نقشه

یک رسانه عربی گزارش داده است که شماری از گروه‌های سیاسی اهل‌تسنن عراق نشستی را در امارات متحده عربی برای تشکیل اقلیم خودمختار اهل‌تسنن در این کشور برگزار کردند.

به گزارش مشرق، شبکه الجزیره گزارش داده است که نشست میان رهبران جریان‌های سیاسی اهل‌تسنن در امارات که طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد، واکنش سختی میان عراقی‌ها داشت، به‌ویژه که شرکت کنندگان در این نشست اقدام‌هایی برای تشکیل اقلیم خودمختار اهل‌تسنن را در این کشور بررسی کردند.

بیشتر بخوانید:

رایزنی «عبدالمهدی» و «ترودو» درباره خروج نیروهای بیگانه از عراق

رایزنی‌های فشرده عبدالمهدی درباره خروج نظامیان آمریکا

شخصیت‌های برجسته عراقی اعلام کردند که نشست دبی که در آن محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و احمد الجبوری رئیس فراکسیون المحور الوطنی و جمال الکربولی رئیس حزب الحل و سعد البزاز رئیس شبکه‌های ماهواره‌ای الشرقیه و تعداد دیگری از شخصیت‌های برجسته اهل‌تسنن عراق شرکت داشتند، به بررسی ایجاد منطقه خودمختار اهل‌تسنن تحت نظارت امارات و دور زدن مطالبات تظاهرات کنندگان پرداخته است.

این در حالی است که مطالبات مردمی در این کشور ایجاد کشوری متحد و یکپارچه و در عین حال مستقل است که خارج از اراده طرف‌های خارجی باشد و ملت عراق به‌صورت یکپارچه تمامیت مستقل خود را دنبال کند.

فیصل العیساوی نماینده پارلمان عراق از استان الانبار تأکید کرد که اقدامات عملیاتی برای تشکیل اقلیم الانبار آغاز شده است. وی مدعی شد که نادیده گرفته شدن استان‌های اهل‌تسنن از سوی دولت باعث شده گروه‌های سیاسی به‌دنبال تأسیس منطقه الانبار باشند.

وی ادامه داد که ایده تأسیس اقلیم الانبار بعد از موفقیت‌هایی آغاز شد که اقلیم کردستان عراق طی سال‌های گذشته به آن دست پیدا کرده است.

این در حالی است که بسیاری از ملت عراق خطاب به مسئولان این کشور با هشتگ «نه به تجزیه عراق» مخالفت خود را با این پروژه تجزیه‌طلبانه اعلام کردند. ملت عراق در سایت‌های اجتماعی تأکید کردند که مطالب منتشرشده از داخل این نشست که در امارات برگزار شده است، شامل تشکیل دو استان الانبار و صلاح‌الدین می‌شود، علاوه بر این که استان‌های دیگر نیز قرار است بعد از توافق بر سر آن از سوی امارات به این استان‌ها اضافه شوند.

به‌نظر می رسد اقدام برخی گروه‌های اهل‌تسنن عراق که با حمایت امارات متحده عربی دنبال می‌شود، بخشی از پروژه آمریکایی فشار بر دولت عراق جهت عدم پیشبرد طرح اخراج نیروهای اشغالگر خارجی از این کشور است که با تصویب در پارلمان، مراحل اجرایی خود را آغاز کرده است.

در همین راستا برخی گروه‌های تروریستی خفته داعش نیز تحرکات خود را در استان‌های مختلف این کشور آغاز کرده‌اند تا این‌گونه وانمود کنند که عراق بعد از اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور ناامن خواهد بود.

پیش از این قصی الانباری مدیر دفتر بدر استان الانبار از وجود تحرکات آمریکا برای طرح مجدد استقلال این اقلیم خبر داد و گفت که واشنگتن تحرکات خود را برای فشار بر عناصر سیاسی و بزرگان عشایر این منطقه جهت احیای مجدد این موضوع افزایش داده است.

الانباری در گفتگو با پایگاه عراقی المعلومة تصریح کرد که آمریکا اخیراً تحرکات خود را برای طرح استقلال این منطقه افزایش داده است، طرحی که پیش از این توسط برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی معلوم‌الحال مطرح شده بود.

وی تأکید کرد که برخی عشایر الانبار عامل اصلی ورود گروه تروریستی داعش به این استان بودند و همین عناصر امروز کنار آمریکا در یک محور واحد قرار گرفته و مطالبات خود را مبتنی بر استقلال این منطقه قرار داده‌اند. وی اظهار داشت البته نیروهای ملی‌گرا داخل استان الانبار با توطئه‌های آمریکا و متحدان آن در این کشور مخالف هستند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    13 1
    تلفات بگیرید از آمریکایی ها. شیعیان وحدت خود را با تمامی اقوام وطندوست حفظ و تقویت کنند تا مزدوران آمریکا طرحشان خنثی شود.
  • CH ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    4 1
    هههه خود مختار هههههه
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    7 1
    امارات ، انگلیس خاورمیانه ست .
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      1 1
      انگلیس لارب انگل انگل است
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    4 1
    متاسفانه توطئه گران بزرگ خارجی با منافقان و مزدوران داخلی در کشورهای منطقه خاورمیانه به شکل فزاینده ای متحد شده اند تا بتوانند طرح تقسیم کشورهای بزرگ وقدرتمند خاورمیانه به قومیتی مذهبی تجزیه و به کشورهای جدید تا ابد درگیر جنگ با یکدیگر تبدیل کنند ایران عراق عربستان مصر ترکیه اردن سودان شامل این طرح خوفناک میباشند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    انها نمی توانند کاری از پیشببرند همانطور که داعش شاخه نظامی اهل سنت نتوانست کاری از پیش برد ولی اولیت امروز دولت عراق بدست گرفتن سکان ارتش عراق است باید ارتش عراق توسط یک سرهنگ وفادار به عراق و ضد بعثی اداره بشود
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    ماموریت مشترک ارتش عراق با امریکا نوعی کودتا محسوب می شود نه نشستی که کیک ساندیس در ان می خورند بعد از اولویت اخزاج امریکایی بای دو وسیه ان فراهم شود 1- حملات موشکی محدو مستمر و شبانه با دو و سه کشته از امریکا هر شب 2- بدست گرفت فرماندهی ارتش عراق توسط یک فرد وفادار به کشورعراق که خانواده اش توسط بعثی ها کشته شده است
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    خوب حلبوسی تقصیر نداره زمانی که مقتدی تا پیش از حمله امریکا خواهان خلع سلاح بود - اما حتی در ویتنام و افغانستان نیز عده ای خواهان تجزیه و و چیزی مثل ویتنام جنوبی حامی امریکا تشکیل شد اما مبارزان و چریک ها در نهایت پیروز شدند- نباید ترسید اینها فقط بلدند واق واق کنند تمام قدرتشان را چند سال با اشغال نصف عراق توسط داعش محک زدند کاری نتونستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس