کد خبر 1024852
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد در حال حاضر، الکساندرایت است. کوترا (Cutera) یک شرکت لیزر مستقر در سانفرانسیسکو است که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. کوترا سال‌ها پیش با ساخت دستگاه‌هایی همچون YAG و CO۲ نام خود را ساخته بود. علاوه‌بر این، کوترا اولین نام تجاری لیزر بود که از طرف FDA تایید شد. بهتر است بدانی که کوترا اولین شرکتی بود که لیزر Nd: YAG با قدرت بالای حذف مو و برای اولین بار بر پوست‌های تیره‌تر اثر داشت.

در مقایسه با روش‌های سنتی از بین بردن مو مانند شیوکردن یا موم، حذف موی لیزر یک روش اثبات شده برای کاهش موهای دائمی برای انواع پوست‌هاست. همچنین به دلیل علاقۀ رو به رشد مردان و زنان برای داشتن ظاهر فیزیکی خوب، بازار لیزر موهای زائد به سرعت در حال رشد است.

دانستنی‌ها در مورد الکساندرایت کوترا، بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

اگر به دنبال روش‌های حذف موهای زائد هستید، مهم است که تمام گزینه‌ها را در نظر بگیرید. بدون تردید شما از قبل، تحقیقات خود را انجام داده و تعیین کرده‌اید که حذف موهای زیاد با لیزر، بهترین گزینه برای شماست. اما تفاوت بین لیزرهای موجود در بازار چیست؟

در حال حاضر هیچ تائیدیه‌ای از طرف FDA مبنی بر مناسب بودن دستگاه‌های لیزر خانگی صادر نشده است، حتی دستگاه‌های لیزر الکساندرایت خانگی.

دستگاه لیزر الکساندرایت چیست؟

لیزر الکساندرایت نوعی لیزر است که نور با انرژی بالا را از طریق کریستال الکسانرایت منتشر می‌کند. هنگامی که نور از کریستال الکساندریت عبور می‌کند، پرتو نور با طول موج ۷۵۵ نانومتر تولید می‌شود. طول موج نور تعیین می‌کند که لیزر تا چه حد به داخل پوست نفوذ می‌کند. رنگ نور لیزر قرمز است.

الکساندرایت چه تفاوتی با سایر لیزرها دارد؟

گذشته از رنگ، طول موج نور تنها چیزی است که بین این دستگاه و سایر دستگاه‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. لیزر الکساندرایت پرتو قرمز با طول موج ۷۵۵ نانومتر را منتشر می‌کند. لیزر دایود، پرتو لیزر با طول موج ۸۱۰ نانومتری و لیزر YAG پرتو ۱۰۶۴ نانومتری را منتشر می‌کند.

مزایای لیزر الکساندریت

این لیزرِ کارآمد معروف به بهترین دستگاه لیزر معروف، برای استفاده بر انواع مو و پوست مناسب است؛ زیرا تأثیر این دستگاه بر پوست‌های تیره‌تر مانند سایر لیزرها نیست و همانند تمام لیزرهای دیگر، برای پوست‌های سفید بهتر عمل کرده و روی موهای نازک نیز مؤثر است. بسیاری از لیزرهای دیگر نمی‌توانند موهای نازک را از بین ببرند.

طول موج نور منتشر شده از لیزر الکساندریت به‌راحتی توسط ملانین (سلول‌های رنگدانه) در موها جذب شده که باعث می‌شود که این سلول‌ها گرم شده و در نهایت نابود شود.

برای انواع بسیار تیرۀ پوست، بهترین گزینۀ لیزر Nd: YAG است، زیرا طول موج اضافی پرتو به فولیکول‌های مو، بدون تأثیر بر رنگدانۀ پوست نفوذ می‌کند.  

اثرات لیزر الکساندریت

با استفاده از این دستگاه، میزان ریزش مو بعد از تعداد جلسات توصیه شده برای درمان، حدود ۷۰٪ خواهد بود. معمولاً به تعداد جلسات بین ۶ تا ۸ برای موهای نازک‌تر و ۸ تا ۱۲ برای موهای ضخیم‌تر و تیره‌تر نیاز است.

همچنین یکی از سریع‌ترین لیزرهاست و حجم بیشتری از موها را در جلسات کمتری از بین می‌برد. برای بیمارانی که قصد حذف موهای زائد از مناطق وسیع بدن مانند شکم، سینه، پشت، شانه‌ها یا پاها را دارند، اغلب توصیه می‌شود که از لیزر الکساندریت استفاده کنند.

آیا استفاده از لیزر الکساندرات عوارض جانبی دارد؟

متاسفانه، همانند تمام لیزرها، برای این دستگاه نیز عوارض جانبی وجود دارد. افرادی که دارای پوست بسیار تیره هستند، احتمال هیپرپیگمانتاسیون وجود دارد (لکه‌های پوستی که با لیزر درمان می‌شوند). همانطور که در بالا ذکر شد، لیزر الکساندریت برای بیماران با پوست تیره موثرتر است.

حتی افرادی که پوست روشن دارند، خطر ابتلا به تغییر رنگدانۀ پوست نیز وجود دارد. یک خطر دیگر نیز وجود دارد که نور باعث تولید بیش از حد ملانین در پوست شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره در پوست شود.

درد در طول درمان نیز شایع است، هرچند که معمولاً خیلی کم است. ژل خنک‌کننده اغلب پس از درمان، به کاهش درد و جلوگیری از تورم کمک می‌کند. اغلب بعد از استفاده از این لیزر، تورم و خارش وجود دارد، اما بعد از چند روز باید از بین برود.

احتمال بسیار کمی وجود دارد (حدود ۱۰٪) که در اثر لیزر، کبودی روی پوست ایجاد شود، اما کبودی‌ها به خودی خود از بین خواهند رفت.

بهترین دستگاه لیزرهای الکساندرایت بوده که دستگاه‌های قدرتمندی‌اند که فقط باید توسط یک متخصص آموزش دیده استفاده شوند، بنابراین آنها اغلب در کلینیک‌های زیبایی و توسط (تحت نظر) متخصص پوست استفاده می‌شود. در کلینیک خانه سفید به عنوان بهترین مرکز لیزر در تهران خدمات به بهترین شکل ممکن ارائه می‌شود.

بررسی عوارض جانبی بر پوست‌های تیره

این تحقیق بر ۱۵ بیمار (۱۸ مرد و ۱۳۲ زن) با انوع پوست تیره انجام شد که تنها در ۲٪ موارد عوارض جانبی رخ داد. مقایسۀ این نتیجه با مطالعۀ عوارض جانبی در انواع روشن‌تر پوست، نشان می‌دهد که افرادی با رنگ پوست تیره نسبت به افراد با رنگ پوست روشن، بیشتر در معرض عوارض جانبی قرار دارند.

تفاوت الکساندرایت و دایود

یکی از محبوب‌ترین و بهترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد، دستگاه لیزر دیود است که دارای طول موج نور طولانی‌تر از لیزر الکساندرایت است. طی یک مطالعه در سال ۲۰۰۱، این دو لیزر مقایسه شد تا تأثیر آنها در درازمدت، بررسی شود. لیزر الکساندریت باعث کاهش رشد مو تا ۸۵٪ شد؛ در حالی که لیزر دایود کاهش رشد موی ۸۴ درصدی داشت. چهار جلسه درمان با هر دو لیزر موجب کاهش ۹۰٪ رشد مو تا ۱۲ ماه می‌شود.

در سال ۲۰۰۶، یک مطالعه برای اثربخشی دو لیزر انجام گرفت و مشخص شد که هر دو لیزر در حذف موهای زائد، عملکرد یکسانی دارند. با این حال، لیزر دایود باعث عوارض جانبی با احتمال ۲۸.۹٪ شده که این عدد در لیزر الکساندرات با احتمال ۹.۵٪ است.

مقایسه الکساندرایت و الکترولیز در حذف موهای زائد

پس از ۳ جلسه استفاده از الکساندرایت در فواصل ۴ هفته، بیماران کاهش ۷۴ درصدی رشد مو در ۶ ماه را تجربه کردند. الکترولیز کاهش ۳۵ درصدی رشد مو را در این بازۀ زمانی نشان داد. البته این آمار برای دستگاه‌های لیزر گالوانیکی‌ست که یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر الکترولیز است و با سرعت و کارایی روش‌های الکترولیز مدرن قابل مقایسه نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس