روزنامه های اصلاح طلب 15 بهمن

«پروانه مافی» نماینده اصلاح طلب مجلس در روزهای گذشته گفته بود:«این موضوع که اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند،غلط است و اتفاقاً اکثریت آنها تأیید صلاحیت شده‌اند».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** روزنامه شرق: امضای کِری تضمین نبود

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «داوود هرمیداس باوند» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«توافق هسته‌ای بر این محور استوار بود که تحریم‌ها برداشته شود و انتقال تکنولوژی به ایران صورت بگیرد...اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، از حفظ آن سخن گفت و حتی بحث‌هایی بر سر خرید یک‌سوم نفت تولیدی ایران و ایجاد یک سازوکار مستقل از دلار انجام شد؛ اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها تحقق نیافت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مشخص است که فلسفه برجام، برداشته‌شدن تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای و جذب سرمایه خارجی بود و با خروج آمریکا از آن، رسما این اتفاق رخ نداد».

شرق در ادامه نوشت: «در زمان خروج ترامپ از برجام، سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران و محدودشدن فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را خواستار شدند. به نظر می‌رسد چه در طرح ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که چندین نوبت مذاکره با رئیس‌جمهور ایران داشت و چه پیشنهادهای احتمالی مسئول سیاست خارجی جدید اروپا، ایجاد چارچوب جدیدی برای مذاکرات مد نظر است».

روزنامه شرق- دی 94- در تیتر اصلی نوشت «امضای کری تضمین است؛اطمینان تهران ازاجرای برجام». تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا از سوی این روزنامه اصلاح طلب در حالی بود که واشنگتن به سبب بدعهدی در توافقات به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهور بود.

چندی بعد مدیرمسئول روزنامه شرق اعتراف کرد که صرفا برای عبور برجام از سد افکارعمومی، توافق هسته ای را بزک کردیم!

منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی، در طول مذاکرات هسته ای و پیش و پس از امضای برجام تاکید کردند که به دلیل عدم توازن و همزمان نبودن اجرای تعهدات و نگرفتن تضمین از طرف مقابل و عدم پیش بینی عهدشکنی طرف مقابل، برجام نمی تواند به لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی منجر شود.

در سوی مقابل، دولتمردان و فعالین اصلاح طلب، از پاسخ فنی و کارشناسی طفره رفته و منتقدان را بی سواد نامیده و آنان را به جهنم حواله کردند!

حالا- 4 سال پس از اجرای برجام و 21 ماه پس از خروج آمریکا از برجام- طیف اصلاح طلب که خود را «مسلط به زبان دیپلماسی» جا زده بود، دقیقا بر همان مواردی تاکید می کند، که منتقدان دولت در حدفاصل سالهای 92 تا 94 بر آن تاکید داشتند.

اصلاح طلبان اما همچنان مدعی هستند که حضور ترامپ در کاخ سفید، برجام را نابود کرد. این در حالی است که توافق هسته ای از اولین روز اجرا در دولت باراک اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد.

چندی پیش «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما گفت که اگر ما هم جای ترامپ بودیم از برجام خارج می شدیم اما ترامپ کمی زود این کار را انجام داد و باید ابتدا مذاکرات موشکی و منطقه ای را کلید می زد و سپس از توافق هسته ای خارج می شد.

وی در همین رابطه گفته بود:«شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای] را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم».

**حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی مردم ایران را به سختی انداخت

«احمد شیرزاد» عضو فراکسیون تندروها در مجلس ششم در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «آرامش جامعه در گرو شنیدن همه صداها» نوشت:«جامعه به لحاظ شرایطی که در آن قرار دارد و دشمنی‌های آمریکا بیش از هر زمان نیاز به انسجام و وحدت نیروها در کشور داریم. از آن دو هفته پر اضطراب و استرسی که از جریان ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی شروع شد خیلی نگذشته و هنوز چهلم این عزیز نیز برگزار نشده است. پس از آن هم ماجرای حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق و سقوط هواپیما را داشتیم و واقعا نه فقط بر مسئولان کشور بلکه دو هفته سخت و پر تنشی بر همه مردم ایران گذشت. لذا همیشه واقعا دعا می‌کنیم که این نوع فضاها در آینده کمتر به‌وجود آید و در آرامش بیشتری برکشور حکمفرما باشد ».

شیرزاد در ادامه نوشت:«در این شرایط تحلیلی بر کشور حاکم است که برخی فکر می‌کنند باید بر روی هر نوع اختلافی که در داخل وجود دارد سرپوش بگذاریم و هر نوع تفاوت دیدگاه‌ها را حذف کنیم. یعنی فقط صحنه را برای یک جریان و تفکر سیاسی باز کنیم که کشور نیز آرام باشد. اما به‌نظر می‌رسد که وقتی آرامش بر جامعه حکمفرماست که تمام بخش‌های جامعه و گرایش‌های سیاسی در جامعه، احساس کنند که بدان‌ها اهمیت لازم داده شده و نظراتشان قطعاشنیده می‌شود».

این نماینده مجلس ششم در ادامه نوشت:«به‌نظر می‌رسد اتفاقی که در فرایند انتخابات شاهد آن بوده و هستیم کمی خلاف این مسیر را طی می‌کند و دست فرمانی که گرفته شده به نحوی است که مجلس احتمالا یکدست خواهد بود که طبیعی است که در آن همه صداها منعکس نمی‌شود. این جهت‌گیری به‌گونه‌ای نیست که بتواند به کشور آرامش کافی و مدنظر را بدهد. هر چند ممکن است در ظاهر فضای آرامی داشته باشیم و نطقی خلاف حساسیت‌برانگیزی در مجلس صورت نگیرد، اما اگر هرازچندی شاهد بروز برخی تقابلات در جامعه بودیم نباید خیلی تعجب کنیم. تندی وقتی در جامعه کم خواهد شد که مردم حس کنند حرفشان از تریبون‌های رسمی زده می‌شود...اگر تریبون‌های رسمی و محل‌هایی که برای اظهارنظرهای مختلف قرار داده شده یکدست شوند، همین صداها یا به‌صورت فریادهای تند شنیده می‌شود و یا شاهد فضایی از هم‌گسیخته، بی‌ضابطه در فضای مجازی خواهیم بود که در آنجا هیچ نوع کنترل عقلانی در اظهارنظرها وجود نخواهد داشت که پس از چندی تبدیل به خشونت می‌شود».

شیرزاد که در مجلس ششم مدعی شده بود که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود ۱۹ سال به دنیا دروغ گفته و اکنون دم خروس بیرون افتاده است، حالا اقدام جنایتکارانه دولت تروریست آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را با سیلی سخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی عین الاسد را در یک کفه ترازو قرار داده است.

این در حالی است که سیلی سپاه به آمریکا، اقدامی بازدارنده بود. اما شیرزاد یکی اقدام جنایتکارانه را با یک اقدام بازدارنده در یک کفه ترازو قرار داده و مجموع این دو را، عامل مضطرب شدن و به سختی افتادن مردم نامیده است!

شیرزاد که خود یدطولایی در بیان نطق های ساختارشکن در صحن علنی مجلس دارد، فقدان اینگونه نطق های دشمن شادکن را یک نقص و اشکال نامیده است! این در حالی است که وظیفه اصلی نماینده مجلس، قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت و برطرف کردن مشکلات و پاسخگویی به مطالبات مردم است.

** «نامزد نداریم» دروغ اصلاح طلبان برای فریب رقیب

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«کسی فکرش را هم نمی‌کرد موج ردصلاحیت‌ها آنقدر شدید باشد که عملا یک جریان از دایره انتخابات بیرون بماند اما شد آنچه نباید می‌شد؛ هرچند شورای نگهبان ادعا می‌کند نگاهش جناحی نبوده و از جریان اصولگرا هم افرادی ردصلاحیت شده‌اند، اما این موضوع چنان گریبانگیر جریان چپ شده که بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان اعلام کرده‌اند در بیش از 150 حوزه انتخابیه عملا اصلاح‌طلبان کاندیدایی برای معرفی ندارند. حالا در این وضعیت بی‌سابقه‌ای که اصلاح‌طلبان در آن گرفتار شده‌اند، این پرسش مطرح می‌شود که جناح چپ چه ساز و کاری را در پیش خواهد گرفت؟ پرسشی که شورای عالی سیاستگذاری پیش از این جسته و گریخته به آن پاسخ داده و گفته بود چنانچه کاندیدایی برای معرفی نداشته باشیم، لیستی هم ارایه نخواهد شد؛ جمله‌ای که فقط یک معنا دارد "از ائتلاف خبری نیست".».

«نامزد نداریم»، دروغ اصلاح طلبان برای فریب رقیب است. اصلاح‌طلبان سعی دارند با طرح این گزاره که «بازنده‌ایم» رقیب را دچاراشتباه محاسباتی کنند.

هدف از اجرای این تاکتیک این است که جریان مقابل احساس کند در میدانی خالی پای خواهد گذاشت و چون از قبل برنده است، نه نیازی به اتحاد و یکپارچگی دارد و نه عمل سیاسی و رسانه‌ای درخور. نتیجه چنین تصور غلطی، غافلگیری و شکست در صحنه رقابت خواهد بود.

از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان با عباراتی مانند «نامزد نداریم» و «مجلس یکدست خواهد بود» و...در پی آن هستند تا با مظلوم‌نمایی، اذهان عمومی را متوجه خود کنند و به‌جای پاسخگویی به افکار عمومی، خود را در موضع طلبکاری از حاکمیت قرار دهند. آنها گمان می‌کنند روانشناسی مردم ایران به‌گونه‌ای است که با مظلوم‌نمایی می‌توان آنها را فریب داد و رأیشان را بدست آورد. به همین دلیل است که در پی ایجاد دوگانه‌ای بین خود و جبهه رقیب هستند.

بنابراین ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه نامزد نداریم، دروغی بیش نیست و پیش‌بینی می‌شود که در روزها و هفته‌های آینده، اصلاح‌طلبان که با تورم کاندیداها مواجه هستند.

«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید در روزهای گذشته گفته بود:«این موضوع که اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند، غلط است و اتفاقاً اکثریت آنها تأیید صلاحیت شده‌اند. اکثر نمایندگان خانم در مجلس نیز تأیید صلاحیت شدند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    حوصله نداشتم این متن طولانی را بخونم ولی با توجه به تیتر خبر هرکی اینو گفته که حمله موشکی سپاه به آمریکا مردم را به سختی انداخت ...... خورده . آره قبل حمله گل و بلبل بود بعد حمله هرچند دلچسب نبود ولی کمی دلمان خنک شد
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      باید با جهان با نرمش صحبت کنیم
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      خیلی وقاحت میخواد بعد این گندی که جلو چشم مردمه و نتیجه مذاکرات خسارت بار غربگدا ها با ذلت است و حاصلش شد پراید بالای ۶۰ میلیون دلار ۱۵ هزار تورم ۳۰۰ درصد از مذاکره حرف بزنید
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
      3 44
      دنیا زبان زور را میفهمد .بعد از برجام مردم در سختی قرار گرفتند منم حوصله نداشتم بخونم متن
  • مسعود IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    حملات موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد سایه جنگ را از سر کشور دور کرد.
  • بی تدبیری IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و همه را به سختی انداختند.
    • آرایایی اصیل و غیور IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      دوران موشک تمام شده است.الان دوره گفتمان و مذاکره است
    • ایران IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      ان کسی که می گوید دوران موشک تمام شده خودش تمام هم فکریاش غلط کردند این امریکایی زبان جز زبان موشک نمی فهمند سران امریکا مشتی تروریست هستند زبان مذاکره رانمی فهمند
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      نتیجه برجام و مذاکره با کدخدا دلار 19 هزار تومانی و پراید 63 میلیونی و تورم 400 درصدی شد.
    • سید IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      این اصلاح طلبان تهوع آور به واقع جرثومه های فساد بیش نیستند! چون در هر فسادی از مالی و اخلاقی ردی از ایشان به عیان دیده می شود!
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      ۱۵:۱۷ غلط هفت جدو ابادت کرد.
    • SE ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
      4 30
      اگر دوران موشک تمام شده است پس چرا اربابت یانکی خبیث در حال تولید موشکهای مدرن است. تا به کی شما بیخردان میخواهید اراجیف بی بی سی و مهد کودک تو و اون را طوطی وار نشخوار کنید؟!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    37 99
    ما هیچ نیازی به شنیدن صدای منافقان اصلاح طلب نداریم. به زودی در میدان، میدان نبرد برای قدرتمند کردن و ضعیف کردن ایران، با هم رو به رو می شیم. دشمنان ایران محکوم به نابودی هستند. به صراحت بهتون می گم، 40 سال صبر ما برای بازگشت شما به مردم، تموم شد.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      46 96
      در دنیایی که قانون جنگل بر آن حاکم است،باید قوی باشیم و هر روز نیز قوی تر شویم
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      45 5
      ۱۵:۵۳ قانون جنگل از ان خودتونه عزیز.
  • خسارت محض IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    44 69
    عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    19 18
    این دوست عزیز آقای شیرزاد نعمت شهادت که نصیب ۲۵۰نفرشده وبه راحتی وارد بهشت شدن روسختی میدونه تواین دوروزمونه اگه کسی این شکلی کشته نشه که بهشت نمیره
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    45 81
    نامزد نداریم دروغ اصلاح طلبان برای فریب مردم است.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 7
    ژن، دی ان ای، برخی را بررسی کنید. حتما تعجب خواهید کرد!
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    41 97
    فقط می توان به این انگل و اسهال طلب بی هویت گفت خفه و دیگر هیچ
  • ناخدا IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    42 91
    ببخشیدکی همچین غلطی کرده؟؟؟؟وهمچین حرفی زده؟حضرت امام فرمودندآمریکاهیچ غلطی نمی تواندبکند..پس نتیجه می گیریم هرچه غلط ها هست ازمنافقین وطرفداران کدخدادرکشوراست....ماازحمله موشکی سپاه به پایگاه های تروریست های گاوچرون آمریکایی تاپای جان حمایت میکنیم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    32 75
    بیشتر مشکلات کنونی کشور از ترس و محافڟه کاری ذانی و بی مورد چپ ها از آمریکا نشأت میگیره
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    42 76
    عجب خری هنوز یک کم شعور و فهم سیاسی این جماعت پیدا نکردن.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    اتفاقا اگه حمله نمیشد مردم اعصابشون بیشتر بهم میخورد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      2 40
      کاملا موافقم
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    7 48
    بقول احمد نجاح کارشناس عراقی احمد شیرزاد ...
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    مرگ بر آمریکا
  • NZ ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    58 69
    حکایت این جریان خاص از جمله این احمد شیرزاد حکایت کاراکتر بدنام هر شهر دنیاست که در فضای رسمی رسانه نمیشه جزئیات رفتار و عکس العمل این کاراکتر را تشریح کرد!
  • NZ ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    92 66
    کمال الملک خطاب به مظفر الدین شاه میگه: شما از ایران دست بردارید مملکت بزرگی می‌شود. اما چنین خطابه ای به حجم کثافتکاری و خیانت این جریان کفایت نمی کنه چون این جریان پسمانده جاده صاف کن غرب روی مظفر الدین شاه را هم سپیدتر از سپید کرده!
  • FR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    18 44
    تا چشم شیرزاد کور باد ! مردک همه سلیقه ها ؟ آخه احمق کجای دنیا میتونه از گوگوش تا سروش تا تو وزیبا کلام را همزمان در حاکمیت نگه دارد ......
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      52 0
      علیزاده ومسیح چطورن؟!!!!
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    اگر سپاه نبود کشور هم نبود .
  • بختیاری IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    4 58
    ای ابله کودن تو که درک نداری چرا حرف میزنی اگه ما حمله نکرده بودیم ضربه بعدیا به خاک خودمون میزد هرچی عقب بری اون جلوتر میاد امریکا قانونش جنگله بفهم اینا
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 44
    انشاالله به فضل الهی، آمریکای جنایتکار برای همیشه از منطقه غرب آسیا خواهد رفت
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    6 35
    باید در انتخابات مجلس درست انتخاب کنیم
  • حسين DE ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    2 17
    آقاى "شير"زاد راست بگو اون جريان فكرى تو كى حاضر شد صداى مخالفان خودش را گوش بده؟ لطفا"شعار نده چندهفته ديگه مردم تصميم ميگيرند.
  • علی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 113
    بی سواد آدرس غلط نده از سال۹۲ وضع مردم بدتر شد.از سال۹۴ خیلی بدتر شد. از سال ۹۷ بسیار بدتر شد و الانم در حال بدتر شدن است.اصولا از زمانی که مذاکرات شروع شد و به برجام ختم شد و الانم وزیر خارجه ما گفته آماده مذاکره است و هر روز وضعیت بدتر میشود. ریشه تمام مشکلات فعلی مذاکره و مذاکرات است.
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    14 0
    بژو دویستو شش صد میلیون
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
      47 4
      به برکت جمهوری اسلامیه.
  • رضا IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    58 3
    خيلى بى شرفى مشرق ، كجا شيرزاد اون طور حرفى رو زده ؟! چرا اينقدر پر رو شديد ؟! اصلاً از خدا نمى ترسيد ، خاك بر سرتون كنم !
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    3 45
    اگه ما موشک نمیزدیم اونا نه تنها موشک میزدند شاید با بمب اتم ما را خاکستر می کردند بزرگترین گناه از نظر حضرت علی ترس است مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    4 43
    من به جرات میگم کسانی این حرفهای ضد انقلابی میزنند از آمریکا وآل سعود پول میگیرند کاشکی در مجلس قانونی تصویب میشددچنین کسانی یا اعدام شوند یا از کشورمان بیرون شوند
  • فرقانی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    5 145
    اونهایی که میگن دوران موشک تمام شده مگرچندهفته پیش نبود که باموشک زدند وسردارعزیزمان راباهمراهانش شهیدکردند؟؟؟؟؟چرادوران موشک برای امثال امریکا واسراییل تمام نمی شود؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس