کد خبر 1038333
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
سرطان نمایه

همه ما با شنیدن نام «سرطان» به یکباره وحشت عجیبی سراپای وجودمان را فرا می‌گیرد و فکر می‌کنیم اگر به این بیماری مبتلا شویم، دنیا برای ما به آخر رسیده است.

به گزارش مشرق، محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت، روند مرگ در مردان و زنان مبتلا به سرطان را نزولی خواند و گفت: آمار ابتلاء به سرطان‌هایی با عامل عفونی رو به کاهش و ابتلاء به سرطان‌هایی با مؤلفه سلولی رو به افزایش است.

وی در خصوص عوامل مؤثر بر تغییر آمار ابتلاء به سرطان، افزود: عامل تغییر ساختار جمعیت ۲۴ درصد، رشد جمعیت ۱۰ درصد و قرابت سنی با این بیماری ۱۸ درصد در بروز سرطان دخالت دارد.

بیشتر بخوانید:

از «سرطان» بترسیم یا نترسیم؟

میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به «کرونا» چقدر است؟

مشاور عالی وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه سالانه نیم درصد از تولید ناخالص ملی صرف سرطان می‌شود، یادآور شد: ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ صرف مبتلایان به سرطان شد که هزار و ۳۰۰ میلیارد آن مربوط به دارو بود.

اکبری، از افزایش قدرت مراقبت از سرطان در کشور خبر داد و گفت: دو سوم مبتلایان به سرطان در سال ۲۰۰۵ جان خود را از دست دادند، در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۴ به کمتر از یک سوم رسید.

این در حالی است که به نظر می‌رسد هر سال سهم مرگ‌های سرطانی در کشورهای با منابع مالی محدود بیشتر می‌شود، به طوری که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰، ۹۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در این کشورها رخ دهد.

    بیشتر بخوانید:
    غذاهای مفید برای پیشگیری از ویروس کرونا

کارشناسان سرطان شناسی، دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر سرطان در کشورهایی با منابع مالی محدود را، ناشی از کمبود امکانات تشخیص زودرس سرطان عنوان می‌کنند. به طوری که آمار مرگ بر اثر سرطان در کشورهای توسعه یافته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و در کشورهای با منابع مالی محدود، به ۷۰ درصد می‌رسد.

گزارش‌ها حاکی از این است که تا سال گذشته ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داشته ایم که در حدود ۵۰ درصد آن‌ها فوت می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس