کد خبر 1020866
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
مدیریت بحران

بحران سیل فروردین ۹۸ بدون مدیرکل بحران برای استان تهران گذشت اما فاجعه‌ بزرگتر آن است که اداره کل بحران پرجمعیت‌ترین استان ایران هنوز پس از ۹ ماه با سرپرست مدیریت می‌شود.

به گزارش مشرق، ابتدای امسال همزمان با سیل سراسر کشور که با خسارت‌های جانی و مالی همراه بود استان تهران نیز با اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

این وضعیت جایی پیش رفت که در ۵ فروردین ماه جلسه ستاد مدیریت بحران کشور به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد. وی با اشاره به پیش بینی‌ها در مورد احتمال وقوع سیل در این استان گفت: باید در برابر احتمال وقوع سیل در پایتخت آماده باشیم.

بیشتر بخوانید:

نمره ناپلئونی شهرداری تهران در مدیریت شهری

انتقاد تند محسن هاشمی از مدیریت بحران

روزبه‌روز؛ آلوده‌تر از دیروز

در این شرایط بحرانی انتظار می‌رفت که همه مسؤولین استان برای مقابله با سیل احتمالی در دسترس و حاضر باشند و این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از غایبین جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری تهران بود.

مرتضی حیدری مدیرکل سابق مدیریت بحران استانداری تهران در ۲۸ اسفندماه سال پیش به عنوان فرماندار قم منصوب شده و پس از وی سرپرستی برای این اداره تعیین نشده بود.

تهران درگیر بحران، مدیرکل بحران نداشت!

داستان زمانی جالب تر می‌شود که انتصاب سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران پس از وقوع سیل صورت می‌گیرد که نشان از بی‌توجهی به اداره مدیریت بحران در زمان وقوع بحران است.

در ۷ فروردین ماه منصور درجاتی، به عنوان سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران منصوب شد و تا به امروز وی به عنوان سرپرست در این اداره در حال فعالیت است.

موضوع انتشار بوی نامطبوع در تهران و آلودگی هوای آن نیز که این روزها امکان نفس کشیدن را از مردم گرفته است شرایط بحرانی را بوجود آورده است که موجب شده تا تنها به سیاست تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها متوسل شوند. این درحالی است که پس از گذشت ۹ ماه همچنان اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران با سرپرست اداره می‌شود.

نماینده مجلس: مدیریت اداره بحران با سرپرست کار درستی نیست

سیدحسین نقوی‌ حسینی نماینده مردم ورامین قرچک و پیشوا، اظهار داشت: استان تهران پایتخت کشور، دارای ۱۷ شهرستان و تراکم جمعیتی بالاست و مهمترین بنگاه های اقتصادی کشور در تهران فعال است.

بنابراین برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران‌های احتمالی در تهران اهمیت بسیار بالایی دارد و باید اداره کل مدیریت بحران استان تهران مدیریت با ثبات، چابک و فعال داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیریت اداره بحران با سرپرست کار درستی نیست و قطعا در تقابل با چابک‌سازی مدیریت بحران است و باید مدیریت آن با ثبات باشد.

نماینده مردم ورامین قرچک و پیشوا در رابطه با مدت زمان قانونی سرپرستی یک دستگاه گفت: مدت زمانی که برای سرپرستی دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده، یک دوره سه ماهه است که یک دوره نیز می‌تواند تمدید شود، در مجموع یک اداره دولتی میتواند تنها شش ماه به صورت سرپرست اداره شود. مگر اینکه دستگاهی اساس نامه خودش را داشته باشد.

 استانداری تهران: منتظر استعلام و تایید صلاحیت هستیم

محمد تقی زاده، معاون امور عمرانی استانداری تهران نیز در رابطه با طولانی شدن زمان سرپرستی این اداره اظهار کرد: گزینه تصدی اداره مدیریت بحران استانداری تهران معرفی شده است و منتظر استعلام و تایید صلاحیت هستیم و از آنجایی که نحوه انتخاب بر اساس قانون جدید مدیریت بحران تغییر کرده است، این تعلل پیش آمده است.

وی همچنین به مدت زمان سرپرستی اشاره کرد و گفت: اداره مدیریت بحران قوانین خاص خودش را دارد و در این قوانین به مدت زمانی که این اداره می‌تواند به صورت سرپرست مدیریت شود اشاره‌ای نشده است.

با این توصیفات می‌توان گفت طولانی شدن زمان سرپرستی اداره مدیریت بحران استانداری تهران و مشخص نبودن مدت زمانی که این اداره می‌تواند با سرپرست اداره شود، نشانگر این است که خود این اداره با بحران انتخاب مدیر مواجه است و در این حالت چگونه می‌تواند پاسخگوی بحران‌های احتمالی آینده پرجمعیت‌ترین استان کشور باشد.

همچنین در آستانه دومین سالگرد وقوع زلزله تهران در دی‌ماه ۹۶، این انتظار از مسؤولین وجود دارد که نسبت به اداره مدیریت بحران استان و برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران های احتمالی که با جان و مال مردم در ارتباط است، همت بیشتری را به خرج داده و جدی‌تر با این مسائل برخورد کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    3 0
    فکر کن مدیر کل هم بذارن. چیکار میخواد بکنه. مثل بقیه مدیرای این دولت میاد جلوی دوربین و با کلی گویی و وعده دادن تموم میشه میره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس