حس بویایی

دانشمندان هشدار می‌دهند افرادی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند در معرض مرگ هستند زیرا نمی‌توانند گازهای مسموم، سیگار یا مواد غذایی فاسد را تشخیص دهند.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان هشدار می‌دهند افرادی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند در معرض مرگ هستند زیرا نمی‌توانند گازهای مسموم، سیگار یا مواد غذایی فاسد را تشخیص دهند.

پژوهشگران ۷۱ نفر را که مبتلا به آنوسمی (از دست دادن حس بویایی) بودند را تحت بررسی قرار دادند و دریافتند، بسیاری از آنها از افسردگی رنج می‌بردند.

بیشتر بخوانید:

از حمله قلبی بیوه ساز چه می‌دانید؟

این بیماری در مردان شایع تر از زنان است و به‌طور متوسط در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد علت بروز آنوسمی، بیماری‌های انسدادی بینی است که شایع‌ترین آن پولیپ‌های بینی، آلرژی، تورم مخاط بینی و ایجاد تومورهایی است که باعث انسداد می‌شوند.

محققان دریافتند افرادی که احساس بویایی خود را از دست می‌دهند در معرض مرگ هستند، اما پزشکان موضوع را جدی نمی‌گیرند.

آنوسمی به طرز شگفت‌آوری متداول است و تصور می‌شود حدود پنج درصد از جمعیت انگلیس را تحت تاثیر قرار دهد که تقریباً ۳.۲۵ میلیون نفر را شامل می‌شود.

به گفته وزارت بهداشت آمریکا نیز حدود سه درصد از مردم این کشور یعنی بیش از ۱۰ میلیون نفر، از بیماری ازدست دادن بویایی رنج می‌برند.

به گفته پژوهشگران برای بروز این اختلال دلایل زیادی از جمله عفونت‌هایی نظیر سینوزیت و بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و بیماری اسکلروز وجود دارد.

صدمات برخی از داروها همچنین می‌تواند باعث شود تا افراد حس بویایی خود را از دست دهند.

کارل Philpott نویسنده این مطالعه جدید از دانشگاه شرق آنگلیا، امیدوار است که این تحقیقات پزشکان را وادار کند تا موضوع را جدی‌تر بگیرند.

این تحقیق در مجله Clinical Otolaryngology منتشر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس