کد خبر 1037027
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
صندوق رای

روز گذشته لیست 90 نفره شورای ائتلافی نیروهای انقلابی منتشر شد؛ لیستی که مورد تایید قاطبه نیروهای ارزشی است و قرار است بعد از این و با انتخاب کارشناسانه «کمیته انتخاب» به لیست 30 نفره تهران منتج شود.

به گزارش مشرق، این اولین‌بار نیست که نیروهای انقلابی به وحدت دست می‌یابند. مجموعه‌ای از نیروهای انقلابی که سابقا بیشتر با عنوان نیروهای اصول‌گرا شناخته می‌شدند، پیش از این و در ضرایب مختلف دور هم جمع می‌شدند و اتحاد داشتند و لیست مشترک ارائه می‌دادند اما در این دوره از انتخابات مجلس یازدهم، با توجه به وجود شرایط خاص حاکم بر ایران، جمع عمده و قابل توجهی از نیروهای انقلابی با هم ائتلاف کردند. گفتنی است که بنیان و بنیاد این ائتلاف به انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌96 و پس از آن بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

چرا خبری از گزارش عملکرد اصلاحات در مجلس نیست؟

ترور آمریکایی شورای نگهبان

در انتخابات آن سال، همه نیروهای انقلابی بدون استثنا از کاندیداتوری حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی حمایت کردند. پس از آن انتخابات، حامیان رئیسی و نیز جمعی از معتمدان سیاسی جریان انقلابی، مجمع و گروهی را با محوریت او شکل دادند تا بتوانند سرمایه اجتماعی 16 میلیونی رای به رئیسی را حفظ کنند و تشکل دهند. در جلسات این جمع، مشخصا بحث‌های گفتمانی و سازوکاری برای تشکل دادن و استمرار به سرمایه اجتماعی انتخابات مطرح می‌شد.

بعد از اینکه حجت‌الاسلام رییسی به ریاست قوه‌قضاییه منصوب شد، به‌طور طبیعی حضور او در جلسات ائتلاف به صلاح نبود و به همین دلیل، جلسات شورا با محوریت دکتر حداد عادل و تعداد کثیری از نمایندگان طیف‌های مختلف نیروهای انقلابی ادامه پیدا کرد و از ماه‌ها قبل با ورود برخی چهره‌های جوان و بخش قابل‌توجهی از زنان، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شکل تازه‌تری به خود گرفت که نگاه و سازوکارش مشخصاً معطوف به انتخابات مجلس یازدهم شد.

جوان‌گرایی و میدان‌دادن به بانوان

شرایط حساس جامعه، لزوم تدوین یک برنامه مدون و مشخص برای برون‌رفت از مشکلات مردم را ایجاب می‌کرد. در همین راستا، نیروهای انقلابی از ماه‌ها پیش، ظرفیت شخصیت‌های متخصص و متعهد برای درآمدن در کسوت نمایندگی به‌منظور ارائه راهکار عملی برای خروج از وضعیت کنونی را احصا کردند. در این زمینه جوانان و بانوان از نقش‌آفرینی ویژه‌ای برخوردار شدند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانات گام دوم انقلاب، تطبیق و سازماندهی شد. بر همین اساس، بیش‌از50‌درصد مجموعه شورای مرکزی و شورای استان‌های شورای ائتلاف و نیز مجامع شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه، از جوانان تاثیرگذار تشکیل شد. افزایش سهم تاثیر بانوان در شکل‌گیری شورای ائتلاف و نهایتا پیشبرد اهداف انقلاب در خدمت‌رسانی به مردم، قدم‌های دیگری بود که سعی شد واقعیت یابند. در همین راستا 6 نفر از بانوان در جمع اعضای شورای مرکزی شورای ائتلاف قرار داده شدند و نیز یک شورای ائتلاف بانوان، متشکل از حدود 40 نفر از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایجاد شد؛ از سویی این شورا در استان‌ها نیز تکرار شد. حضور موثر بانوان در شورای ائتلاف استان‌ها، موردی بود که سرلوحه کار نیروهای انقلابی قرار گرفت.

سازوکار دموکراتیک لیست‌بندی

یکی دیگر از مواردی که سعی شد در جریان سامان‌یابی نیروهای انقلابی و در نهایت تدوین لیست نهایی مورد توجه ویژه قرار بگیرد، دوری از سازوکارهای سهمیه‌بندی و سهمیه‌بگیری و هرگونه روش‌های مغایر و مخالف با شایسته‌سالاری بود.

بر همین اساس، در شورای ائتلاف تصمیم بر آن شد تا مجامعی از نیروهای تاثیرگذار از جمله جوانان و بانوان تحت عنوان پارلمان سایه شکل گرفته و بتوانند ظرفیتی از نمایندگان نیروهای انقلاب را احصا و چندبرابر ظرفیت نامزد آن شهرستان را آماده کنند و در اختیار نهاد نظرسنجی مثلا دانشگاه تهران قرار دهند؛ در نهایت هم مُهر نماینده منتخب شورای ائتلافی را مردم همان حوزه‌های انتخابیه بزنند. بر همین مبنا، با مکانیزمی که در مرحله اول از سوی شورای مرکزی ائتلاف طراحی شد، احزاب و اصناف و اقشار و گروه‌های مختلف، 332 نفر را برای کاندیداتوری به شورا معرفی کردند که در مرحله بعد با مصاحبه‌ای که از سوی شورای مرکزی ائتلاف انجام شد، تعداد کاندیداها به 159 نفر رسیدند.

در ادامه این روند، این افراد در سایتی با عنوان سایت «انتخاب» خود را معرفی کرده و رزومه علنی و عملی خود را در سایت بارگذاری کردند و یک فیلم چند دقیقه‌ای با هدف معرفی خود ضبط و ارائه کردند.در همین راستا، سطح دسترسی به این اطلاعات به حدود 7 هزار نفر از نمایندگان احزاب و اقشار و اصناف و محلات داده شد و براساس سازوکار شورای ائتلاف، فرصت سه‌روزه‌ای به هر یک از اعضای مجمع داده شد تا وارد سایت شده و به این 159 نفر رای دهند تا براساس رای نهایی، لیست تهران انتخاب و معرفی شود. از بین این تعداد نیز 90 نفر یعنی سه‌برابر ظرفیت تهران در مجلس انتخاب می‌شوند و کمیته انتخاب بین این تعداد با توجه به مطالعات و نظرسنجی به 30 نفر لیست نهایی خواهد رسید؛ بنابراین، روز گذشته لیست اولیه 90 نفره ائتلاف جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران پس از انتخابات اولیه اعضای مجمع عمومی این ائتلاف مشخص شد. در این لیست 90 نفره، 28 نفر از افراد و چهره‌های بالای 50 سال، 35 نفر جوانان، 9 نفر روحانیون و 18 نفر بانوان جای داده شدند.

انتخاب از پایین به بالا

سازوکار شورای ائتلاف نیروهای انقلابی برای تعیین لیست نهایی 30 نفره تهران، مکانیزمی شایسته‌گزین و از پایین به بالاست که می‌تواند تجربه موفقی برای جبهه انقلاب برای انتخابات‌های آینده نیز باشد. در این سازوکار، مردم مشارکت فعال داشتند و افراد شایسته را انتخاب کردند؛ همین روند باعث جلب اعتماد بدنه نیروهای انقلابی برای رای دادن مطمئن‌تر به لیست واحد اصول‌گرایان خواهد شد. این درحالی است که در انتخابات‌های دوره قبل، برخی نخبگان جریان انقلابی در اتاق‌های دربسته تعدادی را انتخاب کرده و به‌عنوان لیست تهران معرفی می‌کردند اما در سازوکار جدید که فقط یک مرحله دیگر از آن باقی مانده، انتخاب از بدنه اجتماعی صورت گرفته است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محسن IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    1 0
    جالبه که تا 50 سال جوون محسوب میشه تو کشور ما ! لطفا میانگین سنی کاندیدا های جوان رو اعلام بفرمایید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس