کد خبر 1024499
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کالدرون و استراماچونی

چرا هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در این برهه از زمان فقط و فقط مربی خارجی را می‌پذیرند و به مربی ایرانی اقبالی نشان نمی دهند؟

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر و بعد از منتفی شدن حضور استراماچونی در تهران، فرهاد مجیدی از قبول هدایت تیم انصراف داد و به همین بهانه بار دیگر متقاعد کردن مربی ایتالیایی برای سفر به تهران در دستور کار قرار گرفته است. تماشاگران پرسپولیس هم می‌گویند کالدرون باید به حضور خود در تیم ادامه دهد و اگر قرار به رفتن اوست باید یک مربی خارجی جانشین او شود. این تأکید از سوی تماشاگران در حالی صورت می‌گیرد که ما از نظر اقتصادی به خاطر تحریم‌ها در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم.

بیشتر بخوانید:

کالدرون به‌دنبال برکناری مدیر و سرپرست؟

استقلال در سال‌های اخیر با مربی ایرانی روزهای خوب داشته. همین‌طور پرسپولیس را از یاد نبرده‌ایم که با افشین قطبی بر بلندای فوتبال ایران قرار گرفت. امیر قلعه‌نویی سه بار استقلال را قهرمان لیگ برتر کرد. ریشه بی‌اعتمادی به مربیان ایرانی در تیم‌های بزرگ بدون شک به عملکرد مربیان خارجی هم برمی‌گردد. نمونه اش برانکو در تیم پرسپولیس تحول ایجاد کرد تا جایی که تیم با دست خالی تا فینال لیگ قهرمانان پیش رفت و از سویی سه بار در لیگ برتر قهرمان شد. فوتبال پرسپولیس هم در سال‌های حضور برانکو یک فوتبال ناب بود. تأثیر حضور استراماچونی در استقلال را هم می‌شود در نوع بازی مهدی قائدی دید. مهدی قائدی در زمان علیرضا منصوریان به استقلال آمد، اما زمان این مربی چگونه بازی می‌کرد و الان چگونه بازی می‌کند.

البته در چنین شرایط اقتصادی هم نباید به حضور مربی خارجی در فوتبال ایران خرده گرفت. هر چند در خصوص حضور بازیکنان خارجی در فوتبال ایران باید تردیدهایی داشت و سختگیری‌های لازم را انجام داد. برخی بازیکنان خارجی که به تیم‌های لیگ برتری می‌آیند با حضور روی نیمکت دست‌کم ۲۰۰ هزار دلار می‌گیرند و این یعنی نزدیک به ۳ میلیارد تومان در حالی که ستاره ایرانی خیلی از تیم‌ها چنین پولی را نمی‌گیرد و چنین استخدامی نظم مالی تیم‌ها را به‌هم می‌ریزد، اما مربی خارجی دانش فنی را به فوتبال ایران هدیه می‌دهد. بزرگ ضعف فوتبال ایران در سال‌های اخیر این بوده که نتوانسته چند مربی خوب ایرانی در کنار این مربیان خارجی تربیت کند، چون ما هیچ‌گاه نخواسته‌ایم از دانش این‌ها بهره ببریم و بابت خدمات به آن‌ها پول می‌دهیم.

کی‌روش استنلی و شیخ دیاباته با صدها هزار دلاری که از تیم‌ها می‌گیرند شاید فقط روی دو، سه بازیکن هم‌تیمی تأثیر بگذارند، اما مربی خوب خارجی می‌تواند روی ۳۰ بازیکن تأثیر بگذارد و اگر مربی ایرانی خوب کنار او قرار دهیم این دانش همه‌گیر می‌شود. در کنار کارلوس کی‌روش هیچ مربی‌ای تربیت نکردیم. راستی دستیار استراماچونی چه کسی بود؟ در آلمان بعد از اینکه کلینزمن استعفا می‌کند یواخیم لو سرمربی تیم ملی می‌شود و اکنون سال هاست در تیم ملی آلمان کار می‌کند و طی این مدت افتخارات بی‌شماری را برای ژرمن‌ها به ارمغان آورده است که یکی از آن‌ها قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ است.

کنار این مربیان خارجی و میلیون‌ها دلاری که به آن‌ها می‌دهیم اگر ۱۰ تا ۲۰ مربی ایرانی را از بین جوانان و نخبه‌ها گلچین کنیم و کنار آن‌ها قرار دهیم این‌قدر مربی‌هراسی به راه نخواهد افتاد. فرهاد مجیدی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ استقلال است، اما تا نام او برای هدایت تیم استقلال به میان می‌آید تماشاگران تیم به دایرکت او می‌روند و می‌گویند ما استراماچونی را می‌خواهیم.

کارشناسان پاسخ می‌دهند

ریشه بی‌اعتمادی طرفداران سرخابی‌ها به مربی ایرانی چیست؟

بهروز رهبری‌فرد: آن‌ها علم فوتبال را به ما یاد می‌دهند
کاپیتان اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: مربیانی، چون استانکو، برانکو و... آمدند و علم روز فوتبال را برای ما آوردند و پرسپولیس با آن‌ها قهرمانی‌های زیادی را تجربه کرد. خب هواداران هم وقتی می‌بینند این موفقیت‌ها را با مربی ایرانی به دست نمی‌آورند، ترجیح می‌دهند مربی خارجی داشته باشند. الان کالدرون پرسپولیس را تبدیل به مدعی قهرمانی کرده و در جام حذفی وارد مرحله نیمه‌نهایی شده‌ایم. اتفاقی که شاید با برخی مربیان داخلی رقم نمی‌خورد. با احترام به مربیان ایرانی باید بگویم تیم‌های بزرگ ما بهتر است مربی خارجی داشته باشند.

ناصر ابراهیمی: مربیان ایرانی چیزی کمتر از خارجی‌ها ندارند
مربی اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: ما مربیان ایرانی خوبی داشته‌ایم که توانسته‌اند در پرسپولیس و استقلال موفق کار کنند. نمونه‌اش پروین در پرسپولیس یا قلعه‌نویی در استقلال که جام‌های زیادی هم کسب کرده‌اند و اینکه فکر کنیم حتماً باید سرخابی‌ها مربی خارجی داشته باشند، اشتباه است. آوردن مربی خارجی وقتی پول نداریم همین می‌شود که هزار و یک مشکل پیدا می‌کنیم، ولی مربی ایرانی هرگز تیم را به حاشیه نمی‌برد و با تعصب کار می‌کند و به خاطر پول تیمش را به هم نمی‌ریزد.

ناصر نوآموز: مگر مربی ایرانی چه ایرادی دارد؟
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: مگر پرسپولیس و استقلال با مربیان ایرانی قهرمان جام در جام و جام باشگاه‌های آسیا نشدند؟ مگر با مربی ایرانی قهرمان جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی نشده‌ایم؟ این که گمان کنیم مربیان خارجی بهتر هستند، درست نیست مگر اینکه برویم و مربی درجه یک خارجی بیاوریم که از لحاظ مالی برایمان امکان‌پذیر نیست. با این وجود من فکر می‌کنم با مربیان ایرانی هم می‌شود نتایج خوبی با تیم‌های ملی، استقلال و پرسپولیس گرفت.

صادق ورمزیار: اقتدار مربی خارجی بیشتر است
کاپیتان اسبق استقلال در این خصوص به خبرورزشی گفت: من فکر می‌کنم اقتدار مربی خارجی بیشتر است چرا که اجازه دخالت در کارش را نمی‌دهد و حرف‌هایش را راحت می‌زند و به قول معروف به هیچ‌کس باج نمی‌دهد و در نهایت هم پولش را می‌گیرد، ولی به مربی ایرانی آن اقتدار را نمی‌دهند، پولش را نمی‌دهند، در کارش دخالت می‌کنند و تیم با این شرایط دچار مشکل می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که هواداران ترجیح می‌دهند مربی خارجی داشته باشند، چون کاری که برانکو و استراماچونی کردند، مربیان ایرانی نمی‌کنند.

مهدی فنونی‌زاده: برخی مربیان ایرانی حاشیه دارند
هافبک اسبق استقلال در این خصوص گفت: برخی مربیان ایرانی حاشیه دارند و طرفی دیسیپلین و جذبه مربیان خارجی را ندارند و از پس هدایت تیم‌هایی، چون استقلال و پرسپولیس برنمی‌آیند، ولی مربی خارجی راحت کار می‌کند و هر زمان صلاح بداند تیم را رها می‌کند و می‌رود. به نظر من ما مربیان ایرانی خوبی داریم که هواداران می‌توانند به آن‌ها اعتماد داشته باشند اگرچه سرخابی‌ها متعلق به هواداران هستند و باید به خواسته‌های آن‌ها هم توجه کرد.

منبع: خبر ورزشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    این متاسفانه یک ضعف عمومی است که از زمان قاجار دامنگیر همه ملت ایران شده ...زبونی و شیفتگی و چاپلوسی و خودباختگی و ذلیلی در مقابل غربیها....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس