کد خبر 1019286
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
افت شاخص رفاه اجتماعی با وجود سیاست‌ حمایتی دولت + جدول

نوسان نرخ ارز در سال 97 و کاهش ارزش پول ملی باعث شد، علی رغم سیاست‌های حمایتی دولت شاخص رفاه اجتماعی و شکاف طبقاتی افزایش یابد که این نشان از ناکارآمدی سیاست‌های مسئولان است.

به گزارش مشرق، سال ۹۷ به دلیل کاهش تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی از یک طرف و افزایش ضریب جینی که بیانگر افزایش فاصله طبقاتی درآمدی است، از سوی دیگر، موجب شد که شاخص رفاه اجتماعی به سطح ۳۱۸۱ هزار ریال به قیمت ثابت سال ۹۰ کاهش یابد، شاخص رفاه اجتماعی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ منفی ۶.۵ درصد تغییر یا کاهش داشته است.

سازمان برنامه و بودجه گزارش داد، کاهش نرخ رشد اقتصادی ناشی از شرایط سخت تر تحریم باعث کاهش درآمد سرانه شد که این امر کاهش شاخص رفاه اجتماعی را به دنبال داشت آمارها نشان می‌دهد، کاهش درآمد خانوارهای طبقات پایین به طور نسبی بیشتر از کاهش درآمد طبقات بالای درآمدی بوده که برایند آن منجر به افزایش شکاف طبقاتی یا ضریب جینی در مناطق شهری روستایی و کل کشور شده است.

هرچند دولت از طریق ارائه سبدهای کالایی و افزایش پرداخت حمایتی جبرانی و نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی و سعی در جبران این بخش کرد، اما نتوانست حرکت کاهشی ضریب جینی که تا سال ۹۶ ادامه داشت را تداوم بخشد.

نسبت مخارج دهک دهم (ثروتمندترین) به مخارج دهک اول (فقیرترین) که از سال ۹۳ به بعد در روند حرکت آن صعودی بود به حرکت افزایشی خود ادامه داد، سال ۹۶ و ۹۷ آمارها حکایت از بدتر شدن وضعیت توزیع درآمد را نشان می‌دهد.

اطلاعات وضعیت شاخص‌های رفاهی و توزیع درآمد طی سال ۱۳۹۵ این شاخص به قیمت ثابت سال ۹۰ به میزان ۳.۶ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و به رقم ۳۳۶۹ هزار ریال رسید.

این افزایش چشمگیر شاخصه رفاه اجتماعی ناشی از گشایش‌های صورت گرفته در سال ۹۵ بود که منجر به رشد اقتصادی متغیرهای حقیقی اقتصاد کلان شد، در سال ۹۶ روند افزایش شاخص رفاه تداوم یافت و این شاخص به ۳۴۰۳ هزار ریال به قیمت ثابت سال ۹۰ رسید این افزایش نسبت به سال قبل ۹۵ نسبت به ۹۴ کوچکتر است، چرا که علی‌رغم افزایش تولید و درآمد سرانه ضریب جینی نیز افزایش یافته بخشی از افزایش درآمد را خنثی کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس