کد خبر 980623
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
تنش میان ژاپن و کره جنوبی در حال رسیدن به نقطه جوش

در پی خارج شدن سئول از لیست سفید همکاران تجاری ژاپن، رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد قرار نیست یک بار دیگر از ژاپن شکست بخوریم و به اقدام متقابل دست خواهیم زد.

به گزارش مشرق، در پی افزایش تنش میان ژاپن و کره جنوبی، سئول اعلام کرد قرار نیست یک بار دیگر از این همسایه خود شکست بخورد. این در حالی است که گفته می‌شود آمریکا از بروز این اختلافات بین دو متحد خود نگران است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در برنامه پخش زنده جلسه کابینه‌اش ژاپن را به اقدام متقابل تهدید کرد.

این تهدید پس از اقدام کابینه ژاپن برای تصویب حذف کره جنوبی از لیست کشورهای دارای کمترین محدودیت تجاری با توکیو صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

مون جائه این با اشاره به اقدامات ژاپن علیه شبه‌جزیره کره در زمان جنگ جهانی دوم گفت: «دوباره توسط ژاپن شکست نخواهیم خورد». او ژاپن را به‌خاطر مختل کردن زنجیره تأمین در سطح جهانی، «خودخواه مایه رنجش» خواند.

علاوه بر رئیس‌جمهور، «کیم هیونگ چون» مشاور ارشد امنیت ملی دولت کره جنوبی نیز ژاپن را به باد انتقاد گرفت و توکیو را مانعی برای صلح میان دو کره عنوان کرد و اقدام این کشور علیه سئول را «هتاکی علنی» دانست.

او گفت، کشورش قرارداد اشتراک اطلاعات نظامی با ژاپن را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

همچنین وزارت امور خارجه کره جنوبی سفیر توکیو در این کشور را احضار کرد و به او گفت ژاپن دیگر از سوی سئول به‌عنوان کشوری دوست در نظر گرفته نمی‌شود.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست امنیتی کشورهای جنوی شرق آسیا از افزایش تنش میان دو کشور ابراز نگرانی کرد و گفت حاضر است بین دو کشور میانجی‌گری کند.

«کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه در حاشیه این نشست  با «تورو کانو» همتای ژاپنی خود دیدار کرد. یکی از مقامات وزارت خارجه کره جنوبی درباره این دیدار بیان داشت، گفت‌وگوهای بانکوک موجب کاهش اختلافات و «تغییر عمده‌» در مواضع ژاپن نشد.

ریشه این اختلافات تجاری به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها در پاسخ، صادرات نیمه رساناهای ضروری برای تولید کالاهای تکنولوژیک کره‌جنوبی را قطع کردند که موجب شد سئول سفیر ژاپن را احضار کرده و توکیو را به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه متهم کند.کره جنوبی نیز متقابلاً ورود بسیاری از کالاهای ژاپنی به این کشور را تحریم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس