کد خبر 1032695
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
ترک سیگار

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد پس از ترک سیگار با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند روند پاکسازی بدن خود را بهبود ببخشند.

به گزارش مشرق، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره روند پاکسازی بدن پس از ترک سیگار اظهار کرد: به طور تقریبی ۱۲ ساعت پس از ترک سیگار بدن خود را از گاز مونوکسید کربن پاکسازی می‌کند؛ بیشتری و بدترین سمی که در سیگار وجود دارد، مونوکسید کربن است که می‌تواند در دوزهای بالا برای زنان بارداری که سیگار را استعمال می‌کنند یا در معرض دود سیگار هستند، مضر باشد، زیرا این گاز موجب می‌شود که اکسیژن رسانی به جنین کاهش پیدا کند.
 

بیشتر بخوانید:

ارتباط "قهوه و شکلات" با هوش انسان

او بیان کرد: استعمال سیگار پایانه‌های عصبی را تخریب می‌کند، بنابراین افراد مزه‌ها و بوها را نسبت به دیگران کمتر احساس می‌کنند؛ حدود دو روز پس از ترک سیگار پایانه‌های عصبی به حالت طبیعی خود برمی‌گردند، بنابراین اشخاص مزه‌ها را بهتر احساس کرده و بوها را قوی‌تر استشمام می‌کنند.

جوزدانی افزود: سه روز پس از ترک سیگار افراد اغلب به بی قراری، سردرد شدید و گرسنگی مداوم دچار می‌شوند. حدود یک ماه پس از ترک سیگار عملکرد ریه‌ها شروع به بهبود کرده و تا ۹ ماه این روند ادامه دارد؛ ریه‌ها مهم‌ترین اندام‌هایی هستند که تحت تاثیر آثار استعمال سیگار قرار می‌گیرند. به طور تقریبی با گذشت یک سال از ترک سیگار احتمال سکته قلبی در فرد کاهش پیدا می‌کند. استعمال سیگار فشار خون، تپش قلب و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

 
مناسب‌ترین میوه‌ها و سبزی‌ها برای پاکسازی بدن از سموم سیگار

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: به طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین C فراوان در پاکسازی بدن از سموم سیگار موثر هستند که از بین این میوه‌ها و سبزی‌ها، سیب و گوجه فرنگی بیشترین نقش را دارند. از دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند می‌توان به ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ که در مکمل‌های امگا ۳ و ماهی‌های چرب (ماهی‌های دریای جنوب) وجود دارند، اشاره کرد؛ ویتامین E هم در انواع آجیل‌ها، زیتون و کنجد وجود دارد.

او تصریح کرد: به طور کلی اشخاص پس از ترک سیگار باید از رژیم‌های غذایی کم چرب و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند. مصرف چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع (روغن‌های جامد حیوانی و گیاهی) در پایداری سموم در بدن نقش دارد؛ وقتی فردی چربی‌ها به ویژه چربی‌های جامد را بیش از حد استفاده می‌کند، این چربی‌ها به محل نگهداری انواع سموم تبدیل می‌شوند به عبارتی چربی‌ها جذب کننده سموم هستند.

جوزدانی یادآوری کرد: افراد پس از ترک سیگار باید در رژیم غذایی روزانه خود دو واحد سبزی (یک لیوان سبزی پخته یا دو لیوان سبزی خام) و سه واحد میوه (سه عدد میوه متوسط) را بگنجانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کامران IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    من از فردا میخواهم به کمک اول خدا بعد همسرم سیگار را ترک کنم چون دیگه از این زندگی لعنتی خسته شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس