سرگئی لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای، با انتقاد از اقدامات مخرب آمریکا، از آمادگی مسکو برای بررسی امکان گنجاندن برخی تسلیحات جدید در پیمان استارت خبر داد.

به گزارش مشرق،"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه به مناسبت «روز کار دیپلماسی» در این کشور ( ۱۰ فوریه، مصادف با ۲۱ بهمن ماه) در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «راسیسکایا گازیتا» اعلام کرد که تمامی شرکای روسیه، از جمله کشورهای غربی که تحریم‌هایی علیه مسکو را اعمال کرده‌اند، به خوبی آگاه هستند که حل و فصل مشکلات در جهان بدون روسیه بسیار دشوار و حتی غیرممکن است و همه طرفدار گفت‌وگو با مقامات مسکو هستند.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: فشار بر ونزوئلا با هدف تحریک انفجار اجتماعی در این کشور است

لاوروف: ما به تهدیدات و تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم

لاوروف: به مانور نظامی آمریکا در اروپا پاسخ می‌دهیم

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سؤال که چقدر منصفانه است گفته شود:"مکتب لاوروف" در دیپلماسی مدرن روسیه ظاهر شده، تأکید کرد که وی دیپلماسی مدرن را مبتنی بر شخص خاصی نمی‌داند، ضمن اینکه تمرکز اصلی سیاست خارجی فدراسیون روسیه واقعاً توسط رئیس جمهوری این کشور تعیین و تعریف می‌شود.

وی افزود: «این خط مشی که اصول آن در دکترین سیاست خارجی روسیه که در سال ۲۰۰۰ به تصویب رسید، به ما اجازه داده تا در عرصه‌های بین المللی ویژگی‌های جدیدی را بدست آورده و جایگاه خود را به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی بازیابی کنیم.»

لاوروف با اشاره به اینکه همه شرکای روسیه، از جمله کشورهای غربی که مجازات‌های تحریمی را علیه این کشور به اجرا گذاشته‌اند خود معترفند که روسیه وضعیت یک نقش آفرین اصلی در مسائل بین المللی مهم را بدست آورده و بدون روسیه حل و فصل مشکلات جهان، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است و همه طرفدار مذاکره با ما هستند.»

کشورهای اروپایی درباره تحریم‌ها علیه روسیه اتفاق نظر ندارند

وزیر خارجه روسیه گفت، تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا در حال حاضر به یک وسواس تبدیل شده است که با واقعیت‌های سیاسی جهان حاضر مطابقت ندارد و اجماع واقعی بین کشورهای اتحادیه اروپا در این باره وجود ندارد.

وی یادآور شد: «رویارویی با روسیه و ادامه اعمال فشارهای تحریمی به این بهانه که تا زمانی "توافقنامه مینسک توسط مسکو عملی نشود" تنها توسط "گروهی کوچک، اما بسیار تهاجمی" از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ترویج می شود. بنابراین ، اقلیت طرفدار "روس هراسی" در اتحادیه اروپا به طور واضح بر اصل اجماع گمانه زنی می‌کنند، در حالیکه این دیگر یک سیاست واقع بینانه نبوده و نوعی وسواس تحریمی است.»

به گفته وی ، "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری پیشین اوکراین از این موضع‌گیری اتحادیه اروپا بسیار استفاده می‌کرد و مقامات جدید اوکراین نیز همچنان از آن استفاده می کنند. آنها [رهبران اوکراین] هیچ اقدامی نخواهند کرد ، برای اینکه بدون بر داشتن گامی از سوی آنها توافقات مینسک عملی نمی شوند ، اما اتحادیه اروپا بر اساس منطق خود تحریم‌ها را علیه مسکو حفظ می‌کند. و در عوض اوکراین حتی از کمک‌های غربی بهره مند می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «تجار اروپایی از اقدام تحریم‌های ضدروسی "زیان‌های بسیاری- اگر نگوییم صدها میلیارد یورویی، ده‌ها میلیارد یورویی" آسیب دیده‌اند. بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مذاکرات دوجانبه غیررسمی به ما می گویند که مخالف تحریم‌ها هستند و این سیاست ضررهای تجاری بسیاری به آنها رسانده است، ولی آنها مجبورند اصل همبستگی و  اجماع را در چارچوب اتحادیه اروپا رعایت کنند.»

استقبال روسیه از تقویت یکپارچگی اتحادیه اروپا بعد از "برگزیت"

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور از تقویت یکپارچگی و استقلال اتحادیه اروپا بعد از تحقق "برگزیت" استقبال می کند، البته اگر این کار بر اساس سیاست "روس‌هراسی" انجام نشود.

لاوروف گفت: «انگلیس همواره به دنبال سیاست تفرقه اندازی و هدایت بازی مورد نظر خویش در اتحادیه اروپا بود. آنها مزایای اقتصادی و تجاری عضویت در اتحادیه را دریافت می کردند ، اما از نظر سیاسی همواره فاصله خود را حفظ کرده و سعی در پیشبرد منافع خاص خود در اتحادیه اروپا و البته تامین منافع واشنگتن داشتند و در این رابطه دیگر چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.»

به عقیده وی، جای تعجب ندارد که آنها (انگلیسی‌ها) در بسیاری از فرایندهایی که در اتحادیه اروپا اتفاق افتاد، مشارکت نداشتند، بنابراین ، بعید است اتحادیه اروپا از "برگزیت" ضرر زیادی متحمل شود.

آمریکا دلیلی برای اثبات نقض پیمان موشکی از سوی روسیه ندارد که ارائه کند

سرگئی لاوروف  در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که ایالات متحده شواهدی مبنی بر آزمایش موشک‌هایی با برد ممنوع شده در پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر ندارد.

وی گفت: «در خصوص پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر، ما به ترفندهایی متهم شده‌ایم. به عقیده آنها ، توقف اجرای تعهدات ما به معنای زیر است: ما از قبل سامانه "اسکندر" را که مجهز به موشک‌های ممنوعه در چارچوب این پیمان است را در اختیار داریم و آمریکا دارای سلاح‌های برد متوسط ​​نیست. گویا ما می خواهیم این موشک‌ها را حفظ کنیم و آمریکایی‌ها را از فرصت تولید آنها محروم کنیم.»

وی یادآوری کرد که پاییز گذشته پس از خروج ایالات متحده از پیمان موشکی، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین پیامی را برای روسای بیش از ۵۰ کشور جهان، از جمله "آمریکایی‌ها ، همه اعضای ناتو ، بقیه کشورهای بی طرف اروپایی و همچنین کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه" ارسال کرد. ما متن این پیام را منتشر نکردیم، وی  در آن تأکید شده که هیچ واقعیت واحدی وجود ندارد که بتواند اتهامات ایالات متحده در این باره که آزمایش موشک ۹M۷۲۹ دارای برد ممنوع شده در چارچوب پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌تر بوده را توجیه کند.»

به گفته وی، ایالات متحده با در اختیار داشتن امکانات تصاویر ماهواره‌ای می تواند حداقل یک تصویر که تأیید کننده صحت اتهامات آنهاست را نشان دهد و از این طریق استدلال‌های روسی را تکذیب کند. ولی آنها هیچ مدرکی مبنی بر نقض توافق نامه از سوی روسیه ندارند.

وزیر امور خارجه افزود: «آمریکایی ها از حضور در رونمایی از موشک کروز جدید که در ژانویه سال گذشته توسط وزارت دفاع روسیه به همراه وزارت امور خارجه روسیه برگزار شد، امتناع ورزیدند و مابقی نمایندگان کشورهای ناتو را نیز از شرکت در این رویداد منع کردند. در حالیکه در این مراسم، نمایندگان روسی یک جلسه توجیهی و شفاف سازی اقدامات برگزار کردند. ولی از میان اعضای ناتو ، فقط یونانی‌ها ، بلغارها و ترکیه به این نمایشگاه آمدند. البته آنها هنوز تخصصی مانند آمریکایی‌ها را ندارند. حضور کارشناسان آمریکایی در این نمایشگاه به آنها این امکان را می داد تا بفهمند که با چه چیزی سر و کار دارند.»

لاوروف یادآور شد که در پیام پوتین از ایالات متحده و متحدانش دعوت شده تا به ابتکارعمل تعیین مهلت قانونی درباره استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه‌تر از جمله ایجاد مکانیسم تأیید احتمالی بپیوندند.

وی ادامه داد: «آنها سعی می کنند همه این موارد را نادیده بگیرند ، به اصول اشاره نمی‌کنند. آنها به ما می گویند: نه، شما ما را فریب می دهید، از قبل چنین موشک‌هایی دارید و آنها در حالت آمادگی رزمی درآوریده‌اید. این موشک‌ها مدت‌هاست که با نقض پیمان موجود، مستقر شده‌اند و پیشنهاد توقف استقرار آنها فریبی بیش نیست.»

به گفته لاوروف ، تنها امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه علناً اظهار داشته است که وی هنوز در رابطه با نحوه اجرای این پیمان مشکلاتی دارد ، و آماده پاسخگویی به پیام ولادیمیر پوتین است. سایر اعضای ناتو سکوت کرده‌اند (ظاهراً از واشنگتن به آنها دستور داده شده است).

روسیه حاضر به گنجاندن برخی سامانه‌های موشکی خود در پیمان استارت-۳ است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو آماده است تا درباره احتمال گنجاندن انواع جدید تسلیحاتی مانند سامانه‌های موشکی "سرمت" و "آوانگارد" در پیمان مربوط به کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-۳) گفت‌وگو کند. در عین حال، ایالات متحده و کشورهای غربی هم باید همین کار را انجام دهند و از تولید چنین سلاح‌هایی خودداری کنند.

وی گفت: "آمریکایی‌ها به سلاح‌های جدید ما علاقه زیادی دارند. ما قبلاً ذکر کردیم که نظامیان ما آماده هستند تا برخی از این تسلیحات را با توجه به معیارهای این پیمان بررسی کنند. ولی سایر تسلیحات ما منطبق بر شرایط پیمان استارت -۳ نیستند که در سال ۲۰۱۰ منعقد شده است. اما اگر ایالات متحده به تعهدات خود در مورد ثبات راهبردی جهانی عمل کند، روسیه مایل است تا در باره همه جزئیات این معاهده گفتگو کند.

لاوروف یادآوری کرد که واشنگتن در سال ۲۰۰۲ از پیمان دفاع ضد موشکی خارج شد. علاوه بر این دکترین "حمله سریع جهانی" که شامل استفاده از سلاح‌های راهبردی غیرهسته‌ای است را مورد استفاده قرار داده است، همچنین  از امضای پیمان جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ایو برنامه استقرار سلاح در فضا امتناع می‌کند.  

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه در مورد اخیر، نظریه دکترین فضایی فرانسه ارزش بررسی را دارد، افزود: «اگر به ما پیشنهاد شود که سلاح‌های خود را تحت محدودیت قرار دهیم، و آنها خود به طور نامحدود همه چیزهایی را که من درباره آن صحبت کردم را توسعه دهند، مسلماً چنین گفتگویی به جایی نخواهد رسید و بی نتیجه خواهد بود.»

باراک اوباما "میراث منزجر کننده‌ای" در روابط با روسیه از خود باقی گذشته است

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری با یادآوری اینکه "باراک اوباما" در زمان ترک پست رئیس جمهور ایالات متحده ، "میراث منزجر کننده‌ای" را برای جانشین خود "دونالد ترامپ" بجای گذاشت، افزود: «اوباما ، به خاطر رنجش از اقدام ادوارد اسنودن، که از در کشور ما پناهنده شده است، سفر خود به مسکو یک نشست سران را لغو کرد، جایی که در حال آماده سازی برای امضای یک سند بسیار جالب در مورد ثبات راهبردی بود و با این اقدام، به روابط دو کشور آسیب رساند. روش ارجحیت منافع شخصی بر منافع ملی در این برخورد وی به خوبی آشکار شد.  

به گفته وی، سپس در دسامبر سال ۲۰۱۶ ، وقتی اوباما از سمت رئیس جمهور کنار رفت "در را به هم زد ،"اموال دیپلماتیک روسیه را به سرقت برد"، "دیپلمات‌های روسی را اخراج کرد" و در نتیجه ارثیه منزجر کننده‌ای برای دونالد ترامپ در روابط با فدراسیون روسیه برجای گذاشت که اثرات آن تا به امروز نیز باقی مانده و به تیرگی هر چه بیشتر روابط دو کشور انجامیده است.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری یا اشاره به اینکه روابط دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین به دلیل تقصیر مقامات کی‌یف متوقف شد، اعلام کرد که اگر در کی‌یف تصمیم گرفته شود تا سفیران دو کشور باز گردند، مسکو مخالفتی با این مسئله نخواهد داشت.  وی یادآور شد که روسیه و اوکراین حتی در شرایط فعلی هم در عرصه اقتصادی ، در زمینه حمل و نقل و در امور بشردوستانه به شدت به یکدیگر  مرتبط هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس