کد خبر 1042405
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
اولیانوف

یک دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه مشکلات اساسی در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حملات ادعایی سوریه وجود دارد، گفت بازرسان این سازمان حتی مدارک را داخل «یک کشور همسایه» دریافت می‌کردند.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با رد ادعاها و اتهام‌زنی کشورهای غربی به دولت سوریه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی، گزارش‌ها در این باره را نادرست توصیف کرد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود، ضمن اشاره به برخی ایرادات در گزارش‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حمله ادعایی به منطقه «خان شیخون»، نوشت:‌«تحقیقات درباره حمله شیمیایی به خان‌شیخون، مشکلات اساسی در روش کاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی را نشان داد که هنوز هم وجود دارد».

بیشتر بخوانید:

ویکی‌لیکس: حمله شیمیایی دومای سوریه ساختگی بود

هشدار روسیه درباره صحنه‌سازی حمله شیمیایی ادلب

وی با بیان اینکه دبیرخانه فنی سازمان مذکور هرگز به‌صورت کامل از قوانین مقرر شده در کنوانسیون بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی تبعیت نکرد، توضیح داد: «تقریبا همیشه اصول مهم زنجیره حضانت را نقض کرد».

این دیپلمات روس ضمن اشاره به اینکه در بیشتر موارد، بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای جمع‌آوری اطلاعات و نمونه‌گیری محیطی، از سر زدن به مکان‌های حوادث شیمیایی اجتناب کردند، افزود: «آنها ترجیح دادند این کار را در یکی از کشورهای همسایه و با استفاده از "شواهد و مدارکی" که از گروه‌های معارض دریافت می‌کردند، انجام بدهند».

اولیانوف با بیان اینکه امتناع دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی از بازدید کردن از مکان‌های حوادث شیمیایی تصادفی نیست، اظهار داشت: «اگر بازرسان از این مناطق بازدید کنند، اطلاعات را که برایشان ناخوشایند است به دست می‌آورند، مانند چیزی که در سال ۲۰۱۸ در دوما رخ داد و باعث رسوایی در داخل و اطراف سازمان منع تسلیحاتی شیمیایی شد».

وی در ادامه اضافه کرد: «بلافاصله بعد از حمله شیمایی در چهارم آوریل ۲۰۱۷ در خان شیخون، روسیه درخواست کرد بازرسان جهت تحقیقات جامع به آن محل بروند. دبیرخانه سازمان منع تسلیحات شیمیایی به بهانه نگرانی‌های امنیتی، این را نپذیرفت. این سازمان لااقل از یک لحظه خاص، دروغ گفت».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پایان نوشت: «در چهارم اکتبر ۲۰۱۷، مدیر دپارتمان امنیتی سازمان ملل به شورای امنیت اطلاع داد که هیچ مانعی برای بازدید بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی از خان شیخون وجود ندارد و او همین مسئله را به اطلاع آن سازمان نیز رساند. دبیرخانه آنها این حقیقت را پنهان کرد و عامدانه کشورهای عضو را گمراه کرد».

پیشتر پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» فاش کرده بود که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تلاش کرده با دستکاری در یک گزارش در مورد حمله شیمیایی در سوریه، زمینه حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه را به این کشور فراهم کند. بر اساس سندی که این پایگاه منتشر کرده، گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد استفاده از بمب شیمیایی در "دوما" در سال ۲۰۱۸، دروغ بوده است.

آمریکا و متحدانش پیش از این دو باره به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله کرده‌اند.  اولین بار، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد. دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و  در ۲۵ فروردین سال گذشته توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند.

ادعاهای کشورهای غربی در حالی مطرح می‌شود که سوریه در سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافقی میان آمریکا سلاح‌های شیمیایی خودش را  زیر نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یا امحا کرده و یا به خارج از سوریه ارسال کرده است. مقام‌های سوری نیز بارها اعلام کرده‌اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس