کد خبر 1029443
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
دوما

به عقیده مقامات پارلمانی روسیه، خودداری ترامپ از درگیر شدن در جنگ با ایران، انتخاب عاقلانه‌ای بود و در حقیقت ترامپ با توجه به واکنش‌های جهانی، مجبور به "عقب نشینی" شد تا اوضاع به مسیر سیاسی بازگردد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه معتقد است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنرانی خود بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، از اقدامات نظامی علیه  جمهوری اسلامی سخنی نگفت و در واقع تلاش کرد تا وضعیت به مسیر سیاسی بازگشته و از تشدید وخامت اوضاع جلوگیری کند.

این مقام دوما گفت: «این خبر خوبی است که دونالد ترامپ سخنی از جنگ نزده و در حقیقت رئیس جمهوری آمریکا مجبور به "عقب نشینی" شد تا اوضاع را به مسیر سیاسی برگرداند. و آخرین اخبار امروز (چهارشنبه) حداقل مثبت بود.»

بیشتر بخوانید:

چرا ترامپ تلفات آمریکا در حمله موشکی سپاه را «صفر» اعلام کرد؟

ترامپ خبر کشته شدن هزاران سرباز آمریکایی را لو داد

به عقیده وی، موضع گیری رهبر آمریکا ممکن است به اعتراضات در داخل ایالات متحده، از جمله مخالفان سیاسی وی و نیز واکنش شدید جامعه جهانی مربوط باشد. چرا که با دستور جنجال برانگیز ترور ژنرال سلیمانی، در واقع کاخ سفید از یک خط قرمز جدی عبور کرده و اوضاع در منطقه به آستانه آغاز جنگ بسیار نزدیک شده بود. اکنون ترامپ در تلاش است تا تعادلی برقرار کرده تا از تشدید بیشتر اوضاع در منطقه که می تواند به یک انفجار واقعی منجر شود ، جلوگیری کند.

اسلوتسکی یادآور شد: «ملسماً ایران به دنبال جنگ نیست و خدا را شکر که ایالات متحده هم حاضر نشد چنین اقدامی را عملی کند.»

وی افزود: «البته این بدبینی همچنان وجود دارد، برای اینکه ما بارها دیده‌ایم که لفاظی‌های ارام بخش از طرف مقامات واشنگتن، خواه رئیس جمهور باشد یا وزیر امور خارجه، متأسفانه با اقدامات بعدی آمریکا مغایرت دارد. ولی من امیدوارم این بار ترامپ به سخنان خود عمل کند.»  

ترامپ در صورت انتخاب جنگ با ایران، گور خود را کنده بود

"آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در صفحه تویئتر خود نوشت: «عقل سلیم بر دونالد ترامپ فایق شد ، چرا که جنگ با ایران می توانست آخر کارش بوده و دوره ریاست جمهوری او را به گور ببرد.»

به عقیده وی، هیچ یک از هم حزبی‌های رهبر آمریکا خواستار واکنش او به حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق نیستند، برای اینکه آنها از نظریه درگیری مسلحانه با تهران حمایت نمی‌کنند.

این سناتور افزود: «جنگ با ایران در ایالات متحده محبوبیتی ندارد و در صورت چنین تصمیم گیری، ترامپ در واقع گور خود را کنده بود. بنابراین او از تهدیدهای خود عقب نشینی کرد، و با احتیاط عمل کرد. البته اکنون باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق دشوار خواهد بود.»

آمریکا عامل بی‌ثباتی اوضاع کنونی در خاورمیانه است

"آلکسی چیپا" نایب رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز تاکید کرد که اقدامات ایالات متحده منجر به افزایش تنش در خاورمیانه شده که می توانست منجر به یک درگیری نظامی جهانی شود. به گفته وی ، در حالیکه از طریق مذاکرات می توان از پیامدهای جدی وخامت اوضاع کنونی جلوگیری کرد.

این مقام دوما افزود: «وضعیت در خاورمیانه بسیار دشوار شده و علت آن  اقدامات ایالات متحده است که منجر به عواقب امروز شده است، ما تنش‌هایی را می بینیم که می تواند منجر به وقوع یک درگیری نظامی بزرگ در منطقه و به طور کلی در جهان شود. در شرایط کنونی ما باید برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر این تنش، تا آنجا که از دستمان برآید ، تلاش کنیم.»

لازم به یادآوری است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته اعلام کرد که قصد استفاده از توان نظامی علیه ایران را ندارد، ولی تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس