عمران خان و بن سلمان

عربستان سعودی درخواست پاکستان برای رایزنی درخصوص وضعیت کشمیر در نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی را رد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از الخلیج آنلاین، روزنامه «the hindu» در ماه دسامبر اعلام کرد که پاکستان از طریق تحمیل کردن برگزاری نشستی ویژه درباره وضعیت کشمیر در سازمان همکاری اسلامی به عربستان سعودی، به پیروزی دیپلماتیک دست یافته است. آن زمان، این سازمان بیانیه‌ای در این‌باره صادر نکرد.

بیشتر بخوانید:

عمران‌خان: کشمیر به زودی آزاد می‌شود

نخست‌وزیر کشمیر: ورود آمریکا به موضوع کشمیر به سود مسلمانان نخواهد بود

روزنامه «داون پاکستان»، پنجشنبه نوشت که عربستان سعودی درخواست «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان برای رایزنی درباره وضعیت کشمیر را رد کرده است.

سازمان همکاری اسلامی در تاریخ ۹ فوریه، نشست مسئولان ارشد در جده را برای آماده‌سازی اجلاس شورای وزیران خارجه این سازمان برگزار کرد.

پیش از این نیز، رسانه‌های خبری فاش کردند که عربستان سعودی، پاکستان را برای حضور نیافتن در نشست سران کشورهای اسلامی در مالزی، تحت فشار قرار داده است؛ این نشست در دسامبر گذشته برگزار شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه درباره فشارهای عربستان سعودی به پاکستان جهت ممانعت از حضور این کشور در نشست کوالالامپور، گفت: «متأسفانه ما شاهد فشارهای عربستان بر پاکستان بودیم. مسئولان عربستانی، پاکستان را تهدید کردند تمامی سپرده‌های خود را از بانک مرکزی پاکستان خارج می‌کنند و چهار میلیون پاکستانی را که امروز در عربستان مشغول به کار هستند از این کشور اخراج کرده و به جای آنها کارگران بنگالی استخدام می‌کنند.»

اردوغان افزود، پاکستان که از بحران‌های بزرگ اقتصادی رنج می‌برد، در سایه این تهدیدها و فشارها مجبور شد در نشست سازمان همکاری اسلامی مشارکت نکند.

از سوی دیگر، عمران خان طی یک سخنرانی در جریان سفرش به مالزی، از سکوت سازمان همکاری اسلامی درباره کشمیر ابراز تأسف کرد.

روزنامه داون نوشت، خان در این سخنرانی گفت: «دلیل این است که ما صدایی نداریم و دوگانگی کامل میان ما وجود دارد. ما حتی نمی‌توانیم در نشست سازمان همکاری درباره کشمیر گرد هم بیاییم.»

«نارندا مودی» نخست‌وزیر هند در اکتبر سال گذشته میلادی به ریاض سفر کرد. این دومین سفر وی به ریاض از سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شد و طی این سال‌ها، او با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد ۵ بار دیدار کرده است.

نتیجه نشست‌های مودی با مقام‌های سعودی، امضای توافقنامه همکاری استراتژیک میان دو کشور بود.

در ۵ آگوست گذشته، دولت هند بندهای ماده ۳۷۰ قانون اساسی در مورد جامو و کشمیر را ملغی کرده و براساس آن وضعیت ویژه در مورد این دو منطقه را برداشت حریم هوایی خود را به روی دهلی نو بست.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام‌آباد از زمان استقلال پاکستان(از هند) در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

پاکستان برخلاف هند با ورود دیگر کشورها برای حل مسئله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین‌المللی مسئله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی‌گری کشورها شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس