ»، «تحریم نظام بانکی از داخل»، «FATF روی مخ»، «درخواست ورود رهبری به مسئله FATF» و... از جمله تیترهای روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزهای اخیر است.


در هفته‌های اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای در حجمی ‌گسترده به بزک FATF پرداخته و منتقدان را آماج تهمت، توهین و فحاشی قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

شاکری: FATF باید از دعوای «حیدری نعمتی» خارج شود

فیلم/ شناسایی کانال‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها با اجرای FATF

ذوالنوری: عضویت در FATF راه تنفس اقتصاد کشور را می‌بندد

تبعات دیپلماسی منفعلانه دولت در تعامل با FATF

فیلم/ دلیل اصرار اروپا به اجرای FATF چیست؟

FATF به ۳ دلیل مهم سفره مردم را تنگ‌تر می‌کند


این فضاسازی رسانه‌ای پس از آن آغاز شد که برخی منابع اعلام کردند «شنبه ۲۳ آذر در جلسه‌ای خصوصی به برخی مدیران رسانه‌های نزدیک به دولت تأکید شد که فرصت برای تصویب FATF کم است. لازم است با فضاسازی و فشار رسانه‌ای به نحوی عمل شود که طی دو هفته آینده به تصویب برسد».


آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کردند «شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نتیجه همان جلسه ۲۳ آذرماه می‌باشد. شایعه‌ای که با هدف تأثیرگذاری بر دلار طراحی شده بود و باعث رشد دلار در حدود ۵۰۰ تومان شد؛ در حالی که قیمت در حال کاهش بود».


کره شمالی در لیست سیاه، علی‌رغم پذیرش پالرمو و CFT

یکی از ادعاهای پرتکرار حامیان FATF این است که تمام کشورهای جهان به غیر از ایران و کره شمالی عضو کارگروه اقدام مالی هستند. بزک‌کنندگان FATF در ادامه این ادعا، این‌گونه وانمود می‌کنند که مخالفان FATF در پی این هستند تا ایران را به کره شمالی تبدیل کنند.


اما واقعیت‌ها خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. علیرضا فقیهی راد، کارشناس مسائل سیاسی درباره این ادعا نوشت:«حامیان تصویب لوایح استعماری FATF که از منظر کارشناسی دستشان خالی است، روی به اظهارنظرهای سیاسی چون اگر ایران به کنوانسیون‌های پالرمو وCFT نپیوندد مانند کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد آورده‌اند. حال آنکه بررسی تجربه کره شمالی نشان می‌دهد که اتفاقا جریان غرب‌گرا با فشار و تحمیل لوایح استعماری FATF قصد دارند ایران را در مسیر غلط کره شمالی بیندازد. چرا که یک بررسی ساده نشان می‌دهد با وجود پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است».


فقیهی راد در ادامه نوشت: «کره شمالی در ۲۵ جولای ۲۰۱۳ عضو کنوانسیون CFT شده و از ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ نیز رسما عضو کنوانسیون پالرمو شده است، اما امروز کماکان در لیست سیاه FATF قرار دارد و تغییری در وضعیت این کشور ایجاد نشده است».


امروز FATF، فردا موشکی


به گزارش نسیم، این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: «اما چرا کره شمالی با وجود پیوستن به هر دو کنوانسیون مذکور از لیست سیاه FATF خارج نشده است. بیانیه‌های رسمی‌FATF حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مسئله پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است».


فقیهی‌راد تصریح کرد: «لذا کاملاً روشن است که سرنوشت کره شمالی منتظر ایران است، چرا که با پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، گروه ویژه اقدام مالی هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نمی‌دهد و از گام‌های بعدی سخن می‌گوید. از طرفی نیز به دلیل اینکه برنامه اقدام ایران در حوزه‌های پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم است، گام بعدی ایران اجرای یک برنامه اقدام جدید این‌بار در حوزه تامین مالی موشک‌های ایران است. حال باید بپرسیم افراد مدافع الحاق به کنوانسیون‌های استعماری FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا اصرار دارند ایران را تبدیل به کره شمالی دیگری کنند؟».


اجرای ۹۰ درصدی دستورات FATF

حامیان FATF این‌گونه القاء می‌کنند که ایران تاکنون ارتباطی با این سازمان نداشته و اگر در آینده به آن بپیوندد و دستورات آن را اجرایی کند، فتح‌الفتوحی اقتصادی رخ خواهد داد.


این ادعا در حالی است که در خرداد ۹۵ وزارت خارجه و وزارت اقتصاد دولت روحانی در اقدامی غیرقانونی بدون هماهنگی و یا اخذ مجوز از مجلس و یا از شورای عالی امنیت ملی، اقدام به «توافق محرمانه»! با FATF کرده و متعهد و موظف شد ۴۱ مورد دستورات گروه مذکور را که در قالب برنامه اقدام «Action Plan» پذیرفته بود، در زمان‌بندی‌های مشخص، به اجرا در آورد.


دولت و وزارت خارجه در اقدامی تأمل‌برانگیز از سال ۹۵ تاکنون ۳۷ بند از ۴۱ بند تعهداتی را که مخفیانه به FATF داده‌اند و به عبارتی حدود ۹۰ درصد دستورات FATF را اجرا کرده‌اند و تنها وقتی نوبت به مطالبات مربوط به اصلاح قوانین رسیده، مجبور شده‌اند مجلس را با ارسال لایحه مطلع کنند!


پس علی‌رغم ادعای حامیان FATF، این‌طور نیست که در آینده دستورالعمل FATF را اجرا کرده و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شویم، بلکه اکنون بیش از ۳ سال است که دولت اجرای دستورالعمل‌های این سازمان را آغاز کرده ولی هیچ تغییری در مبادلات بانکی ایران با بانک‌های خارجی و همچنین وضع معیشتی مردم ایجاد نشده است.


دروغی به نام لیست سیاه


حامیان FATF مدعی هستند که با پذیرش دستورات این سازمان، به‌صورت کامل از لیست سیاه خارج شده و زمینه مبادلات بانکی فراهم می‌شود و اگر دستورات FATF را رعایت نکنیم، با قرار گرفتن در لیست سیاه، وضعیت بغرنجی برای کشور و مردم رخ می‌دهد.


اما همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، ایران با اجرای کامل برنامه اقدام FATF از لیست سیاه خارج نخواهد شد زیرا در بیانیه‌های FATF ابدا گفته نشده که ایران بعد از اجرای کامل برنامه اقدام از لیست سیاه خارج می‌شود بلکه گفته شده برای بررسی وضعیت، پرونده ایران به مجمع عمومی ‌ارجاع می‌شود و تازه بحث Next Step یا همان قدم بعدی مطرح می‌شود.


از سوی دیگر، بدترین شرایطی که FATF می‌تواند برای یک کشور به‌وجود آورد، «اقدام متقابل» است که از آن تحت عنوان لیست سیاه یاد می‌شود. نهایت فشاری که «اقدام متقابل» می‌تواند بر کشور هدف وارد کند، افزایش مراقبت کشورهای دیگر درباره آن است و نه قطع همکاری.


ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در لیست سیاه FATF بوده است. تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که وجود ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.


کوچک شدن سفره مردم


FATF در گزارش رسمی ‌خود اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان این است که مسیرهای دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران را مسدود کند.


بر همین اساس با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، دور زدن تحریم‌های تجاری و واردات کالاهای مورد نیاز مردم سخت‌تر خواهد شد که این امر به‌معنای افزایش مشکلات معیشتی مردم است.


به گزارش تسنیم، بر اساس قسمت ۲ پاراگراف الف بند ۱ ماده ۶ کنوانسیون پالرمو، کشورهای عضو باید با اتخاذ تدابیر قانونی، هرگونه مخفی نمودن یا کتمان ماهیت، مبدأ، محل، ‌ترتیبات، جابه‌جایی، مالکیت یا حقوق واقعی متعلق به اموالی را که عواید حاصل از جرم هستند، تخلف محسوب کنند و بر اساس بند ۱ ماده ۱۱ این کنوانسیون، باید افرادی که این جرائم را مرتکب می‌شوند، مجازات کنند! با شفاف شدنِ ذی‌نفع نهایی و به‌دلیل جرائم سنگین آمریکا نسبت به افرادِ در ارتباط با دور زدن تحریم‌ها، عملاًً فروش نفت از طریق بورس نفت متوقف خواهد شد. طبیعتاًً با کاهش فروش نفت و درآمدهای حاصل از آن، شاهد تورم و اختلال در واردات کالاهای مورد نیاز به کشور خواهیم شد که تأثیر مستقیمی ‌در افزایش مشکلات معیشتی مردم دارد.


بر اساس بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون پالرمو، کشور ملزم به گزارش انتقال مبالغ بزرگ پول نقد و اوراق بهادار می‌شود. راهِ انتقالِ ارز به کشور نیز بسته خواهد شد و با بالا رفتن قیمت ارز، شاهد گرانی شدید کالاهای وارداتی خواهیم بود که تأثیر مستقیم بر معیشت مردم خواهد گذاشت.


لوایح FATF در حال بررسی است


محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و هنوز چیزی نمی‌توانم درباره آن بگویم.


رضایی ادامه داد: ‌پس از بررسی‌های لازم در آینده درباره لوایح FATF صحبت خواهم کرد. هنوز این موضوع در مجمع در حال بررسی است.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بررسی موضوع لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص به پایان می‌رسد؟ گفت: هنوز مشخص نیست و نمی‌توان زمان پایان را به‌طور مشخص اعلام کرد؛ پس از بررسی درباره این موضوع صحبت می‌کنم.


پژواک خواسته پمپئو


سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه نشستی که جهت بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: پمپئو می‌گوید لوایح مرتبط با FATF باید بدون تاخیر تصویب شود و کسانی در داخل همان خواسته را پژواک می‌دهند.


جلیلی با انتقاد از «تحریم‌هراسی» عده‌ای در داخل کشور، با استناد به سخنان برخی مسئولان دولت راجع به عدم وجود هرگونه تضمین رفع تحریم از سوی دشمنان، تصریح کرد: در حالی‌که طرف مقابل رسما می‌گوید تصویب این دو لایحه را با پیش‌شرط نمی‌پذیرد، می‌گویند تصویب کنید و تضمینی هم نیست که چه به‌دست خواهد آمد؛ نتیجه تحریم‌هراسی تحریم‌های بیشتر شده است.


وی در ادامه گفت: وزیر خزانه‌داری آمریکا-  منوچین- به صراحت بیان می‌کند با تصویب این کنوانسیون از سوی ایران می‌توانیم مانع دور زدن تحریم‌ها شویم آنگاه در داخل کشور نیز برخی با تحریم‌هراسی به‌دنبال تحمیل فشار بیشتر به مردم و انجام تعهدات یک‌جانبه هستند.


اجرای FATF یعنی خودتحریمی


حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای اف‌ای‌تی‌اف حدوداً ۳۰ کشور هستند و جالب اینکه رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در اف‌ای‌تی‌اف اسمشان آمده که اینها نسبت به اینکه پول به سمت ‌تروریست نرود نظارت می‌کنند؛ این در حالی است که رژیم صهونیستی و رژیم آل‌سعود مبدأ تروریست جهان هستند.


نبویان افزود: FATF از ما می‌خواهد که تمام اطلاعات ‌تراکنش‌های بانکی را به آنها بدهیم، این در حالی است که وقتی نفت می‌فروشیم باید ‌تراکنش مالی آن را به این گروه بدهیم این یعنی که خودمان به دست خودمان راهکار دور زدن تحریم‌ها را به آنها می‌دهیم و مجدداًً تحریمی ‌را علیه خودمان انجام دهیم.


وی در ادامه گفت: از سال ۹۵ تحریم‌های بانکی علیه ایران شاید ۵ برابر شده است. این نکته حائز اهمیت است که تحریم‌های بانکی ایران به‌خاطر تحریم‌های ثانویه آمریکاست نه به‌خاطر نپذیرفتن FATF. در یک مورد، بانکی فرانسوی پس از مراودات مالی که با ایران داشت ۹ میلیارد دلار توسط آمریکا جریمه شد پس مشخص است که این تحریم‌ها فقط به‌خاطر آمریکاست و ربطی به حضور یا عدم حضور در اف‌ای‌تی‌اف ندارد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    9 4
    چند سوال خیلی ساده از حامیان FATF که البته هرگز جوابی برایش ندارند. سوال اول: کدام رابطه بانکی بین المللی برای ایران مانده است که می ترسند در صورت عدم پیوستن ایران به FATF آنهم قطع شود؟ به عبارت دیگر وقتی کسی محکوم به اعدام شده حالا دوبار حکم اعدام برایش ببرند در عمل چه فرقی می کند؟ سوال دوم: چرا آمریکا اینقدر دلسوز ایران شده است و نگران عدم شفافیت مالی و فساد در ایران است؟ اگر در ایران فساد باشد که به نفع آمریکا است! سوال سوم: دلیل تمدید پی در پی ضرب الاجل برای پیوستن ایران به FATF از سوی این سازمان برای چیست؟ مگر دلشان برای ما سوخته است؟ خوب بگذارند ما تحریم و نابود شویم! سوال چهارم: با توجه به اینکه صرافی ها با کمک روشهای غیر شفاف در خال دور زدن تحریمها و رساندن ارز به ایران هستند اگر این شفاف سازی صورت گرفت و این راهها لو رفت و دلار به بالای صد هزار تومان رسید چه کسی را باید اعدام نمود؟
    • US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      3 3
      مجمع تشخیص مصلحت باید هرچه سریعتر FATF را تصویب کند.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    10 1
    با برجام چه گلی به سر مردم زده شد که با این fatf میخوان بزنن مگه اون گشایش ملی داشت برامون که حا اینم قبول کنیم
  • رحمت IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    3 0
    لطفا اطلاعاتی صادقانه درمورد عدم پیوستن ارائه کنید.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      2 0
      ببخشید صدا وسیما فعلا در گیر مسئله عظیم عالیس جوین پوشک در سایز کوچک وبزرگ وعمه جان ودورتو ودلپذیره و........................... فعلا وقت این کارو نداره
  • ایمان IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    10 2
    اون که برجام بود و پنج قدرت جهانی زیرش رو امضا کردن شد مایه عذاب ما . چه رسد به FATF و CFT که خود آمریکاییها دارن مدیریتش می کنن . قبلا مراودات دلاری ما رو از طریق سوییفت بستن و حالا هدف لوایح چهارگانه و پالرمو و ... اینه که مراودات مالی ریالی ما در داخل کشور رصد بشه تا پول کشور به دست سپاه و اشخاص نظامی و امنیتی که بزعم اونها تروریست هستن نرسه . درسته که عدم پذیرش این لوایح ما رو دچار مشکلاتی می کنه ولی پذیرشش خفت و خواری بدنبال داره که منجر به ایجاد حفره های شدید امنیتی و در نتیجه تغییر نظام و حکومت خواهد شد .
  • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    1 1
    به این حامیان وطن فروش میگوییم دست از لج بازی بر دارید تا دیر نشده به دامن مملکت بر گردید وبدانید خوش رقصی برای امریکا و اسرائیل با تصویب این لوایح شمارا به جهنم ومملکت را گرفتار بدبختی خواهد کرد . عقل داشته باشید وسایه شوم تصویب برجام ذلت بار راببینیدودیگر مردم را بدبخت تر نکنید.
  • AU ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    1 0
    این قضیه FATFرا خیلی راحت و آسون میشه حلش کرد.راهش این هست که مردم و مسولین مجلس باید ببینند نظر آقای روحانی نسبت به آن چگونه است.اگه مثبت هست مردم و مسولین عکس آن را انجام دهند.چون تاکنون هر برنامه ای که آقای روحانی نظرش مثبت بوده مانند برجام باعث عقب افتادگی کشور شده .
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    1 1
    خب باید در صدا سیما ملت اگاه کرد
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    1 1
    با سلام خدا میداند وبندگان خدا همه میدانند که fatfبازی دشمنان ایران برای از بین بردن این کشور است وعده ای دانسته وقلیلی نادانسته از آن حمایت میکنند.شما را بخدا شما مانع از تصویب واجرای آن شوید.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    2 2
    نپیوندین کارتون تمومه بپیوندین کارتون تمومه. جالبه نه؟!
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    3 0
    مشرق اينقدر خودت را اذیت ! نده پذيرش لوايح دست دولت نيست بلكه تصميم مجمع خواهد بود كه اكثريت اعضاي آن از جناح خودتون است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس