کد خبر 1045206
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
اسکی

پیست شمشک در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که از فدراسیون اسکی مجوز نگرفته و استانداردها را هم رعایت نکرده است.

به گزارش مشرق، یک حادثه ناگوار و تلخ دوباره پیست شمشک را سر زبانها انداخت و مشکلات قدیمی آن را دوباره مطرح کرد.

عصر دیروز بود که خبر رسید سه اسکی باز در این پیست قدیمی دچار حادثه شده‌اند. یک پدر و پسر ایتالیایی به همراه یک راهنمای ایرانی در پیست شمشک گرفتار بهمن شدند که در این حادثه دو نفر شامل راهنمای ایرانی و پسر ایتالیایی نجات پیدا کردند اما پدر در بهمن گرفتار شد و تلاشها برای نجات او به جایی نرسید و این مرد ایتالیایی جان باخت که در نهایت با تلاش تیم های امدادی هلال احمر جسد او کشف شد. 

بیشتر بخوانید:

درآمدزایی از پیست دیزین به قیمت جان مردم!

نقش یک ژنِ خوب در قراردادی که با جان مردم بازی می‌کند!

در نهایت در این حادثه ناگوار و از جمع خانواده ایتالیایی حاضر در پیست اسکی شمشک، پدر کشته شد و پسر زنده ماند.
با رخ دادن این اتفاق تلخ و مرگ یک اسکی باز، بار دیگر بحث مشکلات قدیمی و استاندارد این پیست دوباره مطرح شد و عجیب اینکه بعد از گذشته سه ماه از بازگشایی پیست و آغاز فصل اسکی استانداردها همچنان رعایت نشده است.

پیست شمشک در حالی این روزها به فعالیت خود ادامه می‌دهد که در ابتدای هفته جاری و روز یکشنبه سازمان استانداردسازی بالابرهای هوایی را تایید نکرده و آن را پلمپ کرد البته تله اسکی زمینی باز بود و تردد از این طریق انجام می شد.

با شروع فصل اسکی و آغاز فعالیت رسمی، پیستها معمولاً از فدراسیون اسکی مجوز می‌گیرند. سازمان استانداردسازی نیز قبل از بازگشایی هر کدام از پیست‌ها، تمام شرایط ایمنی شامل بالابرها، تله کابین و تله سیژ و متعلقات آنها را بررسی می‌کند و این در حالی است که پیست شمشک هیچ مجوزی از فدراسیون اسکی برای بهره‌برداری نگرفته و تجهیزات آن نیز از سوی اداره استاندارد تایید نشده است.

برخی از منابع محلی مدعی شدند در پیست شمشک علائم هشداردهنده و تابلوهای راهنما نیز وجود نداشته و همین دلیل اصلی این سانحه دلخراش بوده چرا که اسکی بازان خارجی بدون آنها از مسیر اصلی منحرف و از پیست خارج شده‌ و دچار سانحه شده اند.

پیست شمشک زیر نظر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی فعالیت می کند که توسط این شرکت به شهرداری شمشک واگذار شده است. در نهایت شهرداری هم آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده و به نظر می رسد تخلفات زیادی در این خصوص رخ داده که حتی پای شرکت توسعه را به این حوادث باز کرده است.

پیست‌های اسکی معمولا با جان مردم سر و کار دارند و باید استانداردهای لازم را برای فعالیت داشته باشند اما حوادث اخیر و جان باختن اسکی‌بازان نشان می دهد برخی از پیست های ایران به این موضوع اهمیت نمی دهند و کماکان با تجهیزات فرسوده و ناایمن و بدون توجه به هشدارهای سازمان استانداردسازی فعالیت خود را به شکل غیرقانونی ادامه می دهند و حتی از فدراسیون اسکی به عنوان متولی این رشته و به عنوان کارشناس مجوز اخذ نمی کنند و همین سبب بروز حوادث دلخراش اینچنینی می شود.

باید دید شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به عنوان متولی پیست شمشک در آینده چه راهکارهایی را برای حل این مشکلات دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس