1

به عقیده کارشناسان، هدف رهبران اوکراین از تقویت توان دفاعی و ایجاد دو پایگاه نظامی در نزدیک‌ترین فاصله از مرزهای روسیه، بازگرداندن مناطق از دست رفته این کشور است.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: نیروهای مسلح اوکراین انتقال فعال به استانداردهای ناتو را آغاز کرده‌اند. ستاد کل نیروهای مسلح این کشور رسماً اعلام کرد که مرحله اول اصلاحات در این زمینه به اتمام رسیده است و "در نتیجه آن ستادهای فرماندهی جدید ایجاد شده و فرماندهان آنها منصوب شده‌اند."

بطور همزمان، "آندری زاگارادنیوک" وزیر دفاع اوکراین هم در مصاحبه‌ با روزنامه «کی‌یف پست» اعلام کرد که زیرساختارهای نظامی این کشور بر اساس معیارهای مورد نظر در ناتو در حال بهبود هستند. به گفته وی، در همین رابطه قرار است دو پایگاه نظامی جدید در دو منطقه ماریوپل و سورودونتسکا (در شرق اوکراین) طبق معیارهای ناتو ساخته شوند. این تأسیسات نظامی تقریباً در فاصله چند ده کیلومتر از مرزهای روسیه و دو جمهوری خودخوانده دونباس- جمهوری دونتسک و لوهانسک، واقع خواهند شد.

به عقیده رهبران اوکراین، این پایگاه‌ها به پاسگاه‌ خط مقدم ناتو در جهت جنوب شرقی تبدیل خواهند شد. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ ، در نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، "وادیم پریستایکو" وزیر امور خارجه اوکراین درباره این موضوع صحبت کرد.

 ژنرال "روسلان خامچاک" رئیس ستاد کل و فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در آن زمان در این باره توضیح داده است: «اوکراین باید اصلاحات نظامی انجام دهد و سریعاً خود را به سطح استانداردهای ناتو برساند و این کار را در شرایط جنگی انجام دهد. ما در زمینه سازگاری با استانداردهای ناتو ، امروزه در همه زمینه‌ها در حال سپری کردن مسیرهای گسترده‌ای هستیم. در برخی موارد دستاوردهای بیشتر و در برخی زمینه‌ها دستاور کمتری داشتیم. البته نه به این دلیل که نمی خواستیم کار انجام دهیم، بلکه به این دلیل که شش سال است که جنگ در کشور ما ادامه دارد. کشورهای ناتو باید این مسئله را بسیار جدی بگیرند.»

تلاش اوکراین برای دریافت هر چه بیشتر تسلیحات نظامی کشنده از غرب

این در حالی است که کمک‌های نظامی آمریکا و سایر کشورهای ناتو به اوکراین با ارسال سلاح‌های کشنده خاص در حال اجراست.

"ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین در دیدار اخیر خود با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اواخر ماه ژانویه اعلام کرد که کشورش حاضر به گسترش روابط با ایالات متحده در زمینه دفاعی و امنیتی است و احتمال خرید سلاح‌های جدید را مورد توجه قرار داده است.

به گفته وی، نخستین قرارداد در طول تاریخ برای خرید مستقیم سیستم‌های موشکی ضد تانک Javelin امضاء شده و به منظور تقویت پدافند هوایی اوکراین نیز گزینه‌هایی برای تهیه تسلیحات لازم در نظر گرفته شده است.

"ولادیمیر ایلچنکو" سفیر اوکراین در ایالات متحده ، اخیراً اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ واشنگتن قصد دارد بیش از ۱ میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه دهد که از این میزان "کمک های دفاعی صرفاً نظامی" به رقم ۳۶۵ میلیون دلار خواهد رسید. به گفته وی، اولویت اصلی که در رایزنی‌های دو جانبه بین وزارت دفاع اوکراین و پنتاگون مشخص شده ، "تقویت ناوگان دریایی اوکراین است".

تلاش اوکراین برای باز کردن پای ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه

سرهنگ "شامیل گاری‌یف" کارشناس مسائل نظامی به این روزنامه توضیح داده است: «مقامات نیروهای مسلح اوکراین بارها گزارش کرده است که قرار است ناوگان این کشور در دریای آزوف، از جمله با ایجاد پایگاه دریایی ناتو در منطقه ماریوپل تقویت شود. چنین حضور نظامی در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه، البته با تهدیدهای امنیتی نظامی برای روسیه همراه خواهد بود و مسلماً مقامات مسکو نیز به چنین چالش‌هایی پاسخ مناسب نشان خواهند داد.»

این کارشناس این واقعیت را مورد توجه قرار داد که در استراتژی امنیت ملی اوکراین، تحت عنوان "امنیت انسانی - امنیت کشور" که اخیراً به تصویب رسیده ، یکی از اصلی ترین کارها "بازگرداندن تمامیت ارضی این کشور به مرزهای شناخته شده بین المللی است". وی نتیجه گیری می کند: «بدین ترتیب چنین احیای قلمرو ملی اوکراین در داخل مرزها ، از جمله دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و شبه جزیره کریمه ، به معنای اقدام نظامی است».

بر اساس اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، نتیجه اصلی اصلاحات نظامی ایجاد فرماندهی‌های ویژه طبق الگوهای ناتو بود. اصلی‌ترین آنها نیز فرماندهی نیروهای مسلح مشترک است که توابع فرماندهی نیروهای زمینی ، دریایی و هوایی خواهد داشت. این فرماندهی بطور موقت بر عهده ، سپهبد "سرگئی نایف" که اظهارات ضدروسی وی شهرت دارد، سپرده شده است. وی  مدت‌ها فرماندهی نظامیان اوکراینی در منطقه دونباس را بر عهده داشت و یکی از طراحان برنامه "حمله رعدآسا" است که در نظر دارد تا مناطق جنوب شرقی این کشور و منطقه کریمه را از دست "مهاجمان روسی" آزاد کند.

البته چنین اقدامی مسلماً به تنهایی برای مقامات کی‌یف امکان پذیر نخواهد بود. آنها قدرت مقابله با توان نظامی روسیه را ندارند. بنابراین ، رهبران اوکراین به ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو، به عنوان متحدین خود در مبارزه با "تجاوز روسیه" نگاه می‌کنند و از آنها در این راستا کمک می گیرند.

وزیر دفاع اوکراین ادعا کرده که هدف اصلی وی "دستیابی به معیارهای نظامی برای عضویت در ناتو و به دست آوردن وضعیت عضویت در برنامه توانمندی اعضای احتمالی آینده پیمان اتحاد آتلانتیک شمالی" است. این در حالی است که مطالعات جامعه شناختی نشان می دهد که اکثریت جمعیت اوکراین هنوز مخالف پیوستن این کشور به ناتو هستند.

طبق نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات اجتماعی و بازاریابی اوکراین که در ماه ژانویه سال جاری انجام شده ، در صورت برگزاری یک همه پرسی درباره  پیوستن به ناتو ، تنها ۴۶.۲ درصد از سئوال شوندگان ابراز آمادگی کرده‌اند که به این مسئله رای مثبت بدهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس