کد خبر 1022815
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
نیروهای جهادی

بی شک امروز مشکلات کشور و گره‌های موجود با عمل به نسخه ناب تفکر جهادی و روحیه خدمت رفع خواهد شد.

به گزارش مشرق، این روزها که مردم خوزستان در برخی از شهرها گرفتار مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید و آبگرفتگی منازل شده‌اند، یک‌ بار دیگر نسیم خوش خدمت توسط نیروهای جهادی که آستین همت بالا زده و به کمک هموطنان خود شتافته‌اند فضای کشور را معطر کرده است.

روحیه جهادی، تفکر جهادی، اقدام جهادی، فرهنگ جهادی، نیروی جهادی، مدیر جهادی و مفاهیمی ‌از این دست، بیش از آن که کاربردی سمبلیک و معنایی دست‌نیافتنی در نظام جمهوری اسلامی داشته باشند، به همت جوانان انقلابی کشورمان، واقعیتی زنده و ملموس پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بازدید سردار فدوی از روستای سیل زده بامدژ

عکس/ امدادرسانی نیروهای جهادی در کوت عبدالله

نیروهای جهادی و سپاهی باز هم غافلگیر نشدند +عکس


از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، گسیل نیروهای جهادی در قالب جهاد سازندگی و بسیج مستضعفان به مناطق محروم و در ادامه، ایستادگی غیرتمندانه در جنگ تحمیلی ۸ ساله در برابر دشمنی که ده‌ها کشور از او پشتیبانی می‌کرد تفکر و روحیه جهادی را به فرهنگ غالب و حاکم جامعه تبدیل کرده بود.


جوانانی که نگذاشتند پرچم جهاد بر زمین بماند


هرچند با گذشت زمان و به‌ویژه با شروع دوران سازندگی در بخش‌های زیادی از مدیریت و اداره کشور، افکار وارداتی و نامأنوس و تزهای بیگانه مدیریتی جای فرهنگ و روحیه جهادی را گرفت که این موضوع خود سر منشا بسیاری از مشکلات و کمبودها تا به امروز شده است، اما از همان سال‌های ابتدایی پس از دفاع مقدس تا کنون جوانان مومن و انقلابی با ورود به عرصه و درک شرایط و نیازهای کشور یک‌بار دیگر پرچمدار تفکر جهادی در کشور شده‌اند و هنوز در هر گوشه از کشور یا در هر زمینه‌ای که مدیران و جوانان با روحیه جهادی وارد میدان می‌شوند آثار و برکات نمایانی بر جای می‌گذارند.


اگر یک روز جهاد تنها در ایستادگی و ایثارگری رزمندگان در خط اول جبهه‌ها تجلی پیدا کرده بود، حال با تأسی به همان روحیه، جوانان با غیرت از دانش‌آموز و دانشجو تا طلبه و پاسدار و سایر اقشار که کم‌کاری مدیران کم بازده و پر هزینه را تاب نمی‌آورند، خودجوش و فارغ از موانع اداری وارد میدان شده و برای آبادانی مناطق محروم آستین همت بالا زده‌اند.


نگاهی به تاریخ حیات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که همواره این روحیه جهادی بوده که کشور را از بن‌بست‌ها و موانع به ظاهر صعب‌العبور نجات داده است به عبارت دیگر هرجا از این روحیه فاصله گرفته ایم یا معطل و دلخوش به کمک و همراهی از خارج کشور بوده‌ایم دچار رکود و خسارت شده و هر جا با اعتماد به نفس و تفکر و تلاش جهادی نگاه به داخل داشته‌ایم هر مانعی را از سر راه برداشته و دنیا را شگفت‌زده کرده‌ایم که کارنامه پیشرفت‌ها و رشد حیرت‌انگیز کشور در بسیاری عرصه‌ها گواه این موضوع است.


نقش بی‌بدیل روحیه جهادی در پیشرفت کشور


نگاهی به فهرست درخشان دستاوردهای کشور در حوزه‌های متنوعی همچون صنایع دفاعی و موشکی، نانو، سلول‌های بنیادی، صنایع هسته‌ای، پزشکی و دارویی، علم و فناوری، ساخت موفقیت‌آمیز پالایشگاه‌ها و تأمین نیاز کشور به بنزین، ساخت سد، جاده، تونل و خودکفایی در بسیاری از صنایع و عرصه‌ها و... مبین این موضوع است که پیشرفت و گره‌گشایی در زمینه‌های مختلف با تفکر و روحیه جهادی فرزندان این مرزو بوم از شهید طهرانی‌مقدم دانشمند گمنام صنایع موشکی گرفته تا مرحوم کاظمی‌آشتیانی ایجادکننده موسسه پربرکت رویان، از شهیدان ماندگار هسته‌ای که دشمن را از سطح دانش خود متحیر کردند تا اساتید و دانشمندان انقلابی و خدوم و سایر خدمتگزاران واقعی به این مرز و بوم حاصل شده است.


 وقتی روحیه جهادی به یک فرهنگ تبدیل شود، هر کدام از مردم می‌توانند یک نیروی جهادی باشند، از یک کاسب با انصاف، تا یک پزشک خدمتگزار که از بیماران نیازمند وجهی دریافت نمی‌کند، از یک دانشجو و طلبه حاضر در اردوی خدمت به محرومان تا یک مدیر با وظایف سنگین و...


وقتی روحیه جهادی در کشور ریشه بدواند و بر صدر بنشیند، منطقه محروم و دورافتاده بشاگرد تبدیل به محوری‌ترین نقطه زمین برای مردی همچون مرحوم حاج «عبدالله والی» می‌شود که زندگی خود در تهران را رها کرده و سال‌های زیادی از عمر پربرکت خود را وقف آبادانی این منطقه می‌کند.


وقتی روحیه جهادی در بین جوانان این کشور زنده باشد آنگاه بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله در برابر غیرت جوانان جهادگر از روحانی و پاسدار و ارتشی تا دانشجو و دانش‌آموز و... سر تعظیم فرود می‌آورند که چه فداکارانه به کمک هموطنان گرفتار خود شتافته‌اند.


 از سنگر خدمت تا جبهه مقاومت


وقتی روحیه جهادی زنده باشد، هزاران جوان برای دفاع از امنیت و راحتی مردم کشورشان جان خود را بر کف گرفته و آن را از مرزهای کشور تا قلب دشمنان تکفیری در عراق و سوریه برای ناکام گذاشتن توطئه‌ها علیه کشور فدا می‌کنند و چه زیباست دیدن تصاویر شهیدان مدافع حرم و مدافع امنیت در لباس خدمت به مردم در اردوهای جهادی و کمک به مردم در مناطق سیل‌زده یا زلزله‌زده. وقتی تصاویر شهیدان مدافع حرم بلباسی و حججی یا شهید مدافع امنیت در اغتشاشات اخیر شهید مرتضی ابراهیمی ‌را در حال خدمت به مردم آسیب‌دیده از سیل و زلزله می‌بینی متوجه می‌شوی اینها مرد جهاد و غیرتند، خواه در گل و لای منزل یک هموطن، خواه در سنگر دفاع از امنیت کشور.


اینکه جوانانی که در عصر تلاش دشمن برای به فراموشی سپردن فرهنگ جهاد و شهادت، هوشیارانه در هر سنگری که نیاز باشد حاضر می‌شوند، اینکه نیروهای خدوم جهادی تلاش دشمن برای مخدوش کردن چهره پاک جوانان انقلابی را نقش برآب می‌کنند و اینکه بسیاری از مردم با دیدن خدمات رسانی این نیروها مجذوب این جوانان پاک سرشت می‌شوند برای دشمن و بدخواهان کشور قابل تحمل نیست از این رو با هر وسیله‌ای برای تخطئه فرهنگ جهاد و نیروهای جهادی فروگذار نمی‌کنند. چراکه وقتی مردم طعم خوش خدمت با روحیه جهادی را بچشند و شاهد باز شدن سریع و بهتر گره‌ها و رفع مشکلات از این طریق شوند، دیگر جایی برای پیشبرد اهداف دشمن از طریق نسخه‌های مدیریتی نامأنوس و قدرت گرفتن چهره‌های متمایل به غرب باقی نمی‌ماند.


خسارت دوری از فرهنگ جهادی


اما در مقابل فرهنگ و روحیه جهادی، تفکر کم‌تحرک و وابسته‌ای وجود دارد که نه اعتقادی کامل و راسخ به توانمندی‌های کشور دارد و نه تلاشی برای بهره‌برداری از استعدادهای داخلی برای رفع مشکلات می‌کند. این تفکر که معمولاً یا اسیر سیاست‌بازی است یا درگیر منفعت‌طلبی و یا غوطه خوردن در قدرت و ثروت در موارد زیادی نه تنها در رفع موانع از سر راه پیشرفت کشور توفیقی ندارد که در موارد زیادی خود مانع و کندکننده سرعت پیشرفت و تعالی هم می‌شود.


  در مقابل تفکری که تمیز کردن منزل هموطن سیل‌زده را افتخار می‌داند، یا ماه‌ها در مناطق زلزله زده کشور می‌ماند تا خیالش از ساخت سریع و مناسب منزل هموطن بی‌سرپناهش راحت شود، یا با وجود تخصص در یک رشته مهم پزشکی قید حق ویزیت و درآمد میلیاردی در پایتخت را زده و برای درمان و کمک به مردم به دورترین نقطه محروم کشور می‌رود، یا کلاس درس را تعطیل کرده و حوزه علمیه را تبدیل به قالیشویی و شستن فرش‌های غرق در فاضلاب مردم خوزستان می‌کند، یا تعطیلات نوروز را به جای خوش گذرانی در فلان کشور، صرف حضور در اردوهای جهادی و خدمت به مردم می‌کند، و یا به جای پشت میز نشستن و گفتار درمانی وارد گود شده و از نزدیک به داد مردم می‌رسد تا آنجا که یک امام جمعه با لباس مبدل به خانه مردم سیل‌زده می‌رود و به نظافت منزل آنها مشغول می‌شود، یا تفکری که با خودباوری به داشته‌های جوانان و دانشمندان کشور برای حل مشکلات اعتقاد دارد، متأسفانه تفکری وجود دارد که به مردم برای رسیدن به قدرت نیاز دارد و پس از آن با وجود کم‌کاری و زد و بند، یا افزایش صفرهای حقوق‌های نجومی برایش اولویت دارد یا چنبره بر قدرت و موقعیت و بازی‌های سیاسی.


این جریان یا با تفکری وابسته و با اعتقاد به «ما نمی‌توانیم» سال‌های فرصت برای خدمت را صرف دیدن گوشه چشمی ‌از دشمن می‌کند به امید آن که دشمن گره مشکلات را باز کند! یا با تکبر تأمین مسکن برای اقشار ضعیف جامعه را طرحی مزخرف می‌خواند، یا به جای تعهد به اتخاذ بهترین تصمیم، عزم راسخی در لجبازی و لغو تصمیمات مفید گذشته که از سوی غیرهمفکرانش اتخاذ شده دارد تا حدی که مثلا با لغو سهمیه‌بندی بنزین هزاران میلیارد خسارت به کشور تحمیل می‌کند.


در مقابل تفکری که راه‌حل کشور را روحیه جهادی می‌داند تفکری وجود دارد که حتی وجود یک نهاد خدمتگزار و انقلابی همچون جهاد سازندگی را تاب نمی‌آورد.


 در مقابل تفکری که با خلاقیت و ابتکار و تلاش جهادی در مسیر استقلال استراتژیک کشور در حوزه فضای مجازی از قبیل پیام‌رسان‌ها یا بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و توسعه شبکه ملی اطلاعات به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است، تفکری وجود دارد که گویی مدافع و مسئول حفظ سیطره دشمن در این حوزه است و به جای دفاع و حمایت از جوانان خلاق کشور در مسیر مطلوب دشمن قدم می‌زند.


در مقابل تفکر جهادی و خدمت گزار که لحظه لحظه زمان مسئولیت را فرصت خدمت و غنیمت دانسته و خود را مشغول حاشیه و انحراف نمی‌کند، جریانی وجود دارد که زمان مسئولیت را فرصتی برای حاشیه پردازی و دوری از انجام وظیفه دانسته و سرگرم بودن در بازی‌های سیاسی و جناحی را بر حل مشکلات مردم ‌ترجیح می‌دهد.


در مقابل تفکری که برای شنیدن و حل مشکلات مردم به دورترین نقطه‌ها می‌رود، تفکری وجود دارد که از داخل خودرو نظرسنجی می‌کند.


 عمل به تفکر جهادی، نسخه شفابخش مشکلات کشور


بی شک امروز مشکلات کشور و گره‌های موجود با عمل به نسخه ناب تفکر جهادی و روحیه خدمت رفع خواهد شد. قطعا کشوری با این حجم از ثروت و منابع و در رأس همه آنها انبوه جوانان و دانشمندان خلاق و توانمند نباید معطل امید واهی به همکاری ناممکن دشمن بد ذات باشد. نگاه به داخل و استفاده درست از داشته‌هایی که بسیاری از کشورها حسرت آنها را می‌خورند در سایه تفکر جهادی و عمل به نسخه اصیل انقلابی‌گری راه‌حل مشکلات و عبور از شرایط کنونی است. اگر دیروز «همت»‌ها در دفاع از کشور جان خود را فدا کردند، امروز همت جوانان جهادی نجات بخش کشور است.


تأثیر مهم انتخاب آگاهانه


در این شرایط مردم که فارغ از تلاش دشمن برای منفی بافی و تبلیغ علیه نیروهای خدوم و انقلابی و تفکر جهادی که گره‌گشای مشکلات و نسخه نجات بخش امروز کشور است روز به روز به تأثیر و برکات این تفکر بیشتر باور پیدا می‌کنند، می‌توانند در انتخاب‌های پیش رو از جمله انتخابات مجلس و... با دید باز کشور را به جای مدیران خسته، غربگرا، کم‌تحرک، پرخسارت و کم‌بازده به دست مدیران و مسئولان جوان، مسلح به سلاح علم و دانش، کارآمد، پرانرژی، باانگیزه، خلاق، انقلابی، جهادی و شیفته خدمت بسپارند تا به سمت شکوفایی و رفع مشکلات حرکت کنیم.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    0 0
    بی شک امروز مشکلات کشور و گره‌های موجود با عمل به نسخه ناب تفکر جهادی و روحیه خدمت رفع خواهد شد. بلند بگید گور بابای اصلاح طلب و اصول گرا و دل بدین به نیروهای انقلابی. دل بسته ی ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس