شکاف طبقاتی

روزنامه همشهری می‌گوید دولت روحانی رکورد نابرابری و شکاف طبقاتی را در دهه گذشته شکسته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

این روزنامه از جمله روزنامه‌هایی است که حدفاصل سال ۹۲ تا ۹۴ - و حتی یکی دو سال پس از آن- ادعا می‌کرد به واسطه بستن با آمریکا، زندگی مردم رونق می‌گیرد. همشهری در عین حال اکنون با بیان اینکه رکورد شکاف طبقاتی در دهه گذشته، در دولت روحانی شکسته شده می‌نویسد: آمارهای رسمی از افزایش میزان نابرابری در توزیع درآمد و ثروت و بالا رفتن اختلافات طبقاتی در جامعه حکایت دارند. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد در پایان سال ۱۳۹۷، شاخص ضریب جینی به ۰/۴۰۹۳ واحد رسیده است که بالاترین رقم در طول دهه۹۰ به‌حساب می‌آید. به گزارش همشهری، شاخص ضریب جینی برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد و ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود و رقم آن هر چه به یک نزدیک‌تر باشد، نشانگر افزایش شکاف طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد و ثروت است.

بیشتر بخوانید:

از پستونک و شیشه طلا تا کِش‌های طلاباف برای کودک +عکس

۱۰ دلیل برای توقف برجام

کاهش رفاه اجتماعی با وجود حمایت دولت +جدول

بر این اساس، افزایش شاخص ضریب جینی از ۰/۳۶۵۰ واحد در سال ۹۲ [سال آغاز دولت روحانی] به ۰/۴۰۹۳ واحد در سال ۹۷بیانگر این نکته است که در طول این سال‌ها، شکاف میان فقیر و غنی در جامعه و فاصله طبقات اجتماعی از یکدیگر بیشتر شده است. این روزنامه می‌افزاید: بررسی روند شاخص ضریب جینی در ۲ دهه اخیر نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۹که  مرحله نخست طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد، شکاف نابرابری درآمد و ثروت در کشور کاهش یافته و رقم شاخص جینی از ۰/۴۰۹۹ به۰/۳۷۰۰ رسیده.

در حقیقت در جریان اجرای طرح هدفمندی، یارانه نقدی واریز شده به‌حساب سرپرستان خانوار هرچند در نگاه بسیاری، رقم دندان‌گیری محسوب نمی‌شد، اما همین رقم اندک ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی برای بخشی از جامعه که از حداقل درآمد برخوردار بودند توانست گشایش قابل‌توجهی ایجاد کند و منجر به کاهش ضریب جینی شود.

البته اثرگذاری توزیع یارانه نقدی بر کاهش نابرابری توزیع درآمد و ثروت فقط تا سال ۹۲ماندگار بود و در سایه افزایش شدید نرخ تورم، این ابزار نیز کارایی خود را از دست داد؛ در نتیجه از سال ۹۲، با وجود اینکه نرخ تورم به محدوده تک‌رقمی هدایت شد، دوباره رشد ضریب جینی شتاب گرفت و نابرابری درآمدی و اختلاف طبقاتی بیشتر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس