موشک قیام

موشک قیام به عنوان یکی از سلاح‌های مهم ایرانی برای دفع تهدید پایگاه‌های هوایی دشمن در اطراف کشورمان، حالا به مهمات جدیدی مجهز شده که می‌تواند سرعت و گستره فلج کردن این پایگاهها را افزایش دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در سیاست ها و استراتژی های تهدید آمیز آمریکا در منطقه، پایگاه های هوایی این کشور اشغالگر در غرب آسیا نقش مهمی را ایفاء می کنند. این پایگاه ها در هر زمان میزبان گروه های مختلفی از جنگنده ها، بمب افکن ها و هواپیماهای سوخت رسان در کنار تعدادی از نیروهای نظامی هستند. قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ستون اصلی بازدارندگی کشور، سالهاست وظیفه دارد در صورت بروز هر گونه درگیری، اقدام به نابودی این زیرساخت ها و متوقف کردن فعالیت این پایگاه ها کند.

بیشتر بخوانید:

«سیمرغ» مرگبار ایرانی با ۲۰۰ هزار ترکش به میدان بازگشت +عکس

«عماد ایرانی» هم به کلکسیون شکارچیان ناوهای هواپیمابر اضافه شد/ ابتکار مهمی که F-۳۵C را از چرخه تهدید علیه کشورمان خارج کرد +فیلم

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

یادآوری این نکته ضروری است که در جریان جنگ تحمیلی و خصوصا چند ماه اول نبرد، به دلیل مشکلات موجود در خط اول و ضعف واحدهای زمینی، نیروی هوایی ارتش مجبور بود هم بحث حملات عمقی و هم پشتیبانی نزدیک هوایی را در حجم سنگینی به عهده بگیرد. یکی از سلاح های مورد استفاده که خصوصا توسط جنگنده های فانتوم ایرانی در حجم بالا مورد استفاده قرار گرفت، بمب های خوشه ای سری BL۷۵۵ بود.

این بمب نقش مهمی در آسیب زدن و غیر عملیاتی کردن پایگاه های هوایی عراق و همچنین ستون های زرهی و پیاده عراق در طول جنگ تحمیلی داشت. نسل مدرن تر و جدید این بمب هم اکنون با اسم سیمرغ در داخل کشور تولید شده و توسط هواپیماهای سوخو ۲۲ نیروی هوایی سپاه نیز استفاده می شود.

بمب ایرانی خوشه ای سیمرغ

در سالهای بعد از آن، در دنیا مفهومی به اسم ریزمهمات برای موشک‌های بالستیک عمدتا تاکتیکی، راکت های توپخانه ای و حتی موشک های کروز تعریف شد. این ریز مهمات در شکل هوشمند یا ریزش در نقطه ای مشخص مثل بمب های کوچک، بیشتر برای غیر فعال کردن پایگاه های هوایی و نابودی دشمنان در فضای باز و همچنین در مدل های جدیدتر، قرار گرفتن در وضعیت زمان دار مورد استفاده قرار می گرفت. در این وضعیت این بمب های کوچک برای منفجر شدن در زمانی خاص تعیین شده و در صورت تلاش برای خنثی سازی، منفجر می شوند. این حالت به شکل ساده تر در بمب های خوشه ای قدیمی تر مثل همان مدل انگلیسی در خدمت ایران نیز وجود داشته است.

طراحان ایرانی با الگو گرفتن از تجربه موفق نهاجا و بمب های خوشه ای، به سراغ توسعه سرهای جنگی موسوم به بارانی رفتند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اندیشکده معروف RAND  از سال ۱۹۹۹ میلادی نسبت به قدرت و اهمیت ریز مهمات در موشک های کروز و بالستیک برای پایگاه های هوایی هشدار داده است.

برخی از پایگاه های اطراف ایران دارای آشیانه های مستحکم سازی شده هستند که مشخصا سرهای جنگی بارانی و یا شدید الانفجار معمولی برای نابودی آنها جوابگو نیست. اما اگر نگاهی حتی به تصاویر جدید برخی از این پایگاه ها داشته باشیم خواهیم دید که بسیاری از هواپیماهای کوچک تر (در سایز جنگنده ها) در زیر پوشش آشیانه های موقت قرار دارند که از مواد بسیار سبک ساخته شده و عملا توانی در مقابل ریز مهمات هایی که با سرعت بالا و با زاویه تندی به آنها می خورد، ندارد و صرفا ایجاد چند سوراخ نیز می تواند این پرنده ها را از شرایط پروازی خارج کند.

اف ۳۵ آمریکایی در امارات - به قطر و جنس سقف آشیانه موقت دقت کنید

این مسئله برای هواپیماهای پشتیبانی مثل ترابری ها، سوخت رسان ها و آواکس ها بسیار سخت تر است زیرا که عملا برای این نوع پرنده ها، حداقل در اطراف ایران آشیانه خاصی نیست و در اکثر مواقع در بخشی از رمپ پایگاه و به عبارتی در زیر آسمان پارک می شوند. باید توجه داشت که در جریان یک درگیری، حتی نابودی کامل یک هواپیما نیز لازم نیست بلکه صرفا آسیب به بخش های حساس و اصولا غیر عملیاتی کردن آن می تواند اثرات سنگینی روی توان عملیاتی طرف مقابل ایجاد کند.

بمب افکن بی ۵۲ در قطر در محل پارک در پایگاه هوایی

سوخت رسان های آمریکایی KC-۱۳۵ در قطر

نکته مهم دیگر که شاید برخی از آن غفلت کرده‌اند این است که پرسنل فنی و مستشاران فرامنطقه ای این پایگاه ها نیز اکثرا در این پایگاه ها و در درون چادرها و ساختمان‌هایی با سطح پایین حفاظتی حضور دارند. شاید اطراف این پایگاه در برابر حملات زمینی مستحکم شده باشد ولی وقتی از بالا به سمت این هدف حمله شود مشخصا شرایط کاملا متفاوت خواهد بود.

نمونه ای از چادرهای محل استقرار تروریست‌های سنتکام در منطقه

بمب‌لت‌های ایرانی؛ از راکت‌ها تا موشک‌ها

یکی از اولین مواردی که تصویر واضح و مشخص از سر جنگی بارانی و توسعه این کلاس از سلاح‌ها در کشور منتشر شد مربوط به بازدید معروف فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در اردبیهشت ماه سال ۹۳ است. در آن زمان تصویری از موشک زلزال بارشی منتشر شد که حاوی بمب‌لت‌های مخصوص برای حمله به اهدافی مثل پایگاه‌های هوایی دشمن بود.

سر جنگی زلزال بارشی

شبیه سازی گرافیکی از نحوه جدا شدن و حمله نهایی بمب‌های کوچک ایرانی

اخیرا و در جریان گشایش نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه نیز با چند نمونه از بمب‌لت‌های مخصوص و قابل نصب در سرهای جنگی موشکی رو به رو شدیم که نشان می‌داد این تاکتیک مهم، قابلیت گسترش روی بسیاری از موشک‌های بالستیک ایرانی را پیدا کرده که یکی از این ترکیب‌ها مربوط به سر جنگی موشک قیام است؛ موشکی که بنا به گفته فرماندهان موشکی کشورمان، یکی از اصلی‌ترین سلاح های ایران برای حمله به پایگاه‌های هوایی اطراف کشور است و شهید طهرانی مقدم نیز نگاه ویژه‌ای به طراحی و ویژگی‌های آن برای استفاده سریع به جای نسل‌های قدیمی‌تر همچون شهاب ۲ داشته است.

سر جنگی موشک قیام مجهز به دو نوع بمب‌لت

مدل دیگری از بمب‌لت‌های ساخته شده برای موشک های بالستیک ایرانی

در این نمایشگاه، شاهد حداقل سه مدل "بمب لت" بودیم که در رنگ های آبی، مشکی و قرمز رنگ طراحی و ساخته شده اند. بمب های آبی از همه کوچکتر، مدل های مشکی رنگ در اندازه متوسط و مدل قرمز رنگ از همه بزرگ تر بودند و با توجه به اندازه بمب لت‌های مورد نظر می‌توان این طور تصور کرد که حداقل بخشی از این بمب‌های کوچک (برای نمونه مدل های آبی رنگ) را می‌توان در سر جنگی موشک‌های کوچک‌تر و حتی راکت‌های واحدهای توپخانه‌ای مثل فجر یا زلزال نیز استفاده کرد. ترکیب این بمب‌های کوچک و راکت‌های توپخانه‌ای می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای واحدهای عملیاتی میدان نبرد در مقابل نیروهای پیاده و مکانیزه دشمن  و همچنین محل های تجمع در فواصل پشت خطوط اصلی جبهه نبرد باشد.

از دیگر گزینه های قابل طرح برای بمب لت‌های آبی رنگ و کوچک ایرانی، نصب و حمل آن توسط پهپادها و یا موشک‌های کروز است. چیزی که البته هنوز تصویر یا خبری درباره وجود آن منتشر نشده اما از نظر عملیاتی کاملا ممکن است و می‌تواند گزینه‌های بسیار بیشتری را در اختیار فرماندهان نظامی ما قرار دهد. دو مدل بمب لت دیگر را می‌توان در نقش آسیب زدن به خزش‌گاه‌ها، باندهای پروازی، انبارهای سوخت و مهمات و استفاده از آنها در وضعیت زمان دار و ایجاد نوعی از میدان مین در پایگاه های دشمن در نظر گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • بابک هستم بچه محل ترامپ NL ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    مشرق آناناس دوست داری ؟ گرونه اما برات میخرم اگه کاربرهای متوهمت هم دوست داشته باشند برای اونام میخرم! آخه گلابی چرا هی ایران رو با آمریکا مقایسه میکینی ؟
    • NL ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      از یه نظر درست میگی ایران ما خیلی قوی تر از آمریکاست.اصولا جبهه ایمان همیشه قوی تر از جبهه کفر و طاغوته
    • دانشجوی شریف CA ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      88 37
      بچه جون مدرسه ها باز شده دیگه برو سر درس و مشقت . واقعا ای کاش یه فیلتری بود که جلوی بازنشر چنین مزخرفاتی رو ذیل یه مقاله دفاعی عالی بگیره . ادمین جان یه مقدار کلاس کار رو بیار بالا و هر کامنتی رو سبز نکن .
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      63 21
      کوچولو...هررررری!
    • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      47 14
      چون لازمه فضولش پیدا بشه و سوزش را ببینیم
    • SE ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      73 8
      تو فعلا در توهم طعم سیب و گلابی‌های زرین برجام حال کن. ما هم با رعد و برق موشکهایی که از عین الاسد عین الجسد ساخت حال میکنیم.
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      38 2
      باشه برات دو تا میخرم
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      44 9
      وزوز نکن پشه ...
    • قاسم IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      47 9
      بابک جان! اینجا پماد سوختگی نداریم برو داروخانه بخر.
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      34 10
      جمع کن حیف نون ،سکوت کن
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      35 1
      با پولی که شیوخ عرب بهت میدن آناناس میخری ؟! عقلت نمی رسه یا حسودیت میشه که بگی ! نیروی نظامی موشکی ایران در سطح اول و در طراز جهانیه مزدور امریکا هم نه مزدور شیخک های عرب
    • دوربین IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      15 0
      همه چی داره به آخرش نزدیک میشه! هههه...
    • امیرحسام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      52 2
      شما برو تا شاد امتحانتو بده این حرفا به شما نیومده
    • خداپرست IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      49 2
      بابک نیستی؛ بلکه الدنگ هستی. اون آناناس هم به همراه کل کائنات در وجودِ بی‌مصرفت.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      37 0
      این یارو بابک رو خوب یادمه دهه 70 تو مدرسه تحت تاثیر رادیووووو بیبیسی اون زمان که با کلی مکافات و تغییر موج باید هر شب گوش میکرد شعار میداد امریکا موشک میسازه ایران افتابه سازه به چند سال نکشید که موشکهای ایرانی تا هزاران کیلومتر را نقطه زنی کنند حالا باز به گلابی و اناناس دخیل میبنده در حالی که یو اس اس بونهوم ریچارد با تیر غیب در سواحل کالیفرنیا خاکستر شد
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      31 0
      خیار دوست داری؟؟؟؟ زیاد نخور سردیت شده داری هزیون میگی
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      10 0
      گلابی بخاطر اینکه منتظر گلابی برجام بودی و هستی
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    32 17
    باید عین السد را با بمب خوشه ای میزدیم هیف شد واقعا زمان از دست رفت
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      8 1
      همه چی خوبه فقط اندازه اش را اگر میشه حداقل 10 برابر کنید
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      10 0
      همه اینا خوبه اما تا خاک امریکا در تیرس ایران نباشه و بازدارندگی کامل نشه ( مثل کره ) یقینا در جنگی فراگیر احتمال غلبه بر امریکا خیلی سخته حالا گیرم 20 تا پایگاه اطراف را زدیم و 20 هزار سرباز کشتیم
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    18 11
    آواکس اوجب واجبات است
    • خداپرست IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      8 1
      مغز غیرمتفکر! خدا را شکر که در شرایط کرونایی، هنوز زنده‌ای. خخخخخ
  • دیده بان IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    40 18
    فان حزب الله هم الغالبون
  • قمپزیسیون IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    18 11
    با این جور کلاهکا نمیشه دیمونا رو نابود کرد باید باید کلاهک دو تنی با سرعت برخورد بیش از ده ماخ طراحی کرد
    • GB ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      16 3
      موشک خرمشهر
    • محمد22 IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      19 6
      خوشگل دیمونا رو نابود کنی کل خاور میانه میره زیر تشعشع هسته ای قرار نیست منطقه رو نابود کنیم برای مقابله با صهیونیسم موشک های کوتاه برد فوق سریع رو ساختیم که پارسال با دوتاش مراکز حساسشون رو هم زدیم واسه همین گرخیدن وقتی 30 40 تا گراد شلیک شد و وسطش دوتا موشک خورد به جایی که باید می خورد و کل سیستم شنود و رهگیری شون رفت رو هوا حساب کار دستشون اومد
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 29
    نفوذ سر جنگی و شدت انفجار تنها میتونه دشمن رو بترسونه...دقیقا مثل نفوذ موشکهای امریکایها...اونا ک قرار نیست همه وسایلشون رو زیر نور خورشید بذارن...مثل ما تونل دارن و مستحکمور...برا اونا ی فکری کنید..چون قدرت تخریب ما خیلی پایین
    • binam IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      43 11
      قدرت موشکی ایران خیلی بیشتر از اینی هست که الان میبینیم...
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      9 1
      دو سال پيش از 54 موشک شليکي آمريکا به فرودگاه داخل خاک سوريه فقط 17 عدد به هدف خود و 4 تا هم عمل نکردند ... لطفا ژست آمريکا آمريکا نگيريد ...
  • سید US ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    58 11
    احسنت خدا قوت تا کور شود هر ان که نتواند دید
    • بابک NL ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      11 31
      آخ آخ کور شدم
    • امین US ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      14 0
      خطاب به بابک، الان کور نشدی، از اول کور مادرزاد بودی بدبخت.
  • دانشجوی شریف CA ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 20
    این هیجان انگیزترین گزارش دفاعی بود که تا به حال از مشرق خوانده ام .
  • US ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    35 6
    بسیار عالی‌. اما تا زمانی‌ که بازدارندگی هسته‌ای نداشته باشید در برابر حملات هسته‌ای به خصوص تاکتیکی بی‌ دفاع هستید.
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    31 29
    چرا فکر میکنی فقط شما ها بلدید بزنید اونا هم دست بسته میشینن نگاه میکنن میگن وااای تو رو خدا ما رو نزنید.
    • مهدی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      23 11
      چرا شما خودتو از ما نمیدونی ؟ البته شما با این دل و جراتی که داری همون بهتر که از ما نباشی !
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    10 6
    پنج ساله سالی 20 بار کلاهک بارشی میزنی. ظاهر دیگه چیزی نداری بزنی
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    9 13
    بمب ناپالم و خوشه ای مگر ممنوع نبود ؟! بمب هسته ای حرام اعلام نشد ؟! قبل از شعار های افراطی و تهدید سایر کشورها پیرو نظر علما باشید. هنگام عملیات اف 35 ها در پارکینگ های زیر خاکی و رزمناوها هستند.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 1
      اف-35 ها در رزمناوها هستند؟! کسی مجبورت کرده در مورد مسائلی که چیزی ازش نمیدونی اظهار نظر کنی؟
    • سرباز IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 2
      علیه مناطق غیر نظامی ممنوعه
  • علی IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    16 2
    موشک ازنون شب واجب تراست علی الخصوص بمب هیدروژنی
  • علی IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 15
    راستی مرغ شیر پنیر کیلویی چنده خبر داری تازه اونم کمیاب شده
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      18 3
      از خاتمی رفسنجانی روحانی چه خبر؟هنوزم میمیری براشون ؟
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      18 1
      اینجا نمایشگاه محصولات دفاعی سرهنگ هاست...بقالی حقوقدان و شرکا اونورتره از اونا قیمت بگیر
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 1
      یک خط نوشتی یک دروغ داشت...شیر پنیر مرغ کجاش کمیاب شده؟یا اینکه آرزوهاتو بلغور کردی؟
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 0
      داداش کمياب نشده دوستان گراميتان گرانش کرده اند
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 1
    خدا قوت
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    این گزارش یه نوع آموزش به دشمنان و رقبا هم هست
    • شهروند طبری IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      15 1
      جو گیر نشین! این اطلاعات از طبقه بندی خارج شده است سپاه مقتدرانه در حال عمل به آیه واعدوا لهم مااستطعتم من قوه است! دشمن البته جاسوسی میکنه ولی نه از اینجا
  • فراجناحی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    مشرق جان از فردا میرن آشیانه بتونی می‌سازند، بازدارندگی ، به غفلت دشمن از توانایی ما و علم ما به ضعف آنها است
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 1
      شما زیاد سخت نگیر .....خوب جای بمبلت ریزپهپاد تو کلاهک می ریزیم تا به هر سوراخ و سمبه ای تو پایگاه نفوذ کنه و منفجر بشه .....بتن چیه (تو مکان سرپوشیده تخریبش بیشتر است).....نطنز را زدن آقایون هنوز مشغول لبخند دیپلماتیک و پالس مذاکره هستن.....
  • منحصر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    11 1
    اول اقتصاد درکنار صنعت دفاعی وگرنه الگو شوروی تکرار میشه شوخی هم نداره مردم بیکار بیمار و گرسنه اند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    اگر راست میگید خوب بزنید دشمن را دیگه چی دارید که از دست ندادید
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    یه فراصوتِ #قاره_پیما بسازید که هیچ جوره پدافند نشه. اونا نمیتونن مدام تهدید کنن و انتظار داشته باشن ما نگاهشون کنیم.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 0
    درودبرشما توامندیهایتان روزبه روز افزایش پیداکند.انشاا...
  • کهنه رفیق IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    خسته نباشید، انشاالله هر چه زودتر موشکی که اخیرا کره شمالی رونمایی کرده بسازیم تا دشمنان این ملت آچمز بشن.
  • سید محمد امین سجادی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 0
    سلام اول ازهمه به خودم می بالم دوم شب روز دعاگوی همه رزمندگان کشورم هستم من که تاریخ مطالعه زیاد دارم میدانم که به یاری خدا درچه موقعیتی هستم تاحال ایران عزیز به خودش ندیده سربلند باشید
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    علت اینکه بعضی ها خودشون رو به نفهمی می زنند ، معیوب بودن عقلشون نیست بلکه معیوب بودن قلب مفت خورش است . عادت کردند به مفت خوری و دیگه حیا و شرم هم ندارند . لیاقت اینها همان ترامپ است . مثل حیون تحقیرشان کند
  • اسوحنسه IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 1
    دست درنکنه برادر پاسدار
  • مرصاد IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 1
    خطاب به منفی بافایی که وزوز میکنن : یقین داشته باشین ، که اگه دشمنا میتونستن ، به ما ضربه بزنن ، لحظه ای درنگ نمی کردن ، اینکه نمی زنن ، یعنی جرئتشو ندارن ! افتاد ؟!
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    2 0
    درود بر شما عزیزان نیروهای مسلح سپاه و ارتش انقلابی و مومن ایران
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    هیمنه پوشالی ایالات متحده بر همه مردم جهان مخصوصا برای مردم غیور ایران آشکار شده و بعد از درگیری با نیروهای مخلص و نترس ایران باید در کمترین زمان ممکن دُمش را بگذارد روی دوشش و از منطقه برود قلدرهایی که فکر نمی کردند کسی پیدا بشه جلوی قلدری شون بایسته و مانع بردن منافع کشورهای مظلوم بشه الان می بینند یک تفکر فرهنگی قوی جلوشون قد علم کرده و بعد از 40 سال تحریم هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند. زنده باد شیعه زنده باد رهبرم زنده باد سپاه و سپاهی زنده باد ایران زنده باد تفکر انقلابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس