کتاب بانگ آزاد - احمدعلی راغب - انتشارات راه یار - کراپ‌شده

کتاب «بانگ آزادی» خاطرات شفاهی «احمدعلی راغب» از آهنگسازان بنام سرودهای انقلابی است که مسیر ساخت این ملودی‌ها را با بیانی شیوا برای خواننده شرح می‌دهد.این کتاب توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.

به گزارش مشرق، دهه فجر برای بسیاری از ما با سرودهایش خاطره‌انگیز است. سرودهایی که زمانی هر یک از ما از بر بودیم و همراه با دوستان و همشاگردی‌های‌مان زمزمه می‌کردیم. از شعر «بوی گل سوسن و یاسمن آید» تا «این بانگ آزادی‌ست» و... همه و همه یادآور دهه‌های پرشور ۶۰ و ۷۰ است. اما آنچه باعث درخاطره ماندن بیشتر آن اشعار در ذهن‌ها شده، ملودی همراه با سرودهاست؛ همان موسیقی‌ای که به بیان شهید آوینی، نتیجه روح سازنده آن است. 

کتاب «بانگ آزادی» خاطرات شفاهی «احمدعلی راغب» از آهنگسازان بنام سرودهای انقلابی است که مسیر ساخت این ملودی‌ها را با بیانی شیوا برای خواننده شرح می‌دهد. در این کتاب که توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است، راغب با فراغ بال، سفره‌ دلش را گسترده و مخاطب را میهمان می‌کند. احمدعلی راغب که از مادری آذری و پدری اهل انزلی‌ متولد شده است، از خاطرات کودکی‌اش در بندر می‌گوید و از کشتی‌های روسی، از خاطرات نویسندگان انقلابی دوران کودکی و چگونگی همکاری با روزنامه‌های انقلابی، از مادری که موسیقی می‌شناسد و پیانو می‌‎نوازد، تا دوران نوجوانی و جوانی و چگونگی ورود به دنیای موسیقی در ارکستر تهران. از سرود جاودانه «ای مجاهد شهید مطهر» برای شهادت شهید مطهری می‌گوید، از شعر بلند و زیبای حمید سبزواری تا خواندن آن توسط محمد گلریز و دیدار خصوصی با امام خمینی(ره). راوی که روایت داستان را به عهده دارد، وقایع را با سیر زمانی پیش می‌برد و مخاطب را به دنبال خود می‌کشد و چنان در بیان جزئیات صداقت دارد که همراه با خواندن کتاب، مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

راغب در بخش‌های انتهایی کتاب به خاطراتش درباره موسیقی جنگ و غافلگیرکننده‌ترین سرود جنگ یعنی «خجسته‌ باد این پیروزی» که برای آزادسازی خرمشهر ساخته و پخش شد، می‌پردازد. وی موسیقی انقلابی و جنگ را موسیقی حماسی می‌خواند که باید با رجز همراه باشد و بتواند مردم را درگیر کند.

این روزها که همه از اعتیاد به موسیقی می‌گویند، چرا ما از موسیقی انقلابی و حماسی سخن نگوییم. «بانگ آزادی» را در همین حال‌وهوا بخوانید و با تاریخچه و نحوه تولید اغلب سرودهای انقلابی آشنا شوید. پابه‌پای احمدعلی راغب پیش روید و در میان نت‌ها و سرودها نفس تازه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس