اخبار ویژه روزنامه ها

بسیاری از حامیان اف‌ای‌تی‌اف مدعی اجرای استانداردهای این نهاد غربی در سراسر جهان هستند اما حقیقت آن است که در کشورهایی که اعضای اصلی این نهاد هستند، پولشویی به صورت سیستماتیک و گسترده وجود دارد!

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

شرق: برجام هیچ منفعتی برای ایران ندارد

یک روزنامه بزک‌کننده برجام بعد از چهارسال می‌گوید به هیچ‌کدام از منافعی که قرار بود با برجام برسیم، نمی‌رسیم.

روزنامه شرق، جزو پیشتازان فریب افکار عمومی درباره سودمندی مذاکره و توافق با آمریکا بود و حتی رحمانیان مدیرمسئول آن بعدها در گفت‌وگو با حسین دهباشی اذعان کرد که برای جا انداختن برجام، مجبور به اغراق و بزک آن شده‌اند.

اما اکنون روزنامه شرق می‌نویسد: روند کاهش گام به گام تعهدات ایران به برجام در سال ۲۰۲۰ تمام می‌شود یا به خط پایان می‌رسد؟ این شاید مهم‌ترین سؤالی است که در صحنه دیپلماسی ایران باید منتظر پاسخش باشیم. در سالی که به آخرین روزهایش رسیده‌ایم، درست بعد از گذشت یک سال از خروج ایالات متحده از برجام، ایران اعلام کرد بر مبنای مفاد برجام و با این هدف که دیگر امضاکنندگان این توافق، به‌طور مشخص اروپایی‌ها به صرافت‌عمل به تعهدات‌شان بیفتند، در روندی گام‌به‌گام عمل به تعهداتش را متوقف خواهد کرد. همان‌گونه که آنها به تعهدات‌شان وفادار نمانده‌اند. حالا ایران به دومین سالگرد خروج ترامپ از برجام نزدیک است و تا اینجا، این روند منجر به این نشده که اروپایی‌ها کاری از پیش ببرند.

این روند تا اینجا در هر گام از یک اعلام موضع سیاسی بیشتر و بیشتر به یک اقدام معنادار در عرصه هسته‌ای تبدیل شد و متناظر همین شیب در مواضع و اظهارات مقامات اروپایی قابل تشخیص است. زمانی که گام‌های اول و دوم برداشته می‌شد، مکرون هنوز با جدیت در حال تعامل با ایران و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای عبور اروپا از بن‌بست واشنگتن بود. اکنون و در روزهای پس از گام پنجم، هم اثری از آن تلاش‌های البته بی‌نتیجه نیست، هم لحن و موضع‌گیری مقامات فرانسه و دیگر مقامات اروپایی تندتر شده است؛ تا جایی که زمزمه‌های استفاده از سازوکار ماشه در رسانه‌ها مطرح شده‌اند. اما شاید معنادارتر از بحث درباره امکان اجرایی شدن این سازوکار، ذات مطرح شدن این بحث باشد. مطرح‌شدن نام سازوکار ماشه در میانه بحث بر سر برجام، نشان می‌دهد در میان اروپایی‌ها نیز مسیرهای احتمالی فروپاشی برجام زیر نظر گرفته شده‌اند.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در چند نوبت، کنایه‌هایی زده که حاکی است ایران فروپاشی برجام را نه یک فاجعه بعید، بلکه یک احتمال قابل بررسی می‌داند.  استدلال‌های مقامات ایران، همان‌قدر که تلخ است، رگه‌هایی از حقیقت هم دارد: اگر به هیچ‌کدام از منافعی که قرار بود از این توافق برداشت کنیم، نمی‌رسیم. اگر تعهدات هیچ‌کس عملی نمی‌شود و اگر یک کشور به تنهایی می‌تواند این میزان بازی را به خواست خودش و برخلاف قوانین بین‌المللی و حتی قوانین خودش پیش ببرد. این توافق به چه کار ما می‌آید؟
 

عوام‌فریبی نکنید ائتلاف امید دود می‌کند

گرفتن ژست منتقدنمایانه به‌جای پاسخگویی، همچنان رفتار غالب در میان طیف اشرافی کارگزاران و سایر نشریات همسو محسوب می‌شود.

روزنامه سازندگی اخیراً به‌جای مطالبه مدیریت شهری صحیح از شهرداری و شورای شهر تهران، تیتر عاطفی زده مبنی بر این‌که «آسمان حق من است؛ دیدن آسمان آبی و روزی بدون آلودگی، برای بسیاری از مردم تبدیل به یک آرزو شده است. چرا کسی به فکر روز بدون آلودگی نیست؟»

این موضع‌گیری مبهم و از موضع یک منتقد در حالی است که کرباسچی و مرعشی، تصمیم‌گیرندگان اصلی در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای بستن فهرست ائتلاف امید در انتخابات شورای شهر بودند و حتی روزنامه آفتاب یزد ادعا کرد دبیر کل کارگزاران برای گذاشتن نامزدها در فهرست، از آنها مطالبه ۲ میلیارد تومان کرده است. همچنین رئیس شورای شهر تهران، مهدی هاشمی عضو مرکزیت حزب کارگزاران است که او هم به جای اعمال ریاست و مدیریت، پاسخگویی، از موضع کارشناس منتقد درباره مسائل مدیریت شهری تهران حرف می‌زند!

در همین حال، روزنامه همشهری ارگان شهرداری تهران هم تیتر «پایان یک هفته خفگی» را به عنوان تیتر نخست خود انتخاب کرد، بی آن که توضیح دهد شهرداری و سایر مدیران ذی‌ربط در این یک سال هنوز یا قبل از آن، غیر از پروژه زمین‌خورده و لوکس و نمایشی دوچرخه‌های بی‌دود، چه تدبیری برای کاهش آلودگی هوا اندیشیدند؟

اما از همه مضحک‌تر، توییت محمدرضا جوادی یگانه معاون شهرداری تهران است که نوشت «این روزها در آلودگی شدید هوا، مردم کمتر از سال‌های گذشته ماسک می‌زنند. احساس استیصال و درماندگی آموخته شده،‌توضیح خوبی برای این وضعیت است. نارضایتی و همزمان ناامیدی از اصلاح».

آنچه باید به این مدیر شهرداری و نظایر او گفت این است که اگر حداقل‌های مدیریت شهری و خدمتگزاری مردم را بلد نیستند، عذرخواهی از مردم و کناره‌گیری برای جایگزینی مدیران شایسته و خدمتگزار را هم بلد نیستند؟! چرا در دو سال اخیر، هم در برابر بارندگی باران و برف که آلودگی‌ها را می‌برد، غافلگیر شدید و هم در مقابل آلودگی هوا هیچ کاری نکردید؟!

یادآور می‌شود ناتوانی شورای شهر اصلاح‌طلب، موجب شده تهران طی ۲ سال اخیر، ۳ شهردار به نام‌های نجفی، افشانی و حناچی به خود ببیند.
 

اثبات درستی هشدار منتقدان درباره مکانیسم ماشه

مکانیسمی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما از آن به عنوان مسیر حل اختلاف یاد می‌کرد، در عمل به ابزاری برای تهدید و تحریم گسترده ایران تبدیل شده است.

روزنامه وطن امروز درباره تهدید گاه و بیگاه غرب به استفاده از مکانیسم ماشه طبق برجام نوشت: مکانیسم ماشه یا سازوکار حل اختلافات این روزها به موضوعی دردسرساز برای دستگاه سیاست خارجی کشورمان تبدیل شده است؛ موضوعی که در زمان مذاکرات هسته‌ای بارها توسط منتقدان در پیرامون آن هشدار داده شده بود اما مورد توجه ظریف و همکارانش قرار نگرفت.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از سازوکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، بازگرداند. تهدید به استفاده از این سازوکار البته محدود به آمریکا نبوده و اخیرا اروپا نیز به دنبال پیگیری این موضوع است. چنانکه یک ماه پیش ۳ کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای تهدید کردند: «ما آماده‌ایم همه مکانیسم‌ها در برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای)، از جمله مکانیسم حل مسائل مربوط به اجرای تعهدات ایران در برجام را مدنظر قرار دهیم». ۲۰ روز قبل نیز وزیر خارجه فرانسه، ایران را به فعال‌سازی مکانیسم ماشه و اعمال تحریم‌های سازمان ملل تهدید کرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به احتمال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران گفت: «ایران هر ۲ ماه یک‌بار یک شکاف جدید ایجاد می‌کند. اوضاع به جایی رسیده است که من به صراحت می‌توانم بگویم ما به فعال‌سازی مکانیسم ماشه تحریم‌های اقتصادی فکر می‌کنیم»! بر اساس متن برجام [۲ بند ۳۶ و ۳۷ که مربوط به سازوکار حل‌وفصل اختلافات است] در صورتی که ایران به عدم اجرای مفاد قطعنامه توسط سایر کشورها اعتراض داشته باشد یا اینکه کشورهای ۱+۵ ادعا کنند ایران مفاد توافقنامه را رعایت نکرده است، امکان بازگشت تحریم‌ها طی ۶۵ روز وجود دارد.

در ایام بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس، یکی از اصلی‌ترین نقدهای منتقدان دلسوز این بود که طبق مکانیزم حل اختلاف توافق هسته‌ای- بندهای ۳۶ و ۳۷- اگر آمریکا یا هر کشور دیگری به تعهداتش عمل نکند، ایران حتی نمی‌تواند نسبت به این مسئله شکایت کند چون در نهایت تحریم‌ها علیه خود ایران برمی‌گردد اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این مسئله را رد می‌کرد و در تریبون‌های مختلف به تمجید از مکانیزم حل اختلاف موجود در برجام می‌پرداخت. به‌عنوان نمونه می‌توان به اظهارات عباس عراقچی  اشاره کرد که بهمن‌ماه سال ۹۶ در برنامه «جهان‌آرا» گفته بود: «در بند ۳۶ اگر ادعا کنیم طرف مقابل نقض تعهدات کرده، مکانیسمی وجود دارد که کمیسیون مشترک را در سطح معاونان و در قدم بعدی در سطح وزرا فعال می‌کنیم و اگر قانع نشدیم دوباره برنامه‌مان را فعال می‌کنیم. به همین آسانی! در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، ناظر و مجری خودمان هستیم!» در نتیجه همین سهل‌انگاری بود که اکنون کار به جایی رسیده است که به‌رغم انجام بیشتر تعهدات هسته‌ای توسط کشورمان، آمریکا که اساسا از برجام خارج شده یا اروپا که به گفته ظریف کمتر از یک درصد تعهداتش را انجام داده، از تهدید ایران به استفاده از مکانیسم ماشه سخن می‌گویند. این موضوع البته پیش از این به اثبات رسیده بود، چنان‌که دستگاه دیپلماسی به جای شکایت از آمریکا به کمیسیون مشترک برجام، شکایت خود را به دادگاه لاهه برد.
 

بزرگ‌ترین پولشویان دنیا گردانندگان FATF هستند

آمریکا و اروپا که برای اجرای استانداردهای FATF به ایران فشار می‌آورند، خودشان آن را اجرا نمی‌کنند.

جام‌جم با انتشار این مطلب نوشت: برخی کارشناسان مبحث جدیدی را مطرح کرده‌اند و می‌گویند وقتی ایران از ۴۱ خواسته اف‌ای‌تی‌اف، ۳۹ بند آن را اجرا کرده، چرا برای اجرای دو بند باقیمانده این همه فشار وارد می‌شود؟ در حالی که در بین تمامی کشورهای عضو اف‌ای‌تی‌اف هیچ کشوری نیست که همه تعهدات به اف‌ای‌تی‌اف را اجرا کرده باشد. حتی کشورهای اروپایی هم نسبت به کارکرد اف‌ای‌تی‌اف انتقاد دارند، چراکه اعضای اف‌ای‌تی‌اف هم‌اکنون مهد پولشویی در جهان هستند، در حالی که ریشه تشکیل این نهاد، مبارزه با پولشویی بود.

بسیاری از حامیان اف‌ای‌تی‌اف مدعی اجرای استانداردهای این نهاد غربی در سراسر جهان هستند اما حقیقت آن است که در کشورهایی که اعضای اصلی این نهاد هستند، پولشویی به صورت سیستماتیک و گسترده وجود دارد!

 آمریکا به عنوان کشوری که با ایجاد مقررات در حوزه حقوق و اقتصاد بین‌الملل به دنبال حکمرانی نرم در جهان در راستای اهداف سلطه‌جویانه و استعماری خود است، اما خودش در منجلاب انواع فسادهای اقتصادی و حقوقی دست و پا می‌زند!

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی بااشاره به این‌که پس از پایان جنگ سرد، آمریکا به دنبال اعمال نفوذ در حاکمیت قانون در سایر کشورها بوده، اما خودش گرفتار بدترینِ فسادها شده است، آورده است: آمریکا بزرگ‌ترین بهشت پولشویی در جهان است، وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده تخمین می‌زند که سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار پولشویی در آمریکا صورت می‌گیرد که البته این احتمالا کسری از عدد واقعی است. بدتر از آن، دولت آمریکا تصوری ندارد که چه کسی شرکت‌هایی را که مسیرهای پولشویی را هدایت می‌کنند، کنترل می‌کند، زیرا آمریکا فاقد یک مرکز اصلی سازمانی برای این موضوع است! هیچ قانونی در آمریکا وجود ندارد که مؤسسات مالی (غیربانکی)، بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف را ملزم به افشای هویت «ذینفع واقعی» کند.

در گزارش ارزیابی اف‌ای‌تی‌اف، نمره وضعیت کشور آمریکا در اجرای ۳۱ مورد از ۴۰ توصیه گروه ویژه اقدام مالی ضعیف، بسیار ضعیف و اجرا نشده، گزارش شده است؛ اما به رغم عملکرد بد آمریکا در اجرای توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف مخصوصا در زمینه مبارزه با پولشویی، گروه ویژه اقدام مالی نه تنها با آمریکا کاری ندارد، بلکه آمریکا، هدایتگر اصلی سیاستگذاری‌های اف‌ای‌تی‌اف است و نقشی کلیدی را در این نهاد بازی می‌کند. همچنین کشوری مانند سوئیس در عمل به توصیه‌های ۲۴ و ۲۵ که پیرامون شناخت ذینفع واقعی است، نه نمره بالا که نمره در حد ضعیف دریافت کرده است.

گزارش‌های مفصلی از پولشویی‌های گسترده در بانک‌های مطرح و بزرگ جهان که اتفاقا متعلق به کشورهای عضو اف‌ای‌تی‌اف هستند، در رسانه‌ها منتشر شده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم بسیار زیادی از پولشویی در کشورهای مدعی رعایت استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف و از جمله اروپا در جریان است.

کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی عمده کشورهای عضو نهاد اف‌ای‌تی‌اف هستند. انتظار می‌رود با توجه به سابقه حضور این کشورها در این نهاد، رعایت قوانین مربوط به پولشویی این کشورها به نحو احسن صورت گیرد، اما در سال‌های اخیر خبرهای متعدد و گسترده‌ای از پول‌شویی در بانک‌های اروپایی در رسانه‌های بین‌المللی توسط نهادهای رسمی اتحادیه اروپا مانند سه نهاد بانک مرکزی اروپا، نهاد قاعده‌گذار بانکی اروپا و کمیسیون اروپایی منتشر شده است.
طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دوسوم بانک‌های کانادا استانداردهای پولشویی را رعایت نمی‌کنند و این کشور مهد پولشویی در آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود.

همچنین پنج بانک بزرگ اروپا شامل «اچ.اس.بی.سی» و «بارکلیز» بریتانیا، «بی ان پی پاریباس» و «سوسیته جنرال» فرانسه و «سانتاندر» اسپانیا ازجمله بانک‌هایی هستند که به فعالیت‌های پولشویی آلوده شده‌اند. قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان ازجمله اعمال مجرمانه‌ای است که در سطح وسیعی توسط بانک‌های اروپایی منجر به پولشویی می‌شود و تنها بخش اندکی از این جرایم رسیدگی و اعمال قانون می‌شود. دونالد تون، یکی از مدیران اداره جرم بریتانیا، پولشویی را یکی از بزرگ‌ترین معضلات اروپا می‌داند و حجم آن را بالغ ‌بر ۱۵۰ میلیارد پوند در سال برآورد کرده است.
 

عضو کارگزاران: عملکرد دولت مردم را معترض کرد

عضو کارگزارانی شورای شهر تهران می‌گوید: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مقصر بسیاری از ناکامی‌های اصلاح‌طلبان است.

شهربانو امامی در روزنامه سازندگی نوشت: درست است که بخشی نارضایتی‌ها به عوامل بین‌المللی و عوامل مداخله‌گر خارجی برمی‌گردد که از دست ما خارج است اما بخشی از آن چیزی که سپهر سیاسی کشور را دچار یأس و ناامیدی کرد مربوط به کارکرد ما اصلاح‌طلبان و دولت و بخشی دیگر مربوط به کارکرد جریان رقیب است. واقعیت این است که تا انتخابات سال ۹۶ اصلاح‌طلبان گام‌های درستی برداشتند.

اما الان با توجه به اینکه به هر دلیل هم دولت کارکرد خودش را ندارد و هم وعده‌ها و تدابیری که باید اندیشیده می‌شد روی زمین مانده است. در این شرایط عملکرد درونی دولت نیز با چالش‌هایی مواجه شده و دولت از انسجام درونی که باید برخوردار نیست. اگرچه کم و بیش این امر در دولت‌های دوم رخ می‌دهد اما در دولت دوازدهم این موضوع از همان روزهای اول مشهود بود. یعنی در انتخاب هیئت وزیران اشتباهات استراتژیکی و انسجام درونی دولت از بین رفت و به یک معنا از همان ابتدا ناسپاسی نسبت به رأی مردم آغاز شد.

به‌علاوه یک هنر بی‌تدبیری آقای روحانی و هیئت وزیران این بود که مجلسی که اکثریت آن با زحمات اصلاح‌طلبان اکثریت توافق دولت بود را به اقلیت موافق تبدیل کردند. در کنار اینها شرایط اقتصادی کشور و تصمیمات مربوط به آن هم باید تدابیر ویژه اتخاذ می‌شد که این مهم هم رخ نداد. خب در این شرایط مردم معترض شدند.

وی در پایان می‌نویسد: شورای عالی اصلاح‌طلبان قرار بود بعد از سال ۹۴ آسیب‌شناسی کند و موقعیت خود را در سراسر کشور نهادینه کند. در حالی که این اتفاق نیفتاد. در شورای عالی مجری و ناظر انتخابات یکسان شد. عده‌ای که خودشان در دور اول شورای عالی حاضر بودند به مجلس رفتند و عده‌ای به شورا آمدند. در نتیجه نهادی که باید به‌عنوان نهاد تنظیم‌کننده و تبیین‌کننده استراتژی‌های انتخاباتی باشد خودش درگیر کارهای اجرایی شد. این را بعد از دوم خرداد هم تجربه کردیم و از همین ناحیه آسیب خوردیم و باز هم فرصت‌سوزی شد و در این انتخابات در عمل هیچ استراتژی‌ای نداشتیم. در نتیجه بی‌عملی اصلاح‌طلبان و بی‌تدبیری دولت مردم هم ناامید از صندوق‌های رأی شدند. در واقع باید گفت: از ماست که بر ماست!

ایران

انتقادات تند مسیح مهاجری از برخی رفتارهای مسئولان و نهادها

خبر اول اینکه، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی روز گذشته در سرمقاله این روزنامه ضمن دفاع از کلیت نظام، انتقادهایی را نسبت به برخی رفتارهای مسئولان و نهادها مطرح کرد. به گزارش «ایران»، در بخشی از این یادداشت آمده است: پوست قدرت، پوستین قدرتمندان و نقاب‌هایی که صاحب‌منصبان ما بر چهره دارند، اگر کنار زده شود و عملکردها با دقت بررسی شود، همه به این نتیجه خواهیم رسید که ما هم شاه شده‌ایم. علامت شاهی اگر دلبستگی به القاب بود که ما هم این دلبستگی را داریم، اگر بی‌توجهی به معیشت مردم بود که ما هم بی‌توجهیم، اگر فاصله گرفتن از مردم بود که ما هم فاصله گرفته‌ایم، اگر گوش ندادن به حرف ضعفا بود که ما هم گوش نمی‌دهیم، اگر طبقاتی کردن جامعه بود که ما هم همین کار را کرده‌ایم و اگر ایجاد کارخانه مستضعف‌سازی بود که ما هم درحال حاضر رسماً می‌گوییم ۶۰ میلیون مستضعف داریم. ما حتی حاضر نیستیم نتیجه نظرسنجی‌ها را یک سانتیمتر دورتر از بولتن‌های به کلی سری منتشر کنیم. آیا واقعاً ما شاه نشده‌ایم؟! وی افزوده است: با توجه به تمام این واقعیت‌ها نکته بسیار مهم و هشداردهنده این است که تداوم نظام جمهوری اسلامی به حفاظت از پشتوانه مردمی نیازمند است و پشتوانه مردمی را فقط با تأمین معیشت توده‌های مردم می‌توان حفظ کرد، کاری که متأسفانه اکنون مورد غفلت است. مسئولان باید فاصله خود با مردم را از بین ببرند، تشریفات را کنار بگذارند، با جنگ قدرت خداحافظی کنند، اجرای عدالت و مبارزه جدی با تبعیض را با اولویت در دستور کار خود قرار دهند، از پنهان‌کاری دست بردارند، با شفافیت کامل آشتی کنند و به حقوق مشروع عموم مردم در تمام زمینه‌ها احترام بگذارند تا کسی احساس محدودیت در اظهار نظر نکند.

تکذیب مشارکت خبرنگار صدا و سیما در بازجویی از سپیده قلیان

دســت آخــر اینکــه، خبرنگار صدا و سیما، مشارکت در بازجویی یک فعال اجتماعی را تکذیب کرد. به گزارش عصرایران، آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما، به خبر شکایت سپیده قلیان از خود به دلیل «حضور و مشارکت در جریان بازجویی» واکنش نشان داد و این موضوع را رد کرد. سپیده قلیان، فعال مدنی که در جریان اعتراضات سال گذشته کارگران هفت تپه بازداشت و در مستند «طراحی سوخته» اعترافاتی از وی در برنامه ۲۰:۳۰ سیما پخش شده بود، پنجشنبه ۴ دی ماه در حساب توئیتر خود رشته توئیتی منتشر کرد و نوشت: «در مراحل تولید طراحی سوخته، شخص خانم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما بگذارد.» سپیده قلیان در ادامه از حقوقدانان، از جمله شادی صدر خواست تا شکایت وی را از این خبرنگار، سردبیر برنامه ۲۰:۳۰ و رئیس صدا و سیما در مجامع بین‌المللی به جریان بیندازند. آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صدا و سیما در واکنش به خبر شکایت سپیده قلیان از خود در پست اینستاگرامش دلنوشته‌ای را خطاب به سپیده قلیان منتشر کرد و ضمن تکذیب دیدار رو در رو با وی، تأکید کرد که تنها بازجوی قلیان را در تهران دیده است: «بازجویت به تهران آمد. او را دیدم خانمی باوقار، نجیب و آرام... از تو واقعیت‌ها را گفت.» ذبیح‌پور در پایان نوشت: «تو از من به حقوق بشر غربی شکایت کردی، من اما از تو به خدا شکایت می‌برم.»

خراسان

واکنش دولت به  انتقاد رئیسی از ماده ۱۰۰

پس از آن که رئیس قوه قضاییه در نشست هم ‌اندیشی روزهای اخیر با جمعی از مسئولان با موضوع احیای حقوق عامه در برنامه ‌ریزی شهری، بازنگری در ماده ۱۰۰ (درحوزه رسیدگی به تخلفات ساختمانی) را ضرورتی اجتناب ناپذیر بیان و تاکید کرد که در این موضوع باید نیازها به صورت واقع بینانه دیده شود، با پیشنهاد یک مسئول مهم دولتی مقرر شده لایحه اصلاح این ماده از قانون شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۳۴ طی هفته جاری در یکی از کمیسیون های تخصصی هیئت دولت مورد بررسی جمعی از کارشناسان و مدیران دستگاه‌های مسئول قرار بگیرد.

تذکر نظارتی درباره مناقصه های مربوط به ایام قطع اینترنت

یک نهاد نظارتی در پاسخ به درخواست ها و ابهامات برخی ادارات و پیمانکاران استانی مبنی بر شرایط دسترسی نداشتن به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در ایام قطعی اینترنت در برخی مناطق کشور و مواعد درج شده در برنامه زمانی برخی مناقصات دولتی و شهرداری ها، به مدیران مربوط متذکر شده در حد مجوزها و الزامات قانونی برای اصلاح زمان های مندرج در مناقصات جاری که به آن ایام مربوط می شود اقدام و نتیجه را به آن نهاد ارسال کنند.

آرمان

هشدار به کاندیداهای انتخابات

فرمانده سپاه ثارا... استان کرمان خطاب به برخی کاندیداهای انتخابات مجلس گفت: برخی در این استان به دنبال آن نباشند که با پول رای بخرند، زیرا دست آن‌ها را رو خواهیم کرد؛ حال وابسته به هر کجا باشند، اما سپاه دست آن‌ها را رو خواهد کرد. متاسفانه شاهد حضور افرادی هستیم که دست چپ و راست خود را نمی‌شناسند. این افراد مرده متحرک هستند و مردم باید جلوی حضور آنان در مجلس را بگیرند.

خسارت آلودگی هوا بر گیشه سینماها!

فروش سینماها در هفته اول زمستان درست زمانی که می‌رفت تا با اکران فیلم‌های جدید و اضافه شدن یک فیلم کمدی دیگر به فیلم‌های روی پرده رونق بیشتری بگیرد، با کاهشی حدودا یک میلیاردی روبه‌رو شده است. جدول فروش سینمای ایران، اما در هفته اول زمستان حدود ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش کل و ۵۶۴هزار و ۸۵۹مخاطب داشته است؛ اتفاقی که می‌توان آن را با آلودگی هوا در بسیاری از شهرها و تعطیلی یک هفته‌ای مراکز آموزشی در بعضی از کلان‌شهرها مرتبط دانست.

 حکم شبنم نعمت‌زاده تا آخر هفته

حکم شبنم نعمت‌زاده در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی از سوی قاضی مسعودی مقام صادر شده است و تا آخر هفته اعلام می‌شود. براساس شواهد موجود در پرونده و کیفرخواست صادره از سوی دادسرا، پیش‌بینی می‌شود دادگاه، حکم ۲۰ سال حبس را برای شبنم نعمت‌زاده صادر کند. براساس شواهد موجود در پرونده و کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرا، پیش‌بینی می‌شود دادگاه، حکم ۲۰سال حبس را برای شبنم نعمت‌زاده صادر کند. نام شبنم نعمت‌زاده به‌عنوان متهم ردیف اول پرونده احتکار دارویی اولین بار منتشر شده است، اما این اولین باری نیست که پای خانواده نعمت‌زاده به دادگاه قاضی مسعودی مقام و شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم و مفاسد اقتصادی باز شده است.

 سحر تبر و سابقه‌ بیماری روانی

 سعید دهقان وکیل فاطمه خویشوند (سحر تبر) گفت: پرونده موکلم از سوی دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است. وی افزود: موکل بنده متولد سال ۸۰ است و در تاریخ دستگیری یعنی در اوایل مهرماه امسال بالای ۱۸ سال بوده است اما از آنجا که در زمان تشکیل پرونده و در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بود در نتیجه کودک محسوب می‌شود.‌ وی افزود: بنابراین بر فرض وقوع جرم و تشکیل پرونده قضایی، این اقدام برای کودکان و نوجوانان در این سن به طور یقین در صلاحیت دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان است.  این وکیل دادگستری در ادامه گفت: موکل من به افسردگی و برخی اختلالات روانی مبتلا بوده و حتی در سال ۹۴ در بیمارستان الغدیر بستری شده است و زمانی هم در بیمارستان فوق‌تخصصی روانپزشکی ۵۰۵ نزاجا و بیمارستان روانپزشکی میمنت بستری بوده است. وکیل سحر تبر گفت: با توجه به شرایط بیماری او، جای موکلم در زندان نیست.

تجمع کارگران نی‌بر هفت‌تپه

کارگران نی‌بر هفت‌تپه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی دست به تجمع زده‌اند. این کارگران می‌گویند: هر کدام از ما ۲۵ یا ۳۰ سال سابقه کار در این مجتمع داریم؛ از برج ۳ و ۴ حقوق طلب داریم؛ به اداره کار شکایت کردیم و قرار بود رای به نفع ما صادر کنند. این کارگران با بیان اینکه از برج ۷ و ۸ و ۹ نیز دستمزد طلب داریم، می‌گویند: شرکت را به‌روزرسانی کردند، اما می‌گویند دیگر به نی‌برها حقوق نمی‌دهیم. به ما گفتند بروید سراغ کار دیگر؛ کشاورزی و دامداری یا مسافرکشی. کارگران مدعی هستند که همه‌جا رفته‌اند و به همه ارگان‌های مربوطه مراجعه کرده‌اند. کارگران نی‌بر اضافه می‌کنند: حقوق ما سه میلیون تومان است؛ از مزایای مزدی ما زدند و کار را به پیمانکار دادند. ما اکثریت غیربومی هستیم. یک عده جزئی بومی هستیم. در حال حاضر فقط بیمه ما را واریز می‌کنند، اما حقوق نمی‌دهند. می‌خواهند همین‌طور حق بیمه‌ ما را بپردازند تا ما بازنشست شویم.

بازداشت ۸ عامل اغتشاشات غرب تهران

فرمانده انتظامی غرب استان تهران گفت: شناسایی عناصر اصلی اغتشاشات و اخلالگران نظم عمومی- که با سوء‌استفاده و موج‌سواری بر اعتراضات مردمی درخصوص طرح سهمیه‌بندی بنزین اقدام به فعالیت در فضای مجازی به ویژه یک گروه تلگرامی با ۳۰۰ نفر عضو و اینستاگرام جهت تشویق مردم برای شرکت در اغتشاش و آشوب در شهرستان اسلامشهر و شهریار می‌کردند- در دستور کار پلیس امنیت قرار گرفت. سردار محسن خانچرلی افزود: در این راستا ماموران پلیس امنیت عمومی با اشرافیت اطلاعاتی و استفاده از شیوه‌های پلیسی، موفق شده‌اند ۸ نفر را در این خصوص شناسایی و در مخفیگاه‌شان دستگیر کنند. وی بیان داشت: این افراد از طریق فضای مجازی اقدام به دعوت مردم به اغتشاش و آشوب در شهرستان‌های شهریار و اسلامشهر می‌کردند.

خواندن سرود ملی عربستان توسط یهودیان

وزارت‌ خارجه رژیم صهیونیستی فیلمی را درباره خواندن سرود ملی عربستان توسط یهودیان و مسلمانان در مراسمی در آمریکا منتشر کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد: این فیلم مراسمی را در آمریکا به مناسبت فرا رسیدن عید اخلاص (حانوکا) و خواندن سرود ملی عربستان توسط یهودیان و دوستان مسلمان آنها مستند می‌کند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در پستی که آن را به زبان عربی در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده است، در مورد این فیلم نوشته است: یهودیان با دوستان مسلمان خود سرود ملی عربستان را در مراسم مشترک یهود و عرب در آمریکا به مناسبت عید یهودی اخلاص خواندند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه نوشته است: «آری به صلح و همزیستی بین مذاهب.»

 درج «تراریخته» روی قوطی تن‌ماهی

چندی پیش یکی از کاربران ایسنا عکسی را ارسال کرده است که در آن نشان داده می‌شود روی کنسرو ماهی شرکت شیلانه، عبارت «تراریخته» درج شده است. این موضوع از سازمان شیلات ایران و کارخانه تولیدکننده این کنسروماهی پیگیری شده است و آنها توضیحاتی در این زمینه ارائه داده‌اند. بنابر اعلام مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری آبزیان و بازار سازمان شیلات ایران، «چیزی به نام «ماهی تراریخته» وجود ندارد و این تراریختگی ممکن است مربوطه به روغن استفاده شده در تولید کنسرو تن‌ماهی باشد؛ البته در مورد کارخانه نام برده شده باید گفت که آنها تصور داشتند برای استفاده از هر نوع روغنی باید از این عبارت استفاده کنند، اما متوجه شده‌اند که اگر از روغن همیشگی آفتاب‌گردان در تولید تن ماهی استفاده شود، نیاز به درج این عبارت نیست.»

کشف ۱۱ کیلو تریاک در مترو تهران

رئیس پلیس مترو تهران از دستگیری یک جوان قالی شو که با چمدان چرخ دار قصد تحویل ۱۱ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در مترو تهران داشت، خبر داد. سرهنگ سعید عطااللهی گفت: ساعت ۱۷:۰۰ عصر شنبه هفتم دی ماه ماموران پلیس مترو در ایستگاه راه آهن تهران به جوانی حدودا ۳۵ ساله که با یک چمدان چرخدار در حال تردد بود، مشکوک شدند. وی بیان داشت: این جوان به طور نامحسوس تحت نظر قرار گرفت و در حالی که به نظر می‌رسید سردرگم و چشم انتظار فردی است، در راهروهای مترو قدم می‌زد تا اینکه پس از ۴۰ دقیقه مراقبت، ماموران برای بررسی بیشتر به سراغ جوان مرموز رفتند و او را به مقر پلیس مترو منتقل کردند. عطااللهی ادامه داد: ماموران در بررسی چمدان چرخدار وی ۱۱ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک جاساز شده کشف کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 0
    گروهی دنبال کار کردن و خدمت کردن نیست چطور باید تنبلی اش را توجیه کند؟، شما تیترهای صفحه اول روزنامه همشهری را ببین چنان تخصصی وارد ایجاد تنش می شوند که یادش می رود شب باید زودتر بخوابند تا ملت در برف نمانند.
  • ل IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 0
    سوال من اینه ماده 100 مگه تو روال قانونگذاری مجلس نباید اصلاح بشه ماده 100 نشون دهنده اینه نظام هنوز تو قانونگذاری خیلی عقبه از این ماده های 100 ساله زیاد داریم بعد نماینده های ما وقتی میگیم گزارش عملکرد بدین میگن درگیر قانونگذاری بودیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس