عربستان

طرف سعودی در جریان سفر اخیر یک هیئت ارشد از سازمان‌های یهودی به ریاض، خواستار آن شده‌اند که انتشار اخبار درباره دیدار قریب‌الوقوع میان ولیعهد این کشور با نخست‌وزیر اسرائیل متوقف شود.

به گزارش مشرق، «ویزیت رابینا» شرق‌شناس رژیم صهیونیستی طی مقاله‌ای در روزنامه عبری‌زبان "Makor Rishon" نوشت: مسیر برای گرم شدن روابط اسرائیل با عربستان سعودی، به رغم سفر سرّی هیئتی از رهبران ارشد سازمان‌های یهودی به ریاض، همچنان طولانی است. این سفر که اخیرا انجام شد، حامل پیامی شفاف به تل‌آویو بود با این مضمون که درز اطلاعات درباره دیدار قریب الوقوع میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی باید متوقف شود.

بیشتر بخوانید:

چراغ سبز عربستان برای اجرای «توطئه قرن»

رابینا در این مقاله افزود: «چنین سخن‌هایی به نفع کسی نخواهد بود نه به نفع  محمد بن سلمان و نه به نفع اسرائیل. به رغم اینکه برخی در اسرائیل معتقد هستند که چنین خبرهایی ممکن است برای هر دو طرف مفید باشد ولی از یک سو، واقعیت این است که باید جلوی انتشار چنین خبرهایی را گرفت.»

این شرق‎شناس صهیونیستی به نقل از یک منبع یهودی که در نشست کاخ پادشاهی در ریاض حضور داشت، نوشت: بیشتر از این نمی‌تواند واضح باشد ولی نکته اصلی این است که انتشار چنین خبرهایی نه تنها مفید نیست بلکه آسیب‌رسان نیز هست؛ برای اینکه این تماس‌ها می‌تواند به موفقیت طرفین سعودی و اسرائیلی در دستیابی به تفاهم‌های سرّی منجر شود ولی انتشار این خبرها می‌تواند آن را در نطفه خفه کند.»

وی تصریح کرد: «سعودی‌ها مجبور هستند این خبرها را تکذیب کنند و شاید ما نیازی به ذکر مثال‌هایی درباره آن نداشته باشیم، ولی مهم‌ترین موضوع خبری است که وزیر اسرائیلی اخیرا درباره آزاد شدن سفر اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی اعلام کرد. درست است که مشکل در تصمیم‌گیری نبوده بلکه در زمان انتشار خبر بوده است، به رغم این‌که این تصمیم بعد از رایزنی‌های امنیتی با وزارت خارجه و شورای امنیت داخلی اتخاذ شد ولی انتشار آن اساسا اشتباه بود.»

نویسنده تأکید کرد: «واکنش فوری عربستان سعودی به این خبر، انکار بود که توسط وزیر خارجه (فیصل بن فرحان) اعلام شد و گفت که اسرائیلی‌ها اجازه ندارند که به کشورمان سفر کنند. به رغم اینکه واکنش سعودی در ردّ موضع طرف اسرائیلی بود ولی دربرگیرنده مواضع مثبت درباره آینده نیز بود؛ برای اینکه بهبود روابط سعودی با اسرائیل را مشروط به توسعه روابط با فلسطینی‌ها کرده است.»

وی اضافه کرد: «اسرائیلی‌ها برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی عجله دارند؛ از این‌رو، آنچه وبلاگ‌نویسان سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و نیز سفر خبرنگاران اسرائیلی به عربستان سعودی و تهیه سلسله گزارش‌هایی از این کشور معمولا افشا می‌شود.»

این کارشناس صهیونیستی در ادامه تأکید کرد: «واضح است تغییراتی که عربستان سعودی شاهد است نشانگر گرایش‌های محمد بن سلمان برای تبدیل این کشور به مرکز توریستی و تفریحی جهانی است. خلاصه آنکه، سخن گرفتن درباره همگرایی میان اسرائیل و عربستان سعودی تا حد زیادی شبیه به آغوش گرفتن جوجه تیغی است ولی چنین همگرایی ممکن است اسرائیل را بی‌صبر کند در حالی‌که کُندی سعودی‌ها یک هدف واضح دارد: فرصت دادن به محمد بن سلمان برای ایجاد تغییری بزرگی در این کشور پادشاهی.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    0 1
    بن سلمان با شعار اصلاح طلبی کشور ثروتمند وقدرتمند عربستان ذلیل رژیم صهیونیستی خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس