کد خبر 1020773
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
شهرداری تهران

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفته است: براساس این نظرسنجی مردم در سطح کلان از مدیریت شهری رضایت نداشتند ولی در سطح خرد آمارها بهتر است.

به گزارش مشرق، روز گذشته آقای جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران درباره رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری گفت: نگاه مردم در سطح کلان به شهرداری تهران باعث شده شهروندان نمره 60/11 به عملکرد شهرداری بدهند. به نظر می‌رسد دغدغه‌های کلیدی شهروندان تهرانی‌در حوزه‌های مختلف در جریان این نظرسنجی پاییزی به سفارش شهرداری شناسایی شده. ترافیک و آلودگی هوا همان دو مسأله‌ای است که مدیران شهرداری در دوسال اخیر در حل آن‌ها با بحران مواجه شده‌اند.

روز گذشته خبری از سوی معاون شهرداری تهران مبنی بر نظر شهروندان درباره عملکرد شهرداری تهران منتشر شد. خبری که در آن عنوان شده نظر شهروندان نسبت به شهرداری مثبت‌تر از گذشته شد و هم‌اینک شهرداری توانسته نمره‌60/11 را از20 از سوی شهروندان تهرانی کسب کند.

بیشتر بخوانید:

این نظر سنجی با عنوان «رصد افکار عمومی و روندهای قضاوت عمومی در مورد مدیریت شهری، با تاکید بر خدمات شهری و فضای سبز» در پاییز امسال به سفارش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در چهار محور اصلی و مهم طبقه‌بندی شده است. جامعه آماری شرکت‌کننده در این نظرسنجی شامل 8‌هزار نفر از ساکنان شب شهر تهران انتخاب شده در ۳۰۰‌نقطه اصلی و پرتردد شهر همچون میادین و چهارراه‌های اصلی بوده‌اند. مهم‌ترین چالش شهروندان پایتخت از جنس مشکلات و چالش‌های شهری همچون آلودگی هوا و ترافیک عنوان شده است.

بنابر گفته محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در نشست خبری خود درباره نظرسنجی که از ۱۵‌مهر تا ۱۵‌آبان امسال در پایتخت توسط شهرداری انجام گرفته، اعلام کرد: «براساس این نظرسنجی که از ۸‌هزار نفر در پایتخت صورت گرفته است،8/8 ‌درصد پاسخ‌دهندگان رضایت کلی از شهرداری دارند و نمره رضایت زیاد و خیلی زیاد داده‌اند، اما ۵۰‌درصد سطح رضایت‌شان کم و خیلی کم بود.» جوادی‌یگانه گفته است از خرداد۹۷ تاکنون تقریباً این عدد ثابت مانده به‌طوری که در خرداد۹۷ نمره شهروندان به عملکرد شهرداری‌42/11، در مهرماه46/11 ودر آبان‌ماه 60/11درصد بوده است که نشان می‌دهد میزان رضایت‌مندی مردم از شهرداری افزایش یافته است. وی افزود: کم‌ترین رضایت از شهرداری در منطقه‌۱۵ و بیشترین رضایت‌ها در منطقه‌۶ بوده است. همچنین ۳۳‌درصد از جمعیت نمونه در پاسخ به اینکه مهم‌ترین اقدام شهرداری چه بوده است پاسخ داده‌اند که شهرداری «هیچ کاری نکرده» که البته این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بهبود یافته است.

ناراحتی مردم از چیست؟

تهران کلانشهری با بیش از 10‌میلیون نفر جمعیت است و بالطبع رسیدگی به آن همت جهادی می‌خواهد. یکی از دغدغه‌های همیشگی شهروندان تهرانی آلودگی هوا بوده است. در دوره مدیریت قبلی شهرداری به‌دلیل خروج پی‌درپی خودروهای اسقاطی و توسعه حمل‌ونقل عمومی از بروز آلودگی هوا آن هم به این شدت که این‌روزها به آن مبتلا هستیم، جلوگیری می‌شد. طی روزهای سال تهران آسمان آبی‌تری داشت و مردم آن روزهای سالم‌تری را به‌خصوص در فصول سرد سال سپری می‌کردند. این روزها اما تنها اقدام مسوولان شهرداری تهران برای جلوگیری از بروز آلودگی هوا، دعا برای وزیدن باد است.

در دو سال اخیر شهرداری تهران نه تنها حمل‌ونقل عمومی را توسعه نداده بلکه با استفاده از اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده مترو به‌دنبال تشویق مردم از این ابزار است. در حالی که هیچ‌یک از ناوگان‌های حمل‌ونقل شهری چنین ظرفیتی را برای مردم شهر تهران ندارد.

جزئیات نارضایتی شهروندان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «براساس این نظرسنجی مردم در سطح کلان از مدیریت شهری رضایت نداشتند ولی در سطح خرد آمارها بهتر است و نسبت به گذشته وضعیت بهبود یافته است. 42‌درصد مردم از جمع‌آوری زباله، 53درصد از روشنایی معابر، 46‌درصد از نگهداری فضای سبز، 54‌درصد از زمین‌های بازی و 63درصد از رسیدگی به آب‌گرفتگی‌ها رضایت نداشته‌اند، اما ۶۵‌درصد از شهروندان از میادین میوه‌وتره‌بار، ۴۰درصد نیز از وضعیت آسفالت خیابان‌ها و ۲۵‌درصد از وضعیت کفپوش‌ها در معابر راضی هستند. همچنین، ۵۴‌درصد مردم معتقدند کارگاه‌های ساختمانی به حریم خیابان‌ها تجاوز کرده و ۴۸‌درصد وضعیت راحتی و امنیت در پیاده‌راه ها را مناسب نمی‌دانند.»

جوادی‌یگانه ادامه داد: همچنین براساس این نظرسنجی، ۷۲‌درصد مردم دسترسی به اتوبوس‌های شهری را مناسب می‌دانند و ۶۴‌درصد معتقدند اتوبوس‌ها به موقع در ایستگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند؛ ۶۰‌درصد هم وضعیت دسترسی به تاکسی‌های خطی را خوب می‌دانند. البته ۲۰‌درصد معتقدند به دستشویی پارک‌ها و شهرداری‌ها دسترسی دارند، اما ۲۰‌درصد اعلام کرده که دسترسی ندارند، ۵۰درصد هم از نظافت سرویس‌های بهداشتی ناراضی‌اند. به گفته وی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۵۰‌درصد مردم از حضور دست‌فروشان راضی بوده و ۵۰‌درصد از برخورد با آن‌ها راضی‌اند. بنابراین، آماری برابر در این زمینه وجود دارد.

پیش از این در نخستین نظرسنجی انجام شده که در این دوره از مدیریت شهری در زمان حضور آقای محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران انجام شد، شهروندان تهرانی، مهم‌ترین مشکلات شهر تهران را مربوط به موضوع آلودگی هوا و ترافیک دانستند. البته برخی جامعه‌شناسان درباره این نظرسنجی‌ها نظرات دیگری دارند. آن‌ها براین باورند که شرایط عمومی جامعه به‌دلیل نوسانات اقتصادی، منجر به ایجاد بدبینی نسبت به تمامی مسائل مربوط به آینده شده است. همچنین کوچک شدن سفره مردم با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش سرمایه اجتماعی می‌تواند منجر به شکل‌گیری تصویر منفی از آینده در ذهن مردم شده باشد.

اگرچه تصور بر این است که مدیریت شهری دو رکن اصلی شامل شورای شهر و شهرداری دارد اما واقعیت آن است که مدیریت شهری از سه رکن اصلی شامل شهردار، شهرداری و شورای شهر تشکیل شده است. کاراکتر شهردار از این جهت مهم است که میزان شناخت شهروندان از وی منجر به شکل‌گیری تصویر کلی از مدیریت شهری در ذهن آن‌ها خواهد شد. متاسفانه افرادی که در دوران اصلاحات و طی دو، سه سال اخیر روی کار آمده‌اند هیچ‌یک نتوانستند ارتباط خوبی با شهروندان بر قرار کنند. نه نجفی؛ نه افشانی و نه حتی دوچرخه سواری‌های پیروز حناچی در ارتباط‌گیری با شهروندان موفق عمل نکرد. 

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس