اصلاح طلب

روزنامه‌های اصلاح‌طلب با کاسبی از شیوع بیماری کرونا یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس، سعی دارند واقعیتی دیگر از این رویداد سیاسی به نمایش بگذارند.

به گزارش مشرق، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همانند دوره دهم مجلس در تاریخ سیاسی ایران به عنوان رویدادی خاص و قابل توجه ماندگار خواهد شد، رویدادی که نشان از غیرقابل پیش‌بینی بودن فضای سیاسی ایران دارد.

اصلاح‌طلبان چهار سال پیش، در میانه شادی و شعف پس از پیروزی در انتخابات مجلس به خصوص حوزه انتخابیه تهران، مثل همیشه‌ی تاریخِ حیات سیاسی خود، حمله به شورای نگهبان را در دستور کار قرار دادند و طعنه‌ها و کنایه‌های فراوانی را خطاب به این نهاد قانونی مطرح کردند. حال پس از چهار سال و در حالی که نه تنها در تهران بلکه در کل کشور شکست خوردند، باز هم ردصلاحیت‌ها را مستمسک حمله به شورای نگهبان می‌کنند تا دلیلی وارونه برای میزان مشارکتِ کمتر از دوره قبل و نتیجه انتخابات ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

انصاریِ ۴ درصدی در مقابل قالیباف ۶۸ درصدی!

۶ نکته آماری درباره انتخابات تهران

احیای امید در بدنه ناامید اصلاح‌طلبان، وظیفه مجلس انقلابی یازدهم

امروز (۴ اسفند ۹۸) یعنی دو روز پس از انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی رسانه‌های اصلاح‌طلب واکنش‌های عجیبی به نتایج انتخابات دارند، واکنش‌هایی که حکایت از آغاز خط جدیدی از سوی این جریان سیاسی دارد.

نمونه‌ای از این واکنش‌ها را می‌توان در روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» به وضوح رصد کرد. این روزنامه پس از یک روز از اعلام نتایج شمارش آرا مأخوذه در کل کشور، علی‌الخصوص تهران، علیرغم اهمیتی که داشت و در حاشیه موج راه افتاده درمورد شیوع بیماری کرونا ویروس، این رویداد مهم سیاسی کشور را در حاشیه صفحه‌بندی خود تحت گزارشی با عنوان «سی هیچ، به نفع رقیب» جای‌گذاری و در مقابل گزارشی تحت عنوان «کاسبان کرونا» را در صفحه اصلی خود برجسته کرد.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود به موضوع بررسی صلاحیت‌ها اشاره کرده و این چنین استدلال می‌کند: «اصلاح‌طلبان در انتخابات پیشین، شاید با همین شدت و حدّت ردصلاحیت شدند و تقریباً اندک چهره‌های شناخته‌شده‌ای در میان آنان تأیید شورای نگهبان را گرفته و به رقابت راه یافتند اما در آن زمان، استراتژی اصلاح‌طلبان ائتلافی فراگیر با گروه‌های معتدل و اصولگرایان سنتی بود و از همین روی فهرست انتخاباتی‌شان شد ملغمه‌ای از اصلاح‌طلبان شناخته شده، کمتر شناخته‌شده و حتی ناشناس کنار نزدیکان علی لاریجانی و اصولگرایان سنتی.»

از سوی دیگر روزنامه «دنیای اقتصاد» بخش اصلی صفحه بندی خود را به گزارشی تحت عنوان «اثر کرونا بر کسب و کارها» اختصاص داد و همانند روزنامه اعتماد خبر مربوط به انتخابات را در حاشیه صفحه اصلی خود گنجاند و با گزارشی تحت عنوان «جابجایی قدرت در بهارستان» به تحلیل نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت.

این روزنامه در بخشی از تحلیل خود بحث تائید صلاحیت‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و نتایج حاصله در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بیانگر این می‌داند که «بسیاری از نمایندگان مجلس دهم که توانسته بودند از سد بررسی صلاحیت شورای نگهبان بگذرند، در رقابت بر سر کرسی‌های پارلمان، رقابت را به رقیبان تازه‌وارد یا نمایندگان ادوار واگذار کردند»

دنیای اقتصاد همچنین مدعی شده است: «بررسی ابتدایی راه یافتگان به مجلس یازدهم از پیروزی اصولگرایان در سراسر کشور حکایت دارد؛ موضوعی که تقریباً از زمان اعلام صلاحیت‌ها قابل پیش‌بینی بود و قرار گرفتن اصلاح‌طلبان در اقلیت پارلمان یازدهم محتمل به نظر می‌رسید. همچنین مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات مجلس یازدهم در روز برگزاری این انتخابات نیز چنین نتیجه‌ای را قابل پیش‌بینی کرده بود.»

اما روزنامه «شرق» در واکنشی متفاوت از اعتماد و دنیای اقتصاد، موضوع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در صفحه نخست خود منعکس کرده است.

این روزنامه با انتشار عکسی از محمود صادقی در کنار کرباسچی و سید حسین مرعشی روایاتی از این سه چهره را با این مضمون نوشته است: «محمود صادقی: مجلس آینده شعاری و هیجانی می‌شود. کرباسچی: اگر تاجزاده معیار اصلاح‌طلبی است، کواکبیان اصلاح‌طلب نیست. مرعشی: با ضعیف شدن اصلاح‌طلبان، کشور به انسجام سیاسی نمی‌رسد»

شرق در بخشی از گزارش خود آورده است: «اصولگرایان با طیف‌های مختلف، احتمالاً اکثریت درخور توجهی از مجلس آینده را در اختیار خواهند داشت. نکته شایان توجه این است که حتی مستقلین هم تعداد ویژه‌ای از کرسی‌های مجلس را از آن خود نکرده‌اند و این گزاره نشان می‌دهد مجلس آینده کاملاً یکدست خواهد بود. البته حضور نداشتن اصلاح‌طلبان در مجلس به دلایل مختلف ازجمله ردصلاحیت‌های گسترده و حاضرنبودن چهره‌های شاخص و کاهش مشارکت رأی‌دهندگان نسبت به دوره قبل مجلس نیز مربوط می‌شود.»

شرق همانند دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب، کوشیده است نتیجه انتخابات را متوجه عملکرد شورای نگهبان کند و طبق روال همیشگی جریان اصلاحات بگوید، «مردم به خاطر ما در انتخابات مشارکت می‌کنند»

از سوی دیگر روزنامه «آرمان ملی» نیز واکنشی مشابه به اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته است. این روزنامه نیز قسمت اصلی صفحه نخست خود را به اظهارات وزارت بهداشت پیرامون بیماری کرونا اختصاص داده و در گزارشی تحت عنوان «چه کسی بر کرسی لاریجانی تکیه خواهد زد؟» نسبت به انتخابات اخیر واکنش نشان داده است.

در این گزارش، آرمان حضور اصلاح طلبان را کم فروغ دانست و تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان را نیز یکی از علل پیشتازی اصولگرایان در انتخابات مجلس معرفی کرده و نوشت: «ثبت‌نام در انتخابات مجلس و ردصلاحیت چهره‌های شاخص این جریان از یکسو و حضور پرشمار گروه‌ها و چهره‌های اصولگرا در انتخابات و عملکرد ضعیف نمایندگان فراکسیون امید در مجلس دهم و نارضایتی عمومی از آنها از سوی دیگر باعث شده بود اصولگرایان از مدت‌ها قبل پیش‌بینی قریب به یقینی در خصوص پیروزی در انتخابات مجلس داشته باشند».

روزنامه «کارگزاران سازندگی» هم تمام صفحه اول خود را به عنوان «وحشت از کرونا» اختصاص داده است.

سازندگی در صفحه نخست خود و زیر تیتر برجسته «وحشت از کرونا» نوشته است: «با ورود ویروس کرونا به ایران ترس بر بسیاری از مردم غلبه کرده است و سازندگی این موضوع را بررسی می کند».

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    2 0
    آسمان و ریسمان‌ بافی اصلاح‌طلبان برای فرار از شکست//ما اصلاح طلبها اصلا شکست نخوردیم فقط پیروزی و کل میدان را به حریف واگذار کردیم.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      0 0
      اصلاح طلبان تهوع آور در طی روند تکاملی خود به اصلاح طالبان تهوع آور ارتقاء یافته اند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس