کد خبر 1044720
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۶
سکته مغزی

طبق آمار مسئولان جوانان ایرانی هفت برابر میانگین جهانی در معرض سکته مغزی‌اند. در این میان عوامل محیطی نظیر آلودگی، تغذیه، استرس و اضطراب و مواردی از این قبیل می‌توانند تاحدزیادی بر سکته‌ها موثر باشند.

به گزارش مشرق، سبک زندگی ایرانیان و محیطی که در آن زندگی می‌کنند می‌تواند با افزایش شمار سکته‌ها امید به زندگی را کاهش یا حداقل امید به زندگی مفید در ایران را کمتر کند.

 «سن سکته مغزی در کشور بسیار پایین آمده و سالانه ۱۰۰‌هزار نفر در ایران به سکته مغزی دچار می‌شوند و این موضوع بسیار خطرناکی است.» این اظهارنظر توسط الهه تقوایی زحمتکش، نماینده انجمن سکته مغزی ایران انجام شد. اگر روزگاری میانسالان و سالمندان زخم خورده سکته مغزی بودند اینک جوانان هم قربانی شده‌اند. جوانانی که گرفتار سبک غذایی و شیوه نادرست زندگی هستند.

بیشتر بخوانید:

مسواک سکته مغزی را دور می‌کند

زمان طلایی درمان «سکته مغزی»

آن چنان که طی مدت اخیر کم نمی‌شویم که جوانانی بر اثر سکته مغزی رهسپار دیار باقی شده‌اند. اگر زمانی سوالمان این بود که چرا جوانان سکته مغزی می‌کنند؟ اکنون تا حدودی این مساله عادی شده است. گرچه سکته قلبی به راحتی با اصلاح سبک زندگی، ورزش، جلوگیری از چاقی، دیابت و فشار خون قابل پیشگیری است، اما باید گفت که در میان پنج عامل اول مرگ و میر در دنیا قرار دارد.

حال در این میان نسخه‌هایی که برای فشار خون بالا پیچیده می‌شود مزید بر علت است، چرا ناآگاهی به درمان فشار خون بالا و تجویز روش سنتی امکان دارد که فرد را به مرز سکته مغزی بکشاند. بنابراین باید گفت که آمار سکته مغزی در میان جوانان به مرز هشدار رسیده است و باید با تغییر سبک زندگی مانع بروز آن شد.

پزشکان ایرانی می‌گویند افراد در ایران ۱۰ سال زودتر از سایر کشورها به سکته مغزی مبتلا می‌شوند. بر اساس آمار میدانی سکته‌های مغزی در مردان ایرانی ۲۵‌درصد بیشتر از زنان است. از سوی دیگر، پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که در سخن گفتن به دو زبان مهارت دارند، احتمال بهبودی و درمان آن‌ها در صورت بروز سکته مغزی، دو برابر دیگران است.

این آمار را تایید نمی‌کنیم

عضو کمیسیون بهداشت در مجلس درباره اینکه گفته شده جوانان ایرانی هفت برابر بیشتر از میانگین در معرض سکته مغزی هستند، می‌گوید: من این آمار را درست نمی‌دانم. علل سکته مغزی از جمله چاقی، عدم تحرک، مصرف الکل، استعمال سیگار، رژیم غذایی نادرست و. فقط مختص کشور ما نیست.

بنابراین من فکر می‌کنم که این آمار از بیخ و بن درست نباشد. اصغر سلیمی ادامه می‌دهد: باید وزارت بهداشت و درمان در این زمینه اظهارنظر کند و بیینیم که آیا این آمار را تایید می‌کند یا نه.

این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس عنوان می‌کند: قطعا باید وزارت بهداشت و درمان برای بیمارانی که نشانه‌های سکته مغزی را دارند، پرسشنامه‌ای تنظیم و بررسی کند که این افراد چه زمینه‌هایی دارند تا علل بروز سکته‌های مغزی مشخص شود. آن گاه براساس آمار صحیح قضاوت کنیم، اما اینکه بیماری را به معضلات اجتماعی ربط دهیم، به‌نظر من درست نیست.

سلیمی عنوان می‌کند: از سوی دیگر، باید متخصصان و مراکز هم با دقت نظر بیشتری و با پژوهش روی بیماران به‌صورت ریشه‌ای علل بیماری سکته مغزی را دریابند و برای درمان آن پیشنهادات و راهکارهای مناسب خود را ارائه دهند. این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس اضافه می‌کند: اینکه افراد برای خود دارو تجویز کنند، اصلا کار درستی نیست. هر فردی بیماری شرایط مختص خود را دارد و باید داروی خاص خود را که پزشک تجویز می‌کند، مصرف کند.

او ادامه می‌دهد: قطعا افراد باید خود مراقبتی علمی داشته باشند، یعنی به‌صورت دوره‌ای هر شش ماه یک بار به درمانگاه‌ها و پزشک خانواده مراجعه کرده و وضعیت فشار خون، قند، وزن و قد خیلی خود را بررسی کنند. سلیمی بیان می‌کند:

باید از طریق پیشگیری خودمراقبی کنیم، چراکه احتمال دارد به‌دلیل سبک غلط زندگی بیماری‌هایی به وجود آیند. او خاطرنشان می‌کند: حتما بیماران باید با پزشک خانواده یا متخصص مربوطه مشاوره کنند و براساس دستور آن افراد از خودشان مراقبت به عمل آورند. این در حالی است که نباید دائما پزشک خود را عوض کنیم. توصیه ما این است که درمان را با پزشکی که به آن اعتماد داریم ادامه دهیم.

منبع:سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس