ماهواره بر

استفاده از سوخت جامد، نگه‌داری موشک‌های ماهواره‌بر را آسان‌تر کرده و با توجه به ویژگی‌های فنی خود، حالا ماهواره‌برهای نسل جدید ایرانی بسیار سریع‌تر و مداوم‌تر برای پرتاب آماده خواهند شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان یکی از مهم‌ترین مصادیق "ما می‌توانیم" تفسیر کرد. حوزه‌ای که از سطح دانش فنی و صنعتی بالا برخوردار بوده و امروزه می‌توان به جرات گفت شاید کمتر از ۱۰ کشور در جهان از آن به صورت کامل و بومی بهره می‌برند، در حالی که همواره فشارها بر برنامه فضایی ایران در این سال‌ها بسیار زیاد بوده است و بسیاری از کشورهای غربی و البته در کنار آنها صهیونیست‌ها از جمله سردرمداران این جنگ روانی هستند.

یکی از مسائلی که آنها روی آن مانور می‌دهند و باعث نگرانی این دشمنان تابلودار شده و حتی باعث شد تک خال جاسوسی فضایی آمریکا به صحنه مقابله با ایران بیاید، بحث ماهواره‌برهای فضایی کشورمان است. حالا که قرار است ماهواره ظفر در روزهای آینده با دومین مدل ماهواره‌بر ایرانی به فضا برود و در روزهای اخیر، خبرهای جالبی از نسل‌های آینده این ماهواره‌برها منتشر شده، بهتر است نگاهی به روند رسیدن به این جایگاه مهم در جهان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

وقتی ذوق ترامپ از یک اشکال فنی «ماهواره سری آمریکا» را لو داد/ سفیر امید زودتر از همیشه آماده اعزام به فضا می‌شود +عکس

سفیر امید ایرانیان را از کره زمین خارج کرد

اولین ماهواره‌بر ایرانی سفیر امید نام دارد که در نخستین آزمایش عملی سامانه‌های پرتاب فضایی ایران و پس از راکت‌های کاوشگر، بکارگرفته شد. خانواده ماهواره‌برهای ایرانی شامل سه نسل سفیر-۱، سفیر-۲ سیمرغ و سفیر-۳ سپهر است که به ترتیب قابلیت حمل محموله‌های سنگین‌تر به مدارهای بالاتر را دارند. ماهواره بر سفیر-۱ اولین ماهواره ایرانی با نام «امید» را در بهمن ماه ۱۳۸۷ با موفقیت کامل در مدار قرار داد.

برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره‌بر(موشک حامل) تولید می‌کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی بیش از ۲۰۰ کیلومتر از سطح زمین به سرعتی در حدود ۲۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. ماهواره‌برها به شکل موشک‌های چند مرحله‌ای با سوزاندن سوخت شیمیایی انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می‌کنند.

ماهواره بر سفیر امید

در نخستین گام، موتور موشک روشن شده و نیروی بالابرنده فراهم می‌شود. با ایجاد نیروی بالابرنده ماهواره‌بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره‌ای که با خود دارد از زمین جدا شده به سوی آسمان حرکت می‌کند. به گزارش مشرق، پس از اینکه سامانه پیشران، تمام سوخت را بسوزاند بخش نخست از بدنه موشک جدا شده و به زمین سقوط می‌کند. در گام دوم سامانه پیشران مرحله دوم روشن می‌شود و چون موشک سبک تر شده است با سرعت بیشتری ماهواره را به ارتفاع بالاتر و برای قرار دادن در مدار به پیش می‌راند. به همین ترتیب و با پایان یافتن سوخت، مرحله دوم نیز از دیگر اجزای موشک جدا و بسته مأموریت ماهواره بقیه مراحل انجام می‌شود.

با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفیر، دارای طول کل ۲۲ متر، قطر ۱.۲۵ متر، وزن کل ۲۶.۵ تن، نیروی رانش(تراست) مرحله اول ۳۲ تن-نیرو و مرحله دوم ۳.۴ تن-نیرو، زمان کارکرد مرحله اول حدود ۱۵۰ ثانیه، مرحله دوم ۳۱۲.۵ تا ۳۱۵ ثانیه، جرم محموله ۲۷ کیلوگرم، ارتفاع حضیض ۲۵۰ و ارتفاع اوج ۴۰۰ کیلومتر و شیب مداری ۵۵ درجه بود. در نمونه بهسازی شده ماهواره‌بر سفیر امید که «سفیر-۱ بی» نام دارد با افزایش رانش موتور از ۳۲ به ۳۷ تن قابلیت حمل ماهواره تا وزن ۵۰ کیلوگرم به مدار بیضوی ۲۵۰-۴۰۰ کیلومتری برای این ماهواره‌بر ۲۲ متری که ۱.۲۵ متر نیز قطر دارد بوجود آمده است.

با بهسازی موتور مرحله دوم ماهواره‌بر سفیر امید، که در ردیف بهترین موتورهای مراحل بالای ماهواره‌برها قرار دارد، نسبت به موتورهای مرحله دوم ماهواره‌بر سفیر امید شاخص انرژیکی بالاتری حاصل شده است. از ویژگی‌های شاخص این موتور ایجاد قابلیت کنترل پذیری بالا در مرحله ی ماهواره‌بر است.

اما در روزهای اخیر سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در گفتگویی تلویزیونی در خصوص دستاوردهای فضایی کشور البته اطلاعات جالب تری در خصوص این ماهواره بر داده و البته گفته است که سفیر از خدمت خارج شده است. بر اساس صحبت های این مسئول بلند پایه، در ماهواره‌بر سفیر رویکردمان اثبات توانمندی بود و امروز ماهواره‌بر سفیر دیگر بازنشسته شده است. این ماهواره بر حدود ۸ پرتاب و ۲ لغو پرتاب داشت که ۴ پرتاب آن موفق به قرار دادن ماهواره در مدار شد.  

سیمرغ؛ ماهواره‌بری که آمد نیوز آن را چپ دید!

سیمرغ را شاید بتوان یک ماهواره بر پر حاشیه نام داد! این ماهواره بر در زمان خدمت خود در ایران فقط چند تست واقعی داشته و نباید توقعات ماهواره برهایی با دهها پرتاب موفق را از آن داشت (هرچند که بهتر است مسوولان اجرایی در خصوص علت تست های کم آن توضیح دهند) البته یک بار نیز توسط متوهمان رسانه ای آمد نیوز به دلیل پرواز کج! به عنوان یک سامانه مشکل دار معرفی شد. در پاسخ به صحبت های بی پایه و اساس آن کانال دروغ گو در همان زمان مشرق در گزارشی کامل به دلیل کج دیده شدن موشک بعد از پرواز پرداخت که می تواند آن را در اینجا مطالعه کنید.

اما ماهواره بر سیمرغ به طور کلی تا به اینجای کار، ارسال ماهواره به فضا را در کارنامه خود ندارد و پارسال نیز در بحث قراردادن ماهواره پیام در مدار زمین نیز آنچنان که باید و شاید موفق عمل نکرده و با نرسیدن ماهواره به شتاب مورد نظر (که فقط ناشی از چند ثانیه عدم هماهنگی در مرحله آخر بود) این سامانه از دست رفت.

ماهواره بر سیمرغ در حال اعزام به فضا با ماهواره پیام

این ماهواره‌بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره‌ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره‌ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می‌افزاید. با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر،   فناوری‌های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‌ بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‌سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه (هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

ماهواره بر سیمرغ در حال پرواز از پایگاه فضایی امام خمینی(ره)

این فناوری‌ها توسط بخش‌ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‌های مربوطه در موشک به انجام رسید. پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش‌ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده‌های ثبت شده، تیم‌های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش‌های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش‌ها می کنند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش‌ها ماهواره‌بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می‌شود.

این موشک ماهواره بر که از سوخت مایع استفاده می کند دو مرحله ای است. اطلاعات مربوط به آن از این قرار است: طول کلی این موشک ۲۵۹۷۴ میلی متر، تعداد مراحل ۲ تا، قطر مرحله اول ۲۴۰۰ میلی متر، طول مرحله اول ۱۷۸۱۶ میلی متر و تراست مرحله اول ۱۴۲ تن است. قطر مرحله دوم ۱۵۰۰ میلی متر، طول مرحله اول ۸۱۵۸ میلی متر و تراست آن نیز ۷.۲ تن است. هزینه پرتاب با این ماهواره بر نیز ۳.۵ میلیون دلار اعلام شده است.

در بحث چرایی عدم موفقیت های ماهواره برهای ایران در پرتاب های اخیر بحث های زیادی مطرح است. یک روایت مربوط است به بحث وارد کردن قطعات معیوب به چرخه برنامه فضایی ایران از طریق عوامل نفوذی است که یک بار نیز توسط دکتر ظریف وزیر خارجه نیز به آن اشاره شده است. البته کاهش بودجه فضایی و تغییرات پی در پی سازمانی در این بخش بعلاوه تقریبا قطع شدن پرتاب ها در یک بازه تقریبا طولانی همه و همه دست به هم داد و برای مدتی این بخش از کشور را به نوعی با رکود کامل رو به رو کرد.

ایران با سریر و سروش به سمت سوخت جامدها می رود

اما بر اساس صحبت های یک مقام مسئول در برنامه فضایی کشور دو ماهواره بر جدید به نام های سریر و سروش در حال توسعه هستند. طبق این اطلاعات، ورژن بعدی ماهواره‌برهای ما، سریر است که در آن یک مرحله به ماهواره‌بر سیمرغ اضافه خواهد شد و در آینده دورتر سروش را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از سوخت جامد برای کاهش هزینه‌های پرتاب هستیم، عنوان کرد: ماهواره‌بر سریر حدود ۳۵ متر طول خواهد داشت، ‌ قطر آن نیز مانند سیمرغ ۲.۴ متر خواهد بود که بدنه آن به صورت یکپارچه تا بالا خواهد بود. حسینی در عین حال تاکید کرد که قطر ماهواره بر سروش ۴ متر خواهد بود.

سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه منطق ما منطق تحقیقاتی است، ادامه داد: ماهواره‌برسیمرغ تا کنون ۲ پرتاب تحقیقاتی داشته است و ما در این ماهواره بر هم در فاز پرتاب تحقیقاتی هستیم. البته در مرحله پرتاب، ماهواره تحقیقاتی هم روی ماهواره‌برها نصب کردیم تا خود ماهواره هم تست شود؛ ‌البته پرتاب آینده هم یک پرتاب تحقیقاتی خواهد بود.

تصویر شبیه سازی شده از سایز موشک ماهواره بر سریر در مقایسه با موشکهای سیمرغ و سفیر

در این جا مطرح کردن توضیحاتی درباره این خبرهای جدید لازم است. فناوری سوخت جامد چندین سال است که برای توسعه برنامه موشکی کشور در داخل ایران بومی سازی شده و امروز بخش زیادی از موشک های بالستیک ما مثل خانواده فاتح یا سجیل از گونه سوخت جامد هستند. هزینه اصلی در بحث سوخت جامد، هزینه های تحقیق و توسعه و در اصل رسیدن به آن است. این نوع سوخت انبارداری و نگه داری موشک های ماهواره بر را بسیار آسان تر کرده و عمر نگهداری آنها را نیز افزایش می دهد و از طرف دیگر این ماهواره برهای نسل جدید مشخصا بسیار سریع تر آماده برای پرتاب خواهند بود. در عین حال افزایش قطر آنها نشان دهنده افزایش توان و برنامه برای حمل محموله های سنگین تر به مدارهای بالاتر در اطراف کره زمین است.

خبر توسعه این دو ماهواره بر جدید را می توان یک خبر خوب واقعی بعد از مدت ها افول و بی خبری در این بخش تفسیر کرد. اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص آنها نشان می دهد که هدف گذاری برای ماهواره برهای پر توان تری شده و به نظر می رسد در نهایت نشانه هایی از شکسته شدن فضای رخوت و سکون در بخش فضایی نمایان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    تنها 10 کشور این توانایی رو دارن. به ایرانی بودن خود افتخار کنید.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      18 2
      فکر کنم بنا بود امسال انسان به فضا بفرستیم
    • BE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      ما خواهیم فرستاد--- اما کسانی که به کشور خیانت می کنند اولویت دارند که ابتدا به فضا بروند...
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      22 7
      ۱۳:۲۰ العسکلیه والبلجیکیه.خخخخخخ
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    این دولت جز خسارت در تمام حوزه ها هیچ نفعی برای کشور نداشت... خسارت محض!!!
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      187 6
      به فریب مذاکره هسته ای فضایی و کل صنعت را وارد رکود عمیقی کردند و خدا غرب پرستان را از خواب آمریکا بیدار کند و گرنه با آن سرعت الان ماهواره سروش هم عملیاتی بود
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    38 7
    در هر وادی که جرات و جسارت حضور پیدا کنی و چم وخم کار و به در و دیوار خوردن ها را بگذرونی ، نهایت مسیر برات آشنا میشود و ترس و هراست میریزد و احساس قدرت هماوردی میکنی ، عقیده من سر مخالفت فرانسه بر سر ماهواره بر با بهانه ساخت قاره پیما ، همین آشنائی و توانائی فرستادن ماهواره و حتی مراحل بالاتر است که میتونه رقیبی برای آنکشور باشه ، عین بسیاری از چیزهائیکه اکنون در کشور ساخته میشود که با قیمت یک یا چند رقیب خارجی باندازه بیش از نصف میرسد ، آنوقت ایران با قیمت مناسب سعی در جذب مشتری و رفع انحصار از چند شرکای رقیب خواهد نمود ، آنروز دیر نیست .
  • جواد IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    37 6
    درود بر دانشمندان ایرانی که شما باعث افتخار وغرور ایرانیان وجبهه مقاومت هستیدواثبات شعار ما میتوانیم
  • مهندس هوا-فضا NL ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    6 5
    با تشکر از مشرق البته سروش سوخت مایع هست در فیلم برنامه چرخ معاون وزیر دفاع عملا این رو گفت که هر چهار پرتابگر سفیر سیمرغ سریر و سروش سوخت مایع هست...اصولا بعد موفقیت راکت های سوخت مایع در فرود دوباره نگاه ها به سمت سوخت مایع متمرکز شده..بخصوص کرایوژنیک..البته ایران از بوسترهای سوخت جامد می تونه استفاده کنه
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    27 6
    اللهم ارزقنا دولت خوب
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    9 68
    اصلا هم مشخص نیست دارین موشک قاره پیما ازمایش میکنین
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      38 6
      اصلا داریم آزمایش میکنیم، خوب چه ایرادی داره، باید بسازیم که در آینده اگر لازم شد بتونم از خودمون دفاع کنیم.
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    39 8
    تا این دولت آمریکاپرست اصلاح طلبان سرکاره هیچ اتفاق مهمی در زمینه صنایع فضایی نمی افته چون افق دید این غرب پرست ها درست کردن آبگوشت بزباشه !!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    11 28
    این همه هزینه برای چیه؟ تو این وضع اقتصادی مردم. امسال چهارمین باره
  • فش نیوز IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    12 47
    سود این ماهواره ها چیه برای مردم؟
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      30 14
      گمشو. فقط گمشو نکبت اسکل.. صدبار نگفتم بی بی سی نگا نکن؟ خاک تو سرت کنن
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      27 10
      اگر سودی نداره چرا آمریکا و اروپا و پیاده نظامشون ( افرادی مثل شما دانسته یا ندانسته ) اینهمه فشار میارن که کنار بذاریم، اگر سودی نداره چرا کشورهای قدرتمند دهها ساله دنبال این فناوری هستن، ما هنوز اول راه هستیم الان سرمایه گذاری میکنیم و انشاءالله در آینده بهره برداری میکنیم.
  • CA ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    19 9
    در حالی که رسانه‌های دیگر از موتور فضایی ساخت ایران مطالب مناسبی منتشر کردند که میتواند ماهواره را به مدارهای بالاتر ارتقا دهد ولی مشرق چیزی منتشر نکرد. اهمیت این موتور از موشک جدید ماهواره بر کمتر نیست و در واقع مکمل هم هستند در واقع ایران دومین سازنده این نوع از موتور فضایی هست که میتواند درآمد کاملا متمایزی نسبت به سایر کشورها داشته باشد. مثلا خیلی از کشورها تا شصت ماهواره باهم در مدار های پائین قرار میدهند ولی ایران با این موتور در واقع تمامی رقبا را کنار زد و میتواند درآمد بسیار زیادی نصیب کشور کند. انشالله بتوانیم یک ایستگاه فضایی در مدارهای بالایی تأسیس کنیم و اگر ناسا اتاق اجاره میدهد در فضا ما یک سوئیت کامل اجاره دهیم و درآمد از طریق توریست فضایی داشته باشیم و یا حتی خیلی از آزمایشات و رشد بلور و فیلم سازی و غیره هم درآمد مناسبی دارد. البته مهمتر از همه ماهواره هواشناسی و نقشه برداری بالای جوی هست. در ضمن یک نیم نگاهی هم به موشکهای ماهواره زن بایستی داشت تا ماهوارهای دشمن را بتوان ساقط کرد.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      6 8
      زدن ماهواره فقط با لیزر...
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    21 5
    گامی مهم در مسیر ساخت موشک های قاره پیما
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    6 2
    سایز = اندازه؛ ابعاد!!!!
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    4 12
    از شهرداری بخوان اون دوروبر را ملات سیمان و ماسه بکنن تا اینهمه گردو غبار بالا نره مثلا یک پایگاه هوایی است
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      8 15
      همین تفکر سیمانیت مارو بیچاره کرده که همه جا میخواهید بتن بریزید ......بهتر از وزارت نیرو بخواهید از منابع نامتعارف آب تهیه کنه تا دورتادورش را علف و گیاه بکاریم تا این همه خاک بلند نشه......
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    4 1
    به نظرم فاتح مبین را باید هواپرتاب کرد .....دوتاش را زیر سوخو24 بست ......تو سوریه بر ضد مواضع اسرائیل هم تستش کرد .....دفاع هوایی اسرائیل را میشه خوب بهم ریخت.....
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    1 0
    باید مرحله اول این ماهواره برها حتما سوخت جامد باشند اما مرحله دوم هم اگر سوخت جامد باشد خوب می شود اما مرحله اول نیازی به تنظیم سرعت ندارد و فقط ارتفاع مهم است
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    8 16
    استفاده از دانش کره شمالی به شرط نفت ارزان و یا مجانی برای این کشور گزینه خیلی خوبی است ما که تحریم هستیم خودتحریمی چرا کنیم
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    8 4
    تست(انگلیسی) = آزمون، آزمایش / سایز(انگلیسی) = اندازه / ورژن(انگلیسی) = نسخه
  • سید IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    12 6
    الحمد لله از عظمت وطنم ایران ، ابر قدرت بلامنازعه جهان اسلام تا دنیا دنیا است اسم جمهوری اسلامی ایران میدرخشد خطاب به منافقین اواره البانی نشین خطاب به صیهونیست های از موش ترسوتر خطاب به وهابی های کودک کش ایران ابر قدرت جدید جهان منتظر موشک های قاره پیمای ما باشید ...... نصر من الله و فتح القریب
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    8 7
    موشک چهار مرحله ای سوخت جامد قائم
  • حکمت IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
    2 2
    پیشنهاد میشود نام ماهواره بنام زفره ZEFREH تغییر یابد که نام یک روستای تاریخی و باستانی است.حداقل در توسعه و معرفی آن موثر است. و قطعا ظفر هم داراست
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      0 4
      اسم دهاتتان را برای خودتان نگه دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس