عراق (1).jpg

یکی از مسیرهای مهم اقتصادی ایران و عراق در هفته‌های گذشته مورد حملات سنگین قرار گرفته و این سناریو با صحنه‌گردانی آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

سرویس جهان مشرق - حدود ۳ ماه از اعتراضات و ناآرامی‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی عراق می‌گذرد و همزمان تحرکات هسته‌های خاموش گروهک تروریستی داعش با پشتیبانی آمریکایی‌ها و رژیم های مرتجع منطقه در این کشور افزایش یافته است.

در هفته‌های گذشته استان‌های «الانبار، نینوا، صلاح الدین، کرکوک و بغداد» هدف حملات عناصر تقویت شده داعش قرار گرفتند اما نیروهای امنیتی و رزمندگان بسیج مردمی که در آماده باش کامل بودند تروریست‌ها را در تمامی محورها ناکام گذاشتند.

عناصر مخفی داعش در یک ماه اخیر نیز چندین مرتبه مواضع نیروهای عراقی را در «دیاله» هدف قرار دادند و حالا این سوال مطرح می شود چرا این استان شاهد بیشترین حملات بوده و چه اهمیتی برای تروریست ها دارد؟

استان دیاله  که در شرق عراق واقع شده، حدود ۲۴۰ کیلومتر با کشورمان مرزهای مشترک دارد و از سمت شمال با اقلیم کردستان و از جنوب با استان بغداد هم مرز است؛ شهر بعقوبه مرکز استان دیاله با پایتخت عراق فقط ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین گذرگاه های مرزی مشترک ایران با عراق (مرز خسروی) به دیاله وصل می شود و این استان نقطه اتصال مرزهای ایران با بغداد، پایتخت عراق محسوب می شود و این موضوع نیز بر ارزشش افزوده است.

نباید فراموش کرد جاده اصلی که شرق آسیا و مسیر مهم و راهبردی تهران را به بغداد و در نهایت دمشق و مدیترانه متصل می کند از دیاله عبور می کند و همین مسئله حساسیت این استان را چند برابر کرده است.

دیاله یکی از شریان های اصلی و نقطه اتصال اقتصاد ایران و عراق به شمار می آید و تروریست های داعش به نمایندگی از ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در تلاش هستند با ناامن کردن این استان، این شاهرگ اقتصادی را قطع کنند.

آمریکایی ها در راستای سناریوی فشار حداکثری به ایران به دنبال ناامن کردن استان دیاله هستند چرا که پیشتر دولت عراق از اجرای تحریم های یک طرفه واشنگتن علیه تهران پیروی نکرد و این مسئله راهبردهای آنان را با مشکل روبه رو کرده است.

میزان مبادلات تجاری ایران و عراق سالانه ۱۲ میلیارد دلار است و این حجم از ارتباط اقتصادی سناریوی فشار حداکثری را با چالش مواجه و آمریکایی ها را به شدت خشمگین و عصبانی کرده  است و به همین دلیل استان دیاله را هدف قرار می دهند.

براساس اطلاعات به دست آمده، آمریکایی ها علاوه بر تقویت عناصر مخفی داعش در استان دیاله، راه را هم برای ورود گروهی دیگری از تروریست ها از محور شرقی استان صلاح الدین به مناطق غربی استان دیاله باز کرده اند.

به گفته منابع میدانی، تحرکات تروریست های مخفی داعش در مناطق مرزی غرب استان دیاله و شرق استان صلاح الدین به طور کامل رصد شده و از دید نیروهای امنیتی عراق که در این محور مستقر هستنند دور نمانده است.

وجود مناطق متروکه در مناطق غربی استان دیاله از جمله «حوض الزور و حوض الوقف» که با مشارکت آمریکایی ها از سال ۲۰۰۳ به مکانی برای آموزش و رشد تروریست ها تبدیل شده اند به هسته های خاموش داعش برای بازیابی قدرت کمک می کند.

استان دیاله علاوه بر اهمیت اقتصادی و نقش ویژه ای که در مناسبات ایران و عراق ایفا می کند، به دلیل داشتن منابع مهم نفتی برای آمریکایی ها و تروریست های داعش اهمیت زیادی دارد و در هفته های گذشته تعدادی از حملات علیه مناطق نفت خیز از جمله منطقه «نفت خانه» صورت گرفت اما با واکنش قاطع نیروهای بسیج مردمی در این محور حملات به طور کامل خنثی شد.

منطقه نفت خیز «نفت خانه» که در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده، نقطه اتصال جاده مهم مرز خسروی و منطقه خانقین به منطقه مندلی به شمار می آید و ناامن شدن این منطقه می تواند منجر به مسدود شدن این مسیر راهبردی شود.

حمله عناصر تروریستی داعش به مناطق نفت خیز باعث شد نیروهای عراقی عملیات گسترده ای را در محور «مندلی» در شرق و در محور «حوض الثلاب» در شمال شرق استان دیاله  آغاز کنند.

عملیات نیروهای عراقی در محور نخست از حدفاصل مناطق «نفت خانه و مندلی» تا منطقه «کلای» و کوه «قزلاقز» در حال انجام است و در محور دوم نیز عملیات در منطقه «قلعه» در شمال المقدادیه جریان دارد که تاکنون ده روستا در این محور پاکسازی و تامین امنیت شده اند.

در حال حاضر، مناطق شرقی، شمال شرقی، شمال و شمال غربی استان دیاله و نقاط مرزی مشترک با استان صلاح الدین به عناصر تروریستی آلوده هستند و عملیات برای پاکسازی این نقاط همچنان جریان دارد.

به گزارش مشرق، موقعیت راهبردی دیاله که یکی از پل های مهم اقتصادی تهران و بغداد به شمار می آید به این سوال پاسخ می دهد که چرا این استان شاهد بیشترین حملات تروریست های داعش بود که با پشتیبانی آمریکایی ها صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بابک US ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    12 34
    احتمالا هدف، قطع کردن تمام کوره راه های انتقال دلار به جیب نظام مقدس است.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    3 5
    دولت‌های مختلف عراق از آمریکا و پایگاه های آنها شدیداً حمایت میکنند حالا چاره چیست؟!!!
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    7 27
    دریای کاسپین نه خزر، حقتون به خلیج فارس میگن خلیج عربی
    • AU ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      8 3
      در شاهنامه آمده دریای گیلان
  • US ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    13 19
    به آمریکا پیام بدهید اگر آنها موقعیت ما را نا امن میکنند، ما هم موقعیت آنها را نا امن می‌کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس