کد خبر 1041419
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
برف

این بار بارش برف بهانه‌ای برای خدمات‌رسانی بی‌منت، نمایان شدن بارقه‌های امید در چشم‌ها و محبت در دستان گرم مردمی شد که رحمت الهی را به دلیل سوءمدیریت در لباس بحران تصویر کردند.

به گزارش مشرق، پس از بارش برف در گیلان بسیاری از شهرستان‌ها با مشکلات عدیده‌ای ازجمله قطعی آب، برق، تلفن و انسداد راه‌ها مواجه شدند ولی در دل این ضعف مدیریت و حوادث ناگوار بودن مردان بی‌ادعایی که برای ایجاد آرامش در این شرایط سخت و بحرانی در کنار مردم بوده و به آنان یاری رسانند.

بیشتر بخوانید:

آب و برق روستاهای گیلان چه زمانی وصل می‌شود؟

تازه‌ترین اخبار از بحران برف در استان گیلان

هشدار بارش گسترده برف و باران در ۱۸ استان

آری منظورمان سبز پوشان و پاسداران سپاه قدس، دریادلان مرکز فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت، نیروی انتظامی، مجاهدان تیپ میرزا کوچک خان و سایر ارگان‌های نظامی است که همراه با سایر یگان‌های امدادی به کمک مردم مانده در برف و کولاک شتافتند.

وقتی جاده‌های مواصلاتی گیلان مسدود و مردم و مسافران در جاده گیر افتاده و هیچ راه ارتباطی وجود نداشت این بچه‌های تیپ نیروی مخصوص میرزا کوچک لنگرود بودند که به کمک آمده و با همکاری سپاه قدس گیلان بعضی از مسیرها را بازگشایی کردند.

دانلود

وقتی در حال تهیه گزارش از وضعیت جاده‌های گیلان بودم چشمم به سردار حسین مصطفی پور خورد که درصحنه حضورداشته و نظارت دقیقی بر عملکرد بچه‌های تیپ دارد.

وقتی قصد مصاحبه با او را داشتم ابتدا سر باز زد ولی بعد از اصرار موفق به گفت‌وگو با او شدم.

فرمانده تیپ نیروی مخصوص میرزا کوچک لنگرود می‌گوید با توجه به بارش شدید برف در گیلان اکثر جاده‌های اصلی در استان بسته شد و بر خود وظیفه دانستنیم تا با به‌کارگیری ادوات و ماشین‌آلات مهندسی این تیپ، راه‌ها را باز و مردم جامانده درراه‌های مواصلاتی در شهر و روستاها به مقصد رسانده شوند.

مصطفی پور می‌گوید بار چهار دستگاه کامیون کمک دار و یک دستگاه تانکر سوخت و چهار دستگاه خودروی مهندسی شامل لودر، گریدر، بولدوزر، بیل باکو جهت بازگشایی به روستاهای حاجی سرا، مریدان، سیامزگوابر، لیسه رود، لشه، لیارجومه به شهرهای کومله، اطاقور و کمربندی لاهیجان به سیاهکل، لنگرود و رشت و سوخت‌رسانی به شهرهای شرق گیلان استفاده شد.

سپاه در همه عرصه‌ها در کنار مردم است و امروز جابجایی بیماران بیمارستان‌های میلاد و پیروز لاهیجان و رساندن پزشکان به بیمارستان‌های شرق گیلان ازجمله اقداماتی بود که توسط پاسداران تیپ انجام شد.

علیرغم اینکه مردم از امدادرسانی ضعیف مسؤولان گله‌مندند اما به یاری یکدیگر شتافته و در بازگشایی مسیر کمک می‌کنند.

"مسیر خوابگاه تا دانشگاه دیروز آب و یخ بود با معاون فرماندار تماس گرفتیم که دور میدان دانشگاه رو مناسب عبور و مرور دانشجوها کنند قبل از اینکه یخ بزنه کامل. چشم چشم گفتن ولی خبری نشد" این‌ها بخشی از شکوائیه دانشجویان دانشگاه آزاد لاهیجان بود هرچند که دانشجویان بسیجی با سوخت‌رسانی به ژنراتور، برق خوابگاه دانشجویی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و برف‌روبی محوطه اطراف میدان دانشگاه را انجام دادند.

ولی بااین‌حال مردم علیرغم اذعان به ضعف مدیریتی مسؤولان از عملکرد نیروهای امدادی و نظامی برای خدمت‌رسانی بی تشریفات به مردم ابراز رضایت کردند.

لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان در منطقه و جاده‌ها نیز حضوری فعال داشته و به گفته سرهنگ بهروز دولتی، فرمانده لشکر در جریان برف در روزهای گذشته تعداد ۱۱ دستگاه خودروی سبک در اختیار ادارات درگیر ازجمله اداره برق قرار داده‌شده و دو دستگاه خودروی سنگین در محور سراوان تاکنون مشغول فعالیت هستند.

وی می‌گوید مسدود بودن جاده امام‌زاده هاشم به بزرگ‌ترین دغدغه سپاه تبدیل‌شده بود به همین دلیل در نزدیکی امام‌زاده هاشم نیز سپاه با گروه مهندسی و جمعی از نیروهای امدادرسان خود مشغول امدادرسانی به مسافرین و مردم بودند و تعداد ۱۰۰ ماشین مسافر در راه مانده در حسینیه لشکر بااستعداد ۴۱۰ نفر اسکان داده و امکاناتی چون پتو و خوراک در اختیار آنان قرارگرفته است.

رسالت سپاه علاوه حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی کمک به مردم و دولت در بحران است به همین منظور کار سپاه به همین‌جا ختم نشد ۱۲۰ خودروی کمک‌دار سپاه در سراسر استان در اختیار اداره برق و گاز قرارگرفته تا بتوانند قطعی گاز و برق را برطرف کنند.

«بازگشایی مسیرهایی مسدود شده اولویت فعالیت‌های سپاه برای خدمت‌رسانی به مردم است» این جمله سرهنگ پاسدار علی توشه، جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان است که بنا بر اظهارات او ماشین‌های سنگین سپاه در تلاش هستند تا مسیرهای صومعه‌سرا تا تالش، دانشگاه امام خامنه‌ای زیباکنار تا بندرانزلی، لنگرود تا آستانه‌اشرفیه و جاده تهران و سراوان را بازگشایی کنند.

مسافران گیر افتاده در برف و جاده باید منتظر باز شدن مسیر می‌ماندند و قطعاً نیاز به اسکان داشتند به همین خاطر اسکان بسیاری مسافران درراه مانده در شهرستان رودبار در مدارس، سالن‌های ورزشی، مساجد اسکان و به آنان غذا و پتو داده شد.

وقتی در حال قدم زدن در جاده بودم ناگهان دیدم فرمانده سپاه قدس گیلان به‌صورت گشت نامحسوس فرمانده سپاه قدس در ایام برف برای استماع درد و دل مردم و بازدید از شریان‌های اصلی و فرعی نیز ازجمله مواردی بود که حسابی سروصدا کرد.

دانلود

بحران ناشی از بارش برف اتحاد، وحدت و مشارکت را معنا کرده و در تعطیلی دانشگاه‌های گیلان دانشجویان جهادگر رشت فرصت خدمت به مردم را از دست نداده و یاری آنان شتافتند.

گروه جهادی جمعیت امام حسن (ع)، یکی از این گروه‌های جهادی است که امروز با بیش از ۱۰ نفر جهادگر به مناطق حاشیه شهر رشت رفتند و شروع به بازگشایی مسیرها و معابر اصلی و فرعی منطقه آسایش هفت، در حوالی میدان رازی به سمت جیرده را تا حدودی بازگشایی کردند و به گفته امیر نجار سلطانی، مسؤولان این گروه پس از حضور این جهادگران ماشین‌آلاتی از قبیل لودر به این منطقه آمدند و خوشبختانه راه اصلی کاملاً بازگشایی و قابل تردد شد.

به گفته این جهادگر بسیجی، در صورت مساعد بودن هوا و حل نشدن مشکلات از سوی مسؤولان مربوطه جمعیت امام حسن (ع) فردا نیز با حضور ۱۰ تا ۱۲ دانشجوی جهادگر به سمت بخش سنگر خواهند رفت تا مشکلات این منطقه را نیز برطرف کنند و خیابان‌های اصلی و فرعی را بازگشایی کنند.

آری به‌درستی مردم گیلان بنی‌آدم اعضا یکدیگرند را معنا کردند که نمونه بارز آن بازگشایی خیابان فرزانه رشت باهمت بازیکنان تیم فوتبال پاس گیلان بود که بدون هیچ چشم‌داشتی این خیابان را باز کردند.

یکی از برجسته‌ترین نکاتی که در این بحران مشاهده شد این نکته بود که مردم اگر غرق در مشکلات باشند در هنگام بحران در کنار یکدیگر بوده و از مسؤولان فقط انتظار تلاش دارند.

امروز به‌وضوح دیدم که وقتی دریادلان مرکز فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت همراه با سایر یگان‌های امدادی به کمک مردم مانده در برف و کولاک شتافتند چه امیدی در بین مسافران ایجاد شد.

سپیدپوشان دریادل نیروی دریایی ارتش در مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) علی‌رغم کمک مردمی به ماشین‌های در مسیر مانده یک هزار بسته غذایی، ۲۰۰ تخته پتو، ۳۰۰ لیتر بنزین، یک هزار قرص نان و سایر مواد غذایی و گرمایشی به مردم و مسافران گرفتار در برف اهدا کردند.

علاوه بر کمک‌های غیر نقدی و امدادی نیروی دریایی ارتش، دریادلان همچنین یک دستگاه بالابر و دو دستگاه لودر نیز جهت بازگشایی مسیر در اختیار شهرداری رشت قرار دادند.

امیر دریادار آریا شفت رودسری تماس گرفتم و دلش نیامد یادی از همکارانش در منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع) انزلی، مرکز آموزش تفنگداران و تکاوران دریایی منجیل و آمادگاه ناوگان شمال منجیل نکند و از خدمت‌رسانی آنان در مردم مانده در برف برای اسکان اضطراری، پذیرایی، اعزام بالگرد، اعزام خودروهای امدادی، کمک‌های پزشکی و چندین دستگاه بولدوزر و برف‌روب به مناطق شرق، مرکزی و غرب گیلان سخن نگوید.

فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع) رشت می‌گوید از آغاز بارش برف ما در شهرستان رشت چهار دستگاه خودروی مینی‌بوس را جهت جابجایی و انتقال رایگان مردم و مسافران پیش‌بینی کرده‌ایم که در سطح شهر مشغول گشت زنی هستند.

دادستان مرکز استان را هم فراموش نکنیم که برای رصد خدمات‌رسانی در حال بازدید از مناطق مختلف بود تا جایی که به همه مدیران کم‌کار هشدار تشکیل پرونده قضایی داد.

دانلود

این را هم بگویم ضعف مدیریتی در بحران برف به‌هیچ‌وجه از خدمات‌رسانی نیروهای امدادی و خدماتی و راهداری چیزی کم نمی‌کند که شبانه‌روز تمام تلاش خود را کردند.

آری اگر مردم حضور پررنگ مسؤولان در کنار خود، تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌منت آنان را با عمق وجود خود درک کنند به‌راحتی می‌توانند با مشکلات ایجادشده در بحران کنار بیایند لذا به همین دلیل با آغوشی باز از سپاهیان، بسیجیان و ارتشی‌های نیروی دریایی استقبال کردند زیرا شاهد خدمت بی‌منت و بی تشریفات آنان بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    2 0
    نیاز به ماشینهای برفروب داریم ، با لودر و گریدر کار زیادی نمیشه کرد.
  • حسين DE ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
    4 2
    فرق سپاه با مسئولان : سپاه از جنس مردمه، مسئولان از جنس چه عرض كنم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس