کد خبر 1042776
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
حواشی تبلیغات در خوزستان / از کباب خوری تا توزیع تنباکو

تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه خوزستان در این دوره هم حواشی مختلفی داشت به گونه‌ای که برخی از این حواشی بازتاب ملی هم داشته است.

به گزارش مشرق، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حال رسیدن به روز سرنوشت ساز است و کاندیداهای انتخاباتی که از ماه‌ها قبل خانه به خانه و مراسم به مراسم را رفته‌اند تا روز دوم اسفندماه بتوانند سهم بیشتری از رأی صندوق‌های رأی را به خود اختصاص دهند، این روزها هر آنچه در توان دارند را رو کرده‌اند تا بتوانند به عنوان نماینده حوزه انتخابیه خود بر صندلی سبز بهارستان تکیه بزنند و چهار سال برای این کشور قانون بنویسند.

بیشتر بخوانید:

در روزهای تبلیغات در هر دوره شاهد بروز و ظهور چهره‌هایی متفاوت و اقداماتی عجیب از سوی برخی کاندیداهای انتخاباتی هستیم که این امر با واکنش‌های مثبت و منفی بی‌شماری در جامعه و در بین مردم حوزه‌های انتخابیه مواجه می‌شود. برای نمونه این دوره مردم واکنش منفی قابل‌توجهی در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغات بنری و پوستری نامزدها داشته‌اند چرا که این نوع تبلیغات چهره شهرها را به کلی مخدوش کرده است و برخی از آنها به گونه‌ای است که شاید ماه‌ها و سال‌ها باید بگذرد تا از در و دیوار شهر محو شوند.

غیراخلاقی‌ترین نوع تبلیغات

چسباندن پوسترها با چسب مخصوص بر روی درهای منازل مردم شاید غیراخلاقی‌ترین نوع تبلیغات در خوزستان باشد که اعتراض فراوانی از سوی مردم به همراه داشته است و هزینه‌هایی برای مردم در پی دارد این در حالی است که به گفته برخی کاندیداهایی که برخی موارد چسباندن پوسترهای آنها به این‌گونه بوده است، این کار به دستور و خواست آنها نبوده و شاید کار ستادهای رقیب برای تخریب چهره آنها باشد.

توزیع تنباکو به اسم یک کاندیدا

اخیراً در شبکه‌های اجتماعی فیلمی در حال پخش است که یک پاکت که با تبلیغات یک کاندیدا تهیه شده، پخش می‌شود و درون آن تنباکو قرار دارد. این تبلیغات شاید عجیب‌ترین نوع تبلیغات در این دوره به شمار می‌رود هر چند نسبت به اینکه خود ستاد انتخاباتی کاندیدای مورد نظر دست به ساخت و توزیع این تنباکوها کرده است، شک و تردید وجود دارد.

در شوش فرو ریختن جایگاه سخنرانی یکی از حامیان سرشناس یکی از نامزدهای انتخاباتی نیز یکی از حواشی این دوره از انتخابات این حوزه انتخابیه بوده است. رقابت در شوش به نظر می‌رسد امسال شدید باشد و نماینده فعلی که در دو دوره اخیر نماینده مردم این حوزه بوده است، امسال رقبای سرسختی دارد.

توزیع کباب

پخش فیلمی با عنوان ستاد کباب خواران یکی از کاندیداهای حوزه انتخابیه ایذه و باغملک نیز سر و صدای زیادی به همراه داشت و در آن فردی در حال کباب کردن در یک ستاد انتخاباتی به منظور توزیع آن بین مردم است البته دادگستری شهرستان ایذه به سرعت وارد عمل شد و نسبت به این عمل، اقداماتی کرد.

در همین زمینه رئیس دادگستری ایذه، تطمیع مردم برای رأی دادن را به عنوان یک تخلف انتخاباتی قلمداد کرد و بیان کرد: ستاد کباب‌خوران نیز یکی از مصداق‌های تطمیع است که برای نامزد مورد نظر پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: حتی اگر نامزدهای انتخاباتی اقدام به انصراف کنند باز هم دستگاه قضا پس از این رویداد به تخلفات آنها رسیدگی خواهد کرد.

درگیری‌هایی بین هواداران در حوزه‌های انتخابیه مختلف گزارش شده است که باعث ایجاد تنش‌هایی در برخی حوزه‌ها شده است ولی با سرعت عمل نیروهای امنیتی و قضائی جلوی تشدید این درگیری‌ها گرفته شده است. برای نمونه ۱۷ نفر از هواداران چند نامزد به دلیل تخلفات انتخاباتی با دستور قضائی در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان دستگیر و بازداشت شدند. همچنین سه نفر از طرفداران یکی از نامزدها در ایذه به دلیل برگزاری کارناوال انتخاباتی بازداشت شدند که به قید وثیقه آزاد شدند اما به پرونده آنها رسیدگی می‌شود.

استفاده از امکانات دولتی در آبادان

استفاده از امکانات دولتی مثل بالابر و پله‌های بلند برای چسباندن تبلیغات یک نامزد خاص در حوزه انتخابیه آبادان نیز حواشی بی‌شماری به همراه داشت که در این زمینه تاکنون فقط مسئول اداره برق استفاده از وسایل این شرکت برای این کار را تکذیب کرده ولی سایر مسئولان هنوز واکنشی به این امر نشان نداده‌اند ولی فیلم‌هایی که در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است بسیار گویاست و به نظر می‌رسد در روزهای آینده برخوردهایی با افراد مؤثر در بروز این تخلف انتخاباتی صورت بگیرد.

تخلف انتخاباتی مجمع شوراهای اهواز

به دنبال معرفی لیستی سه نفره از سوی مجمع شوراهای اسلامی شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون برای انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه، فرمانداری اهواز اعلام این فهرست انتخاباتی را مصداق تخلف انتخاباتی اعلام کرد.

در توضیحاتی که پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری اهواز، پیرو اعلام فهرست انتخاباتی توسط مجمع شوراهای اسلامی شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون از سه نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، منتشر کرده، آمده است: دهیاران و شوراها حق استفاده از اماکن و امکانات دولتی در اختیار، له و یا علیه نامزدهای انتخاباتی را ندارند و در صورت وقوع، مصداق تخلف انتخاباتی است.

در ادامه آمده است: تشکیل جلسه و اعلام حمایت از سه داوطلب یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط مجمع شوراهای اسلامی شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون مصداق تخلف آشکار از قانون وفق تبصره یک، ماده ۵۷ و ماده ۵۹ قانون انتخابات و تبصره‌های ذیل آن است، بنابراین ضمن احضار اعضای شورای اسلامی خوزستان مقرر شد مراتب تخلف آنها به مقامات قضائی اعلام شود.

انصراف ۳۶ نفر از رقابت

رئیس ستاد انتخابات استان خوزستان نیز گفت: تا روز دوشنبه بر اساس آخرین گزارشی که داشته‌ایم ۳۶ نفر از داوطلبان انتخابات از کاندیداتوری انصراف داده‌اند و انتظار می‌رود این رقم در روزهای منتهی به انتخابات افزایش یابد.

همچنین برخی نامزدهایی که صلاحیت آنها مورد تأیید قرار نگرفته است تا امروز نیز هواداران خود را به اتحاد و عدم حضور در ستادهای تبلیغاتی سایر نامزدها فراخوانده‌اند و این امیدواری را به آنها داده‌اند که به زودی صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان صادر خواهد شد. تقریباً چنین اخباری که حاکی از تأیید صلاحیت برخی افراد به خصوص افراد سرشناس است، به صورت روزانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود ولی هنوز محقق نشده است.

یکی از مواردی که انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز در این دوره به خود دیده است، تعدد لیست‌های انتخاباتی است که نوعی سردرگمی را برای مردم به همراه داشته است. حتی لیست‌های اصلی از سوی جریان‌های سیاسی نیز در خوزستان با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است و متصدیان این جریان‌ها در شبکه‌های اجتماعی همدیگر را به حق خوری و نادیده گرفته شدن قانون و مقررات متهم کرده‌اند.

نظرسنجی‌های بی‌اعتبار

نظرسنجی‌هایی هم از میزان محبوبیت نامزدها در حوزه‌های انتخابیه‌های مختلف در حال انجام است که تقریباً همه آنها به دلیل وابستگی به جریانی خاص یا نامزدی مورد نظر از اعتبار چندانی برخوردار نیستند و به نظر می‌رسد نوعی عوام قریبی و تأثیرگذاری بر رأی مردم باشد هر چند مردم هم در این زمینه با تجربه تر شده‌اند و به سادگی فریب این نظرسنجی‌های خودساخته را نمی‌خورند.

انتقاد از تبلیغات پرهزینه برخی کاندیداها

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان نیز با انتقاد از هزینه‌های چند صد میلیونی و بعضاً میلیاردی برخی از کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد: کاندیدایی که این‌گونه میلیاردی هزینه می‌کند و به مردم توجه ندارد به درد مجلس آمریکا می‌خورد نه مجلس جمهوری اسلامی.

امام جمعه اهواز تصریح کرد: این‌گونه نیست که من از کنار این نحوه تبلیغات غیرقانونی و نامتعارف برخی کاندیداها ساده عبور کنم و در مقابل ریخت و پاش‌ها و تخریب شهر توسط آنان سکوت پیشه کنم.

موسوی‌فرد بیان کرد: در یک خیابان ۱۰۰ متر می‌بینیم صدها عکس یکی از کاندیداها کنار هم چیده شده است، اگر این کاندیدا به اسلام تقید داشت آیا بدون اجازه اهالی آن خانه و بدون کسب رضایت از آنان دیوارهای خانه‌شان را پر از کاغذ و چسب می‌کرد؟ فردای انتخابات این شهرداری است که مجبور می‌شود صدها میلیون از پول مردم را هزینه کند تا بتواند شهر را به وضعیت سابق بازگرداند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    توزیع تنباکو به اسم یک کاندیدا. ملت اگر میخواهید چپق امریکا را در منطقه دود کنید فقط با تنباکوهای نماینده مردمی آقای پور فسقلی دود کنید.دشمن با هر پُکی به چپق چنان سرفه میکند که فیها خالدونش جلو چشمش میآید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس