موشک

نیروی هوافضای سپاه در ضربت موشکی بر علیه دو پایگاه آمریکایی در عراق از دو موشک کار آزموده از سری فاتح و قیام بهره برد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه عین الاسد در عراق محل اجتماع نیروهای ارتش تروریستی آمریکایی در پاسخ به ترور جنایتکارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در نمیه شب چهارشنبه انجام شد. در جریان این حمله طبق معمول یگان های موشکی زمین به زمین سپاه در نوک پیکان تهاجم بودند. بر اساس تصاویری که تا به این لحظه منتشر شده است دو نوع موشک قیام و موشک هایی از خانواده فاتح در این حمله استفاده شده است. هدف اول پایگاه عین الاسد در استان الانبار و هدف دوم پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل عراق بوده است. در تصاویری که در لحظات اول بعد از این حمله منتشر شد پرواز و ارتفاع گرفتن موشک به صورت مایل مشخصا احتمال استفاده از خانواده فاتح را تقویت می کند. پیش از این در جریان حملات به تروریست های شمال عراق از موشک های سری فاتح 110 بی و در جریان حمله به داعش از موشک ذوالفقار استفاده شد. احتمالا با توجه به هدف مورد نظر که پایگاه هوایی آمریکا بوده است در این حمله از نسل جدید موشک های خانواده فاتح یعنی فاتح 313 یا ذوالفقار بهره گرفته شده است. به خاطر برد کمتر تا هدف فاتح 313 گزینه مناسب تری به حساب می آید.

بیشتر بخوانید :

حملات سنگین موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد/ سیلی موشکی به آمریکا در عملیات «شهید سلیمانی»/ بیش از ۸۰ تروریست آمریکایی به هلاکت رسیدند +فیلم و نقشه میدانی

فاتح 313 : نتیجه ارتقاء های پیاپی خانواده فاتح

این موشک در مرداد ماه سال 1394 توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح رونمایی شده است. این موشک در حقیقت نسل جدیدی از  خانواده موشکهای فاتح-۱۱۰ است که مشخصات این موشک تقریباً مشابه نسل قبلی خود یعنی موشک فاتح ۱۱۰ بوده و تغیرات وزنی کمی داشته‌است.عمده تفاوت این مدل، نقطه زن بودن و برد ۵۰۰ کیلومتری آن است.در طراحی این موشک سطح به سطح علاوه بر سبک‌سازی بدنه، نسل پیشرفته‌ای از پیشرانه‌های سوخت جامد، مرکب و سنسور که با دانش بومی طراحی شده نیز به کار گرفته شده است.

شلیک موشک های سپاه به سمت پایگاه آمریکا - به حرکت مایل موشک ها دقت کنید

موشک فاتح 313

با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح 313 متوجه می شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح 110 رخ نداده است، پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل های قبلی با افزایش 200 کیلومتری به حدود 500 کیلومتر رسیده است.

قیام؛ جانشین بر حق خانواده شهاب

اولین موشک بدون بالک ایرانی، موشک بالستیک سوخت مایع قیام-۱ بود که در رده میانبرد طراحی شده و آن را حاصل ۲۵ سال تلاش و تجربه کشور در زمینه موشک های سوخت مایع بالستیک می دانند که با ترکیب خلاقیت و نوآوری و شجاعت در اجرای طراحی های جدید و کنار گذاشتن طرح های مرسوم تا آن زمان به وجود آمد. از این موشک که طرح آن کاملاً بومی بوده در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد. به گفته مسئولان دفاعی، ایده اولیه این موشک را شهید حسن تهرانی مقدم به صنعت داد تا موشکی با برد متوسط مخصوص پایگاه های آمریکایی مستقر در اطراف ایران شکل بگیرد و ساخته شود.

شلیک موشک های قیام در جریان حمله سپاه به پایگاه های آمریکا

تفاوت اصلی موشک قیام با سایر موشک های بالستیک ایرانی در حذف بالک های ثابت پایدارساز از انتهای بدنه است. این بالک ها که به شکل ذوزنقه قائم الزاویه در تمام موشک های بالستیک خانواده شهاب، قدر و سجیل و حتی ماهواره برهای سفیر و سیمرغ دیده می شوند نقش مهمی در ایجاد پایداری موشک دارند اما در موشک قیام با عدم اتکا به بالک های فوق، تمام وظیفه ایجاد پایداری به عهده سامانه های کنترلی با همان عملگرهای نصب شده در خروجی پیشران سوخت مایع است.

موشک سوخت مایع قیام

موشک قیام با سر جنگی جدید در جریان حمله به داعش

این کار مزیت هایی از جمله کاهش وزن و بازتاب راداری را به همراه داشته، ذخیره و انبارداری، حمل و نقل و بارگذاری آن در پرتابگر را نیز ساده تر می کند. این ویژگی به واسطه دستیابی به سطح بالاتری از فناوری تأمین پایداری و کنترل موشک، تنها به واسطه سامانه کنترل بردار رانش در خروجی موتور و کاهش قابل توجه عوامل بروز خطا در این موشک از جمله استقرار دقیق موشک روی پرتابگر، سامانه های هدفگیری و هدایت و کاهش تلاطم سوخت مایع در مخزن و ... دارد. همچنین با توجه به جدید بودن این موشک احتمالاً از فناوری های پیشرفته و سامانه های تمام دیجیتال در بخش های الکترونیکی آن استفاده شده است.

به نظر می رسد این موشک به مرور به طور کامل جایگزین شهاب-۲ خواهد شد زیرا در حالی که میزان سرجنگی و قطر این دو یکسان است، تنها با کمی افزایش طول و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش جرم (۱.۶۵ درصد بیشتر)، به ۳۰۰ کیلومتر برد بیشتر (۶۰ درصد افزایش) می رسد. این موشک نیز به بیشینه ارتفاع ۱۲۶ کیلومتر در بیشترین برد خود می رسد. در واقع با ساخت و تولید انبوه موشک قیام عملاً موشکی با ابعاد شهاب-۱ و ۲ اما با برد بسیار بیشتر و قابلیت بهره مندی از سرجنگی های جدید و متنوع پدید آمده است.

میزان سرجنگی موشک قیام در برخی منابع ۶۴۵ کیلوگرم ذکر شده و در آخرین اخبار اعلام شده راجع به پیشرفت های موشکی کشور، قابلیت حمل انواع سرجنگی از جمله بارانی برای موشک قیام اعلام شده است. همچنین موشک قیام نیز قابلیت شلیک از سیلوهای زیرزمینی را دارد. البته در جریان حمله به داعش در سال 1397 قیام ایرانی با ظاهری جدید و از روی یک پرتابگر متحرک شلیک شد.

سر جنگی جدید برای قیام های ایرانی

در سالهای اخیر شاهد نصب نسل جدیدی از سر های جنگی روی موشک های ایرانی هستیم که دارای بالچه های کوچکی در اطراف خود هستند و به اعتقاد کارشناسان افزایش دقت و و کنترل پذیری سر جنگی تا مراحل نهایی را موجب می شوند. موشک عماد به عنوان یکی از آخرین موشک های رونمایی شده ایرانی یکی از دارندگان این نوع از سر جنگی محسوب می شود. در خانواده موشک های سری فاتح نیز به نوعی این استفاده از بالک ها برای سر جنگی جدا شونده دیده می شود و حالا در زمان حمله به داعش شاهد حضور حداقل یک "قیام" با یک سر جنگی مجهز به بالک های مخصوص هدایت سر جنگی در فاز نهایی حمله هستیم.تصاویر بدست آمده از عراق نیز نشان دهنده پیدا شدن بدنه یکی از موشک های قیام است که با موفقیت سر جنگی خود را جدا و به سمت هدف پرتاب کرده است.

لاشه موشک قیام بعد از جدا شدن سر جنگی و پرتاب به سمت هدف

در حال حاضر و با طی شدن چند ساعت از حمله برای برآورد دقیق از خسارت این حمله مقداری زود است ولی مشخصا با توجه به تجربیات قیلی در بحث حملات موشکی مشخصا در روزهای آینده و با انتشار تصاویر بیشتر به عمق خسارت وارده به تروریست های سنتکام و پنتاگون بیشتر پی خواهیم برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 16
  • مغز متفکر FI ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    83 36
    موشک قاره پیما اوجب واجبات است . موشک ماهواره کوب اوجب واجبات است .
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
      18 2
      تو همون اوجب اوجبات معروفی یا با پروکسی اومدی
    • مغز متفکر معروف FI ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
      13 1
      با پروکسی اومدم
    • FI ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
      9 1
      گفتی معروف جو گیر شدم . امضا میخوای؟ یا سلفی بگیریم .
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    49 26
    الله اکبر!!! فقط همین.
  • مهدی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    54 30
    این سیلی سپاه بود و باید منتظر سیلی حشد الشعبی و یمنی و سید حسن و حماس هم باشیم!
  • مسعود IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    54 24
    نظامیان تروریست امریکایی عمودی آمدند و افقی برگشتند.
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    46 21
    همانطوری که رسانه روس نوشته بود Volley of roaring missiles. نوش جان حرامیان آمریکایی
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    38 15
    همینه پوشالی شیطان بزرگ شکسته شد.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    37 18
    هیمنه پوشالی شیطان بزرگ شکسته شد.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    39 25
    ماشاءالله / حزب الله
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    68 18
    چرا ابرقهرمانان دنیای دی سی و مارول نجاتشان ندادند؟ کجا بودند رامبوها و آرنولدها
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    20 7
    الله اکبر این باید شروعش باشه انشاالله برای فقط شروع خوب بود و برنامه ریزی های متفاوت برای جواب دادن به آمریکای حرومزاده در نقاط مختلف و جواب های مختلف نظامی اقتصادی سیاسی فرهنگی و.... وهر جوابی که داریم باید شروعش کنیم فقط برای شروع خوب بود انتقام سخت خیلی خیلی خیلی بزرگتر از این باید باشه به قوله رهبر عزیز تر از جانم این یک سیلی بود . حالا له کردنشون باقیست و همه مستضعفین جهان دلشون میخواد جوابهای مختلف و مکرر بدیم به آمریکای شیطان پرست ما خدا را داریم اونا هیچی ندارن و شیطان گذاشتتشون سره کار و خر شدن به مادیات نمیدونن که معنویاته که مادیات را له میکنه و تجهیزات ما با معنویات ما تجهیزات اونا که هیچ معنویتی ندارن را له خواهد کرد ما منتظر دومیش هستیم و سومیش و چهارمیش و پنجمیش و شیشمیش و هفتمیش و هشتمیش و.........................................وادامه تا ظهور امام زمان (( برای سلامتی رهبر عزیز و شجاع و کیز و دلاور و الهی صلوات ))
  • حامد IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    28 21
    دیشب تا صبح نخوابیدم عاشق صدای غرش موشک ام تا صبح بالا پشت بوم بودم موشک شمارش کردم ،اولین سیلی از اطراف خرم آباد واسه ترامپ آشغال فرستاده شد
  • علی خدایی IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    19 14
    لطفا در بحث ساخت انواع اقسام تکنولوزی سعی و تلاش زیادی بکنیم که همه سلاح های پیشرفته داشته باشیم انشاالله خداوند یارو یاور همه نیرو های مسلح کشورمان و جبهه مقاومت حق کمک بکند
  • ایرانی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    18 18
    احسنت بر شما، درود بر غیرتتان.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    18 10
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر ، اگر آمریکا دوباره حمله کرد ایران هم باید یه جواب محکم بده حتی اگر شده اسرائیل رو بزنه، وطنمون با ارزشترین چیزی که داریم.
  • رضا IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    30 8
    چرا ناو نزدن..رفتن ی پایگاه خالی روزدن..شما به این میگی انتقام؟ !!!!
    • محمد IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
      4 1
      آره دیگه دهها هلی کوپتر هواپیما پهپاد و رادار بسیار پیشرفته شون و چهار هزار نظامی رو تو پایگاه ول کرده بودند و پایگاه رو از عراقیها تخلیه کرده بودند
    • احمد IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
      6 13
      آقا رضا ، اینقدر تحت تاثیر رسانه های آمریکایی و معاند قرار نگیر، کی گفته پایگاه خالی بوده؟!!!! انتقام سختی گرفته شد و ترامپی که قبلاً تهدید کرده بود ، اگر واکنشی انجام دهید ، پنجاه و دو نقطه فرهنگی ایران را می زنیم، عقب نشینی کرد و دم از صلح زد، جنابعالی انتظار داشتی که ترامپ کشته و زخمی شدن نظامیان آمریکایی و خسارات سنگین را تایید کنه؟!!!! اگر تایید می کرد که همه به او می گفتند پس چرا مقابله به مثل نمی کنی ، پس مجبوره بگه همه نظامیان سالم هستند!!!! و خسارات زیادی نداشتیم.
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
      8 12
      خالی نبوده برادر من . اتفاقا پر شده از جنازه و مجروح .
  • نهیم شفیعی مهاجر افغانستان GB ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    10 14
    من از اقدام کوبنده سپاه تشکر میکنم خون پاک شهید سلیمانی جبران ندارد شخص ترامپ لیاقت جای کفش سردار دلها را ندارد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    5 0
    چون باند فرودگاه بوده احتمالا از قیام با کلاهک بارانی استفاده شده
  • محمود IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    23 9
    واقعا متاسف شدم ، از چی ترسیدین که حتی خون یه آمریکایی ریخته نشد؟ بیچاره مردم بیچاره خشم انقلابی مردم، حفظ نظام از اوجب واجبات است
    • رامین IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
      6 18
      محمود خان واقعاً اینقدر ساده ای که مزخرفات ترامپ را باور می کنی؟!!! هنوز نمی دونی که امریکایی ها روی کشته شدن سربازان خودشون خیلی حساس هستند و می گویند که قطعاً مقابله به مثل میکنیم ، مگر اینکه عرضشو نداشته باشند، در اینجا هم چون توان مقابله به مثل ندارند و از طرفی می خواهند غرور جریحه دارشده خودشونو التیام دهند و تحت فشار سنگین افکار عمومی و سایر کشورها و متحدانشان برای انجام واکنش قرار نگیرند، می گویند تلفات نداشتیم!!!! ولی هر عقل سلیمی می پذیرد که وقتی دهها موشک بالستیک به یک پایگاه شلیک می شود، غیرممکن است که کشته و زخمی نداشته باشیم و خسارات کم باشد، از طرفی شاهدان عینی در منطقه از پرواز مکرر هلی کوپترهای آمریکایی و نشست و برخاست آنها در پایگاه خبر داده اند ( برای انتقال مجروحین)، همچنین از دولت عراق درخواست خدمات پزشکی کرده اند،خبرنگار اسرائیلی در مورد انتقال دویست و چهار سرباز مجروح آمریکایی به بیمارستانی در تل آویو افشاگری می کند و اکانتش در توییتر مسدود می شود،. امریکایی ها در جنگهای قبلی هم تلفاتشان را انکار می کردندف ولی بعد از چند سال همه چیز برملا می شد و مجبور به اعتراف می شدند، اظهارنظرت ثابت کرد که دولتمردان دروغگو و متقلب آمریکایی را هنوز نشناخته ای.
  • رحمت عیدی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    13 16
    هیمنه پوشالی آمریکا شکست و صدای شکستنش را کل دنیا شنیدند،الان دیگه وقتشه اون دسته از دوستان هموطنی که مرعوب و مجذوب قدرت نظامی و تجهیزاتی آمریکا بودند و همیسه در مواقع رونمایی دستاوردهای نظامی ایران مسخره میکردند و سنگ آمریکا رو به سینه میزدند از راه اشتباهشون برگردند و حس وطن پرستی و اقتدار میهنی رو در ذهن و قلبشون تقویت کنند،واین از برکت خون ممزوج سرداران مقاومت است سردار سلیمانی قهرمان و ابومهدی مجاهد قهرمانان بزرگ مقاومت و همه همرزمان شهیدشان
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    2 13
    سرجنگی ها باید قدرت انفجاری بیشتر تخریب بیشتر همراه با دقت تغییر هدف داشته باشند
  • AU ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    18 8
    خون سردار به اندازه همین سه چهارتا موشک بود؟ خاک بر سرتون به این. میگید انتقام
  • علی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    8 18
    من به نوبه خودم تبریک ویژه به رهبری و سردار سلیمانی دارم ترامپ وحشت زده و بریده بریده حرف میزد در حالی که رهبری با قتدار و طمانینه حرف میزد و گفت این یک سیلی بود . البته سیلی که این احمق را از خواب بیدار کرد. من از رفتار قبلی منفلانه بیزار بودم و حالا بسیار خوشحالم. این ها اصلا و حتی به خاطر تحریم های ظالمانه زودتر می زدیم.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    4 1
    موشکی که سرعت بالایی داشته باشه، درسته که توسط رادارها شناسایی میشه ولی ابزاری برای انهدامش وجود ندارد. به علاوه سیستم کنترلی یک رادار در تشخیص تعداد موشک هایی که با فاصله ی اندک از یکدیگر حرکت میکنند و یا چند مرحله ای هستند قادر به تحلیل و محاسبه نیست و هوش مصنوعی طراحی شده برای این رایانه ها در اینجا تسلیم میشوند.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 2
    باید از جنگنده سوخو ۲۲با موشک کروز استفاده میکردیم اون وقت سنتکام حساب کار دستش میامد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس