کد خبر 1044119
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
پوتین نمایه

رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود از حملات تروریست‌ها به مواضع ارتش سوریه در ادلب ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت که از فعالیت‌های گروه‌های افراطی در استان ادلب (سوریه) شدیداََ نگران است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی اردوغان با پوتین، اعلام کرد: «تمرکز [این گفت‌وگو] مجددا بر وضعیت کنونی در منطقه کاهش تنش ادلب بود. پوتین نگرانی جدی خود را از فعالیت‌های ستیزه‌جویانه گروه‌های افراطی بیان کرد».

بیشتر بخوانید:

ارتش سوریه ۲ پهپاد تروریست‌ها را در ادلب سرنگون کرد

سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری‌ها در ادلب سوریه شد

بر این اساس، دو رئیس‌جمهور بر لزوم تعهد بی‌قید و شرط به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

پوتین و اردوغان همچنین توافق کردند تا مباحثات بین دولتی در موضوع ادلب جهت کاهش تنش‌ها در این منطقه تقویت شود.

به نوشته تاس، در ادامه بیانیه کرملین آمده است: «رؤسای جمهور روسیه و ترکیه توافق کردند مباحثات برای کاهش تنش در ادلب، اطمینان حاصل کردن از آتش‌بس و خنثی کردن تهدید تروریستی را تقویت کنند. آنها همچنین روی تداوم تماس‌های فعال بین وزرای دفاع دو کشور توافق کردند».

این در حالی است که اردوغان روز جمعه در مخالفت با برخی درخواست‌ها برای خروج از سوریه گفته بود: «ما از ادلب عقب‌نشینی نمی‌کنیم تا زمانی که رژیم تهاجم به این استان را متوقف نکند. این تنها شرط برای توقف درگیری‌هاست».

بعد از گذشت یک ماه از موفقیت‌های ارتش سوریه در استان‌های حلب و ادلب که منجر به آزادسازی بیش از ۷۰۰ کیلومتر مربع شد، ترکیه به عنوان کشوری که از امضاکنندگان توافقات آستانه و سوچی در مورد سوریه بوده و حامی معارضان و گروه‌های مسلح به شمار می‌رود، برای جبران انتقاد از عدم حمایت‌های خود از معارضان به اصطلاح میانه رو، امروز در محور «نَیرب» (۳۰ کیلومتری مرکز استان ادلب) دست به عملیاتی علیه ارتش سوریه زده است.

اخیراً بعد از موفقیت‌های ارتش سوریه، مقامات ترکیه از جمله شخص «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه پروپاگاندای خود تهدید به عملیات نظامی علیه ارتش سوریه در ادلب کرده است. روسیه به عنوان کشور ضامن توافقات آستانه و سوچی تأکید کرده است که عملیات‌های اخیر ارتش سوریه بعد از ناتوانی ترکیه در اجرای مفاد توافق سوچی بوده است و مسکو همچنان به حمایت‌های خود از دولت قانونی سوریه در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد.

ترکیه، روسیه و ایران از چند سال پیش برای همکاری در خصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های آستانه داشتند که منجر به ایجاد مناطق کاهش تنش شد؛ منطقه ادلب (همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری در این مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشد؛ جبهه النصره طی سال‌های گذشته برای فرار از حملات و عملیات‌های ارتش سوریه، بارها اسم خود را تغییر داده است.

گذشته از این، ترکیه و روسیه ۲۰۱۸ در نشست سوچی (شهری در ساحل شرقی دریای مدیترانه)، نیز به طور ویژه در مورد استان ادلب به توافق رسیدند. ایجاد منطقه حائل برای اسکان افراد غیرنظامی و جداکردن تروریست‌ها از معارضان از جمله توافقات سوچی بود که ترکیه به عنوان رابط و حامی مخالفان دولت سوریه، تا به این لحظه اقدام به جداسازی مخالفان میانه‌رو از تروریست‌های حاضر در ادلب نکرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    3 0
    سوریه نباید ارتش خود را متوقف کند، باید تمام سرزمینهای خود را از تروریست‌های جنایتکار پاک کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس