کد خبر 1027572
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
انتقام سخت - کراپ‌شده

ایران به دنبال انتقام از آمریکاست؛ تجربه تاریخی نشان داده که انتقامِ سخت مانع از جنگ‌افروزی می‌شود و سکوت در برابر حمله و واکنش منفعلانه، زمینه‌ساز جنگ است.

به گزارش مشرق، مسئولان سیاسی و نظامی ایران بر انتقام سخت از آمریکا تاکید دارند. در این بین اما یک خط فریب رسانه‌ای تبلیغ می‌کند که انتقام، آغازگر یک جنگ خواهد بود. سوال این است که انتقام‌ ایران، آغازگر جنگ خواهد بود یا اینکه انتقام مانع از وقوع جنگ و عامل بازدارنده در برابر ترامپ و اقدامات دولت وی است؟

ببینید:

انتقام عادلانه از منظر سید مقاومت به روایت تصویر

فیلم/ شیخ عشایر عراق: انتقام حاج قاسم را میگیریم

تجربه تاریخی نشان داده است که این اقدام، سرآغاز اقدامات بعدی آمریکا در صورت عدم پاسخگویی ایران خواهد بود، که در ادامه به موارد تاریخی اشاره خواهیم کرد.

کارشناسان نظامی معتقدند، یک نیروی مهاجم و درگیر برای ارزیابی توان نظامی حریفش سلسله عملیات‌هایی را طراحی می‌کند که اگر در هر مرحله با پاسخی قوی از سوی حریف مواجه نشود، دیگر عملیات‌ها را اجرا خواهد کرد. از این رو اگر با پاسخ هم‌وزن از آن سوی ایران مواجه نشود و از ایران ضعف راهبردی ببیند، طرح‌های خصمانه خود را اجرا خواهد کرد.

باتوجه به این تحلیل و آنچه در خصوص دلیل حمله تروریستی آمریکا گفته شد، انتقام ایران از آمریکا که بر وجه "سخت" آن تاکید شده و برآورد می‌شود این پاسخ‌ها همراه با یک نتیجه راهبردی باشد، نه تنها موجب جنگ‌افروزی در منطقه نخواهد شد، بلکه مانع از جنگ می‌شود و انتقام «بازدارنده» خواهد بود.

تجربه تاریخی ایران و برخی کشورهای دیگر در تقابل با آمریکا و شوروی نشان می‌دهد که انتقام و پاسخ متقابل مانع از جنگ‌افروزی شده و عدم پاسخگویی، مسیر جنگ را فراهم کرده است.

در دوران دفاع مقدس و پس از پیروزی ایران در عملیات کربلای ۵ در سال ۶۵، ایران وضعیت برتری نسبت به عراق پیدا کرد و عراق و کشورهای عربی منطقه به بهانه اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌هایش از آمریکا و شوروی خواست تا در خلیج فارس حضور نظامی داشته باشند. شوروی پیش از آمریکا این درخواست را قبول کرد. آمریکا نیز در تقابل با شوروی مجبور به حضور در خلیج فارس شد.

به محض ورود ناوهای جنگی شوروی و آمریکا به خلیج فارس، قایق‌های نیروی دریایی سپاه به یکی از ناوهای شوروی حمله و به آن ناو خسارت‌هایی وارد کردند. این اقدام سپاه انعکاس بسیاری در رسانه‌های جهان یافت. شوروی که  آمده بود از کشتی‌های عراقی حفاظت کند، با این اقدام سپاه بلافاصله خلیج فارس را ترک کرد و تا پایان دفاع مقدس حضوری در خلیج فارس نداشت.

نمونه‌هایی از این قبیل در چند سال اخیر هم وجود دارد. در دو سه سال اخیر گروهک‌های ضدانقلاب در مرزهای غربی کشور تحرکات بسیاری انجام می‌دادند که هر بار شدت حملات آنان افزایش پیدا می‌کرد و تعدادی بسیاری از مرزداران را به شهادت می‌رساند تا اینکه نیروهای گروهک دموکرات در تیر ماه ۹۷ به پاسگاه مرزی سپاه در مریوان حمله کردند و ۱۱ نفر از پاسداران و مرزداران مستقر در این پاسگاه را به شهادت رساندند. ایران که تا پیش از آن چندین بار به گروهک ضدانقلاب دموکرات هشدار و اخطار داده بود، با حمله موشکی به مقر حزب دموکرات (حدکا) انتقام سختی از این گروهک تروریستی گرفت. پس از آن این گروهک تحرکات تروریستی خود را در مرزهای غربی ایران بسیار کاهش داد.

در حوزه جبهه مقاومت نیز آوریل سال ۲۰۱۸ رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی T۴ در استان حمص سوریه حمله کرد که طی آن حمله تعدادی از نظامیان سوری و پاسداران ایرانی به شهادت رسیدند. نیروهای جبهه مقاومت در پاسخ به آن حمله، بلندی‌های جولان که در اشغال رژیم صهیونیستی است را به شدت زیر آتش خود قرار دادند و تعداد قابل توجهی از صهیونیست‌ها را کشتند. پاسخ شدید نیروهای جبهه مقاومت به نیروهای نظامی اسرائیل موجب شد تا اسرائیلی‌ها تا مدت‌ها اقدامی اینچنین علیه مواضع جبهه مقاومت انجام ندهند.

سردار شادمانی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء چندی پیش، گفت: «{اسرائیلی‌ها} برای اقناع افکار عمومی خودشان ممکن است دست به اقداماتی بزنند که ما هم جواب آنها را دادیم و در یکی از موارد (منظور حمله به T۴) پاسخ ما خردکننده بود که خودشان هم اعتراف کردند.»

در مقابل نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که عدم پاسخ و انتقام، زمینه‌ساز جنگ شد. یکی از آن نمونه‌ها مربوط به کشور عراق در همسایگی ایران است. آمریکا پیش از سال ۲۰۰۳ و حمله به عراق، اقداماتی علیه این کشور انجام داد که مهمترین آن عملیات روباه صحرا بود. آمریکا و انگلیس طی این عملیات، در دسامبر ۱۹۹۸ در ۴ روز عراق به طور وسیع بمباران کردند. در آن حمله بیش از ۶۰۰ عراقی کشته شدند و تلفاتی از نیروهای آمریکایی و انگلیسی گزارش نشد. حزب بعث حاکم بر عراق نیز پاسخی به آن حمله نداد.

در ادامه پس از کشمکش‌های سیاسی و نظامی بسیار و رخ دادن حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، عراق در کنار ایران و کره شمالی محور شرارت نامیده شد. در نهایت وقتی که آمریکا پاسخ محکمی از عراق دریافت نکرد، در قالب یک ائتلاف بین‌المللی در سال ۲۰۰۳ جنگی تمام عیار علیه ایران به راه انداخت.

به هرحال مردم و مسئولان ایران مصمم به انتقام سخت از آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و در برابر خواسته‌های فرستادگان آمریکا نیز مطرح کرده‌اند که حق انتقام را برای خود محفوظ می‌دانند و انتقام سختی از آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهند گرفت. اما اینکه این انتقام چگونه خواهد بود، فعلا مشخص نیست ولی آنچه مشخص است انتقام معدود به زمان و محدوده جغرافیایی خاصی نخواهد بود و این انتقام نه پروژه که پروژه- پروسه خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود حداقل نتیجه‌ی آن خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه غرب آسیا باشد.

همچنین باتوجه به اینکه حمله تروریستی آمریکا و به شهادت رساندن دو چهره محبوب ایرانی و عراقی، موجب تنفر شدید مردم منطقه و بلکه جهان از آمریکا و ترامپ شده است، باید منتظر انتقام‌های خودجوش از سوی گروه‌های مبارز و مبارزان بود. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود به چنین موضوعی تاکید ویژه‌ای داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    46 23
    اگه ایران انتقام درستو حسابی نگیره بدون شک حمله بعدی سایتهای موشکی وهسته ای وهرجائیکه مصلحت بونن میزنن .چون عدم انتقام دلیل واضح ترس ایرانه.مشرق چرا وبچه دلیل باید حتما کد شمارو حداقل 2 بار بزنیم چرا چرا چرا
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
      5 27
      ان شاء الله شاهد پاسخ سخت ایران بعد از مراسم تدفین حاج قاسم باشید. نصر من الله و فتح قریب.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
      4 14
      وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم‌. با پایان مراسم تدفین حاج قاسم در کرمان شاهد اولین پاسخ سخت ایران خواهید بود.زمان موعود نزدیک است.
  • محمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    19 28
    به اعتقاد من،این نیازی به تحلیل ندارد وقتی خبر هست،از جمله وقتی جان بولتون تصریح میکند که ترور حاج قاسم، آغاز راه نابودی جمهوری اسلامی است!
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
      10 18
      بولتون نجاست زیادی خورده معلوم میشه
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    29 25
    نه.!انتقام میگیریم .آنهم بفرمایش رهبرمان انتقام سخت.جنگ هم نمیشود.ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم وچون عاقل هستیم صبر کردیم بموقع وقاطع جواب آمریکا را بدهیم.!!!
    • بچه مسلمان فرزند حاج قاسم سلیمانی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
      18 18
      باید این حیوان انسان نما را جای خودش نشاند تا بفهمد وحشیگری جاش اینجا نیست۰ما خواستار انتقام سخت از این جنایتکار جانی هستیم.ما منتظر فرمان حضرت آقا برای انتقام هستیم.یاعلی
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
      7 3
      سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ." سوره معارج " پرسنده‌اى از عذاب واقع‌شونده‌اى پرسید كه اختصاص به كافران دارد [و] آن را بازدارنده‌‏اى نيست.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    15 18
    انتقام حق ماست و هیچکس نمیتواند مارو از این حق محروم کند
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    3 4
    از دشمنان نترسید که قهرمانان دشمن پوشالی میباشند قهرمانان دشمن در دنیای هالیودی تخیلی میباشند اما قهرمانان ایرانی سرداران بزرگی از سپهبد سورنا (ارتش هخامنشی )تا سپهبد سلیمانی( سپاه پاسداران) و سپهبد صیادشیرازی (ارتش جمهوری اسلامی)و نیروی های مبارز مردمی (مجید سوزوکی) همگی واقعی میباشند اما از کسانیکه باید شدیداً ترسید و قبل از همه دشمنان سراغ انها رفت ... این حضرات به اصطلاح روشنفکران جریان های غرب زده غرب گدا غرب گرا و توریسین های واداده انها میباشند که در کنچ پستو و اطاق های فکر در پی ایجاد رعب وحشت فتنه ترس توهم جنگ خیالی بین مردم میباشند قدرت تخریبی تفکر این ملعونان تزویر تفرقه فریب سفسله مغلطه صدها وصدها برابر بیشتر از قدرت رزمی نظامی حتی اتمی دشمن میباشند انقدر که در طول تاریخ انقلاب اسلامی توانستند با شعار تکرار میکنم و پوچ به عقب برنمیگردیم با استناد به مکتوبات خانم هیلاری کلینتون در کتاب انتخاب های سخت که میگوید.. ایران داشت به قدرت برتر تکنولوژی در جهان تبدیل میشد با برجام توانستیم بدون شلیک یک گلوله ایران را به پنجاه سال عقب برگردانیم واین دستاورد مهم مدیون تفکر همین واداده های غرب گدا غرب گرا غرب باور میباشند ... اگر برجام و FATF از طرف این جریان های واداده به مام میهن تحمیل نشده بود امروز نه امریکا نه رژیم کودک کش صهیونیستی و همپیمانانشان قادر نبودند مالک اشتر جمهوری اسلامی ایران را ذبح کنند و به پایکوبی و عربده کشی مشغول شوند.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    11 10
    بسه بابا اینقدر از جنگ نترسونید ما رو! این همه سال با ترس از جنگ و حمله آمریکا زندگی کردیم بذار تکلیف این بی پدرها رو معلوم کنیم یا حداقل تکلیف خودمون مشخص بشه
  • سرابی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    3 2
    تازه اونزمان بچه ها روی قایق ساده ماهیگیری با زدن چند ارپی جی ساده به بدنه نفتکش شوروی اونهمه افتخار افریدند یادش بخیر الان اینهمه تجهیزات داریم از نظر من حواله کردن انتقام به اینده موجب دلسردی جامعه و از بین رفتن فرصتها و انگیزه ها برای انتقام و گستاخ تر شدن دشمن و ناراحتی خانواده و روح شهدا میشه
  • رضا IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    8 12
    اصلاً فرض كنيم ادعاشون درسته و گرفتن انتقام باعث شروع جنگ ميشه ، خب بشه ، زدند شاخ مونو توى منطقه شكستند هيچى نگيم ؟! مگه فردا ميتونيم توى دنيا سر بلند كنيم ؟! بايد يه عمر با خفت و خوارى زندگى كنيم . ممكنه به چهار جا هم صدمه بزنند ، خب بزنند از خودمون و شرافت مون كه ارزشمندتر نيست ! تازه هيچ آدم عاقلى از ترس مرگ خودكشى نميكنه .
  • IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    4 4
    درسته.. اگر صلح میخواهیم باید قاطع باشیم
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    2 10
    اگر آمریکا به پاسخ ایران جواب بدهد تلآویو و حیفا را باخاک یکسان کنید
  • NZ ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    3 12
    اوون پستی که دستور چنین جنایتی را داده و تحریک کننده آن باید در صدر لیست سقط شدگان باشند
  • US ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 4
    اگر جواب داده نشود پایان مقاومت و جمهوری اسلامی است. فکر نکنید با گذشت دشمن آرام میشود بلکه ۱۰ برابر جریتر میشود. همانطور که فرمانده رومی گفته: اگر خواهان صلحی‌، آماده جنگ باش.
  • سرباز وطن IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 9
    چرا مردم ایران رو از جنگ می ترسونن!!! ایران اهن اب دیده هستش قبلا هم سابقه بدتر از اینا رو داشتیم به هیج عنوان اجازه کوچیک ترین توهین مخصوصا از بی شرف ترین شخصیت دنیا رو قبول نمیکنیم چه برسه که یکی از مهمترین شخصیت کشورمون رو ترور کنن ، ما ، مردم ایران نگران نباشن به زودی به لطف خدا تلافی و انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی رو میگیریم....
  • ناشناس IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    2 2
    انتقام میگیریم بزودی نگران نباشیدانهم بصورت جنگ نیست بدتر از جنگ است.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    2 11
    زبان فارسی در هند پاکستان و کشمیر باید دوباره احیا بشه مسلمانان و شیعیان این کشورها دلبستگی زیادی به ایران دارند و قریب 400 میلیون نفر هستند. کشمیر معروفه به ایران کوچک . برادران افغان و تاجیک رو هم فراموش نکنید. پیشرفت داخلی مبارزه با فساد و رشد اقتصادی تودهنی بزرگی به امریکاست.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 0
    چندین هدف از انتقام ها عالی محق شده 1- عراق تصویب کرده آمریکائی هارا بیرون بریزد 2- ناوهای آمریکائی از منطقه دور شده اند و ازاله نجاست وجود آمریکا از غرب آسیا محقق شده و می شود 3- ترامپ رای نمی آورد 4- استیضاحش در سنا رای می آورد 5- ارکان نظام زالوئی سرمایه داری 2 در صدی ها در دنیا ویران می شود 6- حضور نامشروع آمریکا در قاره اروپا و شرق آسیا نیز پایان می یابد و...
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    صیاد شیرازی رو کشتند و نگاه کردیم احمد کاظمی رو سقوطوندند و گفتیم سقوط کرد و نگاه مردیم تهرانی مقدم با نفوذ درمقرموشکی سپاه شهید شو و نگاه کردیم آنقدر ماست بازی درآوردیم که حاج قاسم رو با وقاحت شهید کردند، اگر گردنشون رو نشکونیم به زودی حمله نظامی می‌کنند به کشورمون. خاک بر سر مجلسی که بعد از یک سال از تحریم سپاه و حاج قاسم و بعد این سبک ترور، تازه یادش افتاد طرح ٣فوریتی برای پنتاگون صادر کنه،
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    صیاد شیرازی رو کشتند و نگاه کردیم احمد کاظمی رو سقوطوندند و گفتیم سقوط کرد و نگاه مردیم تهرانی مقدم با نفوذ درمقرموشکی سپاه شهید شو و نگاه کردیم آنقدر ماست بازی درآوردیم که حاج قاسم رو با وقاحت شهید کردند، اگر گردنشون رو نشکونیم به زودی حمله نظامی می‌کنند به کشورمون. خاک بر سر مجلسی که بعد از یک سال از تحریم سپاه و حاج قاسم و بعد این سبک ترور، تازه یادش افتاد طرح ٣فوریتی برای پنتاگون صادر کنه،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس