کد خبر 1020468
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
بدهی نفتی دلار نمایه

یک نشریه کره‌ای گزارش داده است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته با احضار سفیر کره جنوبی، از سئول به دلیل عدم پرداخت بدهی نفتی‌اش به ایران، گلایه کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کره‌ای «کوریا تایمز» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع نوشته است که ایران کره جنوبی را برای پرداخت بدهی‌اش تحت فشار قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

ایران ۶ میلیارد دلار پول نفت خود از کره‌ جنوبی را مطالبه کرد

به نوشته این روزنامه، منابع دیپلماتیک گفته‌اند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته میلادی (نوامبر) «ریو جئونگ هیون» سفیر کره جنوبی در تهران را به دلیل تأخیر سئول در پرداخت پول نفت و کاندنسیت (میعانات گازی) خریداری‌شده از ایران، احضار کرده است. بر اساس این گزارش، کره جنوبی ۷ تریلیون وون (۵.۹۷ میلیارد دلار) به ایران بدهی دارد.

کره جنوبی در تلاش برای آنکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نقض نکند، با استفاده از پول ملی خود از ایران نفت می‌خرد.

بنا بر این گزارش، پرداخت بدهی شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی به ایران، مستلزم تأیید دولت این کشور است. با وجود آنکه این شرکت‌ها پول خریدها را به حساب‌های بانک مرکزی ایران در دو بانک صنعتی کره (IBK) و بانک «ووری» کره جنوبی منتقل کرده‌اند، اما دولت کره جنوبی مجوز برداشت از این حساب‌ها را صادر نکرده است. 

یک منبع مطلع به این پایگاه گفته است که از آنجا که این بانک‌ها روی پول‌های موجود در این حساب‌ها تقریبا هیچ سودی پرداخت نمی‌کنند، ادامه ماندن این پول در بانک‌های کره به معنی ضرر برای ایران است.

این منبع با بیان اینکه مقام‌های ایرانی هم در جلسه احضار سفیر کره حضور داشته‌اند، گفته است: «وزارت خارجه ایران عنوان کرده است که انجام این پرداخت ناقض تحریم‌ها نیست و سئول برای نهایی کردن پرداخت تلاش صادقانه‌ای انجام نداده است. این وزارتخانه از سئول خواسته کمک کند تا بانک مرکزی ایران بتواند در اسرع وقت این پول را برداشت کند.»

دولت کره جنوبی هرچند گفته است که «شرایط ایران را به طور کامل درک می‌کند»، اما در عین حال عنوان کرده است که به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند تمام خواسته‌های ایران را بپذیرد. 

کوریا تایمز با بیان اینکه همزمان آمریکا کره جنوبی را برای رعایت دقیق تحریم‌ها و همچنین پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در تنگه هرمز تحت فشار قرار داده، نوشته است که سئول اکنون در وضعیت دشواری قرار گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    20 2
    فردا با اخم امریکا باید برای پس گرفتن این پول از کره هم کلی جنجال به پا شه
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    25 3
    بهترین کار همین که با ارز های دیگه کارکنیم گور بابای دلار
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 2
    اونی که میگفت تحریم نعمته نظرش درباره این مساله چیه؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 2
    یک بمب تو مرز های خودمان در خلیج فارس منفجر کنید تا سر عقل بیان
  • سید IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 1
    دلار که در بعد جهانی بزودی سقوط خواهد کرد , بدهی آمریکا از رقم نجومی 23 تریلیون دلار گذشته و آمریکا با چاپ پول خودشو زنده نگه داشته.اصلا کار عاقلانه ای نیست که کشورها با دلار مبادلاتشون رو انجام بدن.
  • DE ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    1 0
    کره جنوبی ۷ تریلیون وون به ایران بدهکار است باکی نیست شاید نمیدونه تمام تحریمها را بالمره و یکجا لق کردند و هَزار ال سی و ال چل و ال خل هم روز تعطیل باز شد.حالا بجای ۷ تریلیون وون نمیشه 7 میلیون وَن ازش بگیریم باش گوسفند کِشی و بار کِشی کنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس